ER6-tråden

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Sen jag satte på Laser X-treme har jag börjat få massa skönt avgasknallar, vissa låter riktigt högt, jag hoppas det är normalt och inget som tär på hojen mer än normalt... varför sker avgasknallar? Oantäng bensin?
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Sen jag satte på Laser X-treme har jag börjat få massa skönt avgasknallar, vissa låter riktigt högt, jag hoppas det är normalt och inget som tär på hojen mer än normalt... varför sker avgasknallar? Oantäng bensin?

Hojen går för snålt !
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
Last edited:

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Ska kolla me farsan... brodern till ägaren bor på samma gata.



snarare för fett... överbliven bensin som tänds på ;) även original "smäller" ibland

någon som har koll på priset på 600mils service?

Runt 1000sek IKL olja/filter på aktoriserad verkstad. (har för mig att det inte är ett måste med O/F på 600mila).....:)
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Oberon fotpinnar till Er6 för 495 spänn hos www.rucknrunracing.se

Var och kolla på Biltemas fotpinnar. De kan jämföras med ett basebollträ ungefär. Dvs gigantiska. :död
De där Oberon ser fina ut dock, lite större bild på http://www.oberon-performance.co.uk/acatalog/info_id_01414.html
Racingversionen, längst till vänster, i silver blir det nog.

Jag såg dock nu att Biltemas aluminium street verkar passa, vad krävs för att montera det? En borrmaskin? Funkar det med standardkablarna och styrändarna?

EDIT: s/fatbar/aluminium\ street/g
 
Last edited:

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
4. De första årsmodellerna 06-07 hade problem med spruckna ramfästen för motorn, gick på garantin.

Jag har en 06a och det har jag inte hört något om, gällde inte det för de som hade monterat Kawasakis orginal kraschpuckar bara?
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Jag har en 06a och det har jag inte hört något om, gällde inte det för de som hade monterat Kawasakis orginal kraschpuckar bara?

Kawasaki skyllde initialt på detta, men efterhand dök problemen upp på ER-6f och på hojar helt utan puckar också.

Problemet beror på att vissa ramar är något för breda för motorn. När motorn sätts på plats och dras åt får man en onormal belastning på fästets svetsfog och den spricker till slut.

Har man problemet byts ramen på garanti.

Finns mer information på:
http://homepages.slingshot.co.nz/~shanetp/
som för övrigt är en fet källa till info om ER-6!
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Ska kolla me farsan... brodern till ägaren bor på samma gata.



snarare för fett... överbliven bensin som tänds på ;) även original "smäller" ibland

någon som har koll på priset på 600mils service?
nej för snålt, avgaserna blir mkt varmare och antänder därför eventuell oförbrännd bensin tex vid gasuppsläpp.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Kawasaki skyllde initialt på detta, men efterhand dök problemen upp på ER-6f och på hojar helt utan puckar också.

Problemet beror på att vissa ramar är något för breda för motorn. När motorn sätts på plats och dras åt får man en onormal belastning på fästets svetsfog och den spricker till slut.

Har man problemet byts ramen på garanti.

Finns mer information på:
http://homepages.slingshot.co.nz/~shanetp/
som för övrigt är en fet källa till info om ER-6!
Precis! Hade en er6 förut och då var det en spricka i ramen men det var inga problem att få den utbytt... inga krachpuckar hade det suttit heller.
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
nej för snålt, avgaserna blir mkt varmare och antänder därför eventuell oförbrännd bensin tex vid gasuppsläpp.

då kan du förklara hur du får oförbränd (för mkt) bensin att gå ihop med för snål blandning =S
vid snål eller normal blandning så blir det ingen överbliven bensin!?

att avgaserna blir varmare och tänder på må hända men att du får för mycket bensin om den går snålt är är ju inte logiskt... eller hur =)
säger inte att jag har rätt... vill bara ha en fin förklaring.

kanske det är en tolkningsfråga... för lite syre = går snålt... men detta ger ju tvärt om för mkt bränsle = går fett?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
då kan du förklara hur du får oförbränd (för mkt) bensin att gå ihop med för snål blandning =S
vid snål eller normal blandning så blir det ingen överbliven bensin!?

Läs slutet av det du citerade. ;) Det smäller ju inte när du kör rakt fram med jämn gas eller hur? :)
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
Läs slutet av det du citerade. ;) Det smäller ju inte när du kör rakt fram med jämn gas eller hur? :)

fick denna förklaring på annat håll och den känns lättare att köpa
att det beror på att avgaserna blir varmare och tänder på är inte bevisat dock.

"När soppablandningen blir för tunn så kan den inte förbränns (tändas av tändstiftet) i cylindern utan går ut i avgasröret oförbränt ,efter ett par kolvslag så har det samlats tillräckligt för att det skall tända ...vilket det gör =avgasknall.

När det smäller på avslag så betyder det att det är för lite soppa på lågfarten,dvs hojen kan gå hur bra som helst på mellan och högfart."
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top