Eni Motorrad Grand Prix Deutschland (Moto GP Sachsenring)

Spännande kval, och det formligen stinker av spännande rejs nu. Synd att Lorenzo missar, och kanske Pedrosa med. Ska bli intressant att se om Crutchlow har tränat på starterna och att köra med full tank, så han kan sjuta iväg tillsammans med de andra på förstaraden. :D

Kul att Rossi fått ordning på hojen, och ser ut att jaga förstaplats för glatta livet.
 
Last edited:
Ska bli intressant att läsa "förklaringarna" efteråt till varför det är så mycket krascher i år.

Jag är helt övertygad om att det är Bridgestone som har blivit lata. De försöker göra ett däck som passar alla banor. Det hade inte varit dumt med lite Michelin tillbaka på gridden

Dagens överraskning måste väl ändå vara Espargaro eller? Har en CRT nånsin startat så långt fram?
 
Alternativt kanske Bridgestone skulle börja ta med assymetriska däck till Sachsenring som håller tempen bättre på högersidan.
Däcken de kör på är två steg mjukare på högersidan.

Bradl kommer att ta i för kung och fosterland, även om de inte har någon kung, och frågan är om han kan hålla sig på hjulen mer än ett par varv. Cal ser säkert sin chans och med sitt track record är väl chansen stor att han gör Bradl sällskap i gruset. Tror det kommer att stå mellan MM och VR. Men VR förlorar nog eftersom han inte skrapar armbågen, de är ju den nya "vinnande" stilen.

Sen får vi inte glömma "Cyklopen", han kan ju verkligen röra om i grytan.
 
Kul & se Marquez körstil. Den påminner så pass mycket om Stoners att jag nästan slutat hoppas på en comeback från #27. Enligt rykten så har Marquez studerat Caseys körstil så pass mycket att han börjar varje helg med Caseys fjolårssetup, myt eller sanning?

Va?! :mad:

Så pratar vi inte här!:4skrika:smasha
 
P€RRA;5847673 skrev:
Sen får vi inte glömma "Cyklopen", han kan ju verkligen röra om i grytan.

Jag hänger inte med i alla era omskrivningar. Butter och Kryckan och Cyklop och vaffan..! Vem är Cyklop?! Är det nån i fältet som bara ser på ett öga eller är det nån som skippat integralhjälmen och kör med gamla 30-talsgoggles?
 
Sjukt peppad för racet imorn!!!

1.mm
2.vr
3.cc
Hoppas dock på vr på toppen! Kul om han kan röra runt lite i grytan
 
Bautista, killen utan djupseende. :hihi

Haha! Ja, det var ju ganska fyndigt må jag säga. Han om nån borde ju kallas "wild card", den galningen.


Det ska bli spännande imorgon och se vad Pedrosa kan prestera. Jag trodde att 2013 skulle bli "the year of Pedrosa", men fan vet nu. Killens nyckelben verkar ju vara gjorda i mjukost.
 
P€RRA;5847673 skrev:
Däcken de kör på är två steg mjukare på högersidan.

Bradl kommer att ta i för kung och fosterland, även om de inte har någon kung, och frågan är om han kan hålla sig på hjulen mer än ett par varv. Cal ser säkert sin chans och med sitt track record är väl chansen stor att han gör Bradl sällskap i gruset. Tror det kommer att stå mellan MM och VR. Men VR förlorar nog eftersom han inte skrapar armbågen, de är ju den nya "vinnande" stilen.

Sen får vi inte glömma "Cyklopen", han kan ju verkligen röra om i grytan.

Vafan, jag är helt säker på att jag läste någonstans att de inte skulle ha assymetriska däck vilket jag tyckte lät idiotiskt. Måste se om jag kan hitta det...

Såg nu i Bridgestones pressrelease att de mycket riktigt har assymetriska bakdäck men framdäcken verkar vara symetriska?

Kanske var det jag blandade ihop och med tanke på hur många framhjulssläpp det varit i högerböjar kanske det är värt att börja snickra på ett assymetriskt framdäck också. Någon som vet om de hade det när det var fritt däcksreglemente?
 
Last edited:
Mekaniskt grepp är en mycket slarvig översättning av "edge grip", det grepp föraren känner och beskriver vid fullt nedlägg, efter broms men före gas. Detta grepp beror nästan uteslutande på däckets friktionsegenskaper (alltså ren mekanik) och är mycket svårt att påverka med chassie, fjädring och motorstyrning.

Greppet efter gas - "drive grip" - beror naturligtvis också på däckets friktionsegenskaper men är mycket lättare att påverka med olika inställningar hos chassie, fjädring och motorstyrning.

Förstår om du inte kan svara på vad de gjort specifikt men går det att ändra fjädringen i olika del av slaget på andra sätt än genom progressiva fjädrar? För mig som amatör låter det nästan som att det skulle vara separat hög- och lågfartskompa i kombination med annan progressivitet i fjädern men om det vore så enkelt hade de väl listat ut det för länge sedan?

http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...GP/2013/July/jul1113-rossi-eager-for-revival/
 
Sjukt peppad för racet imorn!!!

1.mm
2.vr
3.cc
Hoppas dock på vr på toppen! Kul om han kan röra runt lite i grytan

Vill ju givetvis inte att några förare ska skada sig, eller få säsongen förstörd pg a skador.. Men det vore onekligen kul om Rossi som varit uträknad seglar upp och vinner hela skiten.. Det skulle spruta rök ur Radare's öron hela vintern.
 
Last edited:
P€RRA;5847500 skrev:
Ska bli kul att höra vad Hayden och Dovi säger i intervjuerna resten av året. Blir det standardflosklerna om att de tar små steg i rätt riktning eller kommer Hayden att skälla ut Ducati efter noter? Jag hoppas på det senare.

Tyvärr Perra! Att skälla ut Ducati verkar ha samma effekt som vatten på en gås, det bara rinner av och den går vidare som inget har hänt.
 
Last edited:
Jag tycker det luktar som att Cal vill få en "man of steel" stämpel på sig han också... :va
"When I woke up this morning I didn’t feel that great because my body took a big impact in a few places. I wasn’t even sure if I was going to be able to ride and to just to be out there was great."

Sorry kryckan, de va en krasch i hög fart, men några skrubbsår gör dig inte till någon hjälte för att du sätter dig på hojen och kvalar bra...
 
...vore onekligen kul om Rossi som varit uträknad seglar upp och vinner hela skiten..
Håller med. Det skulle kunna ge ett bra raceår 2014 med många revanschsugna förare som gick miste om titeln 2013 på grund av skador. Även Rossi, som förstås inte vill få några mästerkapstitlar till skänks, skulle vara högmotiverad.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top