ER6-tråden

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Någon som har satt väskor/toppbox eller båda på sin? Vilka? Hur är det att köra med? Pris ca?

Jag kör med hårda Giviväskor, köpte väskhållare på Louis.de. Tror dom kostade runt 1000:-
Sen om det är snyggt eller ej, det är iallafall jävligt praktiskt.
Med full semesterpackning plus passagerare går det fint att ligga i 150km/h.
 

Bifogat

  • Nya kameran 014.jpg
    Nya kameran 014.jpg
    52.1 KB · Visningar: 131

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hej, funderar på att avyttra min Daytona då den har ett x-antal mil på mätaren och börjar bli rätt gammal. Så vad gör jag i denna tråd? Ja jag funderar på en ER-6 givetvis! Bra försäkringspremie, billig nyhoj mm, men är den rolig att leka med?:va Lätt att slanga osv? :cpparty ska givetvis provköra hos handlare i vår, men det är ju ännu länge dit...
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Hej, funderar på att avyttra min Daytona då den har ett x-antal mil på mätaren och börjar bli rätt gammal. Så vad gör jag i denna tråd? Ja jag funderar på en ER-6 givetvis! Bra försäkringspremie, billig nyhoj mm, men är den rolig att leka med?:va Lätt att slanga osv? :cpparty ska givetvis provköra hos handlare i vår, men det är ju ännu länge dit...

Läs i tråden så får du svar på alla frågor om er6:an. Och ja, den e rolig att leka med och lätt o slanga med, den är en kul hoj för alla sorters förare enligt mig. De e bara prova o se om du gillar den, inte svårare än så.
 

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Wanda & Lill-Babs
Hej, funderar på att avyttra min Daytona då den har ett x-antal mil på mätaren och börjar bli rätt gammal. Så vad gör jag i denna tråd? Ja jag funderar på en ER-6 givetvis! Bra försäkringspremie, billig nyhoj mm, men är den rolig att leka med?:va Lätt att slanga osv? :cpparty ska givetvis provköra hos handlare i vår, men det är ju ännu länge dit...
Frågar du mig, så skulle jag säga att det är en lekhoj som även funkar till mer praktiska saker. Liten, lätt och smidig, med en kul motorkaraktär. Dessutom går det att svänga med den :tummenupp
 

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Som alla säger så är det en mycket bra hoj för en billig penning. Om det går att åka på bakhjulet bra kan jag inte uttala mig om. Min Smutten trivs bäst med båda hjulen på backen (kanske beror på att hans husse är lite mesig :rolleyes: ).

Den är riktigt billig att köpa och att äga. Man "får" en riktigt bra försäkringspremie. Premien är låg eftersom er6:an inte är så effektstark. Så du kan inte räkna med att det drar på lika bra som din Daytona på 140 hkr (du har ju trots allt "bara" halva kraften till 70 hkr. Men dock inte hälften så rolig).
Men jag kan garantera att det är en mycket trevlig och väldigt rolig hoj att köra och att äga. Men gråter inte så jättemycket när man betalar förs.prem.

Jag nu säga (efter 1300 mil denna säsong) att jag är fruktansvärt, FRUKTANSVÄRT nöjd med denna hoj. Man har kul när man kör den. Man blir tårögd av se på den, så vacker den är. Man kan lägga pengar som skulle gått på förs. på bensin istället. Den går utmärkt att åka två på (jag är 185 cm och väger dryga 90. Min sambo är 168 cm och väger...:confused: ).

Du kan ju läsa igenom denna tråd (och upptäcka att tydligen Alla vill byta ljuddämpare på hojen för att den ska låta mer. När man istället kan ta de pengarna och lägga på bensin som kan ta dig minst 833 mil. Det motsvarar en riktigt lång tur ner i Europa, givetvis genom alperna, ner till medelhavet och rivieran, till Svea och sedan en lång tur in i Norge. För att sedan avluta trippen med en sväng på din favoväg till det lokala vattenhålet i din hemstad. Där du sedan kan bjuda alla dina polare på en läsk att dela på.). När du sedan har läst tråden, vilket kommer ta dig ca en vecka. Så måste du bara provköra hojen.
Vem vet. Även du kanske blir kär i denna hojen så som vi andra har blivit.
Men om du inte tycker att Er6:an är hojen för dig (alla kan ju inte älska samma hoj) så är väl Horneten ganska billig att köpa och äga. Den har ju dessutom några kusar till.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Kan bara hålla med. Kurvor, där trivs den bäst. Slanga= kopplingen (för klen motor) om man inte pruttar upp på 1an! Byte till slipon= kosmetika. Man får ner den ca 4-5kg i vikt, blir ett roligare ljud, men bättre klös vetefan. Slipon ändrar motorkaraktären, o ja trivdes bättre med orginal faktiskt.
Sen till det negativa. Bögstyret....smalt o för mycket vinklat bakåt, men det löses lätt med tex fatbarstyre!
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
På ER-6F passar det ju även med Sport Bars från Ninja650shop. Passar inte lika bra på N som är naken, där ska det vara rakare känns det som. :)

Nu har posten varit förbi med mitt GPE slipon, dock så har jag en fundering till resten som har samma burk. Fick ni med nån form av db-killer i ert paket? Det lät på de flesta som om det ej följde med.

I mitt paket följde det med nån form av liten perforerad kon som du stoppar in före röret med lambdasondsuttaget. Sicket flyt!

Med lite tur slipper man kostnaden på 275 spänn för insatsen. :)

Bilder med/utan orginalinsats!
 
Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Ja jag får ta och läsa igenom den här tråden ordentligt någon gång, den har ju blivit så lång nu bara... Självklart förstår jag att det inte är samma drag som i min Daytona men i ärlighetens namn ligger jag sällan och tokkör över 150 km/h. Nu vill jag bara ha något nytt med skön körställning och bra försäkring då jag flyttar till STHLM under våren, funderade på en monster men tycker inte om att mecka och försäkringen var ju ingen höjdare heller... :gnissla Ska bli kul att provköra en ER-6 vår!
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
På ER-6F passar det ju även med Sport Bars från Ninja650shop. Passar inte lika bra på N som är naken, där ska det vara rakare känns det som. :)

Nu har posten varit förbi med mitt GPE slipon, dock så har jag en fundering till resten som har samma burk. Fick ni med nån form av db-killer i ert paket? Det lät på de flesta som om det ej följde med.

I mitt paket följde det med nån form av liten perforerad kon som du stoppar in före röret med lambdasondsuttaget. Sicket flyt!

Med lite tur slipper man kostnaden på 275 spänn för insatsen. :)

Bilder med/utan orginalinsats!

Nice! När ska du montera? Jag är redigt sugen på att beställa och jag har kollat från samma firma som du så är det där en dbkiller så är det ju prima!
 

The Real Mattis

Om du inte kan så kan du inte
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Har haft Kawasaki ER6:F&N
Som alla säger så är det en mycket bra hoj för en billig penning. Om det går att åka på bakhjulet bra kan jag inte uttala mig om. Min Smutten trivs bäst med båda hjulen på backen (kanske beror på att hans husse är lite mesig :rolleyes: ).

Den är riktigt billig att köpa och att äga. Man "får" en riktigt bra försäkringspremie. Premien är låg eftersom er6:an inte är så effektstark. Så du kan inte räkna med att det drar på lika bra som din Daytona på 140 hkr (du har ju trots allt "bara" halva kraften till 70 hkr. Men dock inte hälften så rolig).
Men jag kan garantera att det är en mycket trevlig och väldigt rolig hoj att köra och att äga. Men gråter inte så jättemycket när man betalar förs.prem.

Jag nu säga (efter 1300 mil denna säsong) att jag är fruktansvärt, FRUKTANSVÄRT nöjd med denna hoj. Man har kul när man kör den. Man blir tårögd av se på den, så vacker den är. Man kan lägga pengar som skulle gått på förs. på bensin istället. Den går utmärkt att åka två på (jag är 185 cm och väger dryga 90. Min sambo är 168 cm och väger...:confused: ).

Du kan ju läsa igenom denna tråd (och upptäcka att tydligen Alla vill byta ljuddämpare på hojen för att den ska låta mer. När man istället kan ta de pengarna och lägga på bensin som kan ta dig minst 833 mil. Det motsvarar en riktigt lång tur ner i Europa, givetvis genom alperna, ner till medelhavet och rivieran, till Svea och sedan en lång tur in i Norge. För att sedan avluta trippen med en sväng på din favoväg till det lokala vattenhålet i din hemstad. Där du sedan kan bjuda alla dina polare på en läsk att dela på.). När du sedan har läst tråden, vilket kommer ta dig ca en vecka. Så måste du bara provköra hojen.
Vem vet. Även du kanske blir kär i denna hojen så som vi andra har blivit.
Men om du inte tycker att Er6:an är hojen för dig (alla kan ju inte älska samma hoj) så är väl Horneten ganska billig att köpa och äga. Den har ju dessutom några kusar till.

Tja!

Bra inlägg, håller med dig ang hojen, liten och nätt med skapligt klös trots allt sen är ju maxfarten 110km/h i detta land och det är inget problem att bli av med körkortet på denna hoj.Men vill man ha en billig hoj (inköp/äga) så är det
som jag ser det ett bra alternativ, får nästan tårar när man ser begagnatpriserna på 06:eek:rna.....

//Mvh. Mattias
 

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Tja!

... får nästan tårar när man ser begagnatpriserna på 06:eek:rna.....

//Mvh. Mattias

Jag insåg redan innan jag köpte denna hoj att det skulle bli en förlustaffär (man förlorar alltid på att köpa nytt). Därfor tittar jag inte på beg. priser än. Jag planerar att ha hojen i minst 5 år. Då är lånet betalt och de pengar jag får för hojen då är MINA och inte bankens. De pengarna kommer jag genast att plöja in i en ny hoj. Har nämligen gått ett år utan mc, när jag gick från min DR till min er. Det vill jag inte göra om igen.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Nice! När ska du montera? Jag är redigt sugen på att beställa och jag har kollat från samma firma som du så är det där en dbkiller så är det ju prima!

Härifrån beställde jag, ~3000SEK inkl frakt. Isle of man store

Jopp, det är en dbkiller, ser ingen annan funktion med den då man slajdar in den i häcken på dämparn och sen anslutningsröret på det. Skitbra! Sen går det ju att modifera den här insatsen med lätthet om man vill det.

Montering, well well, mitt paket med sportbars + pc3 skickas från staterna imorgon, plus att jag väntar på huggern från tyskland fortfarande. Jag tänkte vänta tills de har anlänt så gör jag en helkväll i garaget sen!
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Härifrån beställde jag, ~3000SEK inkl frakt. Isle of man store

Jopp, det är en dbkiller, ser ingen annan funktion med den då man slajdar in den i häcken på dämparn och sen anslutningsröret på det. Skitbra! Sen går det ju att modifera den här insatsen med lätthet om man vill det.

Montering, well well, mitt paket med sportbars + pc3 skickas från staterna imorgon, plus att jag väntar på huggern från tyskland fortfarande. Jag tänkte vänta tills de har anlänt så gör jag en helkväll i garaget sen!

Gott!
Se till att få upp lite bilder när bygget är klart! Lite smakprov på ljudet också kanske? :rolleyes:

//Fredrik
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Monteringen är klar, fotade alla fästen för skruvar m.m. Drog en filmsnutt på orginal och sen en på monterat med insats... men man måste ju stå bredvid för att känna basljudet. :-/

Lite bilder lade jag upp på min sida, dock så är det skitigt så man skäms, menmen.. man ser iaf vad vi hade för väder sist jag var ute på vägen. :)

Lite bilder

Hopp, väckte bryskt pärlan för ett par korta andetag, videosnutt på ljud före/efter finnes nedan. Ack så sugen man blev på rena torra vägar. :huvet

Lite video
 
Last edited:

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Vårtecken

8-9 plusgrader idag. Hyfsat molnfritt med solglimtar! Klart att man plockar ut hojen..
Averkade säkert en timme utan att frysa det minsta :) Sen stå och tvätta av och gosa med hojen i bara tröja. Det finns hopp om vädert trots allt.
Tänk 6-7 grader till, torrt väglag och värmande sol... längtar längtar!

Förresten:
Ni som slänger på en hugger på hojen och samtidigt rensar upp baken; tycker ni inte att det går lite stick i stäv med varandra?

Fattar inte alls vad du menar? Jag tycker de ser hur bra ut som helst!


Nytvättad och fin =)
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Uffa, inte säga sådär när det är glansis överallt här uppe. Här finns det fan inte ens värme till att tvätta hojen... och får man ut den ur garaget så får man inte in den igen pga glansisen på den lilla kullen upp till porten. :(
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Uffa, inte säga sådär när det är glansis överallt här uppe. Här finns det fan inte ens värme till att tvätta hojen... och får man ut den ur garaget så får man inte in den igen pga glansisen på den lilla kullen upp till porten. :(

Jag var ute i drygt två timmar här om dagen, i två omgångar. Ett par dagar innan det så blev det en timma. Har varit riktigt tort och soligt här, dom har till och med varit ute och sopat gatorn så allt skit försvann. :) Tre timmar på vinterväg och den ser fortfarande nytvättad ut. Hur ofta händer det? :D
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Här uppe är det glansis med vatten och sand ovanpå, tar man sig ner på 86an så är det salt istället. Tar man sig ner dit kommer man nog inte upp till kåken igen. :)
 

The Real Mattis

Om du inte kan så kan du inte
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Har haft Kawasaki ER6:F&N
Tårar..:)

Jag insåg redan innan jag köpte denna hoj att det skulle bli en förlustaffär (man förlorar alltid på att köpa nytt). Därfor tittar jag inte på beg. priser än. Jag planerar att ha hojen i minst 5 år. Då är lånet betalt och de pengar jag får för hojen då är MINA och inte bankens. De pengarna kommer jag genast att plöja in i en ny hoj. Har nämligen gått ett år utan mc, när jag gick från min DR till min er. Det vill jag inte göra om igen.

Hej!

Du har så rätt fast jag tror ändå att er6:an står sig ganska bra iaf med tanke på att den är idag relativt billig att äga.Jag hade också en Suzuki DR innan jag köpte en Er6...:)

//Mattias
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Här uppe är det glansis med vatten och sand ovanpå, tar man sig ner på 86an så är det salt istället. Tar man sig ner dit kommer man nog inte upp till kåken igen. :)

Systemet blev riktigt bra i alla fall! Våren går ju fort så du får snart piska ur det ska du se. :)

Jag tar eventuellt en liten tur här strax. Tror det lutar mot fint väder idag oxå.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top