ER6-tråden

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Jag har en eventuell oljeläcka. Det är kladdigt runt växelreglaget och det syns ett droppspår ner på "magkåpan". Har 600-milsservicen inbokad på tisdag så jag får väl se om dom kan titta på det då.
 

Christoffer-ER6

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6n -06
Kan absolut slå ett slag för piffes mc i Staffanstorp när det gäller service. :yoparty
Betalade 1600 för min 1200-milaservice (bytte iofs 2 däck samtidigt).

PS. Min hoj är till salu till ett riktigt lågt pris: http://www.blocket.se/vi/17612479.htm?ca=23_11_s

okej, då bär det väl av till Staffanstorp i dagarna! vad är det de kollar och fixar på servicen?? tackar för tipset!!

Angående servicen så tycker jag inte det är värt några stora pengar, tusenlapparna ramlar fort iväg och så mycket uppväger inte en servicebok prutandet när man säljer.
Byta olja, kolla bromsar o slangar samt glapp i lager kan man ju kolla själv plus att man vet om det verkligen är gjort eller inte.
christoffer vad menar du med ryckigt i starten? hackar den när du släpper upp kopplingen eller rycker i jämn fart?

Den rycker, eller går ojämnt rättare sagt, känns lite som när man får soppatorsk, fast inte lika tydligt. Det är när man ligger på jämn gas i 50-70km/h och under 5000 varv. polaren som har en f orginal har inga problem med det, men hört andra som har.. vad han det vara, någon som vet??
 
Last edited:

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Skåne
Hoj
ER6n 07
okej, då bär det väl av till Staffanstorp i dagarna! vad är det de kollar och fixar på servicen?? tackar för tipset!!

Jag kan också rekommendera Piffes i Staffanstorp! Snabb och trevlig service! :tummenupp

Hämtade min på 1200 mils-service där idag, för 1600:- + ett framdäcksbyte.
Det är "det vanliga" man kollar vid 1200 mil + stift och bromsvätska egentligen, men enligt Stefan på Piffes behövdes inte det, allt såg fint ut. Ska byta bromsvätska nästa år istället.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Batteri!!!

Nu har jag vart slö hur änge som helst och struntat att kontakta firman för att mitt batteri är kasst....har vart hela sommaren! Så man får helt skylla sig själv, o nu har garantin gått ut.....så:

ÄR DET NÅGON SOM HAR HANDLAT BATTERI TILL ER6 PÅ BILTEMA??????

Har typ 15 mil till närmsta, men kommer att passera Biltema Uppsala imorgon em. Kollade över lite snabbt nu o har kommit fram till antingen
80-818, eller 80-266. Om nån har köpt, så vilket? eller är det nått helt annat?
 

pontare

pontare
Gick med
2 Apr 2007
Ort
umeå
Hoj
kawasaki klx 650r sm
Tjena köpte en kawasaki er6n 08 förra veckan, tycker att den är riktigt härlig på små kurviga vägar. köpte ett hurric slipon igår och powercommander 3 satan vad skönt ljud det vart men den går betydligt ojämnare nu än innan bytet, med hoppas att det kan fixas med powercommandern. Någon som kan tippsa om ett bra öppet filter och vars man kan köpa en snygg cuts?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nu har jag vart slö hur änge som helst och struntat att kontakta firman för att mitt batteri är kasst....har vart hela sommaren! Så man får helt skylla sig själv, o nu har garantin gått ut.....så:

ÄR DET NÅGON SOM HAR HANDLAT BATTERI TILL ER6 PÅ BILTEMA??????

Har typ 15 mil till närmsta, men kommer att passera Biltema Uppsala imorgon em. Kollade över lite snabbt nu o har kommit fram till antingen
80-818, eller 80-266. Om nån har köpt, så vilket? eller är det nått helt annat?

Har du kollat med din återförsäljare eller tar du för givet att du inte får något batteri för att garantin gått ut? När jag bytte mitt så sade de att Kawasaki kände till att de fått en omgång dåliga batterier från Yuasa och att det inte var något problem att få det bytt. Sådant brukar gälla utöver vanliga garantier men du kanske redan kollat?

Av Biltema-batterierna skulle jag köpt det billigare, det dyrare kan möjligen vara något bättre om du är dålig på att ladda och det tål friare montering som inte är något problem på ER6:an.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Har du kollat med din återförsäljare eller tar du för givet att du inte får något batteri för att garantin gått ut? När jag bytte mitt så sade de att Kawasaki kände till att de fått en omgång dåliga batterier från Yuasa och att det inte var något problem att få det bytt. Sådant brukar gälla utöver vanliga garantier men du kanske redan kollat?

Av Biltema-batterierna skulle jag köpt det billigare, det dyrare kan möjligen vara något bättre om du är dålig på att ladda och det tål friare montering som inte är något problem på ER6:an.

Har ej kollat, då jag har ca8mil till åf...därför har det inte blitt av....
Men jag kan/ska ringa i morgon o höra hur d ligger till! Men iomed att jag köpte den ny våren -06 så får man nog ligga på lite skulle jag tro...
Om åf krånglar så köper jag det billigare på BT! Tack för svaret.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Jag har en eventuell oljeläcka. Det är kladdigt runt växelreglaget och det syns ett droppspår ner på "magkåpan". Har 600-milsservicen inbokad på tisdag så jag får väl se om dom kan titta på det då.
Ja troligen bara kedjeolja, min är med kletig där tills jag tvättat den.

Den rycker, eller går ojämnt rättare sagt, känns lite som när man får soppatorsk, fast inte lika tydligt. Det är när man ligger på jämn gas i 50-70km/h och under 5000 varv. polaren som har en f orginal har inga problem med det, men hört andra som har.. vad han det vara, någon som vet??

Så är dom flesta, tror man har mer överseende i början bara.

Nu har jag vart slö hur länge som helst och struntat att kontakta firman för att mitt batteri är kasst....har vart hela sommaren! Så man får helt skylla sig själv, o nu har garantin gått ut.....så:

ÄR DET NÅGON SOM HAR HANDLAT BATTERI TILL ER6 PÅ BILTEMA??????

Har typ 15 mil till närmsta, men kommer att passera Biltema Uppsala imorgon em. Kollade över lite snabbt nu o har kommit fram till antingen
80-818, eller 80-266. Om nån har köpt, så vilket? eller är det nått helt annat?

Jag får min ram bytt utanför garantin så det skadar inte att ringa o kolla på åf.

Tjena köpte en kawasaki er6n 08 förra veckan, tycker att den är riktigt härlig på små kurviga vägar. köpte ett hurric slipon igår och powercommander 3 satan vad skönt ljud det vart men den går betydligt ojämnare nu än innan bytet, med hoppas att det kan fixas med powercommandern. Någon som kan tippsa om ett bra öppet filter och vars man kan köpa en snygg cuts?

Antar att du kör med map nedladdad från dynojets hemsida? dom är anpassade efter usa soppa som är usel. jag tycker alla deras mappar är dåliga.
 

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
Tjena!
Vad är det för lampsockel i strålkastaren på våra ER6or? Tänkte köpa ett xenonkitt nämligen!

//Med vänliga hälsningar
 

pontare

pontare
Gick med
2 Apr 2007
Ort
umeå
Hoj
kawasaki klx 650r sm
Ja troligen bara kedjeolja, min är med kletig där tills jag tvättat den.



Så är dom flesta, tror man har mer överseende i början bara.



Jag får min ram bytt utanför garantin så det skadar inte att ringa o kolla på åf.



Antar att du kör med map nedladdad från dynojets hemsida? dom är anpassade efter usa soppa som är usel. jag tycker alla deras mappar är dåliga.


har inte kopplat i powercommandern än. köpte sliponet och powercommandern beggade på blocket. när jag snackade med norrlandsmc tyckte dom att det var lika bra att bara koppla in sliponet tills jag lämnar in den på bänkning till vintern. dom hade visst bänkat en där med 72hk på bakhjulet, tycker det lät ganska mycket men man får väll se i vinter villka siffror man kan locka fram. tycker ända att det känns som det vart lite mera kräm i den med sliponet, gasar lätt upp den på 2an nu.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Tjena köpte en kawasaki er6n 08 förra veckan, tycker att den är riktigt härlig på små kurviga vägar. köpte ett hurric slipon igår och powercommander 3 satan vad skönt ljud det vart men den går betydligt ojämnare nu än innan bytet, med hoppas att det kan fixas med powercommandern. Någon som kan tippsa om ett bra öppet filter och vars man kan köpa en snygg cuts?

Filter:
Köp inte Pipercross, dålig passform.

Köp DNA-filter. Perfekt passform och samma funktion.

Antar att du kör med map nedladdad från dynojets hemsida? dom är anpassade efter usa soppa som är usel. jag tycker alla deras mappar är dåliga.

Kör med en av deras jag å, känns som det skulle kunna bli en hel del bättre även om den går skapligt.

Har du nån map som kan fungera med DNA-filter + GPE-slipon? Vet att du erbjöd dig förr, är intresserad av att göra ett försök.
 
Last edited:

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Har du kollat med din återförsäljare eller tar du för givet att du inte får något batteri för att garantin gått ut? När jag bytte mitt så sade de att Kawasaki kände till att de fått en omgång dåliga batterier från Yuasa och att det inte var något problem att få det bytt. Sådant brukar gälla utöver vanliga garantier men du kanske redan kollat?

Av Biltema-batterierna skulle jag köpt det billigare, det dyrare kan möjligen vara något bättre om du är dålig på att ladda och det tål friare montering som inte är något problem på ER6:an.

Har talat med åf som i sin tur hört me kawa. Enl dem så har det inte vart något problem med batterina! Sen så var ju min äldre än 2år, så det blev inget. Har nu köpt det billiga på biltema, får hoppas att det blir bra.
 

obbeman

Jomenvisstdåråsåattehh...
Gick med
25 May 2008
Hoj
Den senaste
nu har man monterat värmehantag det kan jag varmt :) rekomendera.

Funderade på värmehandtag så sent som idag på min lilla 52 mils runda. Skulle inte sitta helt fel med lite värme. Får man fråga vart du köpt dom, vad dom kostade och hur meckigt det var att få dom på plats?
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Farsan har det på sin Transalp och det är ju bra skönt att ha när det blir lite kallt ute. Däremot sitter det ju dessutom vindskydd för händerna på den oxå och dom gör sitt dom med. Det kanske skulle vara snygg på en ER6:a... ;)
 

Daniel S

'Captain Slow'
Gick med
10 May 2006
Ort
Hillerstorp
Hoj
ZX6R fighter
Sådär, då har man äntligen fått tummen ur och provkört en ER6-n och jag kan bara säga att jag är imponerad. Yamaha Bulldogen jag körde till och från Manfreds Motor kändes som ett slagskepp i jämförelse!
Såååå, nu blir det att spana efter rätt Er6a. Ni som har haft hojarna ett tag, vad finns det för ngt man ska vara uppmärksam på? Generalfel?

//d
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top