Energica går i konkurs

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du sammanfattar det rätt bra.

Att du trots att du kört elbil i 10 års tid vill du inte äga bilarna i fråga utan vill att andra ska ta fram hyr eller leasing lösningar. De kommer ju vilja ha betalt för risken de tar i sin tur. Jag ser ingen annan lösning heller för övrigt.

Andrahandsmarknaden måste man också lösa på ett likartat sätt. Vem vill äga en 8+ år gammal elbil? Ska man producera massvis med elbilar som sedan är helt oattraktiva på andrahandsmarknaden redan när första brukarens tre årsleasing är över? Bilar som skrotas bort när de är för dyra att reparera redan när de nästan är nya? Inlösta av försäkringsbolag som kommer skicka över det på försäkringstagarna.

Såg att man i England kommer ändra på beräkningsmodellerna för bilförsäkringar. De som man historiskt sätt använt sig av håller inte med moderna bilar med mycket ny teknik.

Jag köpte min. Bra eller dåligt får vi se i andra änden av ägandet. Något jag däremot är väldigt skeptisk till är fordon tillverkade efter 2021 (tror jag) oavsett drivmedel där det är krav på en massa barnvaktsfunktioner som i sin tur drivs av sensorer som sitter lite varstans. Den funkar säkert skitbra de fem första åren.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För min del är det politisering, broder duktig-syndrom och överförmynderi kring elfordon som skapar aversion, inte fordonen i sig.

Var sak har sin plats, är en el-mc bäst för en uppgift så är det inte mer med det.

Jag köpte min. Bra eller dåligt får vi se i andra änden av ägandet. Något jag däremot är väldigt skeptisk till är fordon tillverkade efter 2021 (tror jag) oavsett drivmedel där det är krav på en massa barnvaktsfunktioner som i sin tur drivs av sensorer som sitter lite varstans. Den funkar säkert skitbra de fem första åren.
Ja, eller avgasreningssystemen på moderna fossilbilar (särskilt diesel)… snacka om kostnadsbomber när de skall igenom besiktningen 2029…

Utvecklingen går framåt och hittills har det ju inte skett några större prisras på elbilar från 2016 så marknaden anser nog att de är helt OK ändå.

Det verkar också som om det blivit precis så som det sades där för 5 år sedan, att begagnatmarknaden kommer att stabiliseras och erbjuda vettiga elbilar så småningom. Vi är där nu.

Vad gäller MC tar det längre tid, även om det uppenbarligen finns rätt många som lägger trehundra lax på en MC så är det väldigt få av dem som köper en okänd tillverkares elhoj för de pengarna. Och där finns ingen begmarknad ännu på ett bra tag, även om det dyker upp någon Zero då och då.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag köpte min. Bra eller dåligt får vi se i andra änden av ägandet. Något jag däremot är väldigt skeptisk till är fordon tillverkade efter 2021 (tror jag) oavsett drivmedel där det är krav på en massa barnvaktsfunktioner som i sin tur drivs av sensorer som sitter lite varstans. Den funkar säkert skitbra de fem första åren.

Det får visa sig hur det blir. Ingen har svaret idag. Med tiden får folk mer kunskap och kanske även tillit till den tekniken som finns i dagens bilar så att vi 10 år från nu kan tänka oss att köpa dem. Där det finns lösningar att fixa mjukvara, skärmar och sensorer och mycket annat som man känner obehag för idag.

Många tyckte nog att bilarna började bli avancerade redan på 90- talet och idag äger folk en Mercedes SL R129 från 90- talet som entusiastbilar. Där de kanske skulle hållit sig till föregångaren när det begav sig.

Någonstans hoppas jag att man inte lägger alla äggen på att alla ska köra elbil i framtiden. Det kanske finns alternativ till det. Lite som att man tog beslut att lägger ner kärnkraften och dödade all utveckling på det sedan 34 år tillbaka i Sverige. För att idag omvärdera det beslutet. Från att ha varit världsledande till att ha sålt ut kunskapen utomlands och sitta helt i händerna på Frankrike, Kina och en del länder som fortsatte satsa på kärnkraft som energikälla.

Porsche med fler satsar även på att utveckla e-bränsle. Om det någon gång i framtiden skulle gå att producera i större skala kan man köra med konventionella bilar även i framtiden.

Olika länder världen över har olika förutsättningar också, vilket man inte ska glömma bort.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite sugen på elhoj ändå.


Bra drag i spisen!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Lite sugen på elhoj ändå.


Bra drag i spisen!
Var det sätesvärmaren som tog eld? :va :hihi

Vissa sekvenser i filmen påminner lite om dragracing med nån jetmotor......
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Ja jäklar vilket drag visste inte att el-hojar har EBK nu blev jag sugen med🤪
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Lite sugen på elhoj ändå.


Bra drag i spisen!
Eftersom att jag vet att du har bra koll på IBA och allt som hör till den genren så riktar jag nu min funderingar lite mer specifikt till dig notrightrider. Inser att mina tidigare undringar i tråden kanske var lite för allmänt hållna för att inbjuda till spekulation? Men du har säkert bra koll på om det har gjorts försök med elhojar i Iron Butt-sammanhang runt om i världen redan?

Energican var väl bland det bästa som sålts över disk till kund på landsvägssidan? Har du någon uppfattning om hur långt den skulle ta sig mellan exempelvis Ystad och Haparanda enligt reglementet för saddle sore 1000? Finns det någon rutt i Sverige som skulle vara extra lämplig för ett sådant försök med tanke på laddinfrastruktur, topografi etc?

/BG
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Eftersom att jag vet att du har bra koll på IBA och allt som hör till den genren så riktar jag nu min funderingar lite mer specifikt till dig notrightrider. Inser att mina tidigare undringar i tråden kanske var lite för allmänt hållna för att inbjuda till spekulation? Men du har säkert bra koll på om det har gjorts försök med elhojar i Iron Butt-sammanhang runt om i världen redan?

Energican var väl bland det bästa som sålts över disk till kund på landsvägssidan? Har du någon uppfattning om hur långt den skulle ta sig mellan exempelvis Ystad och Haparanda enligt reglementet för saddle sore 1000? Finns det någon rutt i Sverige som skulle vara extra lämplig för ett sådant försök med tanke på laddinfrastruktur, topografi etc?

/BG
Finns det ett behov så finns det lösningar, egen laddstation utplacerad strategiskt utmed färdvägen.
1729519911851.png
 
  • Haha
Reaktioner: bg

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Eftersom att jag vet att du har bra koll på IBA och allt som hör till den genren så riktar jag nu min funderingar lite mer specifikt till dig notrightrider. Inser att mina tidigare undringar i tråden kanske var lite för allmänt hållna för att inbjuda till spekulation? Men du har säkert bra koll på om det har gjorts försök med elhojar i Iron Butt-sammanhang runt om i världen redan?

Energican var väl bland det bästa som sålts över disk till kund på landsvägssidan? Har du någon uppfattning om hur långt den skulle ta sig mellan exempelvis Ystad och Haparanda enligt reglementet för saddle sore 1000? Finns det någon rutt i Sverige som skulle vara extra lämplig för ett sådant försök med tanke på laddinfrastruktur, topografi etc?

/BG


" Electric Terry " fullföljde en Saddle Sore 1000 redan för 10 år sedan, inom reglernas ramar och godkänt av föreningen.



zero-s-gets-vetter-aerodynamic-tuning-60512-1.jpg
iron-butt-has-its-first-electric-member-86748-1.jpg

Han körde en kraftigt modifierad Zero, med aerodynamik by Craig "Kjell" Vetter.

Jag vill minnas att man hade dubblerat batteripacken och dessutom skiljt dem åt med brytare så att det skulle gå att snabbladda från två håll.

Det var ngt mer trix man hade gjort för att minska nedtiden för laddning, men inget jag kommer ihåg just nu.


EL-IBA i Sverige?

Inget som hindrar, men kravet på
"Tankkvitton", spårbara och med tidsstämplar kvarstår.
Dessutom innebär de långa stoppen att man lär behöva både "in-"och "ut" tider från stoppen för att kunna följa och bedöma körningen vid granskning.

Go for it!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom att jag vet att du har bra koll på IBA och allt som hör till den genren så riktar jag nu min funderingar lite mer specifikt till dig notrightrider. Inser att mina tidigare undringar i tråden kanske var lite för allmänt hållna för att inbjuda till spekulation? Men du har säkert bra koll på om det har gjorts försök med elhojar i Iron Butt-sammanhang runt om i världen redan?

Energican var väl bland det bästa som sålts över disk till kund på landsvägssidan? Har du någon uppfattning om hur långt den skulle ta sig mellan exempelvis Ystad och Haparanda enligt reglementet för saddle sore 1000? Finns det någon rutt i Sverige som skulle vara extra lämplig för ett sådant försök med tanke på laddinfrastruktur, topografi etc?

/BG
Det finns flera bitar som påverkar här.

Laddtid är en sak, man kör tex inte 100-0 procents laddning utan snarare 80-20 eller någonstans däremellan (och helst i det lägre spannet) för att det skall gå så snabbt som möjligt. Gissningsvis har inte elhojarna kylda/värmda batteripack vilket medför mindre optimala laddtider.

Sedan är det förstås hastigheten, men det är nog inget större problem i Sverige.

Jag skulle kunna tänka mig att det med en Energica absolut skulle gå att köra en IBA, förutsatt att planeringen lyckas få in en optimal sträcka med laddare på rätt ställen. Någon har kört IBA med hojar under 125cc eller med Kawa 750 tvåtaktstrippel och den hade om jag minns rätt en effektiv räckvidd på dryga 10 mil mellan tankställena. På dryga 160 mil blir det många tankstopp och ett vanligt tankstopp får man räkna med minst 5 min från det att man svänger av till dess att man är uppe på vägen igen. Så om vi säger 10-12 min laddning var 15 mil eller så så borde man klara varvet runt. Nu har jag inte data på den exakta förbrukningen och laddkurva på DC-laddare men har man bara det så går det förstås att både räkna på och göra ett försök.

EDIT: Abetterrouteplanner har faktiskt Energica i sin databas. :) Provade att planera Energica Eve Ribelle RS ungefär den slinga jag själv kört några gånger och den klarar inte den svängen under 24h, tiden blev 26:17 för 164,9 mil. 12 laddstopp och nästan 7,5h laddtid.

Nu är det ganska långt mellan laddarna i Lappland och det går säkert att få ned tiden med tätare placerade laddare och en sträcka optimerad för detta. Planeringen är ju minst halva nöjet.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
" Electric Terry " fullföljde en Saddle Sore 1000 redan för 10 år sedan, inom reglernas ramar och godkänt av föreningen.



View attachment 505551
View attachment 505552

Han körde en kraftigt modifierad Zero, med aerodynamik by Craig "Kjell" Vetter.

Jag vill minnas att man hade dubblerat batteripacken och dessutom skiljt dem åt med brytare så att det skulle gå att snabbladda från två håll.

Det var ngt mer trix man hade gjort för att minska nedtiden för laddning, men inget jag kommer ihåg just nu.


EL-IBA i Sverige?

Inget som hindrar, men kravet på
"Tankkvitton", spårbara och med tidsstämplar kvarstår.
Dessutom innebär de långa stoppen att man lär behöva både "in-"och "ut" tider från stoppen för att kunna följa och bedöma körningen vid granskning.

Go for it!
"Ständigt denne Xjell", som Ture Sventon skulle ha uttryckt det...:hihi

Hade ingen aning om att någon faktiskt har klarat distansen på elhoj redan, även om det verkar ha varit ett riktigt väl uppbackat special-försök. När du nämner "in & ut-tider" antar jag att det är regeln om att man måste redovisa längre stopp än 30 min som avses. För halva grejen med Iron Butt är väl annars att även depåstoppen inkluderas i körtiden precis som vid endurance och där görs väl inga undantag beroende på drivlina?
/BG
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
På dryga 160 mil blir det många tankstopp och ett vanligt tankstopp får man räkna med minst 5 min från det att man svänger av till dess att man är uppe på vägen igen.

Träning ger färdighet...

På det glada nittiotalet förflyttade man ju någon av sina GSX-R'ar mellan Norrbotten och Hufvudstaden flera gånger per sommar. Ibland som en fin touringrunda längs fina inlandsvägar. Ibland på snabbaste möjliga sätt längs en dåförtiden mitträckesbefriad E4'a. Borde vara preskriberat vid det här laget...?

Ett av tricksen på den tiden var i alla fall att använda endurancetanklock och tankkortet i en liftkortsficka på höger arm. Alltid välja automatpump, alltid tanka med motorn igång och alltid ståendes på fotsulorna (för att lätta på trycket från fotpinnarna). Jag tror att man kom ned runt minuten från rull till rull. Att man sedan kände fotpinnarna under sina fötter under hela veckan efter är en helt annan sak...
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Det finns flera bitar som påverkar här.

Laddtid är en sak, man kör tex inte 100-0 procents laddning utan snarare 80-20 eller någonstans däremellan (och helst i det lägre spannet) för att det skall gå så snabbt som möjligt. Gissningsvis har inte elhojarna kylda/värmda batteripack vilket medför mindre optimala laddtider.

Sedan är det förstås hastigheten, men det är nog inget större problem i Sverige.

Jag skulle kunna tänka mig att det med en Energica absolut skulle gå att köra en IBA, förutsatt att planeringen lyckas få in en optimal sträcka med laddare på rätt ställen. Någon har kört IBA med hojar under 125cc eller med Kawa 750 tvåtaktstrippel och den hade om jag minns rätt en effektiv räckvidd på dryga 10 mil mellan tankställena. På dryga 160 mil blir det många tankstopp och ett vanligt tankstopp får man räkna med minst 5 min från det att man svänger av till dess att man är uppe på vägen igen. Så om vi säger 10-12 min laddning var 15 mil eller så så borde man klara varvet runt. Nu har jag inte data på den exakta förbrukningen och laddkurva på DC-laddare men har man bara det så går det förstås att både räkna på och göra ett försök.

EDIT: Abetterrouteplanner har faktiskt Energica i sin databas. :) Provade att planera Energica Eve Ribelle RS ungefär den slinga jag själv kört några gånger och den klarar inte den svängen under 24h, tiden blev 26:17 för 164,9 mil. 12 laddstopp och nästan 7,5h laddtid.

Nu är det ganska långt mellan laddarna i Lappland och det går säkert att få ned tiden med tätare placerade laddare och en sträcka optimerad för detta. Planeringen är ju minst halva nöjet.
Stort tack för din detaljerade återkoppling BrooklynS!:tummenupp

Jag hade väl lite på känn att det fortfarande är på gränsen till omöjligt att lyckas med företaget på en köpehoj för en vanlig svenne, utan resurser att placera ut den typen av mobila snabbladdare som steffe länkade till. Men skillnaden i det räkneexempel som du snokat reda på var betydligt mindre än vad jag förväntat mig. Själv hade jag gissat på att det åtminstone skulle diffa runt 6 timmar för att klara 24-timmarsgränsen med de laddtider som jag trodde skulle bli nödvändiga. Det ska bli spännande att se vad Stark Varg kan prestera på GGN nu till helgen. I likhet med Iron Butt borde det också vara ett event som ger en ärlig fingervisning om hur långt el-hojar har kvar för att matcha (eller till och med överträffa) sina förbränningsmotor-kusiner. /BG
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Stort tack för din detaljerade återkoppling BrooklynS!:tummenupp

Jag hade väl lite på känn att det fortfarande är på gränsen till omöjligt att lyckas med företaget på en köpehoj för en vanlig svenne, utan resurser att placera ut den typen av mobila snabbladdare som steffe länkade till. Men skillnaden i det räkneexempel som du snokat reda på var betydligt mindre än vad jag förväntat mig. Själv hade jag gissat på att det åtminstone skulle diffa runt 6 timmar för att klara 24-timmarsgränsen med de laddtider som jag trodde skulle bli nödvändiga. Det ska bli spännande att se vad Stark Varg kan prestera på GGN nu till helgen. I likhet med Iron Butt borde det också vara ett event som ger en ärlig fingervisning om hur långt el-hojar har kvar för att matcha (eller till och med överträffa) sina förbränningsmotor-kusiner. /BG
Lämpligast vore väl att starta samtidigt med en EL och BensinMC och ha samma planerade rutt.
En sk DuellButt! Läge för Bike att göra som reportage.
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Stort tack för din detaljerade återkoppling BrooklynS!:tummenupp

Jag hade väl lite på känn att det fortfarande är på gränsen till omöjligt att lyckas med företaget på en köpehoj för en vanlig svenne, utan resurser att placera ut den typen av mobila snabbladdare som steffe länkade till. Men skillnaden i det räkneexempel som du snokat reda på var betydligt mindre än vad jag förväntat mig. Själv hade jag gissat på att det åtminstone skulle diffa runt 6 timmar för att klara 24-timmarsgränsen med de laddtider som jag trodde skulle bli nödvändiga. Det ska bli spännande att se vad Stark Varg kan prestera på GGN nu till helgen. I likhet med Iron Butt borde det också vara ett event som ger en ärlig fingervisning om hur långt el-hojar har kvar för att matcha (eller till och med överträffa) sina förbränningsmotor-kusiner. /BG
Jag tror att om man kan köra kortare sträckor än 18-19 mil så tjänar man ändå på att det blir kortare laddtider. Så funkar det iaf med elbilar. Men det kräver som sagt planering.

Jag skulle sätta en peng på att det faktiskt går. När man kör hoj ett dygn i sträck är det absolut viktigt att ta regelbundna raster ändå, annars är det stor risk att behöva kliva av om inte halvvägs så definitivt på andra sidan 100 mil…
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Träning ger färdighet...

På det glada nittiotalet förflyttade man ju någon av sina GSX-R'ar mellan Norrbotten och Hufvudstaden flera gånger per sommar. Ibland som en fin touringrunda längs fina inlandsvägar. Ibland på snabbaste möjliga sätt längs en dåförtiden mitträckesbefriad E4'a. Borde vara preskriberat vid det här laget...?

Ett av tricksen på den tiden var i alla fall att använda endurancetanklock och tankkortet i en liftkortsficka på höger arm. Alltid välja automatpump, alltid tanka med motorn igång och alltid ståendes på fotsulorna (för att lätta på trycket från fotpinnarna). Jag tror att man kom ned runt minuten från rull till rull. Att man sedan kände fotpinnarna under sina fötter under hela veckan efter är en helt annan sak...
Ja det GÅR ju att tanka fortare, men man behöver ofta de där bensträckarna i alla fall, särskilt om man kör ett dygn i sträck. :)

Bra gjort förresten att sträcka med Gixxer 100 mil!
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Jag tror att om man kan köra kortare sträckor än 18-19 mil så tjänar man ändå på att det blir kortare laddtider. Så funkar det iaf med elbilar. Men det kräver som sagt planering.

Jag skulle sätta en peng på att det faktiskt går. När man kör hoj ett dygn i sträck är det absolut viktigt att ta regelbundna raster ändå, annars är det stor risk att behöva kliva av om inte halvvägs så definitivt på andra sidan 100 mil…
Det är fullt tillåtet att köra i cirkel. Dvs man kan köra runt runt runt sin hemmabas i 160 mil. Det hjälper ty då kan man ha två batterier.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Han körde en kraftigt modifierad Zero, med aerodynamik by Craig "Kjell" Vetter.

Jag vill minnas att man hade dubblerat batteripacken och dessutom skiljt dem åt med brytare så att det skulle gå att snabbladda från två håll.

Det var ngt mer trix man hade gjort för att minska nedtiden för laddning, men inget jag kommer ihåg just nu.

Go for it!

Så batterierna behöver bli dubbelt så energitäta och man måste klä in hojen i mer kaross än en del småbilar, trixa med laddningen osv.

Men det anses fullt görbart?

Jag såg en del av den där elbils "tävlingen" mellan Ystad och Happaranda som folk brukar dra upp när dom ska förklara att det visst går att köra elbil långt.
Dom hade 7kg tryck i däcken och kunde bara öppna förardörren för att dom hade tejpat alla andra springor (vilket kan behövas på vissa märken)

Dessutom hade dom problemet att dom aldrig hann elbilsbajsa, för dom stannade jävligt ofta för att bara behöva ladda inom det absolut snabbast laddande spannet.
Några 20-80% var det aldrig tal om

Mycket kommet att ändras med nästa batterirevolution, men den skjuts allt längre på framtiden. (lite som fusionskraft och flygande bilar, som har varit runt hörnet sedan 40 talet)
Senast i dag såg jag dom hyllade något nytt kisel-nånting batteri som gav 30% bättre prestanda och laddade snabbt, dom skulla bara lösa att det var nästan omöjligt att tillverka, svindyrt och degraderades tokfort.....
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top