kan någon förklara varför den här ER-6:an är så bra ? har tyvärr ingen möjlighet att provköra en
Tycker också någon kan förklara det. Har en till låns nu, ser inte många positiva saker med den tyvärr. Varför har den blivit så populär?
Om du har tid, lust och möjlighet så får du hemskt gärna lägga upp lite bilder på hur du har gjort och monterat hållaren till strömbrytaren.
Det är nog dax för nån mctidning att göra en undersökning. Hur fan kan denna simpla service me lite däcksparkar kosta 2300:- på vissa ställen o 900:- med olja/filter på andra?????
Lek med tanken att servicen tar 1timme (tar nog 20min...) då har funbike en timdebitering på 2300:- och Bengans 400:-/tim skulle tro att olja/filter är en femhundring ungefär! Vad procentsatsen blir i skillnad vågar jag inte ens börja räkna på....
Det är nog dax för nån mctidning att göra en undersökning. Hur fan kan denna simpla service me lite däcksparkar kosta 2300:- på vissa ställen o 900:- med olja/filter på andra?????
Lek med tanken att servicen tar 1timme (tar nog 20min...) då har funbike en timdebitering på 2300:- och Bengans 400:-/tim skulle tro att olja/filter är en femhundring ungefär! Vad procentsatsen blir i skillnad vågar jag inte ens börja räkna på....
Hej gott folk ..
Jag skulle vilja ha en objektiv jämförelse av ER-6:an och Yama FZ6 S2, kanske till och med Suzuki SV650. Vad är plus och minus, varför man ska ha den ena framför den andra osv. Jag har en polare som sitter och försöker välja mellan dessa hojar , och jag har inga solklara svar till honom.
Nån som kan hjälpa till med detta ?
ER6:an är en otroligt mycket bättre hoj än FZ6 som har lika många fel som ER6 har rätt.
FZ6 är hög, lång och tung med mjuk fjädring. Motorn är svag och högvarvig.
Jag skulle valt ER6 före FZ6 i alla sammanhang. Den är mycket piggare och roligare.
kan någon förklara varför den här ER-6:an är så bra ? har tyvärr ingen möjlighet att provköra en
Nja.... Nu frågade ju javaguru om ER6 kontra FZ6 S2.
Samtliga versioner av FZ6 har en hjulbas som är 3,5 cm längre och en sadelhöjd som är 1 cm högre. Om det gör någon större skilnad överlåter jag till andra att bedömma. Hur fjädringen är på FZ6 versionerna vet jag ej då jag aldrig ens har suttit på någon av dom. Visst är FZ6 versionerna mer högvarviga än ER6. ER6 får ut som mest effekt vid 8500 rpm medans FZ6 får ut som mest mellan 11500 och 12000 rpm beroende på version. Att motorn skulle vara svag vet jag dock inte om jag kan hålla med om. 72 kusar för ER6 jämfört med 98 för FZ6 S2 talar sitt tydliga språk. Även dom andra versionerna av FZ6 har mer effekt än ER6 även om det är mer marginelt. Vad gäller vrid så spöar dock ER6'an samtliga versioner av FZ6. FZ6 varianterna väger slutligen mellan 6 och 12 kilo mer än ER6.
Så... en FZ6 känns säkert trött jämfört med ER6. Men ER6 känns säkert trött jämfört med FZ6 S2 som det hela egentligen handlade om.
Hur som helst. Jag är supernöjd med min ER6'a!!!
så bra o så bra...
Det negativa är billiga fjädringskomponenter.
positiva: riktigt lättkörd och känns skitlätt, låter skönt, billig i inköp o drift, bra vrid, annorlunda utseende (lampan kunde vara snyggare) helt enkelt bra allroundhoj o underhållande på krokig väg.
Sen finns det självklart andra hojar som är bättre på specifika saker.
Det var en S2 jag körde även om jag inte skrev det. En sådan här: http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/fz_serien/fz6-s-s2-abs.jsp
Jag hyrde den en hel dag i somras när jag besökte Nürburgring (med bilen) för att den på pappret (som du verkar ha läst ordentligt) verkade vara den roligaste hojen de hade till uthyrning.
Dock kändes den som en gubbhoj direkt och bättre blev det inte utan jag har nog aldrig varit så glad att lämna tillbaka en hoj.
Angående motorstyrkan så tror jag säkert den går fortare i toppfart än ER6 men känslan var svag hela tiden då man fick peta ner tre växlar för att köra om bilar i 70. Man har kvar R6:ans högvarvighet av outgrundlig anledning eftersom det är en gubbhoj på alla andra vis. När andra liknande modeller görs om så ser man till att få ett fett botten/mellanregister när man skalar av på toppen. Här har de tappat många hästar på topp men inte fått något körbart under. Jag är 100% säker att jag kör bättre varvtider på bana med ER6 än med FZ6-S2.
ER6:an är alltid pigg och redo så att säga och chassit inbjuder till roliga färder. Det är helt enkelt en mycket lyckad hoj, det kan man inte säga om FZ6-S2.
Allt beror väl på tycke o smak...o vad man har att jämföra med....
Vad har du/ni haft för hojjar före?
Vad är positivt då? kanske lättare att ge oss det än allt nego....
Läs igenom tråden om ni orkar, där skola svaren finnas!
Jag kommer från en zx10r, så Er-6an känns ju lite lagom trött.
Det positiva med den är väl att den är så liten, lätt och smidig.
Just denna är riktigt obehaglig att lägga ner i kurvorna, för den börjar studsa innan men ens kommit halvvägs. Nu tror jag ju knappast att detta är ett problem alla Er-6or dras med, men har man testat en så får ju modellen omdömet därefter. Någon som kan förklara för mig varför den studsar så jädrans, när jag knappt ens påfrestar den?
Nåt studsande har inte jag uppleft iaf. Det är halvdåliga fjädringskomponenter på den, men i det stora hela så får man mycket maskin för liten peng. tillomed försäkringen är billig. Man saknar väl pulver, men för mig passar den.
Den är otroligt rolig på kurviga vägar, och 200+ är inget för mig längre.
Har haft gixxrar förut 750,1100R, Motard. Om jag skulle byta så blev det nog motard igen isåfall. Men det är ju MIN upplevelse, alla är vi olika...som tur är!
Ja, det hade ju varit rätt tråkigt om alla kom på precis likadana hojar.
Men vad ska jag göra åt studsandet då? det går knappt att köra på på kurvigare vägar eftersom den hoppar så jävligt.
Ja, det hade ju varit rätt tråkigt om alla kom på precis likadana hojar.
Men vad ska jag göra åt studsandet då? det går knappt att köra på på kurvigare vägar eftersom den hoppar så jävligt.
Om du inte är Max Biaggi och har problem med chatter så är din hoj trasig! Åk till verkstaden.
Inget studsande upplevde jag, däremot andra obehagligheter i höga hastigheter. Min började wobbla i kurvor. Härrörde detta till mjuk framfjädring. Det är nog den enda nackdelen jag hittade på ER-6. Kanske också att det var något för hårda orginaldäck.Jag kommer från en zx10r, så Er-6an känns ju lite lagom trött.
Det positiva med den är väl att den är så liten, lätt och smidig.
Just denna är riktigt obehaglig att lägga ner i kurvorna, för den börjar studsa innan men ens kommit halvvägs. Nu tror jag ju knappast att detta är ett problem alla Er-6or dras med, men har man testat en så får ju modellen omdömet därefter. Någon som kan förklara för mig varför den studsar så jädrans, när jag knappt ens påfrestar den?
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |