ER6-tråden

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Jag har ABS på min hoj och har fortfarande inte behövt använda den. Jag kanske föll för säljsnacket men att låsa med allt man har är inget bra i en paniksituation. ER6:an är min första hoj, jag har bara kört skolhojar innan utan ABS. Visst, jag har låst upp både bak- och framhjulslåsningar vid bromsproven men då har man varit beredd på att det kan inträffa. Lite skillnad mot det där rådjuret eller vadsomhelst som plötsligt kan dyka upp på vägen.

En morgon på väg till jobbet skulle ett rådjur över vägen så det blev att bromsa med allt vad hojen hade. Det är möjligt att hojen kopplade in ABS'n men vad jag kommer ihåg så kände/märkte jag inget, allt gick väldigt fort.

En förare med många mil i nacken bromsar säkert lika bra/bättre utan ABS? Lär finnas många andra trådar om ämnet.

5000 kr kan man ha mycket roligt för. Att slippa röd ram, att få svarta fälgar? Nja, svaret vet du nog själv...

Jag hade köpt 07:an... :rolleyes:

//Fredrik
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Jag frågar på fel ställe!!! Haha...
Ekonomisk marginal... äh.. jag betalar ju räkningarna och har tillochmed frukt i kylen. Kom med råd någon annars kommer jag ringa. För MCbutiekn säger att de leverarar gratis till min dörr om jag köper idag!
Men vad ska jag köpa för prylar för min värdecheck för 7000 kr som jag får på KAWA-prylar från www.kawasaki.se?
Snälla tacksam för snabba svar för nu är jag inne i köpa MC-n dimman

Klappat och klart? :D

Jag skulle lägga det på andra speglar, kraschpuckar, en tankpad och kanske ett depåstöd. Går inte trixa med ett slipon i det priset? Om inget på prestandan så gör det hela skillnaden på ljudet!
 

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
Jag har en återförsäljare som ska ringa tillbaka till mig inom 1 timme.
Kommer han med ett positivt besked så har jag MCn i mitt garage imorgon!!! :tuttar
Kan du inte skicka länkar från www.kawasaki.se på vilka prylar jag borde köpa? Får se om jag köper slipon också... vet ej än. Den verkar ha gott ljud även original.

Klappat och klart? :D

Jag skulle lägga det på andra speglar, kraschpuckar, en tankpad och kanske ett depåstöd. Går inte trixa med ett slipon i det priset? Om inget på prestandan så gör det hela skillnaden på ljudet!
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Jag har en återförsäljare som ska ringa tillbaka till mig inom 1 timme.
Kommer han med ett positivt besked så har jag MCn i mitt garage imorgon!!! :tuttar
Kan du inte skicka länkar från www.kawasaki.se på vilka prylar jag borde köpa? Får se om jag köper slipon också... vet ej än. Den verkar ha gott ljud även original.

http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=340449C444A&SId=340476DB55B&S=501

http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=340449C444A&SId=3404AB08884&S=501

http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=340449C444A&SId=3404ABBBEE0&S=501

http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=340449C444A&SId=34043136DDF&S=501
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Köp med ABS om du har möjlighet. Jag har vurpat en er6:a i panikbroms. Hade förmodligen inte hänt med ABS. De e inte skönt kan jag säga att gå omkull i 80-90 bara för man snålat 5000 spänn.
Är endå halverfaren, kört hoj i 6-7år, några tusen mil.

Så länge man inte ska köra bana med sin hoj, så ta ABS. Mitt råd! (Skulle du köpa en bil utan säkerhetsbälte)?

Att lägga till i listan.
Miniblinkerskit
096LIT0013_1952.jpg
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Så länge man inte ska köra bana med sin hoj, så ta ABS.

Spelar ingen roll på bana heller om man kan acceptera några hekto ytterligare vikt. :)

Så länge man inte gör bort sig vid inbromsningen så märker man ju inte av ABS:en och om man gör bort sig så är det ju bra att man har den, en chans till att rädda situationen så att säga. :D
 

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
Har du något annat förslag som du kan hitta på kawasakis hemsida då?
Det är endast därifrån man få utnyttja värdechecken på 7000 kr.


Tycker det där kittet ser ut som en påse sopor faktiskt. Skulle satsa på detta kit från Jesters Trick Bits istället:

Överst på sidan
http://www.jesterstrickbits.co.uk/acatalog/ER6.html

Mycket snyggare och typ halva priset med frakt. Har gått igenom 2 flygande besiktningar för mig :)
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Du kan köpa skyddskläder också. Ta en kawasaki-jacka eller nått.
En go ryggsäck kanske?

w280h305_000003404803DDDF.jpg
 
Last edited:

krille|vw

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RMZ 450 05, Yamaha r6 01
hmmm.... de flesta 07:eek:r är slutsålda... är jag knäpp om jag panik köper den sista svarta med abs för 60 000 kr? bara så där?
Aarrgghh..

Haha kan säga såhär.. Jag är absolut ingen hoj kille.. Har typ alltid sagt att jag hellre åker på 4hjul men helt plötsligt fick jag ett infall och köpte en ER-6n :) kan säga att jag inte ångrar mig än :tummenupp
vart ute och åkt några gånger och verkar vara en kanon nybörjar hoj för mig som knappt kört moppe och lite fiddy förut bara hehe

så det är bara att köpa och dra ut och ha kul :yoparty
 

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
Jag skulle vänta runt 5-10 på att köpa hoj igen (hade en förra året)
Men nu har jag bestämt mig. En svart er6 blir det. Jag kommer säkert ha gjort klart affären inom 1 vecka har jag en känsla av. Skitsamma. Man lever bara en gång.
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Jag har en liten fråga ang laddning av batteriet i en er6. vad använder ni för laddare och tar ni bort plus och minus polen när ni laddar eller är det bara att koppla på det utan att ta bort någonting.:va

Har ni något tipps vilken laddare som man ska köpa?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag har en liten fråga ang laddning av batteriet i en er6. vad använder ni för laddare och tar ni bort plus och minus polen när ni laddar eller är det bara att koppla på det utan att ta bort någonting.:va

Har ni något tipps vilken laddare som man ska köpa?

Jag har en Ctek Zafir 90 från Clas Ohlsson för 495:-. Den är kanonbra, du kan ha den på hela vintern och du behöver inte lyfta loss sladdarna men jag gör det ändå för jag är lite paranoid. :D

http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13553678

Den finns på Jula också. Klarar batterier upp till 90 Ah så du kan ladda bilbatteriet med den också. En smart grej är att det följer med en sladd du kan montera på polerna och gömma under sadeln/kutsen så att du lättare kan koppla in laddaren utan att ens lyfta sadeln.
 

Suringen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Surahammar
Hoj
WR 450
Hur är ER6:an på landsväg med lite högre tempo? Tänker närmast på motorstyrkan, inte komfort i form av vind m.m.

Orkar den med att blåsa på lite?
Har mest mosat zx6r och den forcerade ganska bra...



Bara undrar, dags för köp eventuellt. :)
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Den pinnar på bra upp till 160.. sen börjar den succesivt sega sig upp till strax över 200 (på mätaren)

Naken modellen går att ligga med 130-150 utan större problem på motorvägen. Men sen e de bara jobbigt. (Så e de utan kåpa =)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top