ER6 Cup 2007

Status
Ej öppen för fler svar.

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Om detta blir av kan det bli ett intressant alternativ för mig, istället för Rookie600. Borde ju bli billigare (spec. däckkostnad). Eller?:va
Frågan är vilken hoj som är bäst, SV:n eller ER-6:an...

flykay76 skrev:
2578599BRH Racing (Br. Hörbergs Racing Div.) tar fram ett racepaket på ER6or till förare som ska köra Sportproduktion.
Hojarna kommer att säljas till riktigt förmånliga priser utrustade med det som behövs för racing (Alu. styre, kraschpuckar, bobbiner, racefotpinnar och kåpor dvs. ersättning för lyse/kåpa fram)

Kommer det vara "helt" styre som nu på ER-6:an? SV:n har ju clip-on, det känns ju bättre körställningsmässigt.
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Det skulle vara sjukt kul! Jag är mycket frestad!
Flykay, var du nån uppfattning om vad en raceklar ER6:a skulle kunna kosta?
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Så här kan en hoj se ut till nästa år..
c-ViewAdLargeImage


Mrlind skrev:
2578988 Så här kan en hoj se ut till nästa år..
c-ViewAdLargeImage

btw, vad för typ av licens snackar vi, A+B eller bara A alt. B?
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Aprilia SP250 och en ER6 har ganska precis samma toppfart så det lär nog inte bli några problem...
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
flykay76 skrev:
2578959 Jag kan inte göra så mkt åt reglementet, bara påverka för ett nytt.
Däremot kan jag sätta kriterier för ER6 cupen...

.


OBS:
Ämnet här är ER6 eftersom förslaget var ER6 cup innom SP klassen. Då måste man ha lov att diskutera ER6 cuppens påverkan på SP klassen.

Alltså till mitt innlägg:

Jag förstår att en Kawasaki dealer tycker att en ren ER6 cup är toppen som marketing och säljkanal. Men i ett litet land som Sverige och begränsat antal road racing förare så tycker jag det är synd att kannibalisera på andra förare. SP klassen är en bra ide just för att det tillåter många olika hojar. Var glad för det, då serien blir större. Det kan vara bättre att få en del av en stor kaka, istället för att få 100% av en mindre kaka. Det säger i vart fall många kloka business management jeppar med fina titalr och höga löner.

Är lite luset att försöka ta över en spirande SP klass som verkar bli mångfaldig. KAn riskera att sjuta sig själv i foten. ER6 på lika villkor blir nog en succe i SP klassen. Verkar lite fult att uphöja ER6 till att vara mera lika än andra i SP. Eller har jag misssat något?

Fixar du egna ER6 tävlingar på andra dagar med egen banhyra, så är det ok. Men nog lite svårare än att shanghaja en existerande serie. Ursäkta om det låter lite rakt på sak, men låt oss spela med öppna kort, och du får gärna rätta mina missuppfattningar. Varför ska det finnas en egen ER6 cup med egna regler innom SP klassen? Och varför ska ER6 cup i så fall inte skiljas helt från den nya SP klassen?

Med begränsat antal förare i Sverige så är det också praktiskt att flera delar på banhyra kostnader, och det görs fint med en bred SP klass. Dessutom blir det nog både kul och spännande racing med olika cycklar som 2-t 250, 4-t 650 och kanske någon (nytvättad) supermoto.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
flykay76 skrev:
2578480 ....
Jag vill ha däcksbegränsning, kanske max ett nytt sett per helg MEN oxå regndäck. Då kör man sista kvalet och racet på samma däck och håller kostaderna nere...

Hojarna skulle kunna få ha:
Alu. styre, kraschpuckar, bobbiner, slipon (fast orginal klarar sig bättre vid vurpa), stålspunna bromsslangar, hög sadel (Kawa org. tillbehör) och andra fotpinnar, dom flesta lev. har sådan till ER6 nu.

Kan skriva under på regndäck men detta är ju något för SP reglementet, kanske inget som skall diskuteras i en tråd bara innehållande ett märke och modell utan i ett forum för SP i stort samt att detta återkopplas till SVEMO. Skickade inte LMS in en skrivelse om regndäck samtidigt som frågan om 650cc 2cyl och om så var fallet, vad blev svaret?
 
Last edited:

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Swedie skrev:
2579005 Håll diskussionen inom ämnet, ER6-cup. tack

Kära Swedie,
Du kan inte eliminera inlägg om dom är kritiska till ER6 cuppen eftersom ER6 cuppens förslag är att untnyttja en befintlig SP klass. Därför bör kommentarer ER6 cup relativt SP accepteras. Varför leka censur här. Pågår det något konstigt eftersom fri diskusion on-topic inte tillåts?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kris955 skrev:
2579032 Kära Swedie,
Du kan inte eliminera inlägg om dom är kritiska till ER6 cuppen eftersom ER6 cuppens förslag är att untnyttja en befintlig SP klass. Därför bör kommentarer ER6 cup relativt SP accepteras. Varför leka censur här. Pågår det något konstigt eftersom fri diskusion on-topic inte tillåts?
Kära Kris955 (samma låga ton). Läs första inlägget, det handlar inte om att diskutera Sportproduktion-klassen. Det handlar om en möjlig ER6 cup, samt det söks "intresseanmälan". Inte heller om Supermoto ska vara med eller inte, för om du själv kört Supermoto och ER6 så kommer du förstå varför det inte är omöjligt. Supermoto är förövrigt en helt egen tävlingsgren. Det är dessa diskussioner jag tagit bort. Det ser du väl?
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
OBS detta är menat ON TOPIC.

Har kört SP i några år nu och även kört danska tävlingar mot 400cc 4tkt (mest zxr400), en sv650 och nu sist även 2st motarder.
I danmark får man ha hel system på 4taktarna från och med i år och vi med aprillior hade inget att sätta imot på rakan på knutstorp, alla 4taktarna var snabbare än oss dock inte mycket.
Bromsarna verkar funka lite bättre på våra lätta hojar.

Motard tror jag är EJ tillåtet enligt svensk generell regel (svemo)
DETTA ÄR BRA enligt mig, jag körde ca en sekund snabbare än en av motardarna på knutstorp men det var nästan omöjligt att komma förbi och i mitten av böjarna så körde jag nästan över motarden för då stod han plötsligt still? De hör inte hemma i samma klass som oss tyvärr det bara är så!

Redan i våras var jag sugen på en ER6 cup och frågade kawa på mässan så jag är helt klart intresserad men frågan är hur mycket som ska få ändras?
Tillåts för mycket så kommer aprillorna att vilja byta blås de med!
Jag tror vi får nöja oss med styre, slangar och pinnar. Krash kåpor och puckar får alla ha det regleras ej.
Godkänns byte av stötdämpare så kommer åter igen aprilliorna att explodera eftersom de ej får byta och vissa av de hojarna är 8ÅR gamla!

Kontentan är keep it simpel så kommer vi alla att ha kul!
Jag är sugen på att ha en ER6a och en aprillia och se från bana till bana vilken som är snabbast....:tungan
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Underhållskostnaderna lär väl vara jäkligt fördelaktiga på en otrimmad 4 taktare... Byta olja var 4 é rejs och smörja kedjan....
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
flykay76 skrev:
2578599

Vi jobbar för en ER6 cup i SP-klassen med fina priser och för att tävla i ER6 cupen måste man givetvis köra just en ER6a...

.
Kalasbra om detta blir verklighet 2007:tummenupp
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Swedie skrev:
2579064 Kära Kris955 (samma låga ton). Läs första inlägget, det handlar inte om att diskutera Sportproduktion-klassen. Det handlar om en möjlig ER6 cup, samt det söks "intresseanmälan". Inte heller om Supermoto ska vara med eller inte, för om du själv kört Supermoto och ER6 så kommer du förstå varför det inte är omöjligt. Supermoto är förövrigt en helt egen tävlingsgren. Det är dessa diskussioner jag tagit bort. Det ser du väl?


Yepps, supermoto är en annan tävlingsgren. Men varför hindra en stolle att använda en supermoto cykel i SP klassen. Som nämnt tidigare så är maskinen inte särskilt ägnad för RR på bana och har knappast en chans ändå. Men att föbjuda någon att försöka?

Ska prova att hålla mig undan lite. Men tyckte det luktade lite statskupp med ER6 Cup inom SP klassen. Lite med att: "strunta i SV650 eller Aprilia RS250, köp en ER6 så är du med i gänget". Jag välkomnar ER6 cyklar lika mycket som andra SP cyklar. Bara det där med "egen" Cup och "egna" regler är lite lusket om man utnyttjar en existerande SP setup. Men nu försöker jag hålla mun ett tag. Jag kanske bara ser spöken som inte finns.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Frågor.
Licens? A- och B-förare i en klass?
Måste man teckna sig för att köra en hel serie för att få utnyttja BRH Racingerbjudandet?
Tävlingar i Sverige bara eller Sv, No, Dk?
Däck? Fabrikat och typ?
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Ojoj, vad mkt det skrivs... hinner inte svara på allt just nu.

MEN,

Varför blanda in Supermotard i Sportproduction??? :va

En duktig Supermotardförare på en 650 kör säkert ifrån en förare op en ER6a MEN det är ju inte det den här klassen handlar om!
Det finns ju Supermotard tävlingar... Är det inte roligast som förare att möta förare med samma hojar och på samma vilkor???

Syftet med ER6 cup är inte en egen klass, som någon skrev så har vi inte den bredden och så många förare eller arrangörer som kan dra i det (ännu).

Jag tror att det kan bli bra racing och bra bredd med RS250or, SV650or och ER6or... Det är det tråden ska handla om.

OCH FRAMFÖR ALLT SKA DET SKRIVAS POSITIVA SAKER SOM KAN FÖRA SVENSK ROADRACING FRAMMÅT

DET BEHÖVS NY BREDD OCH SP-KLASSEN MÅSTE FÅ IN NYA HOJAR

ER6 CUP ÄR EN SUCCE I ALLA LÄNDER DÄR DEN KÖRS PRECIS SOM ANDRA MÄRKESCUPER

NI SOM VILL KÖRA SUPERFEEETA ANDRA HOJAR KÖR ROOKIE 1000 ELLER SUPERBIKE...

Det var inte meningen att skriva sååå mkt i versaler...

Jag är bortrest ett par dagar nu och kommer inte hinna svara alla just nu utan först nästa vecka eller i helgen.
Hoppas att det finns mkt trevlig läsning, förslag och frågor när jag kommer hem igen... :tummenupp

.


.
 
Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Triggerhappy skrev:
2579098 Byta olja var 4 é rejs och smörja kedjan....

Tyvärr går dom på bensin också.. så man måste tanka lite då och då också tyvärr... sorry
Men annars är det helt rätt.. mycket billigare går det nog inte o få....

Gällande däcks frågan, så hade jag nog röstat för fritt fabrikat på däcken, då
många kanske kan få lite stöd av sin lokala däckhandlare eller dylikt, men ska
det va att alla är låsta till ett fabrikat, så är det nog tyvärr många som kanske
bli av med en del hjälp, och måste tvunget handla däcken någon annanstans...
vet några som hade fått till en bra deal med Bridgestone däck i 125jr i år, och
sen ändrade de helt plötsligt reglementet, och de var tvugna att köpa däck
från annat håll vilket blev dyrare.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
flykay76 skrev:
2578822 :rofl
Jo, gaffel e mjuk, så fjädrar e nog ett måste... :tummenupp

Jag har klara svårigheter att se hur man skulle få in en ER6 med ovannämnda modifikationer inom dagens sportproduction reglemente. Det har ju varit ett massivt motstånd mot att ens släppa avgasystem fritt på Apriliatiden något som varit önskvärt bland förarna så att då komma med en cykel där man ändrat körställning och fixat fjädringen för att passa banåka blir nog svårt.

Iof skall svemo driva den klass förarna vill köra så vill folk köra hottad ER6 så får man väl skohorna in dem i reglementet men för de 20 pers som kör Aprilia börjar det kosta om man helt plötsligt får bygga om, och det var väl kostanden vi ville hålla låg?

Jag tycker det är ett kanoninitativ ni tar och hade jag bott i sverige hade jag bokat en cykel direkt men är det en orginalklass så kör orginal.

Sen undrar jag varför alla i tråden tror att sv650/er6 skulle åka ifrån Rs250, har ni kört en rs250 så inser ni hur fort de går. Att köra sv650 är ett skämt i jämföelse, du har iof mer effekt men i gengäld måste du börja bromsa 25m tidigare och sen står du still vid apex då allehanda märkliga saker skrapar i och chassiet beter sig som en gravid ko.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Boris JR skrev:
2579145 Jag tycker det är ett kanoninitativ ni tar och hade jag bott i sverige hade jag bokat en cykel direkt men är det en orginalklass så kör orginal.
Det går inte att tävla på bana med en orginal ER6:a, man måste byta till hårdare fjädrar i fram annars har man en gunghäst, styret är som en skottkärra och bör oxo bytas, ride high i bak för bättre frigång, men i övrigt så funkar den säkert bra på bana.
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Kan man inte få ett svar på den viktigaste frågan av alla. Vad har Svemo sagt?
Har de varken sagt bu eller bä eller om ingen ens har frågat dem, så är det inte en chans i helvete att det ens blir någon cup och alla diskussioner därikring är helt lönlösa. Vi kan diskutera cupen här och ha en miljon fördelar och bra idéer men har inte Svemo fått frågan och chansen att svara på den nu, så är det nog kört att få till något till 2007.

Så fär att göra det enkelt, har Svemo blivit tillfrågade och av vem? Vad var svaret?
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
GSXR1100R skrev:
2579160 Det går inte att tävla på bana med en orginal ER6:a, man måste byta till hårdare fjädrar i fram annars har man en gunghäst, styret är som en skottkärra och bör oxo bytas, ride high i bak för bättre frigång, men i övrigt så funkar den säkert bra på bana.

Jamen då så :D

Vipps så var allt förändrat !
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top