ER6 Cup 2007

Status
Ej öppen för fler svar.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
EazyLiving skrev:
2579187 Kan man inte få ett svar på den viktigaste frågan av alla. Vad har Svemo sagt?
Har de varken sagt bu eller bä eller om ingen ens har frågat dem, så är det inte en chans i helvete att det ens blir någon cup och alla diskussioner därikring är helt lönlösa. Vi kan diskutera cupen här och ha en miljon fördelar och bra idéer men har inte Svemo fått frågan och chansen att svara på den nu, så är det nog kört att få till något till 2007.

Så fär att göra det enkelt, har Svemo blivit tillfrågade och av vem? Vad var svaret?
Jo, man kan skapa sig en egen cup så länge den inte på nåt vis inkräktar på SVEMOs marker. Om t.ex en ÅF beslutar sig för att dela ut speciella priser bland de som kör ER6 så är det ju upp till honom. Att en ER6-cup skulle bli SM-klasss eller liknande kommer nog aldrig inträffa. Det som kan hända är att om man marknadsför "sin cup" för hårt så kan SVEMO säga nej när man ansöker om tävlingstillståndet, egentligen inget annat.

Vi körde t.ex (om det är okej att jag refererar till supermoto här) en Husaberg Trophy som tävling-i-tävlingen på våra två Sverigecupen-rejs i Örebro i somras. Det utgick alltså speciella priser till de som kört Husaberg utöver de vanliga priserna, både till ettan, tvåan, trean men även utllottningspris. Inga som helst problems (om inte RR-sektionen är vrånga som fan) :)
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Du förstår frågan fel. SP250 körs som en klass idag. För att ER6 ska få köra där så måste reglementet ändras och det gör endast Svemo.



Supermoto skrev:
2579204 Jo, man kan skapa sig en egen cup så länge den inte på nåt vis inkräktar på SVEMOs marker. Om t.ex en ÅF beslutar sig för att dela ut speciella priser bland de som kör ER6 så är det ju upp till honom. Att en ER6-cup skulle bli SM-klasss eller liknande kommer nog aldrig inträffa. Det som kan hända är att om man marknadsför "sin cup" för hårt så kan SVEMO säga nej när man ansöker om tävlingstillståndet, egentligen inget annat.

Vi körde t.ex (om det är okej att jag refererar till supermoto här) en Husaberg Trophy som tävling-i-tävlingen på våra två Sverigecupen-rejs i Örebro i somras. Det utgick alltså speciella priser till de som kört Husaberg utöver de vanliga priserna, både till ettan, tvåan, trean men även utllottningspris. Inga som helst problems (om inte RR-sektionen är vrånga som fan) :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
EazyLiving skrev:
2579207 Du förstår frågan fel. SP250 körs som en klass idag. För att ER6 ska få köra där så måste reglementet ändras och det gör endast Svemo.
Aha, fick intrycket att tekniska reglementet var klart (2cyl, 650cc osv) och att ER6-cup var en ev. följd/påbyggnad. Att SVEMO styr reglementena och att SP250 är egen klass idag vet jag mycket väl :)

Men svaret på frågan (som jag tolkade det) kan ju få kvartså ifall nån ställer "rätt" fråga ;)
 

GARAGERÄV

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
västkusten
Hoj
Varierar
KANON bra initiativ!! Oavsett om det är en handlare eller någon privat som drar igång!! Jag kollar med högsta intresse!!
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Vad, i runda slängar, kommer en säsong kostar med hoj, däck och övriga fasta kostnader?
 

sandstream

Guest
JT skrev:
2579305 Vad, i runda slängar, kommer en säsong kostar med hoj, däck och övriga fasta kostnader?
Det har frågats tidigare i andra trådar om den här cupen och inget svar har kommit eftersom förhandlingar pågår med importören.
Vore dock trevligt om någon insatt kunde göra en kvalificerad gissning.
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Det är inte så svårt att räkna på. Hojen med den ombyggnad som är föreslagen kommer nog att kosta max 10.000:- under listpris. Kanske inte ens så mycket då varken importören eller handlaren har några större vinster på en sån lågbudgetmodell.

Varje tävlinghelg kostar väl som vilken rookieklass som helst fast man kan nog klara sig med 1 set däck om man inte kör för vinst. ER6:ans vikt kommer nog att göra att den äter däck nästan lika mycket som en 600:a så räknar man med 1 framdäck och 2 bakdäck så kommer man ganska så nära. Anmälningsavgift på ca 2.000:-, resa, bensin, bira, grillkol och mat så bör man klara en racehelg på 6-7.000:- bortsett från skador/värdeminskning på hojen.

Plussa lite och du har en komplett säsong för straxt under 100.000 inkl. hojen och ett billigt skinnställ.

Budget, jojjomänsan!! ;o)

//Micke

sandstream skrev:
2579326 Det har frågats tidigare i andra trådar om den här cupen och inget svar har kommit eftersom förhandlingar pågår med importören.
Vore dock trevligt om någon insatt kunde göra en kvalificerad gissning.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nu vill jag absolut inte bli ovän med de som normalt är mina kompisar, men jag håller väldigt mycket med Kris955 i det han säger. Jag tycker man ska sikta på att få in Er6or och SV650 i SP250-reglementet och låta alla köra mot varandra i samma serie. Det lär bli spännande rejsing!

Sen finns det säkert argument för en ER6 cup men om det skulle innebära att den blir fristående SP250 i allt förutom att man faktiskt kör samtidigt (pga annat tekniskt reglemente) då vet jag inte om det är lika roligt längre. 3a i mål i rejset ska få 16 poäng och officiellt komma 3a i rejset.

Som sagt, jag tror det blir bra oavsett, men det viktigaste måste väl till en början vara att få nån typ av besked från Svemo?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Don Quixote skrev:
2579352 Nu vill jag absolut inte bli ovän med de som normalt är mina kompisar, men jag håller väldigt mycket med Kris955 i det han säger. Jag tycker man ska sikta på att få in Er6or och SV650 i SP250-reglementet och låta alla köra mot varandra i samma serie. Det lär bli spännande rejsing!

Sen finns det säkert argument för en ER6 cup men om det skulle innebära att den blir fristående SP250 i allt förutom att man faktiskt kör samtidigt (pga annat tekniskt reglemente) då vet jag inte om det är lika roligt längre. 3a i mål i rejset ska få 16 poäng och officiellt komma 3a i rejset.

Som sagt, jag tror det blir bra oavsett, men det viktigaste måste väl till en början vara att få nån typ av besked från Svemo?
den här Kris955 läste inte Christans första inlägg: "Som rubriken lyder, här finns plats för frågor och svar om en tänkt ER6 cup som körs i klassen Sportpruduction 2007." ... så det är inte en separat cup det pratas om egentligen. Jag håller iaf med om att den här cup'en borde vara inuti den nuvarande SP250 klassen. Det kommer bli knökafullt, men det är bara kul. Separat cup funkar endast om det lockar extremt mycket, och inte endast för vänskapsracing som vissa kanske söker oxå.
 

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Dalby
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Hela ideén låter jätteskoj.

Jag är klart intresserad. För mig skulle det bli ett insteg i Roadracing Vilket är på gott och ont, men alla race kräver ju en förlorare.

Hoppas bara att kostnaderna kan hållas nere genom hårt reglement vad det gäller modifiering och antal däck. Om alla kör med sunkig fjädring borde det väll inte vara problem förutom att det skulle kunna gå fortare i kurvorna. Men alla kör ju ändå med samma handikapp. Så jag är klart för att begränsa även detta. Men Clip-on och helkåpa tycker jag ska tillåtas.

Vänligen Balthazar
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Triggerhappy skrev:
2578688 Vore inte detta den perfekta tjejklassen...dvs alla bruttor som åker för skoj skull som aldrig kommer vinna nån killklass iallafall.:tummenupp

Vafasiken, missade du att Anna Carlsson piskade hela eliten i 250SP på Falkenberg och gick in på första plats?
Eller är du kanske bara ironisk ;)
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Bikerbitch skrev:
2580039 Vafasiken, missade du att Anna Carlsson piskade hela eliten i 250SP på Falkenberg och gick in på första plats?
Eller är du kanske bara ironisk ;)

Jag menade inte bråka, jag menade att det måste ändå vara roligare för flertalet tjejer att få tävla mot varandra och slåss inbördes.
Det är trots allt ytterst fåtal tjejer som hävdar sig i de olika klasserna.
Kolla hur många tjejer som har A-licens.

Vore det ändå inte roligare och mer utmanande att ställa upp i en klass med 15 tjejer?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
EazyLiving skrev:
2579187 Kan man inte få ett svar på den viktigaste frågan av alla. Vad har Svemo sagt?

Snabbt svar på din fråga. LMS skickade för ett par veckor sedan in en skrivelse med massa gosaker till nästa år. Bland annat var det om att ändra reg för sp klassen. Jag vet att det har diskuterats på Svemo men det är inte klart. Tror att svar väntas inom en hyfsad framtid (Svemo tid mätt :D)


björn

edit Vi (jag o torkel) ville typ ha detta om jag nu kommer ihåg rätt:confused: :


650CC 2st Cylindrar 4takt
Endast regbara fordon.
Byta fjäder i framgaffeln samt bak.
Däck val släps fritt dock dot märkta däck samt vid ”wet race” regndäck
Styre får bytas.
Fotpinnar får bytas.
Ljuddämpare får bytas på 4t
ingen modifiering av motor tillåts.
i övrigt samma som sp reg i dag (där står det redan om fotpinnar och sjaaajt)
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Triggerhappy skrev:
2580063 Jag menade inte bråka, jag menade att det måste ändå vara roligare för flertalet tjejer att få tävla mot varandra och slåss inbördes.
Det är trots allt ytterst fåtal tjejer som hävdar sig i de olika klasserna.
Kolla hur många tjejer som har A-licens.
Vore det ändå inte roligare och mer utmanande att ställa upp i en klass med 15 tjejer?

Visst stämmer det att det inte är många tjejer som hävdar sig i de olika klasserna. Vi är ju inte så många heller. Tror iallafall det är 4 tjejer som besitter A-licens. Procentuellt sätt är det ganska mycket :)

Inte mer utmanande att bara köra en klass med tjejer i.
Roligare att köra blandat.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Balthazar skrev:
2580013 Men Clip-on och helkåpa tycker jag ska tillåtas.
Varför är det så svårt att tänka sig in i sponsorernas värld ett ögonblick? Kawa lär knappast vara intresserad av att hojarna inte längre ser ut som hojarna de säljer. Kolla på länkade bilder tidigare i tråden så ser du hur de ser ut i raceskick, det är vad det är. Finns ju alltid RS250 om du vill ha helkåpa och clipon, valet är ditt. :)
 
Last edited:

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
kul !

det låter som att det kan bli en rolig klass att titta på eller köra ?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
spyan skrev:
2580169 det låter som att det kan bli en rolig klass att titta på eller köra ?
Tänk alla rockers från 2004 som skulle kunna ha en klass att fightas i! Tror deta kan bli överjäkligt kul!
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Swedie skrev:
2580186 Tänk alla rockers från 2004 som skulle kunna ha en klass att fightas i! Tror deta kan bli överjäkligt kul!



ja lika dana hojar = grym racing,må bästa man vinna :yoparty
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top