ER6 Cup 2007

Status
Ej öppen för fler svar.

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Swedie skrev:
2581258 Det har tyvärr varit endel som blivit varvade 3 gånger under ett race. Det är för mycket, men får hoppas det inte är så nästa år. Dessa personer borde träna mer, men det är ju en annan diskussion som sagt :)

Buhuhu. Nu känner jag mig redan frånåkt. A förare ska starta 2 varv efter så blir det bra.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
ape skrev:
2581386 Buhuhu. Nu känner jag mig redan frånåkt. A förare ska starta 2 varv efter så blir det bra.
Det vore ju en instegsklass, men samtidigt så kommer ju ingen åka dit utan att tränat först eller hur? :) Det är det licensträningarna är till för. Så man kan komma till tävlingar och inte behöva känna man är sist. Brukar även finnas kurser under året att gå så man kan lära sig nya tekniker för att köra snabbare. A-förare som kör kommer (borde iaf!) köra respektabelt mot de som blir varvade.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Swedie skrev:
2581258 Det har tyvärr varit endel som blivit varvade 3 gånger under ett race. Det är för mycket, men får hoppas det inte är så nästa år. Dessa personer borde träna mer, men det är ju en annan diskussion som sagt :)

Blir svårt att undvika stora fartskillnader när man blandar A-förare med helt nya förare.
Trots den blandningen så har inga olyckor skett på grund av fartskillnader i år iaf.
 

sandstream

Guest
Depåbitchen skrev:
2581407 Blir svårt att undvika stora fartskillnader när man blandar A-förare med helt nya förare.
Trots den blandningen så har inga olyckor skett på grund av fartskillnader i år iaf.
Men blir man varvad 3 gånger på de korta race vi har här i Sverige är min spontana reaktion att man borde sluta tävla och koncentrerar sig på träningar och bandagar tills man fått upp ett bättre tempo och då börja tävla igen eller kanske inse att tävlandet inte är något att satsa på.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Borde egentligen skita i den här diskussionen.. men det bara helt enkelt är så att vissa väljer rejsing före träning och anser rejsing är bästa träningen... det påverkar tyvärr de i täten en hel del om man får 10-15 varvningar att hantera och några är återkommande. Då är det ju FÖR stora hastighetskillnader som borde innebära att Svemo till nästa år inte borde släppa på 107/110% regeln.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Swedie skrev:
2581440 ...Då är det ju FÖR stora hastighetskillnader som borde innebära att Svemo till nästa år inte borde släppa på 107/110% regeln.

Vilket medför om det är Aförare som kör att det slutar vara en instegsklass för de som vill börja köra racing.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
MagnusK skrev:
2581451 Vilket medför om det är Aförare som kör att det slutar vara en instegsklass för de som vill börja köra racing.
Precis, men det är ändå den enda instegsklassen förutom Rookie 600. Jag tror det är bättre om instegsförare blandas med a-förare med erfarenhet än alla rookisar i r600 eller 1000. Men jag förstår definivt dilemmat. Annars vore ju att starta i 125 junior, men tror inte en 30 åring vill köra där.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
sandstream skrev:
2581425 Men blir man varvad 3 gånger på de korta race vi har här i Sverige är min spontana reaktion att man borde sluta tävla och koncentrerar sig på träningar och bandagar tills man fått upp ett bättre tempo och då börja tävla igen eller kanske inse att tävlandet inte är något att satsa på.
Hårda ord kan tyckas men visst är det så, det blir helt enkelt farligt om hastighetsskillnaderna är för stora.

Alla kan inte bli snabba, ibland hjälper det inte att träna, mentala spärrar, rädsla och vurpnoja är goda tecken på sunt förnuft.

Att tävla i RR innebär alltid en ökad risk för skador och det får man ha klart för sig innan man ger sig in i leken.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
GSXR1100R skrev:
2581586

Att tävla i RR innebär alltid en ökad risk för skador och det får man ha klart för sig innan man ger sig in i leken.

i förhållande till vad?
är man gasglad, vilket kan förutsättas om man börjar med RR, så risken klart lägre än på vägen.
iofs så kan man dra på sig en del småskador genom "karriären", men invaliditet och död är extremt ovanligt i sporten.
Även om det fortfarande finns mycket att göra på säkerheten.


650cc 4T i SP är bra, en cup inom klassen vete fan dock.
 

sandstream

Guest
GSXR1100R skrev:
2581586 Hårda ord kan tyckas men visst är det så, det blir helt enkelt farligt om hastighetsskillnaderna är för stora. Alla kan inte bli snabba, ibland hjälper det inte att träna, mentala spärrar, rädsla och vurpnoja är goda tecken på sunt förnuft. Att tävla i RR innebär alltid en ökad risk för skador och det får man ha klart för sig innan man ger sig in i leken.
Håller med men problemet är väl att 107 eller om det är 110 procentsregeln inte alltid används och att folk tjatar sig till att få starta.
Vi kanske skulle diskutera detta i en egen tråd?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
sandstream skrev:
2581862 Håller med men problemet är väl att 107 eller om det är 110 procentsregeln inte alltid används och att folk tjatar sig till att få starta.
Vi kanske skulle diskutera detta i en egen tråd?

110 procent är ju lite hårt men börjar man vara en 20-30 sekunder efter per varv kanske man ska ta sig en funderare...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
..
Vi kanske skulle diskutera detta i en egen tråd?

Tror det diskuterats ett par gg. :) Men det finns bara en sån %-regel i VEIDEC.
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Axxexs skrev:
2581947 Tror det diskuterats ett par gg. :) Men det finns bara en sån %-regel i VEIDEC.

115% har gällt i sm men används tydligen inte mer
men detta är det ända som finns på papper
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
nr12 skrev:
2582511 115% har gällt i sm men används tydligen inte mer
men detta är det ända som finns på papper


Så om Pole är 54 sek på Linköping, så räcker det att man kör 1,02.1 för att kvala? dvs, om plats finns. (54+15%=62,1) Gelleråsen Pole 1:10 =sista kvalgräns 1:20:5... verkar nästan för generöst.

Jag följer den här tråden med spänning, är lite sugen på att köra denna serie.
Men är väldigt tveksam till det om det blir en massa ubersnabba A-förare.....

Blir det en ren b-serie, är jag väldigt intresserad, men jag har ingen lust att hamna i en situation där jag ev. inte kvalar in.
Då stannar jag hellre i R1000
//
Benny
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
RR:Benny skrev:
2582632 Så om Pole är 54 sek på Linköping, så räcker det att man kör 1,02.1 för att kvala? dvs, om plats finns. (54+15%=62,1) Gelleråsen Pole 1:10 =sista kvalgräns 1:20:5... verkar nästan för generöst.

Jag följer den här tråden med spänning, är lite sugen på att köra denna serie.
Men är väldigt tveksam till det om det blir en massa ubersnabba A-förare.....

Blir det en ren b-serie, är jag väldigt intresserad, men jag har ingen lust att hamna i en situation där jag ev. inte kvalar in.
Då stannar jag hellre i R1000
//
Benny
Inte du också... vad är det för fel på er som vill börja tävla på en touringhoj som är nästan lika pigg som en gräsklippare?
 

sandstream

Guest
Don Quixote skrev:
2581939 110 procent är ju lite hårt men börjar man vara en 20-30 sekunder efter per varv kanske man ska ta sig en funderare...
Hur man ens kan ställa upp om man tex är 15-20 sekunder efter per varv på Sviestad är en gåta för mig :va
RR:Benny skrev:
Blir det en ren b-serie, är jag väldigt intresserad, men jag har ingen lust att hamna i en situation där jag ev. inte kvalar in.
Då stannar jag hellre i R1000
Du och jag kan väl tävla internt om vem som är snabbast i byn :D
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
sandstream skrev:
2582649 Hur man ens kan ställa upp om man tex är 15-20 sekunder efter per varv på Sviestad är en gåta för mig :va

Det är inte alla som kommit till den insikten :)
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
gixxermf skrev:
2582647 Inte du också... vad är det för fel på er som vill börja tävla på en touringhoj som är nästan lika pigg som en gräsklippare?

SJÄLVKLART kommer jag att fortsätta köra ERF på en 1000..... Så där hoppas jag få nog av acceleration & toppfart.
Orsak..... Hrmm, jag är less på att bli varvad av en svårsåld gixxer 02:a:rofl
hehe.
Vad ska du köra nästa år?

sandstream skrev:
2582649
Du och jag kan väl tävla internt om vem som är snabbast i byn :D

Absolut!! Ser jag fram emot. Ska du köra 600 nästa år?

Eller så gör du slag i saken & joinar MaBe racing´s erf team nästa år....
Då kan vi peppa varandra istället:D
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
RR:Benny skrev:
2582699 SJÄLVKLART kommer jag att fortsätta köra ERF på en 1000..... Så där hoppas jag få nog av acceleration & toppfart.
Orsak..... Hrmm, jag är less på att bli varvad av en svårsåld gixxer 02:a:rofl
hehe.
Vad ska du köra nästa år?

Det blir väl NSB men eftersom jag inte kommer att varva någon där så blir det eventuellt lite ERF också...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top