ER6-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
kan någon förklara varför den här ER-6:an är så bra ? har tyvärr ingen möjlighet att provköra en
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
kan någon förklara varför den här ER-6:an är så bra ? har tyvärr ingen möjlighet att provköra en

Tycker också någon kan förklara det. Har en till låns nu, ser inte många positiva saker med den tyvärr. Varför har den blivit så populär?
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Tycker också någon kan förklara det. Har en till låns nu, ser inte många positiva saker med den tyvärr. Varför har den blivit så populär?


Allt beror väl på tycke o smak...o vad man har att jämföra med....
Vad har du/ni haft för hojjar före?
Vad är positivt då? kanske lättare att ge oss det än allt nego....

Läs igenom tråden om ni orkar, där skola svaren finnas!
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Det är nog dax för nån mctidning att göra en undersökning. Hur fan kan denna simpla service me lite däcksparkar kosta 2300:- på vissa ställen o 900:- med olja/filter på andra?????
Lek med tanken att servicen tar 1timme (tar nog 20min...) då har funbike en timdebitering på 2300:- och Bengans 400:-/tim skulle tro att olja/filter är en femhundring ungefär! Vad procentsatsen blir i skillnad vågar jag inte ens börja räkna på....

Ja, en sån koll är jag oxå bra sugen på. Som jag nämnde ovan så ville dom ha 3400kr för 100-milarn och den gav jga 900kr för har jag för mig. Har för mig att killen på Biketech sa att det är 0.6h arbete för en 600-service och han fnissade lite häpet åt Funbike-priset.

Någon som vågar erkänna att dom gjort en service där till ett sånt överpris? Bjuder dom på en tre rätters middag oxå?
 

Buseman

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Grycksbo
Hoj
2007 Kawasaki ER-6f
Det är nog dax för nån mctidning att göra en undersökning. Hur fan kan denna simpla service me lite däcksparkar kosta 2300:- på vissa ställen o 900:- med olja/filter på andra?????
Lek med tanken att servicen tar 1timme (tar nog 20min...) då har funbike en timdebitering på 2300:- och Bengans 400:-/tim skulle tro att olja/filter är en femhundring ungefär! Vad procentsatsen blir i skillnad vågar jag inte ens börja räkna på....

Tjena,
Det är ju för märkligt att det ska kosta så olika:confused:
Kan det bero på att Kawa dumpar nypriserna på 08'or och tar ut den
förlorade kostnaden i form av höga serviceräkningar:va
Det är ju tur att man inte har tummen mitt i handen så man fixar det själv.
Filter ca:80:- olja 260:- = 340:- = rätt pris

Hälsningar från Buseman
 

obbeman

Jomenvisstdåråsåattehh...
Gick med
25 May 2008
Hoj
Den senaste
Hej gott folk ..
Jag skulle vilja ha en objektiv jämförelse av ER-6:an och Yama FZ6 S2, kanske till och med Suzuki SV650. Vad är plus och minus, varför man ska ha den ena framför den andra osv. Jag har en polare som sitter och försöker välja mellan dessa hojar , och jag har inga solklara svar till honom.
Nån som kan hjälpa till med detta ?

ER6:an är en otroligt mycket bättre hoj än FZ6 som har lika många fel som ER6 har rätt.

FZ6 är hög, lång och tung med mjuk fjädring. Motorn är svag och högvarvig.

Jag skulle valt ER6 före FZ6 i alla sammanhang. Den är mycket piggare och roligare.

Nja.... Nu frågade ju javaguru om ER6 kontra FZ6 S2.

Samtliga versioner av FZ6 har en hjulbas som är 3,5 cm längre och en sadelhöjd som är 1 cm högre. Om det gör någon större skilnad överlåter jag till andra att bedömma. Hur fjädringen är på FZ6 versionerna vet jag ej då jag aldrig ens har suttit på någon av dom. Visst är FZ6 versionerna mer högvarviga än ER6. ER6 får ut som mest effekt vid 8500 rpm medans FZ6 får ut som mest mellan 11500 och 12000 rpm beroende på version. Att motorn skulle vara svag vet jag dock inte om jag kan hålla med om. 72 kusar för ER6 jämfört med 98 för FZ6 S2 talar sitt tydliga språk. Även dom andra versionerna av FZ6 har mer effekt än ER6 även om det är mer marginelt. Vad gäller vrid så spöar dock ER6'an samtliga versioner av FZ6. FZ6 varianterna väger slutligen mellan 6 och 12 kilo mer än ER6.

Så... en FZ6 känns säkert trött jämfört med ER6. Men ER6 känns säkert trött jämfört med FZ6 S2 som det hela egentligen handlade om.

Hur som helst. Jag är supernöjd med min ER6'a!!! :yoparty
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
kan någon förklara varför den här ER-6:an är så bra ? har tyvärr ingen möjlighet att provköra en

så bra o så bra...

Det negativa är billiga fjädringskomponenter.
positiva: riktigt lättkörd och känns skitlätt, låter skönt, billig i inköp o drift, bra vrid, annorlunda utseende (lampan kunde vara snyggare) helt enkelt bra allroundhoj o underhållande på krokig väg.
Sen finns det självklart andra hojar som är bättre på specifika saker.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nja.... Nu frågade ju javaguru om ER6 kontra FZ6 S2.

Samtliga versioner av FZ6 har en hjulbas som är 3,5 cm längre och en sadelhöjd som är 1 cm högre. Om det gör någon större skilnad överlåter jag till andra att bedömma. Hur fjädringen är på FZ6 versionerna vet jag ej då jag aldrig ens har suttit på någon av dom. Visst är FZ6 versionerna mer högvarviga än ER6. ER6 får ut som mest effekt vid 8500 rpm medans FZ6 får ut som mest mellan 11500 och 12000 rpm beroende på version. Att motorn skulle vara svag vet jag dock inte om jag kan hålla med om. 72 kusar för ER6 jämfört med 98 för FZ6 S2 talar sitt tydliga språk. Även dom andra versionerna av FZ6 har mer effekt än ER6 även om det är mer marginelt. Vad gäller vrid så spöar dock ER6'an samtliga versioner av FZ6. FZ6 varianterna väger slutligen mellan 6 och 12 kilo mer än ER6.

Så... en FZ6 känns säkert trött jämfört med ER6. Men ER6 känns säkert trött jämfört med FZ6 S2 som det hela egentligen handlade om.

Hur som helst. Jag är supernöjd med min ER6'a!!! :yoparty

Det var en S2 jag körde även om jag inte skrev det. En sådan här: http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/fz_serien/fz6-s-s2-abs.jsp

Jag hyrde den en hel dag i somras när jag besökte Nürburgring (med bilen) för att den på pappret (som du verkar ha läst ordentligt) verkade vara den roligaste hojen de hade till uthyrning.

Dock kändes den som en gubbhoj direkt och bättre blev det inte utan jag har nog aldrig varit så glad att lämna tillbaka en hoj.

Angående motorstyrkan så tror jag säkert den går fortare i toppfart än ER6 men känslan var svag hela tiden då man fick peta ner tre växlar för att köra om bilar i 70. Man har kvar R6:ans högvarvighet av outgrundlig anledning eftersom det är en gubbhoj på alla andra vis. När andra liknande modeller görs om så ser man till att få ett fett botten/mellanregister när man skalar av på toppen. Här har de tappat många hästar på topp men inte fått något körbart under. Jag är 100% säker att jag kör bättre varvtider på bana med ER6 än med FZ6-S2.

ER6:an är alltid pigg och redo så att säga och chassit inbjuder till roliga färder. Det är helt enkelt en mycket lyckad hoj, det kan man inte säga om FZ6-S2.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
så bra o så bra...

Det negativa är billiga fjädringskomponenter.
positiva: riktigt lättkörd och känns skitlätt, låter skönt, billig i inköp o drift, bra vrid, annorlunda utseende (lampan kunde vara snyggare) helt enkelt bra allroundhoj o underhållande på krokig väg.
Sen finns det självklart andra hojar som är bättre på specifika saker.

tack obbeman och robban_75 för två objektiva förklaringar. FZ6-an har inga häftiga fjädringskomponenter heller - en del klagar på framgaffeln, men den duger utmärkt till vad jag gör med den.
 

obbeman

Jomenvisstdåråsåattehh...
Gick med
25 May 2008
Hoj
Den senaste
Det var en S2 jag körde även om jag inte skrev det. En sådan här: http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/fz_serien/fz6-s-s2-abs.jsp

Jag hyrde den en hel dag i somras när jag besökte Nürburgring (med bilen) för att den på pappret (som du verkar ha läst ordentligt) verkade vara den roligaste hojen de hade till uthyrning.

Dock kändes den som en gubbhoj direkt och bättre blev det inte utan jag har nog aldrig varit så glad att lämna tillbaka en hoj.

Angående motorstyrkan så tror jag säkert den går fortare i toppfart än ER6 men känslan var svag hela tiden då man fick peta ner tre växlar för att köra om bilar i 70. Man har kvar R6:ans högvarvighet av outgrundlig anledning eftersom det är en gubbhoj på alla andra vis. När andra liknande modeller görs om så ser man till att få ett fett botten/mellanregister när man skalar av på toppen. Här har de tappat många hästar på topp men inte fått något körbart under. Jag är 100% säker att jag kör bättre varvtider på bana med ER6 än med FZ6-S2.

ER6:an är alltid pigg och redo så att säga och chassit inbjuder till roliga färder. Det är helt enkelt en mycket lyckad hoj, det kan man inte säga om FZ6-S2.

Kanske är det så enkelt som att mer vrid spöar fler hästar. Men eftersom du har kört båda vilket inte jag har så tar jag dig på ditt ord. Och som jag sa innan - jag är helnöjd med min ER6. Den rockar!! :yoparty
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Mmm, har ägt min Er6a i 1½ år nu, och har i det stora hela varit välldigt nöjd, visst det saknas ett gäng med hästar även efter pc3 å slipon, men ljudet väger upp endel.

Har nu i höst endå¨funderat på uppgradering av hoj, och jag hittade http://www.blocket.se/vi/18032463.htm?ca=4_s&last=1

MV Agusta Brutale F4 04:a

Bra pris, lite mil och ett grymmt utseende, alla små detaljer, aah en av dom snyggaste cyklar jag kikat på.
I onsdags fick jag fingrarna ur och fick ta den på en provtur, ställde in mig på ett jävlar i satan vilket drag ja håller på att rammla av, men enda anledningen till att åka av var det enormt hala dynan.
Visst den gick inte dåligt men i högre hastigheter så kändes det inte att den hade 50hk övertag .
Småsaker som att när jag åkte fungerade bara helljus och när ja kom tillbax fungerade inte det heller, blinkers fick jag sitta och fippla med, samma med startknapp satt lite skumt.
Iövrigt en kanonskön hoj, härliga bromsar, fint chassie.

Men aldrig samma "ahaa en sån här vill jag ha" upplevelse som när jag testade er6an första gången.

Så er6 blir kvar i höst:)
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Allt beror väl på tycke o smak...o vad man har att jämföra med....
Vad har du/ni haft för hojjar före?
Vad är positivt då? kanske lättare att ge oss det än allt nego....

Läs igenom tråden om ni orkar, där skola svaren finnas!

Jag kommer från en zx10r, så Er-6an känns ju lite lagom trött.
Det positiva med den är väl att den är så liten, lätt och smidig.
Just denna är riktigt obehaglig att lägga ner i kurvorna, för den börjar studsa innan men ens kommit halvvägs. Nu tror jag ju knappast att detta är ett problem alla Er-6or dras med, men har man testat en så får ju modellen omdömet därefter. Någon som kan förklara för mig varför den studsar så jädrans, när jag knappt ens påfrestar den?
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Jag kommer från en zx10r, så Er-6an känns ju lite lagom trött.
Det positiva med den är väl att den är så liten, lätt och smidig.
Just denna är riktigt obehaglig att lägga ner i kurvorna, för den börjar studsa innan men ens kommit halvvägs. Nu tror jag ju knappast att detta är ett problem alla Er-6or dras med, men har man testat en så får ju modellen omdömet därefter. Någon som kan förklara för mig varför den studsar så jädrans, när jag knappt ens påfrestar den?

Nåt studsande har inte jag uppleft iaf. Det är halvdåliga fjädringskomponenter på den, men i det stora hela så får man mycket maskin för liten peng. tillomed försäkringen är billig. Man saknar väl pulver, men för mig passar den.
Den är otroligt rolig på kurviga vägar, och 200+ är inget för mig längre.
Har haft gixxrar förut 750,1100R, Motard. Om jag skulle byta så blev det nog motard igen isåfall. Men det är ju MIN upplevelse, alla är vi olika...som tur är!
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Nåt studsande har inte jag uppleft iaf. Det är halvdåliga fjädringskomponenter på den, men i det stora hela så får man mycket maskin för liten peng. tillomed försäkringen är billig. Man saknar väl pulver, men för mig passar den.
Den är otroligt rolig på kurviga vägar, och 200+ är inget för mig längre.
Har haft gixxrar förut 750,1100R, Motard. Om jag skulle byta så blev det nog motard igen isåfall. Men det är ju MIN upplevelse, alla är vi olika...som tur är!

Ja, det hade ju varit rätt tråkigt om alla kom på precis likadana hojar.
Men vad ska jag göra åt studsandet då? det går knappt att köra på på kurvigare vägar eftersom den hoppar så jävligt. :näsblod
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ja, det hade ju varit rätt tråkigt om alla kom på precis likadana hojar.
Men vad ska jag göra åt studsandet då? det går knappt att köra på på kurvigare vägar eftersom den hoppar så jävligt. :näsblod

Om du inte är Max Biaggi och har problem med chatter så är din hoj trasig! Åk till verkstaden.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Om du inte är Max Biaggi och har problem med chatter så är din hoj trasig! Åk till verkstaden.

Det är en lånehoj, det blir inga reparationer gjorda på min bekostad på något som fanns där redan när jag hämtade den.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Jag kommer från en zx10r, så Er-6an känns ju lite lagom trött.
Det positiva med den är väl att den är så liten, lätt och smidig.
Just denna är riktigt obehaglig att lägga ner i kurvorna, för den börjar studsa innan men ens kommit halvvägs. Nu tror jag ju knappast att detta är ett problem alla Er-6or dras med, men har man testat en så får ju modellen omdömet därefter. Någon som kan förklara för mig varför den studsar så jädrans, när jag knappt ens påfrestar den?
Inget studsande upplevde jag, däremot andra obehagligheter i höga hastigheter. Min började wobbla i kurvor. Härrörde detta till mjuk framfjädring. Det är nog den enda nackdelen jag hittade på ER-6. Kanske också att det var något för hårda orginaldäck.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top