ER6 Cup 2007

Status
Ej öppen för fler svar.

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
EazyLiving skrev:
2583914
Ett litet tips är ju att dra reglerna lite längre i klassen. T ex Ducatis luftkylda 750 Sport med 2v per cylinder levererar ju bara 65 kusar och skulle passa perfekt in i klassen som en billig men bra fjädrad hoj. (håll tyst nu Ecce, detta stämmer faktiskt! ;o) BoTT och Bears har ju haft lite skilda reglementen beroende på insprut, vattenkylning och antal ventiler. Kanske man skulle kunna göra något liknande här? Det har ju redan nämnts 400cc 4-cylindrigt, 250 tvitakt och 650cc 2cyl fyrtakt med 4v teknik. Kanske man skulle lägga till 750cc 2-cylindrigt och 2v teknik också för att öppna upp för fler hojar?

/Micke


Är inte det en tillbakagång, att försöka få med en drös gamla duccar
finns inte classic racing för dom, endel av tanken med klassen är väl utfasning av gamla hojar och in med nyare fortfarande i produktion (med reservdelar tillgängliga) ?? eller
 

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
gpz 900 fighter
varför ska alla vara så negativa jämt???!! alla kör på likadant material!! kan ju bara bli kul racing avän om det blir ett par sekunder långasmmare än RR hojarna runt banorna, ärligt talat vem bryr sig? sitter man som åskådare på ett race så ser man väl heldre ett tätt och spänande race med antagligen en hel del misstag som följd än ett utspritt race pga att det är så olika material??
det är min åskit så om det blir värklighet så kan ni räkna med mig!!!!
 

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
gpz 900 fighter
da.pl


nu tycker väl många att jag e dum i huvudet men men!! om jag fattat reglerna rätt så skulle man i princip kuna åka på en sån här hoj??
inget bra märke kanske men dom hävdar ju att det är en SV650 motor i dom!!?
och dom är trotts allt jävligt billiga 50k nya!! skulle kunnat bli bra tyvker jag
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
crasypete skrev:
2584380
da.pl


nu tycker väl många att jag e dum i huvudet men men!! om jag fattat reglerna rätt så skulle man i princip kuna åka på en sån här hoj??
inget bra märke kanske men dom hävdar ju att det är en SV650 motor i dom!!?
och dom är trotts allt jävligt billiga 50k nya!! skulle kunnat bli bra tyvker jag

Jajemän, det är en perfekt hoj att köra i den här klassen med. Dom har en sv650-motor, förhållandevis ruttet chassi och rejsig look! Strålande! :)

Kan bli en otroligt fräck blandning av likvärdigt snabba cyklar det här. MEN DEN STORA FRÅGAN!!!: När får vi höra något från Svemo???
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
crasypete skrev:
2584276 varför ska alla vara så negativa jämt???!! alla kör på likadant material!! kan ju bara bli kul racing avän om det blir ett par sekunder långasmmare än RR hojarna runt banorna, ärligt talat vem bryr sig? sitter man som åskådare på ett race så ser man väl heldre ett tätt och spänande race med antagligen en hel del misstag som följd än ett utspritt race pga att det är så olika material??
det är min åskit så om det blir värklighet så kan ni räkna med mig!!!!
Visst är det bra med likadant material, men det är inte på något sätt en garanti för täta race. Så mycket har inte materialet med den saken att göra, det avgörande för tät racing är hur jämna förarna är körmässigt.
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Don Quixote skrev:
2584520 Kan bli en otroligt fräck blandning av likvärdigt snabba cyklar det här. MEN DEN STORA FRÅGAN!!!: När får vi höra något från Svemo???
Gör så här. Ställ väckarklockan på 03:00 när du går och lägger dig. När klockan sedan ringer mitt i natten vandrar du sömndrucken ut ur ditt hem och ställer dig på gatan utanför. Titta rakt upp i den nattsvarta himlen och leta upp Polstjärnan. Sen ropar du för full hals: NÄR FÅR VI HÖRA NÅGOT FRÅN SVEMO? Sen går du och lägger dig. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Teddy skrev:
2584535 Gör så här. Ställ väckarklockan på 03:00 när du går och lägger dig. När klockan sedan ringer mitt i natten vandrar du sömndrucken ut ur ditt hem och ställer dig på gatan utanför. Titta rakt upp i den nattsvarta himlen och leta upp Polstjärnan. Sen ropar du för full hals: NÄR FÅR VI HÖRA NÅGOT FRÅN SVEMO? Sen går du och lägger dig. :)

För bästa effekt rekommenderas det dock att du bor på lokföraregatan i Påarp....
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Don Quixote skrev:
2584520 Jajemän, det är en perfekt hoj att köra i den här klassen med. Dom har en sv650-motor, förhållandevis ruttet chassi och rejsig look! Strålande! :)

SV liknande motor heter det :)
 

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
gpz 900 fighter
samuel w skrev:
2584532 Visst är det bra med likadant material, men det är inte på något sätt en garanti för täta race. Så mycket har inte materialet med den saken att göra, det avgörande för tät racing är hur jämna förarna är körmässigt.



självkart så hänger det mycket på förare också men de jag menar e ju förståss att det är som gjort och upplagt för tät och rolig racing, sen att det alltid kommer att finnas duktiga och mindre duktiga förare e något man inte kommer ifrån men nån måste ju komma sist med!!:)

Don Quixote skrev:
2584520 Jajemän, det är en perfekt hoj att köra i den här klassen med. Dom har en sv650-motor, förhållandevis ruttet chassi och rejsig look! Strålande! :)

Kan bli en otroligt fräck blandning av likvärdigt snabba cyklar det här. MEN DEN STORA FRÅGAN!!!: När får vi höra något från Svemo???


ja ruttet chassi må hända att den har men, (har varken kört en er6 eller en sv) men har svårt att tänka mig att dom 2 cylkarna har så värst mycket bättre chassi för bankörning heller:)

svemo??? nej det är en bra fråga man vill ju kunna planera lite så de hade ju varit kul om man fick svart på vit, så e det och så kommer det att bli!
 
Last edited:

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
crasypete skrev:
2584747 självkart så hänger det mycket på förare också men de jag menar e ju förståss att det är som gjort och upplagt för tät och rolig racing, sen att det alltid kommer att finnas duktiga och mindre duktiga förare e något man inte kommer ifrån men nån måste ju komma sist med!!:)




ja ruttet chassi må hända att den har men, (har varken kört en er6 eller en sv) men har svårt att tänka mig att dom 2 cylkarna har så värst mycket bättre chassi för bankörning heller:)

svemo??? nej det är en bra fråga man vill ju kunna planera lite så de hade ju varit kul om man fick svart på vit, så e det och så kommer det att bli!


Huyasongen är inte en kamoflerad SV650. Det är mycket rigtigt en kopia, men hur bra vete gudarna. Sydkoreanerna har tekniken om dom vill, men hur just den här produkten är vet vi inte. Efter ett par år erfarenhet och rapporter från ägare får vi kanske veta mera.

Om man kikar på specifikationerna så har en GT650R hela 79 hk och väger 208 kg. Dvs 7 hk mera och 40 kg mera än en SV650. Dom där extra 40 kg bör vara oroande när man tänker på kurvhastighet, acceleration och broms.

Chassit är nog inte värre än SV650 eller ER6 som båda är riktiga budgetchassin byggda till en på förhand fastsatt budget. Ledordet heter billigt. Det är inte en tillfällighet att GSXR600 har ett väsentligt annat pris än en SV650. Byggd till annan marknad och användningsområde. Liksom Monster 600 och 749R är till olika ändamål och olika pris.
 
Last edited:

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Hur löser man däckslitage om man inte får byta stötdämpare?

Man lär ju inte behöva ta i allt för mycket för att både fram och bakstöten bottnar...
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag päste runt på 1.38 på gotland ring med min sv650 och vanliga Pilot Sport. Syndes knappt inte på däcken efter 2dagars körning, väldigt fina.

Kan inte tänka mig att det äter så väldigt mycket mer vid mer aktiv körning, den är mjuk i fjädringen ja men väldigt neutral och ganska bra retur. Inga problem med sladdar eller hoppande bakdäck. Vänj er med materialet och sluta klaga, ska det vara standardracing så ska det ;)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
MagnusK skrev:
2585576
Kan inte tänka mig att det äter så väldigt mycket mer vid mer aktiv körning, den är mjuk i fjädringen ja men väldigt neutral och ganska bra retur. Inga problem med sladdar eller hoppande bakdäck. Vänj er med materialet och sluta klaga, ska det vara standardracing så ska det ;)
Dåså, men annars så undrar jag om en sån här serie blir billigare än en snål satsning i R600. Där köper man en billigare hoj men flera däck. De andra stora kostnaderna är samma som bensin, träningar och anmälningsavgifter.
Och det uppenbara problemet att man inte har hört något från SVEMO än.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
gixxermf skrev:
2585324 Hur löser man däckslitage om man inte får byta stötdämpare?

Man lär ju inte behöva ta i allt för mycket för att både fram och bakstöten bottnar...
Det är det som är tjusningen... man får köra runt problemet. Har du slitage problem får du helt enkelt ändra hur du använder hojen, luta den mindre, bromsa senare, luta snabbare... osv. Ibland är det inte fel på fjädringen som orsakar slitage ;)

Men som ovan även säger så lär du knappast se slitageproblem som du ser på en 1000cc med slicks som kräver viss värme för att nötas korrekt. På dessa 160-hojar lär ju det vara ett reglemente som innebär vi kommer behöva köra på gatgodkända däck, eller värre... inte ens racegodkända mönstrade.

Victor skrev:
2585582 Dåså, men annars så undrar jag om en sån här serie blir billigare än en snål satsning i R600. Där köper man en billigare hoj men flera däck. De andra stora kostnaderna är samma som bensin, träningar och anmälningsavgifter.
Och det uppenbara problemet att man inte har hört något från SVEMO än.
Gör så här, däck till en ER6 kostar kanske 1500-2000 kr max (sponspris). T
Till en R6 kostar dom 2500-3000 kr oftast per set, återigen bra pris sponsrat.

Kör 7 tävlingar och du kommer märka att skillnaden i kostnad är 1000 kr per tävling, alltså totalt 7000 kr.

Inköp, vad jag hört om priset så kommer paketpriset vara en god bit under nypriset, färdigkittat! = du har en helt ny hoj, färdig för race. Som bäst kan du hitta en sönderkörd R6a eller CBR för under det priset...

Vad väljer man?

Victor skrev:
2585582
Och det uppenbara problemet att man inte har hört något från SVEMO än.

Vi kommer nog inte höra något förrän mötet på SO-banketten om ca 3 veckor.
 
Last edited:

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Gå gärna in på Ducatis hemsida och titta. Finns ett gäng 2-ventilade duccar att välja på till 2007. I väntan på Sportens efterföljare är det ännu sä länge lungt på just 750/800cc sidan men räkna med att den kommer under våren 2007 och då förmodligen som en 690cc.

Sen vet jag inte om idén var att man inte skulle få rejsa gammalt, mer att det börjar bli brist på just bra SP250 och att vi behöver en ny instegsklass där man faktiskt kan köpa nya grejor.

//Micke



Cliff Barnes skrev:
2584185 Är inte det en tillbakagång, att försöka få med en drös gamla duccar
finns inte classic racing för dom, endel av tanken med klassen är väl utfasning av gamla hojar och in med nyare fortfarande i produktion (med reservdelar tillgängliga) ?? eller

När ska folk fatta, DET ÄR INGEN SUZUKIMOTOR I KOREAMOPPEN. Den är inte ens lik när man tittar närmre. Oljefilter, pluggar m.m., allt sitter olika.

Sen är den nog så billig pga av kvalitén. Jag ver mer än två cyklar som inte ens startat när man plockat ur dem ur leveranslådan och den ena av dem hade t o m en helskuren motor.

Verkar som att man inte ens får vad man betalar för trots det låga priset!! ;o)


crasypete skrev:
2584380
da.pl


nu tycker väl många att jag e dum i huvudet men men!! om jag fattat reglerna rätt så skulle man i princip kuna åka på en sån här hoj??
inget bra märke kanske men dom hävdar ju att det är en SV650 motor i dom!!?
och dom är trotts allt jävligt billiga 50k nya!! skulle kunnat bli bra tyvker jag
 
Last edited:

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Eftersom jag kör en ER-6n så tycker jag det skulle varit kul med en ER-6 Cup.
Men en klass med olika hojar är alltid roligare att titta på.
En klass med typ 2-cyl, 650 cc, ca 80 hk, hade varit en bra klass.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Gamebox skrev:
2586016 Eftersom jag kör en ER-6n så tycker jag det skulle varit kul med en ER-6 Cup.
Men en klass med olika hojar är alltid roligare att titta på.
Det blir det ju ändå, cupen går ju om den blir av i SP-klassen så du kommer att ha Suzuki RGV250, Aprilia RS250, Kawa ER6, Suzuki SV650 m m på banan samtidigt.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top