ER6-tråden

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Tror jag ska flytta till varmare breddgrader. Här uppe är det nollgradigt och för halt för att gå på vägen överhuvudtaget. :(

Man får trösta sig med att mitt paket med PC3+Sportbars lämnade New York i fredags, blir en rolig nästa vecka. Huggern ligger ju o väntar i Sundsvall redan. :yoparty
 

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
Tjenare

Nur när er6an har rullat 1200 mil och medans det fortfarande är offseason så tänkte jag passa på att byta drivpaket på min gula humla. Var köper man passande drev och kedja billigast?

Jag har precis lagt på ett Michellin Pilot Road, är det någon som har några erfarenheter av det däcket? Jag hoppas att det är bra, men det borde det ju vara med det priset.

Det var härligt som fan att köra den här om dagen till en verkstad och tillbaka!
saltvatten!
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Michellin Pilot Road är riktigt grymma däck. Har kört er6 med sånt bakdäck, klart bättre än originaldäcket. Läste ett test där Pilot Road däcket vann med flera sekunder på bana.

Köpte mitt framdrev på ninja650shop.com men har inte satt på det än.
Sist jag beställde därifrån så skickade dom med FedEx utan att jag bad eller betalade mer för det.. och då slapp jag betala tullskatt (eller va det nu heter), och så leverarade dom paketet till dörren. Riktigt najs faktiskt! Tog bara 5 dagar att få hem paketet dessutom.
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Tjenare

Nur när er6an har rullat 1200 mil och medans det fortfarande är offseason så tänkte jag passa på att byta drivpaket på min gula humla. Var köper man passande drev och kedja billigast?

Jag har precis lagt på ett Michellin Pilot Road, är det någon som har några erfarenheter av det däcket? Jag hoppas att det är bra, men det borde det ju vara med det priset.

Det var härligt som fan att köra den här om dagen till en verkstad och tillbaka!
saltvatten!

Har du misskött din kedja så att den redan är slut?
Själv har jag kört 1100mil och bara sträckt kedjan en gång, räknar med att den håller minst 2000mil till.
Jag använder en halvautomatisk kedjesmörjare, den är suverän. det skitar ner en del men det får man ta.:tummenupp
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Förresten, kom du verkligen 1200mil på orginaldäcket? Dom brukar ju inte hålla mer än knappt hälfen innan det är slut!
 

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
Ja, den är misshandlad!

Tack för sitetipset!

Förresten, kom du verkligen 1200mil på orginaldäcket? Dom brukar ju inte hålla mer än knappt hälfen innan det är slut!

Jodå, mer eller mindre. Det var väldigt slitet, och hade inte godkänts av någon myndighet. Men nog körde jag 1200 mil på det. Inklusive en BKK-kurs på bana.
Men jag har kört väldigt däcksnällt och aldrig börnat t.e.x. så det har säkert påverkat livslängden.

edit: Nu läste jag dina erfarenheter med sitetipset och det låter ju perfekt. Jag kommer troligtvis att köpa delarna därifrån. Tacktack!
 
Last edited:

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Har du misskött din kedja så att den redan är slut?
Själv har jag kört 1100mil och bara sträckt kedjan en gång, räknar med att den håller minst 2000mil till.
Jag använder en halvautomatisk kedjesmörjare, den är suverän. det skitar ner en del men det får man ta.:tummenupp

En halvautomatisk kedjesmörjare?
Vad är det (dvs hur ser den ut. och hur sitter den. Vill inte ha svaret : en mackapär som smörjer kedjan :) ) och hur funkar den? Kostar? Köpes? m.m?
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Monteringen är klar, fotade alla fästen för skruvar m.m. Drog en filmsnutt på orginal och sen en på monterat med insats... men man måste ju stå bredvid för att känna basljudet. :-/

Lite bilder lade jag upp på min sida, dock så är det skitigt så man skäms, menmen.. man ser iaf vad vi hade för väder sist jag var ute på vägen. :)

Lite bilder

Hopp, väckte bryskt pärlan för ett par korta andetag, videosnutt på ljud före/efter finnes nedan. Ack så sugen man blev på rena torra vägar. :huvet

Lite video


Sedärja! Ser bra ut! Hörs bra också, nästan bättre ljud med db-killer, du får väl se till våren när det går att dra på lite mer. :)
Mer jobb i veckan ser jag, kör hårt! :yoparty

//Fredrik
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
edit: Nu läste jag dina erfarenheter med sitetipset och det låter ju perfekt. Jag kommer troligtvis att köpa delarna därifrån. Tacktack!

Fel av mig, du slipper inte tullavg. och moms om man skickar med FedEx. Fick hem faktura idag 14 dagar efter jag fick hem grejerna.
Tullavg. 35kr
Moms 246kr
Adm. avg. 100kr

på 100dollar

Men jenkarna va endå hyggliga och skrev ner värdet på fraktsedeln lite.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Blev lilla julafton här idag, då jag fick hem Hugger från tyskland och PC3 x2 + Sportbars från staterna. 604 spänn tull, svenska postavgifter, moms osv.

Värdet var väl $130 (911:)för barsen och $265.00 (1736:)x 2 för PC3. På fraktsedeln stod det att värdet på innehållet var $200. :)

Kändes som om man kom skapligt billigt undan totalt, så nu är det la till att montera. BRP kör inte fedex, dom kör USPS och paketet lämnade JFK i torsdags och jag hämtade ut det idag, måndag.

Nu är det bara att börja räkna på nästa beställning då jag glömde ett par saker sist. :)
 
Last edited:

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
ESLÖV
Hoj
Buell 1125 R -08
någon som har kört på bana med er6 an med orginal dunlop

ska köra bana med den har bara kört räcers innan
 

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
Er-6f abs -07
Så här ser då Sport Bars ut för den som inte sett redan. Som clipons men utan massa krångel med höja/sänka/fiffla med kronan. :)

Sport Bars & PC3

Fan va sweet :), jag har med fått hem min PC3:a, väntar för tillfället på 14-drev och DNA-filter:).
Funderar även på att ta bort mina clip-ons och sätta dit sport-bars ist just pga krånglet, önskar jag hade vetat om det innan jag köpte dem :p
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Nu efter gårdagskvällen är huggern på rätt plats i alla fall.

Efter att ha satt dit barsen finns det några små moln på himlen. Kopplingshandtaget tar i inre delen av kåpan, instrumentpanelen eller vad man ska kalla det. Inte mycket, men kåpan skulle vart en halv centimeter mindre vid fullt utslag åt höger... no biggie iofs.

Sen måste jag ju lossa på - och vridra fästet för bromsslangen uppe vid handtaget, annars tar den i mätarhuset vid fullt utslag åt vänster. Det i sin tur gör väl att det dyker in luft i systemet och det behöver luftas, efter vad jag läst mig till. Är det nåt man klarar av på egen hand, som oskuld på området?

Sista problemet är att få loss det där jädra "grip":et från det gamla styret, nån som har nåt vettigt sätt där man även lämnar orginalbarsen orepade?

PC3:an ska jag ge mig på idag!

Nästa beställning lär inkludera barends, dom glömde jag helt av, eller om han glömde stoppa i dom i paketet... kommer inte ihåg. :)
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Sista problemet är att få loss det där jädra "grip":et från det gamla styret, nån som har nåt vettigt sätt där man även lämnar orginalbarsen orepade?
Tryckluft is tha shit! ...eller om du har ett par JÄÄÄVLA lungor och ett sugrör :va
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Nu sitter PC3an på plats iaf, fy fasen vilket jädra pillande och trixande. :huvet

Du tabac, det där med tryckluften, det var ju ett dundertrick. Nu sitter allt där det ska! Tackar för tipset!
 
Last edited:

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad

Bifogat

  • PICT0017A.JPG
    PICT0017A.JPG
    82.7 KB · Visningar: 142
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top