ER6-tråden

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Jag har inte kört så mkt. sen jag satte på mitt. Men jag har inte märkt något skramlande än så länge.
Var också misstänksam att de skulle skramla. Använder inte den skylthållaren i plast, utan skruvade skylten direkt på plåten.

Hur hade du tänkt lösa de med reflexen?.. skita i den eller? Där ska ju va en egentligen.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Jo jag har plockat ur skylten ur plasthållaren jag också, skramlar det får man väl dunka dit ett skruvhål i nedre delen av den, såg att det fanns lite utrymme för ett hål där nånstans.

Sen lär jag nog göra ett till hål i övre fästet som går upp emot tailen så jag får in miniblinkerssladden på högersidan också, blir så mycket kors o tvärs annars.

Reflexen... blir nog ett projekt i sig. Skulle vara kul att veta exakt vad kraven är för reflexen, storlek.. positionering och så vidare. Får skita i den tills jag vet var jag ska göra av den. I staterna kör dom ju med reflexhattar över skruvarna till plåten eller nåt, tänk om det vore så lätt här.

Drog du nå krympslang eller nåt för att skydda kablaget ifrån skyltbelysningen? Lär behövas nåt sånt där för miniblinkerserna i alla fall, men du hoppade över dom och körde integrerat har jag för mig.
 
Last edited:

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Bakre reflexanordning

Övergripande krav
103 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två bakre reflexanordningar som vi belysning återkastar rött ljus bakåt. Reflexanordningarna får inte vara triangelformade.

Bakre reflexanordning skall även finnas på tillkopplad sidvagn.

104 § Bakre reflexanordning skall vara typgodkänd

1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. enligt ECE-reglemente 3 (se 3 kap. 1 §).

Bakre reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell får även vara av typ som godkänts av statens provningsanstalt (SP) före den 1 januari 1967.

Installationskrav

105 § Bakre reflexanordnings placering i sidled skall vara högst 200 mm på sidvagn.

106 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 900 mm.

Kravet för lägsta höjd gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

107 § Bakre reflexanordnings geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 30° åt höger och 30° åt vänster.

Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om reflexanordningen är placerad lägre än 750 mm över marken.

Kraven i första och andra stycket gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

108 § Bakre reflexanordning får kombineras med lykta baktill.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm#_Toc38949583
 

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
man kan/får alltså klistra dit orginalreflexen på skylten?
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Jo, finns det plats så verkar det som om man får det(?)

Är det nån som har länk till nåt ställe som säljer skallar till skruvarna som fäster plåten? Alternativt en skruv med en reflexskalle. :)

Är det lag på att den där blåa "EU"-delen av skylten måste synas, annars är det ju ett utmärkt stället att sätta en fyrkantig reflex. :tummenupp
 
Last edited:

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
Hej allihop!
Jag trodde inte jag skulle skaffa MC igen. Men nu ett år senare ;) så klarar jag inte vänta mer! Jag sålde min bandit 1200 förra året och vill ha en ER6:a!
Jag ringde dock Trygg Hansa nyss och de sa att jag skulle få betala 14000 kr för halv och 29000 kr för helförsäkring!

Jag hinner inte läsa igenom tråden nu (gör det ikväll kanske).
Snälla hjälp mig att hitta nåt bättre alternativ. jag vill ha denna hoj!

Jag är 25 år och betalade 9000 förra året för min bandit halvförsäkring.
Tacksam för svar.
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Hej allihop!
Jag trodde inte jag skulle skaffa MC igen. Men nu ett år senare ;) så klarar jag inte vänta mer! Jag sålde min bandit 1200 förra året och vill ha en ER6:a!
Jag ringde dock Trygg Hansa nyss och de sa att jag skulle få betala 14000 kr för halv och 29000 kr för helförsäkring!

Jag hinner inte läsa igenom tråden nu (gör det ikväll kanske).
Snälla hjälp mig att hitta nåt bättre alternativ. jag vill ha denna hoj!

Jag är 25 år och betalade 9000 förra året för min bandit halvförsäkring.
Tacksam för svar.

ER-6 är en kanonhoj :tummenupp

Har du kollat med Bilsport & MC? http://www.bilsport-mc.com/
De var bra mycket billigare än Trygg Hansa när jag tecknade försäkring trots att jag har både bil, person och hus tecknat hos Trygg Hansa!


//Fredrik
 

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
Underbart. Tack så mycket.
Prata med Bilsport o Mc nyss.
Det blir inte mer än 10 000 kr helförsälkring! Tror hon sa 9000 faktiskt, för en fabriksny Er6. Nu känns det genast mycket bättre!

MEN... enda skillnaden var att man inte kan ställa av den o få några pengar tillbaka på vinter, endast om man säljer den. Dock kostar helförsäkring hos Trygg Hansa 2416 kr i månaden vilket innebär nästan 15000 på bara ett halvår. Så jag tror jag vet vad jag ska välja nu.

Skönt med MC forum då jag inte har någon annan i min omgivning som har MC kort. Tack.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
MEN... enda skillnaden var att man inte kan ställa av den o få några pengar tillbaka på vinter, endast om man säljer den. Dock kostar helförsäkring hos Trygg Hansa 2416 kr i månaden vilket innebär nästan 15000 på bara ett halvår. Så jag tror jag vet vad jag ska välja nu.

Däremot tror jag du kan teckna om den till en garageförsäkring under vinterhalvåret till klart reducerat pris!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Däremot tror jag du kan teckna om den till en garageförsäkring under vinterhalvåret till klart reducerat pris!

Nej, det är en årsförsäkring och enda sättet att teckna en s k garageförsäkring som egentligen heter avställningsförsäkring är just att ställa av den. Enda man vinner på att ställa av en ER6 är några kronor tillbaka i skatt men det kan vara rätt skönt att ta en tur höst och vår om vädret är rätt och lusten faller på. :)

Jag har dock lyckats övertala en del FB att sänka från hel till halv över vinterhalvåret, man har ju liten nytta av vagnskadan under vintern och den står för ungefär halva premien så det kan vara värt ett försök för er som har hög premie.
 

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Underbart. Tack så mycket.
Prata med Bilsport o Mc nyss.
Det blir inte mer än 10 000 kr helförsälkring! Tror hon sa 9000 faktiskt, för en fabriksny Er6. Nu känns det genast mycket bättre!

MEN... enda skillnaden var att man inte kan ställa av den o få några pengar tillbaka på vinter, endast om man säljer den. Dock kostar helförsäkring hos Trygg Hansa 2416 kr i månaden vilket innebär nästan 15000 på bara ett halvår. Så jag tror jag vet vad jag ska välja nu.

Skönt med MC forum då jag inte har någon annan i min omgivning som har MC kort. Tack.

du behöver bara teckna halvförsäkring det första året på en NY er6:a.:yoparty
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Får man fråga varför du ska sälja din Humla? Ny hoj på G eller?

Jag skall ha en större Hoj. Men större behöver inte betyda mer kubik, bara till formatet. Har tittat på Bulldog,Bmw R850R, Cagiva offroad mm.
Min son har växt till sej så vi får dåligt plats.

Han ska säkert köpa kromsläde. :)

.

ÖVER MIN DÖDA KROPP. ABSOLUT INTE.
Du ser väl på min signatur vad jag tycker om "kromslädar"
 
Last edited:

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Drog du nå krympslang eller nåt för att skydda kablaget ifrån skyltbelysningen? Lär behövas nåt sånt där för miniblinkerserna i alla fall, men du hoppade över dom och körde integrerat har jag för mig.

Jag hade lite 10mm svart slang hemma som jag använde. Tyckte det blev ganska ok. För att sätta något i "blinkershålen" så satte jag oranga små lampor. Har ju blinkers i bakljuset. Skiter i reflex också.. känner mig dö outlaw! :cdevil

Sladdarna till "blinkersen" drog jag genom en liten glipa mellan skylthållarplattan och undersidan.











 
Last edited:

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
På själva skylten får inte sättas nånting... förutom skattemärke då :tummenupp

Det finns verkligen ingen vettig väg ut ur det där än att mickla dit reflexen under skylten på nåt sätt. :)

ÖVER MIN DÖDA KROPP. ABSOLUT INTE.
Du ser väl på min signatur vad jag tycker om "kromslädar"

Jo det var ju just det jag gjorde. :D

Jag hade lite 10mm svart slang hemma som jag använde. Tyckte det blev ganska ok. För att sätta något i "blinkershålen" så satte jag oranga små lampor. Har ju blinkers i bakljuset. Skiter i reflex också.. känner mig dö outlaw! :cdevil

Sladdarna till "blinkersen" drog jag genom en liten glipa mellan skylthållarplattan och undersidan.
Ja det där med den svarta slangen var ju rätt smart, den är ju trots allt lite mer hållbar än bara krympslang, får undersöka om vi har nåt användbart i garaget.

Får se om jag orkar borra upp blinkershålen idag, borr har jag nu iaf. Reflexen ska dit på något sätt, jag tänker inte åka dit på en så fjuttig grej om jag väl träffar på farbröderna! :huvet
 
Last edited:

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Det finns verkligen ingen vettig väg ut ur det där än att mickla dit reflexen under skylten på nåt sätt.
Många som struntar i reflexen och skruvar dit en tillfälligt vid besiktning.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Trökigt om man stöter på nån nitisk snut bara, det är ju det som gör att man hamnar hos besiktningen. :)
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Blir jag haffad av sheriffen så e nog en liten reflex mitt minsta bekymmer...




___:kulspruta___________________________________________:hojraket___
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top