ER6 Cup 2007

Status
Ej öppen för fler svar.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nu till alla där ute som inte kört rr. Tro inte nu att detta (om det blir nått) kommer att bli "JÄTTE" billigt för det är inte sanningen. Hojarna väger mycket och sliter sålika ganska mycket däck endå. Kanske inte lika mycket som en R600 men säkerligen i närheten. Går du omkull på fel ställe så blir det dyrt. Som jag ser det så är den stora fördelen och nakdelen att man inte behöver åka i överljudsfart där av kan man bromsa mer på gränsen. Man åker på snarlikt matreal och räjsen borde därför bli mycket täta. Jag har trott på detta hela tiden och hoppas att det är ett sätt att få fler till RR depån. Detta är bara en lite brasklapp i all väl mening:) .

björn
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
björn.e skrev:
2582904 Som jag ser det så är den stora fördelen och nakdelen att man inte behöver åka i överljudsfart där av kan man bromsa mer på gränsen.

björn

Nu får du förklara dig!
Menar du att du bromsade med 100 meter tillgodo p.g.a att cykeln gick så fort när du åkte R600?

Roadracing är en hastighetsgren och gillar man inte farter kanske man bör se sig om efter andra intressen...
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
gixxermf skrev:
2582951 Nu får du förklara dig!
Menar du att du bromsade med 100 meter tillgodo p.g.a att cykeln gick så fort när du åkte R600?

Roadracing är en hastighetsgren och gillar man inte farter kanske man bör se sig om efter andra intressen...


höörrruuu :D Det är kanske är så att det är lättare att bromsa i 180 jämfört med 250 :rolleyes: Sen att du inte har bättre saker för dig än att spy galla är en helt annan femma, in på holken och dra i lilleskutt nu så du blir lite lyckligare :D

björn
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
björn.e skrev:
2582965 höörrruuu :D Det är kanske är så att det är lättare att bromsa i 180 jämfört med 250 :rolleyes: Sen att du inte har bättre saker för dig än att spy galla är en helt annan femma, in på holken och dra i lilleskutt nu så du blir lite lyckligare :D

björn

Lättare????

Vem har sagt att det ska vara lätt?

Kankse skulle ta och snacka med FIFA om man kanske skulle börja spela fotboll utan målvakt för det finns för många tallanglösa "FC Z killar" som vill spela VM.

Det är inte alltid lätt... och ska heller inte vara det...:arsele
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
!!

denna klassen kommer att bli gym,om den blir klar nångång ?
har hört från säkra källor att ny-gammla förare kommer dyka upp i klassen .heta aspiranter ,med inga namn nämda.........:yoparty :yoparty
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Kanske läge att ge pris för bästa B-förare vid VARJE tävling igen och inte bara vid linköpings SM.

Ska det vara blandad klass och den återfår konkurensen från förr så måste B-förarna få en chans att få pris!

Kanske en bra lösning om det blir sponsrade priser från Kawa?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
RR ABBE skrev:
2583025 Kanske läge att ge pris för bästa B-förare vid VARJE tävling igen och inte bara vid linköpings SM.

Ska det vara blandad klass och den återfår konkurensen från förr så måste B-förarna få en chans att få pris!

Kanske en bra lösning om det blir sponsrade priser från Kawa?


varför :confused: först över linjen vinner att hålla på att bråla ut priser till 10 man är väll inget vi ska göra. Det underminerar väl hela tanken :confused:

björn
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
björn.e skrev:
2582904 Nu till alla där ute som inte kört rr. Tro inte nu att detta (om det blir nått) kommer att bli "JÄTTE" billigt för det är inte sanningen. Hojarna väger mycket och sliter sålika ganska mycket däck endå. Kanske inte lika mycket som en R600 men säkerligen i närheten. Går du omkull på fel ställe så blir det dyrt. Som jag ser det så är den stora fördelen och nakdelen att man inte behöver åka i överljudsfart där av kan man bromsa mer på gränsen. Man åker på snarlikt matreal och räjsen borde därför bli mycket täta. Jag har trott på detta hela tiden och hoppas att det är ett sätt att få fler till RR depån. Detta är bara en lite brasklapp i all väl mening:) .

björn
Definiera "inte JÄTTE billigt"
Vad kostar (i runda slängar) en säsong i R600? Skippa res- och boendekostnader för sånt är individuellt.
50, 60, 70, 80, 90, 100 000 kronor?
Inkludera värdeminskning på hojen eftersom man i detta fallet måste köpa en ny ER6:a
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag kanske inte borde yttra mig, eftersom jag inte är positivt inställd till detta.

Men ER6... Sicket sömnpiller. Jag tippar på att det här blir fikaklassernas fikaklass med fula brukshojar på banan. Tyvärr.

Jag är övertygad om att det säkert är kul att köra, men vem vill se traktorbrölande nakenhojar på banan? Till och med jag går och fikar.

gixxermf skrev:
2583088 Inte äns kul att köra...

[Nu verkar jag synsk, säkert)

Jo, det kan nog vara kul. En battle är en battle oavsett ful hoj, gunghästväghållning och tomma läktare.
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Mattias skrev:
2583086 Jag kanske inte borde yttra mig, eftersom jag inte är positivt inställd till detta.

Men ER6... Sicket sömnpiller. Jag tippar på att det här blir fikaklassernas fikaklass med fula brukshojar på banan. Tyvärr.

Jag är övertygad om att det säkert är kul att köra, men vem vill se traktorbrölande nakenhojar på banan? Till och med jag går och fikar.

Inte äns kul att köra...
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Har tävlat med 600 sedan 1992 och jag har nog roligare på min 250 aprillia än på en 600. Den största orsaken att byta till ER6 för mig är underhållet!
Aprilliorna börjar bli bräckliga vid det här laget.

Jag gjorde slut på två hojar vid sista tävlingen i år!:mad:
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Maverick_ou812 skrev:
2583038 Definiera "inte JÄTTE billigt"
Vad kostar (i runda slängar) en säsong i R600? Skippa res- och boendekostnader för sånt är individuellt.
50, 60, 70, 80, 90, 100 000 kronor?
Inkludera värdeminskning på hojen eftersom man i detta fallet måste köpa en ny ER6:a


Omöjligt att göra då alla satasar olika, men i dom flesta trådar där folk undrar vad kostnaden för en säsong r600 landar på så blir ofta svaret mellan 20 till 200k skulle tippa på att 20-40 är ungefär vart man landar om man kör 4-6 tävlingar. I denna tråd har det framställts lite som att det inte kostar och jag ville bara påminna om att det gör det. Det skulle vara mycket tråkigt om folk köper hojar sen inte har råd. Det är ju inte det vi vill. Men det blir billigare med en sv/er hoj enu billigare med en RS.

Tänk nu, hyffsad satsning: Bara kostnader för däck låt säga 6 tävlingar=6 uppsättningar 6*3000=18000. Om vi nu tänker på att hojen dyker 10k i minskning så rinner det i väg. Det man nu ska nämna är att däck är det dyraste när du väl har det brukar resten vara lungt( min erfarenhet).

Sen kan man ju göra så att man bara byter fram vilket innebär att man borde vara nere på ca 14000 sen kan man åka på beggat då blir det änu billigare osv. Men att framställa det som 50kr räjsing är fel:)

björn

edit vad fan kostar en uppsättning har glömt men det är väl där någon stans :rolleyes: edit
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
sandstream skrev:
2582933 Nej, jag kör en fullvuxen hoj, inget mesande med 600 eller 750 :D


Jaha och kan du utnyttja den mer än en 600,750 då ???????
Nää just det !


Du behöver köra lite minimoto tycker jag det låter som :såjaponken
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
gixxermf skrev:
2582995 Lättare????

Vem har sagt att det ska vara lätt?

Kankse skulle ta och snacka med FIFA om man kanske skulle börja spela fotboll utan målvakt för det finns för många tallanglösa "FC Z killar" som vill spela VM.

Det är inte alltid lätt... och ska heller inte vara det...:arsele


Korpen slygel!!! Har du glömmt den serien? Tillbaka till toan nu :såjaponken Detta blir en grymt bra klass för föredettingar samt unga hetsporrar som inte får köra R600 för pappa. Sen att en hel drös blyrökare inte vill se sig förnedrade av tunga traktorer gör det hela inte sämre:tummenupp

björn
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mattias skrev:
2583086 Men ER6... Sicket sömnpiller. Jag tippar på att det här blir fikaklassernas fikaklass med fula brukshojar på banan. Tyvärr.
Du är lika optimistisk som vanligt.

En klass full med oerfarna förare och återfallsrävar som inte vill bli slagna av ungtupparna. Det har potential att bli den stora kraschklassen 2007. :tummenupp



Jag tycker att det skulle vara intressant att ställa upp i denna cup. Men det beror lite på om/när jag får min nuvarande hoj såld och vad jag får för den.

För om man ska fundera lite på ekonomin:
* ER-6n har inte funnits nog länge för att vara billig på begagnatmarknaden. Jag tror man får ha lite flyt för att kunna hinna någon för under 50000kr i Sverige.
* Sedan ska den ju utrustas lite med kraschpuckar och vad det nu var man skulle få ha.
* Licens kostar säkert en liten slant att ta.
* Jag skulle behöva införskaffa skinnställ, andra handskar, andra stövlar och så vidare.
* Däck kostar en del, och man kanske ska sätta undan lite till ett kraschkonto.
* Med mera...

Så det är inte lågbudgetracing det handlar om. Kanske snarare "relativt billig racing". Antagligen så kommer jag inte att ha råd, men den som lever får se. :)
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Esquire skrev:
2583350 Du är lika optimistisk som vanligt.

En klass full med oerfarna förare och återfallsrävar som inte vill bli slagna av ungtupparna. Det har potential att bli den stora kraschklassen 2007. :tummenupp



Jag tycker att det skulle vara intressant att ställa upp i denna cup. Men det beror lite på om/när jag får min nuvarande hoj såld och vad jag får för den.

För om man ska fundera lite på ekonomin:
* ER-6n har inte funnits nog länge för att vara billig på begagnatmarknaden. Jag tror man får ha lite flyt för att kunna hinna någon för under 50000kr i Sverige.
* Sedan ska den ju utrustas lite med kraschpuckar och vad det nu var man skulle få ha.
* Licens kostar säkert en liten slant att ta.
* Jag skulle behöva införskaffa skinnställ, andra handskar, andra stövlar och så vidare.
* Däck kostar en del, och man kanske ska sätta undan lite till ett kraschkonto.
* Med mera...

Så det är inte lågbudgetracing det handlar om. Kanske snarare "relativt billig racing". Antagligen så kommer jag inte att ha råd, men den som lever får se. :)

Var är det för fel på en SV650? Dom har funnits i många år och begagnade går att få för under 3000 Euro i Tyskalnd. Dom väger också 8-10 kg mindre än ER6 om man nu skulle märka någon skillnad. Varför måste man prompt köpa en ny ER6 för att delta i den nya SP-klassen?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top