ER6-tråden

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
Att pilla med sub-trottlarna ska ge mer gensvar på gasen och dom där rören lite mer ljud, återstår att se. :)

Hade du Power Commander på din hoj där nu då OooGeeDoo? Man får väl inte ut max av sliponet utan PC och en vettig map, utöver ljudet då. :)

Nope ingen Power Commander. Visst inte ens att det fanns nåt sånt förrän jag läste om det i denna tråd :)
Riktigt kallt ute idag för övrigt. Blir kanske inte ens en testkörning med nya sliponet.

Är det något speciellt med puckarna till ER6:an eller fick du inte med någon instruktion? De brukar sitta med en skruv så man tar bort originalet och skruvar dit pucken med den medföljande skruven (längre). Går ännu fortare än att byta ljuddämpare.

Posta några bilder på puckarna.



Du tar av sadeln, trär en av vajrarna genom din hjälms hakband (t ex D-ringen) och sedan krokar du fast öglan i en haken som finns i närheten av vajerns infästning. När du sedan låser fast sadeln igen så kan du ha två hjälmar hängande på varsin sida av hojen.

Tack för infon. Det var ju smidigt och blir nog till att jag gör det ibland. Gott.
Jag postar några bilder på puckarna lite senare idag.
Det vore riktigt skönt att få på dem själv med hjälp från er.
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Last edited:

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
nu har jag varit ute o kört lite grann... fick ju huvudvärk av mitt leovince =)
Det låter en del. Är det någon som kör med db-killern i?

Personligen så gillar jag vrålet, men varenda kotte ute på stan vänder sig om.
Är det av förtjusning tro eller av indignation?
 
Last edited:

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Fi Lampan tänds.

Min tjej har en 06 som har gått drygt 600 mil, nu var hon ute på premiären och då tändes Fi lampan, när man stänger av och startar igen så släcks den.

Tips någon??
 

jan_karlsson75

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
ER-6n abs
Jag kör med db-killern i, har inte provat utan, tänker på grannarna lite...och mina öron.

Har kört 15 mil idag och kan konstatera att jag nog ska köpa en hugger då det samlas mycket skit framför bakhjulet. Är det enkelt att montera en sån? Sett att dom finns i olackad svart plast, bör den lackas då eller hur ser den ut?
 

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
Hmm Jag kanske får sätta i db-killern igen då.
Det kändes nästan lite för najs =)
Tycker själv lite synd om grannarna.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Jag brukar ta ur db-killern lite då och då, men jag tröttnar alltid efter några dar, och då åker den i igen. Jag kör säkert 95% av tiden med killern i, skönast så.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
nu har jag varit ute o kört lite grann... fick ju huvudvärk av mitt leovince =)
Det låter en del. Är det någon som kör med db-killern i?

Personligen så gillar jag vrålet, men varenda kotte ute på stan vänder sig om.
Är det av förtjusning tro eller av indignation?

Fick skallebank i höstas jag körde av vindsuset i hjälmen (skulle lagt nån krona mer där tror jag), så jag kör med snäckor med musik i istället. Nu när man har slipon på kvittar det med snäckorna för man lär ändå inte höra ett smack. :)

Har db-killern i på min GPE, inte stor skillnad med/utan, tar bara av udden lite, eran kanske är bättre... insatsen alltså.

Tanter o gubbar som ser hoj som otyg tycker nog det låter skit, killar, gubbar som åkt hoj, smågrabbar och somliga brudar tycker nog om ljudet. :)

Har kört 15 mil idag och kan konstatera att jag nog ska köpa en hugger då det samlas mycket skit framför bakhjulet. Är det enkelt att montera en sån? Sett att dom finns i olackad svart plast, bör den lackas då eller hur ser den ut?

Min är olackad, blank plast. Lätt att sätta dit! Fast den var lite väl mycket uppåtstående... snudd på ett taskigt köp... får se om man orkar leta på nån som ligger närmare hjulet sen i sommar.
 
Last edited:

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Jag kör med db-killern i, har inte provat utan, tänker på grannarna lite...och mina öron.

Har kört 15 mil idag och kan konstatera att jag nog ska köpa en hugger då det samlas mycket skit framför bakhjulet. Är det enkelt att montera en sån? Sett att dom finns i olackad svart plast, bör den lackas då eller hur ser den ut?

Jag har denna huggern (S-racing/Powerbronze):

KA-25606-KL_2149.jpg


http://www.mcweb.se/ShowProduct.aspx?prodid=2556&cat=583

Super enkel att montera. Använder samma skruvar som till kedjeskyddet samt en bygel på andra sidan.
Jag har kolfiber slipon så de passar rätt bra ihop Tycker den är riktigt najs, både utseendemässigt och att slippa skiten där under.

Va förresten ute och körde en 10-mil idag. Rikteig skön vårdag här nere. 10-12 grader och sol med molnfri himmel. :tummenupp
Mång hojar ute idag. Mötte en orange Er6n med Marlboro-ställ på föraren på mc-huset i Malmö. Någon här på forumet??
 
Last edited:

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Var med ute på en härlig sväng i dag och kom bland annat förbi Lund.

Jag hoppas att du som befann dig i rondellen vid lund södra
(tillsammans med ambulans) mår bra och att hojen klarade sig :pannkyss

Tråkig start på säsongen.


Ang Fi-lampan så har jag med det problemet. Bara att starta om så försvinner det.
Någon som vet anledningen? Jag såg det aldrig innan jag satte på slip-on.
 

kungenosse

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
torsås
Hoj
vtr1000
det kan inte vara skoj att börja året med en vurpa men det är ju sånt som händer tyvärr...

Jag kör med db-killern i, har inte provat utan, tänker på grannarna lite...och mina öron.

Har kört 15 mil idag och kan konstatera att jag nog ska köpa en hugger då det samlas mycket skit framför bakhjulet. Är det enkelt att montera en sån? Sett att dom finns i olackad svart plast, bör den lackas då eller hur ser den ut?

måste varit kallt att köra idag även att solen va framme....
 
Last edited:

jan_karlsson75

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
ER-6n abs
måste varit kallt att köra idag även att solen va framme....

Njae det var inte så farligt, man får ju klä på sig lite extra under goretexstället. En hjälmluva är ett måste för att klara sig från draget vid halsen. Det mest utsatta är fingrarna, men man får ju pausa ibland och se till att få upp värmen i dom.

På tal om ställ så får det nog bli nått snyggt i skinn till sommaren. Känns som att mitt allvädersställ inte matchar hojens utseende/attityd.
 
Last edited:

kungenosse

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
torsås
Hoj
vtr1000
Njae det var inte så farligt, man får ju klä på sig lite extra under goretexstället. En hjälmluva är ett måste för att klara sig från draget vid halsen. Det mest utsatta är fingrarna, men man får ju pausa ibland och se till att få upp värmen i dom.

På tal om ställ så får det nog bli nått snyggt i skinn till sommaren. Känns som att mitt allvädersställ inte matchar hojens utseende/attityd.

dom har utförsäljning på agon ställ på touringbutiken 2999 köpte ett sådant för ett par veckor sedan grymt skönt och snyggt
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Ang Fi-lampan så har jag med det problemet. Bara att starta om så försvinner det.
Någon som vet anledningen? Jag såg det aldrig innan jag satte på slip-on.

Kan svära på att jag läst nånstans i början av denna tråd att man skulle låta kawasaki-killarna grejja det där, men kan ha drömt!

dom har utförsäljning på agon ställ på touringbutiken 2999 köpte ett sådant för ett par veckor sedan grymt skönt och snyggt

Självklart var min storlek slut! Vart vänder man sig för skinnställ, kombinationen billiga och bra. Fc-moto?
 
Last edited:

kungenosse

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
torsås
Hoj
vtr1000
Kan svära på att jag läst nånstans i början av denna tråd att man skulle låta kawasaki-killarna grejja det där, men kan ha drömt!



Självklart var min storlek slut! Vart vänder man sig för skinnställ, kombinationen billiga och bra. Fc-moto?

vet inte så många andra som har bra priser men det finns ju lite tyska sidor att beställa ifrån gjorde sliponet något på effekten på din hoj eller var det mest ljudet..
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kan svära på att jag läst nånstans i början av denna tråd att man skulle låta kawasaki-killarna grejja det där, men kan ha drömt!

FI-lampan används till allehanda elektroniska bekymmer men ECU:n lagrar en felkod varje gång den tänds så Kawasaki kan kontrollera exakt vad det betyder, troligen en givare som ger en galen signal.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
vet inte så många andra som har bra priser men det finns ju lite tyska sidor att beställa ifrån gjorde sliponet något på effekten på din hoj eller var det mest ljudet..

Hoppa i bilen och kom hit och skotta bort istiden så berättar jag. :yoparty

Fast... å andra sidan så lär man väl inte komma ihåg hur den kändes innan man ställde undan den heller. Med rätt map i PC3an så ska det vara mer effekt, fast ljudet är ju bonus nog å andra sidan!
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Nu får du definiera "rätt" innan man tar o pillar. :)

Ledsen att jag inte har svarat tidigare, var i Västerås och hämtade mitt Pipercross. Visste att det skulle vara lite trixigt att få dit...men jäv..r:jisses , är det ens till er6:an. :confused: :va
Nåväl, nu sitter det där. :smasha

Ang. pair ventilerna:

På fourtycalibers sida ser man hur han pluggat slangen som går från luckan ovanpå luftburken till själva ventilen, dels i slangfästet på luckan, även själva slangen (dubbel säkerhet enligt hans svar på mailet jag skickade).

Problemet är att ventilen tar filtrerad luft från insuget och inför den vid gasavslag genom cylindertoppen för att förbränna "överskotts bränsle" som skulle ha anv. om man fortsatt gasa, därav alla avgassmällar.

Smällarna finns alltid men hörs inte förren man sätter på ett slipon som har betydligt mindre dämpning.

Iallafall, forty lämnar ventilen öppen i änden som han pluggade slangen på, med resultatet att alla smällar är kvar och luften som ventilen tar in numera är ofiltrerad.

Lösning: Gör som fortycaliber men ta bort ventilen helt och plugga även den slang som då blir öppen (den går framför luftburken ner i toppen).

Elkopplingen som blir över som förut satt i ventilen ska ni bygla, lättast gjort märkte jag genom att sätta dit en "gaffel kabelsko", avståndet mellan "gafflarna" var perfekt för att passa.
Byglingen måste göras för att inte FI lampan ska lysa (den kräver en sluten krets)

Detta blev långt och kanske lite"fördummande" men jag tycker det är bättre att försöka förklara för mycket än för lite.

Och rätta mig gärna om jag har fel i något av det jag skrivit, jag kan ha fel.

Ha dé
// Jimmy :yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top