Eni Motorrad Grand Prix Deutschland (Moto GP Sachsenring)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det verkar vara extra utslagsgivande på denna banan,om det med sugiga däck går att köra på andra banor men på denna så sopar man av så kanske det inte bara är däcken.

Det finns säkert en bra förklaring varför Bridgestone inte tagit fram assymetriska framdäck till Sachsenring men det förklarar säkerligen en drös av alla lowsiders i högerkurvorna. Duccarna verkar inte gilla det, har inte alla deras krascher varit lowsiders i högerkurvor? Hayden har gjort två i omegan, Dovi och Iannone en var i kurva 11? Cruthlow gjorde väl också två lowsiders i högerkurvor, osäker på om bägge var i 11 eller om en var i första kurvan. Bradl gjorde en lowsider i högern i omegan. Det är väl bara Lorenzo typ som inte kraschat i en höger? Ja, förutom Schweitzaren som kraschade på rakan då :)

Sedan tycker jag det är kul med banor som är lite annorlunda, det är ju lite tråkigt att köra 18 rundor på Jerez.

Edit; här är förklaringen.

http://www.motomatters.com/analysis/2013/07/14/2013_sachsenring_motogp_round_up_pedrosa.html

There was much talk this evening of why there were so many crashes at the Sachsenring. One senior journalist asked most riders whether they thought it was the fault of the track that riders were crashing, and whether the fast right hander at Turn 11 should be slowed down. No, was the general consensus of riders. Yes, that corner could be dangerous, and yes, it is fast, but nobody really wants to see that corner altered. Apart from the topography of the surrounding area, making it almost impossible to reconfigure Turn 11, the corner itself is beloved, despite the many injuries which have been caused there. The turn is fast, and it is difficult, and getting it just right is one of the great pleasures of motorcycle racing.

A quicker fix, most people said, was to have an asymmetric front tire, to go with the asymmetric rear. This would give more grip in the right handers, the riders opined, and allow the Bridgestone tires to warm up quickly enough on the unused right side. Bridgestone are reluctant. Their asymmetric tires have different compounds on the left and right side. Rider feedback with asymmetric front tires in the past was not positive, all the riders complaining of a weird front end feel with different compounds on different sides. This creates a vagueness which the test riders were able to feel, and which they were not at all comfortable with.

Some riders had already used a Michelin dual compound tire, which they praised after all the crashes. That Michelin had the same compound on each side, plus a harder section in the middle, but this made for a much more stable construction. That in turn generated positive feedback for the riders, but it didn't solve the problem of tracks with lots of corners going in the same direction.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det finns säkert en bra förklaring varför Bridgestone inte tagit fram assymetriska framdäck till Sachsenring men det förklarar säkerligen en drös av alla lowsiders i högerkurvorna. Duccarna verkar inte gilla det, har inte alla deras krascher varit lowsiders i högerkurvor? Hayden har gjort två i omegan, Dovi och Iannone en var i kurva 11?

Sedan tycker jag det är kul med banor som är lite annorlunda, det är ju lite tråkigt att köra 18 rundor på Jerez.

Håller med om att det är kul med variation men är det inte lite väl utslagsgivande detta, testa var gränsen går resulterar inte i ett missat spår eller orolig hoj som gör att man får ta omtag utan i att man går av och ev. spolierar säsongen.

Räcker förmodligen med så lite för att ge lite extra marginal på banan men det kanske är gjort vad som går med och detta är resultatet....

Har dom inte assymetriska fram?
Tyckte det lät så på viasat, dom har ju å andra sidan haft fel förr.

Att ducce lowsidear är ju ingen högoddsare! :hihi
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Sedan tycker jag det är kul med banor som är lite annorlunda, det är ju lite tråkigt att köra 18 rundor på Jerez.
Håller med. Alltid gillat att Sachensring och Laguna Seca är med på kalendern eftersom de (i bästa fall) kan ge lite annorlunda resulat. Men jag har svårt att glömma vad bra racing det hade varit om Stoner och Simoncelli varit med...
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Analysen är gjord, pallen blir så här:

1. Marc #93
2. Valentino #46
3. Stefan #6

Calle Krycka orkar inte med smärtorna under hela distansen och slutar 4:a.
Perdrosa tar poäng men gråter i boxen. "Ont, det gör ont, mest på natten men även på dan"

Alldeles riktigt, förutom en liten detalj.

1. Marc #93
2. Valentino #46
3. Crutchlow #35

Pedrosa tåras en skvätt, men pga att han blir frånåkt av Espargaro!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Håller med om att det är kul med variation men är det inte lite väl utslagsgivande detta, testa var gränsen går resulterar inte i ett missat spår eller orolig hoj som gör att man får ta omtag utan i att man går av och ev. spolierar säsongen.

Räcker förmodligen med så lite för att ge lite extra marginal på banan men det kanske är gjort vad som går med och detta är resultatet....

Har dom inte assymetriska fram?
Tyckte det lät så på viasat, dom har ju å andra sidan haft fel förr.

Att ducce lowsidear är ju ingen högoddsare! :hihi

Jag hittade en artikel med lite mer info om däcken och vad förarna tycker i mitt ursprungliga inlägg, bättre sent än aldrig :)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Håller med. Alltid gillat att Sachensring och Laguna Seca är med på kalendern eftersom de (i bästa fall) kan ge lite annorlunda resulat. Men jag har svårt att glömma vad bra racing det hade varit om Stoner och Simoncelli varit med...

för en gångs skull håller jag med dig men den jag saknar mest är Sic, tänk dig två adrenalinstinna valpar, Sic vs marquez, vilka fajter det förmodligen skulle blivit mellan dem:yoparty
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Rossi sa i går att ett av de stora problemen med Sachsenring är att många kurvor har "fel" camber, dvs att de lutar utåt. Han tyckte också att Bridgestone skulle jobba mer på däcken för att undvika problemen i framtiden.

(Ovan är hörsägen från morgonens WUP-sändning på motogp.com)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tyckte nyss de sa att Pedrosa blivit förklarad "unfit" för racet idag.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5848041 skrev:
Rossi sa i går att ett av de stora problemen med Sachsenring är att många kurvor har "fel" camber, dvs att de lutar utåt. Han tyckte också att Bridgestone skulle jobba mer på däcken för att undvika problemen i framtiden.

(Ovan är hörsägen från morgonens WUP-sändning på motogp.com)

Å andra sidan har ju cambern varit som den är i många år så de borde väl ha lärt sig vid det här laget? :) Det brukar väl inte kraschas så här mycket tidigare år?

Eller är det kombinationen av tyngre, effektstarkare hojar med hårdare däck som gör det och kanske bättre grepp bak än fram (pga assymetriska och symetriska däck) som i kombination med fel-"cambern" som gör att de trycker undan framdäcken?
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Helt klart, kanske skulle lägga annan asfalt då eller banka lite extra eller vara extremt noga med ytan i problemområdena så det är så slätt som möjligt så det går att köra på enbart greppet.....eller något annat.

Att så många erfarna har så stora problem är ett tecken på att banan kanske inte är helt ok tycker jag...

Problemet kan knappast vara en nyhet för teamen.
Banan verkar vara riktigt utslagsgivande kan vi nog vara överens om, 2 toppförare borta pga ganska elaka krascher.
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
jag har svårt att glömma vad bra racing det hade varit om Stoner och Simoncelli varit med...

Hur går man tillväga för att glömma något som inte har hänt?
Borde du inte, med ditt enorma ordförråd, ha valt ett annat ord? Låter konstigt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Å andra sidan har ju cambern varit som den är i många år så de borde väl ha lärt sig vid det här laget? :) Det brukar väl inte kraschas så här mycket tidigare år?

Eller är det kombinationen av tyngre, effektstarkare hojar med hårdare däck som gör det och kanske bättre grepp bak än fram (pga assymetriska och symetriska däck) som i kombination med fel-"cambern" som gör att de trycker undan framdäcken?
Kurva 11, "Million Dollar Hill", har de kraschats friskt i så länge jag kan minnas så nej, det är ingen nyhet för teamen. Men "förr i tiden" kunde de skräddarsy däcken under helgen beroende på input från föraren.
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
P€RRA;5848085 skrev:
Stoner och Simoncelli har rejsat mot varandra i MotoGP (2010-2011) :)

Det lät som att Radare hade svårt att "glömma" hur det skulle ha sett ut i år om de två hade levt/tävlat.
Då tyckte jag att ordet 'glömma' var felplacerat.
"Svårt att sluta tänka på" hade varit mer passande...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5848082 skrev:
Kurva 11, "Million Dollar Hill", har de kraschats friskt i så länge jag kan minnas så nej, det är ingen nyhet för teamen. Men "förr i tiden" kunde de skräddarsy däcken under helgen beroende på input från föraren.

Fast vare sig Lorenzo eller Pedrosa kraschade ju i 11:an så det kan inte bara vara den som är "problemet" och de gjorde bägge highsiders? Iannone och Dovi skrotade spektakulärt i 11:an men då var det lowsiders och på Duccen.

Crutchlow x 2 lowsider i 11:an?

Hayden x 2 och Bradl x 1 i omegan.


Jag antar att min poäng är att det har kraschats och skadats sig hejvilt i helgen men det har varit olika krascher i olika kurvor och de två högprofilsskadorna (Lorenzo och Pedrosa) var rätt olika majoriteten av krascherna.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Här är vad jag kan erinra mig på rak arm;
Lorenzo highsider i 10 (vänster)
Pedrosa highsider i 1 (höger)
Hayden lowsider x 2 i omegan (höger)
Bradl lowsider i omegan (höger)
Crutchlow lowsider x 2 i 11 (höger)
Iannone lowsider 11 (höger)
Dovizioso lowsider 11 (höger)
Hernandez lowsider i omegan (höger)
Staring lowsider i omegan (höger)

Högern i omegan och 11:an är ju dessutom väldigt olika varandra
Omegan är långsam, banan vänder uppåt där och den är rätt bra doserad har jag för mig.
11:an är grymt snabb, över ett krön, går rätt mycket utför i utgången och den är feldoserad.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top