Racerapport: Deltävling #2 - Sviestad:
Jag kom nog fram lite för sent egentligen, ramlade in i depån runt kl 20 och snurrade runt en stund innan jag lyckades hitta en plats att smälla upp mitt basläger på.
Kände att jag inte riktigt orkade sitta o trassla med däcken åt höger o vänster, de hade trots allt bara gått ett par enstaka pass på gelleråsen, så kvällen gick åt till att
få upp tält o fixa till i bilen och göra den sovbar.
Fredag: Träning!
Dagen inleds med anmälan, en frukost inhandlad på shell och månadens pannknack. Woho! Skrapar ihop mig själv och rullar ut på första passet - Det känns inte riktigt hundra.
Det är kul, det går skapligt, men det där "något" saknas och jag får inget riktigt flyt. 1.03.1, 6 tiondelar långsammare än vad jag körde i tisdags? WTF? Nåväl, jag skyller väl på att jag var morgontrött.
Andra passet känns än knixigare, det är lite spänt, lite knepigt och klurigt, jag hamnar inte riktigt där jag vill, och mina alvedon jag satt i mig verkar inte riktigt funka. Dessutom går det uppenbarligen 3 tiondelar långsammare.
vad är detta? Visst för att man kan stanna lite i utvecklingen, men att tappa en sekund mot varvtider man gjort för 3 dagar sedan då torparn, en ganska viktig kurva, dessutom var indränkt i saneringsmedel o olja?
Foto: Ulf "Dragster800"
Skärper till mig lite på tredje passet, testar lite bromspunkter, försöker få till en mer avslappnad körning och kommer ner på 1.03.1 igen. Inte så man hoppar högt, men åtminstone inte så jag känner att jag borde packa ihop o åka hem igen.
Efter lite snabbt kikande på yr.no´s app, och diverse andra väderappar och sidor så verkar det med största sannolikhet bli en hel del regn under natten och morgonen - Jag och depåchef Elin plockar av däcken o kastar på regndäck istället.
Eller, åtminstone fram, bak byter vi helt enkelt bara hjul. Det fick bli så sedan jag lyckades få skivorna att slå sig på ena framfälgen under Anderstorp.
Nåväl, lite okynnesskruvande, fipplande o donande så kommer jag som vanligt i säng lite för sent, o somnar gott till regnets smattrande mot biltaket.
Upp o sparkar tuppen i baken! Huvudvärken är borta och det är dags för regnkörning!
En snabb frukost med äggmackor o bacon sen är jag redo - huvudvärken har släppt, nu känns det som om detta kan gå riktigt bra! Ända fram tills ca 20 minuter innan kvalet, när jag inser att det har slutat regna för 40 minuter sedan och det börjar torka upp, tillochmed i depån!
PERKELE!
Det är ju inte som om jag hinner få någon värme i några torrdäck nu, så det är bara att dansa regndans och hoppas att vädergudarna lyssnar!
Det gör de. Inte alls.
Åker ut på regndäcken genom den semitorra depån, och väl ute på banan inser jag nu att 90% av banan är ett stort jäkla torrspår. Woho!
Jag gör vad jag kan för att få mitt kval så kort som möjligt, men i mitt slalomkörande o jagande efter blöta fläckar mellan escaperna som jag använder som nedkylningsplatser så tappar jag räkningen på varven, så det blev ett extra bara för att vara säker.
På något vänster hamnar jag åtminstone på en 15:e kvaltid, så det finns helt klart hopp!
Nu känns det som om det är ganska så hundraprocentigt säkert att det blir tort, så nu åker räserdäcken på igen. Vi får några besökare i tältet och tar en tidig lunch.
Det börjar bli dags för race!
Laddad som fasen så åker hela riddarrustningen på, Ut på sighting lap o ställer upp för warmup. Provstarten går bra, den går tillochmed väldigt bra och jag kommer upp väldigt nära startledet framför, helt utan att det ens var riktigt meningen.
Nu är det bara o göra om samma sak en gång till då!
Vi ställer upp för start, adrenalinet sätter lite fart. Startern tar ner den röda flaggan o går undan. Ger lite gas o håller motorn på 12000 varv, lampan tänds, slocknar, NUUU KÖÖÖR VIIII!!!
Starten blir inte riktigt lika bra som sist, men när jag skickar i tvåan är jag åtminstone först av de i min rad trots sista position - men det ska snart ändras.
Hojen börjar bluddra och vill dö. Jag håller in kopplingen o försöker få den att varva, men det är kört. Helvete. Inte igen.
Fort som fasen upp med näven o hoppas att jag inte blir påkörd. De sista går förbi mig och jag svänger av ut på gräset och svär. Lämnar hojen vid räcket o tar en promenad.
Besvikelsen är förbi enorm.
Kvällen fortlöper i mekandets tecken, vi funderar på att byta ut soppapumpen, men det slutar med att vi nöjer oss med en rejäl rengöring samt att riva ur allt tankskum. Vi hittade nämligen även stora flagor av färg och annat skräp som mycket möjligt kan ha lagt sig för pumpens inlopp och fått den att stanna.
Kvalet blir ett test, ett test under 17 varv där jag till stor del åkte runt och var nervös över att hojen skulle dö, en rädsla som dock blev mindre och mindre för varje varv.
Den här gången så ville det åtminstone funka! Det blev inte snabbt den här gången heller, och på sitt näst sista varv så kommer dessutom Felicia som en pungspark och skickar ner mig från 18:e till 19:e plats, med EN TUSENDEL! Sen kommer Anton Karlström och förvärrar det hela på sitt näst sista varv med ytterligare 5 tusendelar och sparkar ner mig till 20:e
När jag satt i depån o såg det så rasade självförtroendet till någonstans ungefär 4 kilometer under marken, men som min far sa. "Då behöver du ju bara köra om en per varv för en pallplacering!"
Sponsorbesök av Mats "Etikettdoktorn" Danielsson
Det blir racedags igen och jag har laddat upp åtminstone dugligt och var taggad för att gå ut o jaga bakhjul. Jag blir ytterligare lite uppmuntrad av att mats ställer upp bredvid mig på 21:a plats, Mats som jag träffade förra året på sviestadsloppet, som redan då hoppade upp till rookie, medan jag harvade runt i b-finalerna i speedster!
Här är alltså någon som med all sannolikhet är snabbare än jag, men som står bakom mig, det kan helt enkelt vara så att jag var tillfälligt kass o faktiskt har en chans att hämta upp lite på det här! Vi har dessutom samma inställning - nu är det bara att köra om!
Starten går igen och vi är iväg! Jag får en vettig start och jag o Mats gör sällskap upp genom fältet. Jag minns faktiskt inte hur många jag tog mig om, men det förvånade mig själv, jag var även tvungen att kika lite på mylaps nu för att få lite ordning på faktan.
Under de 2 första varven tar jag mig upp till en 15:e plats. På inledningen av det tredje så är jag lite ivrig att roffa åt mig 14:e, så jag laddar för att bromsa om in i första böj i esset. Det går fullkomligt åt helvete.
Jag använder lite för mycket bakbroms och baken på hojen sladdar åt alla håll o kanter, lite sladd är jag van vid, så det är ingen fara, men detta blir bara för mycket för att jag ska lyckas hålla koncentrationen på frambromsen samtidigt. Resultatet är att jag bromsar på tok för lite och inser att detta kommer att gå åt skogen!
För att åtminstone göra vad jag kan så svänger jag in ändå, jag är förbi han som fick förvalta min 15:e placering så han bör inte bli berörd om jag bara lägger ner så mycket jag kan - escapen o skära av hans färdväg är inte ett alternativ.
När jag är en halvmeter ifrån att döljas i ett moln av sand och damm så rätar jag upp, går rakt igenom sandfållan och håller mig på hjulen över till escapen. Muttrar lite om att jag på något sätt känner igen scenariot medan jag ser alla andra försvinna iväg. P E R K E L E.
På jakt med Mats hack i häl
Foto: Thomas Berglund
Då är det bara att sätta igång igen. Resterande 15 varv blir jakt, jakt och jakt. Det går bra i början - på bara 2 varv är jag ikapp den bakre klungan, och efter ytterligare 2 så är jag förbi dem. Får snabbt kontakt med en till som jag kan jaga i något varv innan det är dags att ta sig om, vilket går snabbt och smärtfritt, men nu kommer problemet.
Nu hamnar jag i ett vakuum. Jag ser nästa förare långt långt fram, men mer än så är det inte. Fria varv är förvisso trevligt, men det är inte helt enkelt att pusha sig själv mot ingen alls. Dessutom blir jag ganska snart störd av en blåflagg, som jag är väldigt säker på att den är ämnad för mig, så jag får hålla mig undan lite för Mojja och Timmy, som kommer som skjutna ur en kanon.
efter 14 varv så tycker jag mig dock ha kontakt - jag har lyckats komma ikapp en eftersläntrare från klungan framför ÄNTLIGEN! Jag inser att jag inte har lång tid på mig, och KAN jag ta en placering till så ska jag allt ta o göra det med!
Nu börjar det gå upp för mig vad Moto GP förarna menar med sitt "I try to pouuushh, i puush very haaard" i alla post-race intervjuer. Jag LYCKAS pusha till mig en omkörning i korkskruven på SISTA varvet - IGEN! Känslan är underbar när jag inser att jag även lyckas hålla den fram till målgång.
Jag var skitlångt från snabbast, jag var inte bäst, resultatet var inte ens särskilt bra, men jag hade skitkul i min jakt, jag har lyckats göra 11 omkörningar (något som jag annars är dålig på) på ett race, jag slog mitt personbästa med 4 hundradelar under det sista varvet och har efter lite hjälp av LokaTobbe lyckats bli långt bättre på att bromsa.
Målet med den här säsongen är till stor del att lära sig och bli bättre, och än så länge så håller ju det upplägget. Vad jag också har lärt mig är att det funkar inte att göra saker halvdant, så nya bromsskivor från Braking är beställda, medan MotoStop levererar nya belägg och 2 nya soppapumpar är på väg hem - en för att ersätta den trasiga och en i reserv.