ER6-tråden

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Såja! Har man lagt upp lite bilder på hur reghållaren och blinkersarna blev som jag meckat med i veckan. :)
Är riktigt nöjd med reghållaren som jag gjorde själv av orginaltungan. :yoparty

Styret är också orginal, fast jag har böjt till det efter eget tycke och har j*vligt mycket goare hållning nu! Och hojen blev plötsligt ÄNNU mer lättkörd med ÄNNU mer kontroll! :banana
Så kan inte klaga!

visabild.php
visabild.php
visabild.php


Kolla mitt garage för större bilder..
http://www.sporthoj.com/garage/?pompom
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Efter att ha kört futtiga 150 mil första månaden med "kortet" har jag börjat fundera på hur andra hojar känns. Ni vet, "är gräset grönare på andra sidan"?! :D

Måste först poängtera att jag är enormt nöjd med Er6:an. Ljudet och bottenvridet är riktigt trevligt. Körställningen känns bra, förutom över 120 knyck då man antingen får luta sig mer och mer framåt, eller hålla kvar sig hårt i styret. Nu är jag ändå ingen åka-fort-som-fan-snubbe men iaf.

Eftersom jag har rullat mycket med folk som har renodlade sporthojar har tankarna cirkulerat mycket runt hur det är att köra med kåpa... och hur den framåtlutade körställningen på en sporthoj känns efter längre sträckor. :va

Under semester kanske det får bli en runda till några MC-butiker för att känna på några andra maskiner, mest för skoj skull. Vad har ni andra för erfarenheter gällande olika hojartyper (sport, street, motard, 600cc vs 1000c) osv.

Kul att höra lite åsikter! :)
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Vad har ni andra för erfarenheter gällande olika hojartyper (sport, street, motard, 600cc vs 1000c) osv.

Kul att höra lite åsikter! :)

Alla hojtyper har ju sina fördelar. Sätt dig ner och tänk efter hur du använder hojen, och välj efter det.
Jag pendlar mest till jobbet och gör ärenden. Korta sträckor i stadstrafik alltså. Ligger väldigt sällan på landsvägen. Jag har haft lite olika typer av dom hojar du räknar upp under åren, men som det känns nu är ER-6 en hoj som är mitt i prick för min del. Den är lätt som en moped att hantera, och det är ju perfekt i stan.
Så man kan säga att jag är på den andra grönare sidan av staketet. Saknar inte alls mer effekt eller bättre bromsar t.ex.
 

FreddieER6

Avgasjunkie
Gick med
2 May 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki ER6-N 06 / ZX-6R -o1
Satte kortet igår! Vem ere som mer kör ER6 i Halmstad? Silvrig Hoj - Vit hjälm = Jag :) vinka så bjuder ja på kaffe!
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Var och servade nya ER-6n:n idag. Antingen har kostnaden för 100milaservicen gått upp stört mycket eller så är vissa verkstäder sjukt mycket dyrare.
Tidigare i vår fick jag min 08:a servad på BR Hörbergs i Löddeköpinge för lite drygt 1100kr. Nu, några månader senare var det dags att serva den nya, plockade ut en ny 09:a förra torsdagen. Denna gång servades den på Funbike i Västerås eftersom jag för tillfället är på semester i det riktiga Sverige. Priset denna gången blev det dubbla, drygt 2200kr, för lite bultåtdragning! Inte mycket att göra åt saken. Bara till att betala om man vill ha de fina stämplarna i boken för att kunna sälja hojen snart igen.

Jag antar att de flesta av er redan visste att det såg ut såhär men lite putt kan man alltid bli.

frid ut och kör försiktigt
 

Sondek

Grussprättare!
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha XT660R
Har skjutsat min far vid några tillfällen (80 kg extra). Sen har jag kört 40 av 150 mil totalt sen jag tog kortet för 1 månad sedan med min sambo bakpå (50 kg).

Tack för det svaret!

Hur är det med vibrationer i fotpinnar? Läste att det var bättre på 09:an med gummiupphängningar. Finns ju en del 08:eek:r fabriksnya som är till salu. Så är inte skillnaden stor kan man lika gärna slå till på en 08. Är ER-6 bättre än Versys när det gäller passagerar komforten?
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Tack för det svaret!

Hur är det med vibrationer i fotpinnar? Läste att det var bättre på 09:an med gummiupphängningar. Finns ju en del 08:eek:r fabriksnya som är till salu. Så är inte skillnaden stor kan man lika gärna slå till på en 08. Är ER-6 bättre än Versys när det gäller passagerar komforten?

Mja, visst kan man känna av vibrationerna i fotpinnarna. Men jag skulle påstå att man känner av det mer i händerna efter en lång färd, än i fötterna. -09:an har jag inte provkört än, men gissar på att den vibrerar mindre. Och fotpinnar kan man ju alltid byta ut (kanske passar rakt av?) om man köper en -08:a till bra pris.
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Efter att ha kört futtiga 150 mil första månaden med "kortet" har jag börjat fundera på hur andra hojar känns. Ni vet, "är gräset grönare på andra sidan"?! :D

Måste först poängtera att jag är enormt nöjd med Er6:an. Ljudet och bottenvridet är riktigt trevligt. Körställningen känns bra, förutom över 120 knyck då man antingen får luta sig mer och mer framåt, eller hålla kvar sig hårt i styret. Nu är jag ändå ingen åka-fort-som-fan-snubbe men iaf.

Eftersom jag har rullat mycket med folk som har renodlade sporthojar har tankarna cirkulerat mycket runt hur det är att köra med kåpa... och hur den framåtlutade körställningen på en sporthoj känns efter längre sträckor. :va

Under semester kanske det får bli en runda till några MC-butiker för att känna på några andra maskiner, mest för skoj skull. Vad har ni andra för erfarenheter gällande olika hojartyper (sport, street, motard, 600cc vs 1000c) osv.

Kul att höra lite åsikter! :)

Byt till en ER6-f.... Samma goa känsla som din fast med mer vindskydd så den är ganska bekväm även i farter upp mot 200.
Sen om man vill ha lite mer race känsla kan man ju byta till clip-on styre.

En renodlad sporthoj som t.ex. R1 kostar ju bra mycket mer att både köpa
och äga, men den är ju stabil i farter upp åt 300.
Däremot att ligga och fisköra med en R1 tar en del på armarna.

Om saker och ting är värt det är ju bara upp till dig
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Antar att flear av er bytt till biltemas miniblinkers?
Har ni bytt relä eller bara satt motstånd? Känns lättare att bara byta relä än att försöka gömma undan 2 motstånd någonstans.
Behövs det ett relä till varje blinkers eller byter man bara ett?

Mkt tacksam för svar.

Fridens liljor, trevlig helg!
 

momento76

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Malmköping
Hoj
kawasaki er6n gpz 550 ktm 125exc
Var och servade nya ER-6n:n idag. Antingen har kostnaden för 100milaservicen gått upp stört mycket eller så är vissa verkstäder sjukt mycket dyrare.
Tidigare i vår fick jag min 08:a servad på BR Hörbergs i Löddeköpinge för lite drygt 1100kr. Nu, några månader senare var det dags att serva den nya, plockade ut en ny 09:a förra torsdagen. Denna gång servades den på Funbike i Västerås eftersom jag för tillfället är på semester i det riktiga Sverige. Priset denna gången blev det dubbla, drygt 2200kr, för lite bultåtdragning! Inte mycket att göra åt saken. Bara till att betala om man vill ha de fina stämplarna i boken för att kunna sälja hojen snart igen.

Jag antar att de flesta av er redan visste att det såg ut såhär men lite putt kan man alltid bli.

frid ut och kör försiktigt

dom tar det dubbla mot alla andra fråga mej inte varför.
 

überkill

Guest
Aa förlåt.. Men bättre att man säger ifrån tycker jag? Har hört att bröderna hörberg också är en bra återförsäljare om du inte vill åka hela vägen till borås. Men MC-Huset är ingen återförsäljare jag kommer återvända till iaf. Och ingen jag rekommenderar.. Men aa.. I got my history hos dem iaf.

På tal om handlare. Jag köpte min er-6n 09 igår på Gerts Mc i Ängelholm och jag tycker de är jätteseriösa och bra att ha och göra med. Har även varit på Br Hörbergs och kan säga samma sak där. Inte alls samma kyla som hos Yamaha..
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
var säljs TBR slipon och var finner jag uppgifter om vikt mm? Har någon fler bilder så jag kan kolla ordentligt?

Hej undvik Two brothers dom går sönder o måste packas om flitigt, läs mer på us forum om detta men vill du ändå ha ett köp ett i alu från england blir nog billigast. Köp istället ett scorpion slipon om du vill vara lite udda, ett super högt o skönt ljud utan db-killer. Rek starkt !!! från england eller bikersneed.se:yoparty
 

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
var säljs TBR slipon och var finner jag uppgifter om vikt mm? Har någon fler bilder så jag kan kolla ordentligt?

Jag har inte haft nåt problem alls med mitt TBR, ljudet är underbart!

Jag köpte mitt i Alu från Ebay och det gick för 329 dollars eller ca 2000sek men sen tillkommer ju tråkigheter som frakt, tull, moms etc. men totalt landade det på ca 3200kr.

Vette sjutton om det är lönsamt att handla från staterna nu när dollarn blivit så dyr, utan det kanske är billigare från UK.

Enda nackdelen är väl att det inte finns nåt uttag för lambdasonden då det inte sitter nån på ninja 650 r, så om man inte sätter dit ett motstånd eller fixar ett eget hål för lambdan så får man lära sig att leva med lysande FI lampa.

Här har du bilder och vikter:
http://www.motospecialties.com/stor...=09 650R&type2=Kawasaki&category=Two-Brothers

Så här ser mitt ut:
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=279199&stc=1&d=1246124212
 

Bifogat

  • DSC00146.jpg
    DSC00146.jpg
    185.3 KB · Visningar: 111
Last edited:

überkill

Guest
Tack Palle,

jag vill inte behöva göra eget hål till lambdan eller ha den ur funktion. Jag undrar därmed om någon har viktuppgifter mm på Hurric istället? Det är riktigt snyggt med på POm Poms svarta men undrar hur det blir på min vita?
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Var och servade nya ER-6n:n idag. Antingen har kostnaden för 100milaservicen gått upp stört mycket eller så är vissa verkstäder sjukt mycket dyrare.
Tidigare i vår fick jag min 08:a servad på BR Hörbergs i Löddeköpinge för lite drygt 1100kr. Nu, några månader senare var det dags att serva den nya, plockade ut en ny 09:a förra torsdagen. Denna gång servades den på Funbike i Västerås eftersom jag för tillfället är på semester i det riktiga Sverige. Priset denna gången blev det dubbla, drygt 2200kr, för lite bultåtdragning! Inte mycket att göra åt saken. Bara till att betala om man vill ha de fina stämplarna i boken för att kunna sälja hojen snart igen.

Jag antar att de flesta av er redan visste att det såg ut såhär men lite putt kan man alltid bli.

frid ut och kör försiktigt

Jag kan varmt rekommendera att du servar hojen hos Piffes MC i Staffanstorp. Han är snabb och duktig och väldigt trevlig och har riktigt bra priser. Servade sambons Ninja där för någon månad sedan och det kostade minst 1000kr mindre än vad andra verkstäder vi ringde till skulle ha. Ska lämna in min ER6a där på 1200-mila servicen i morgon och det kostar bara ca 1200kr jämfört med, tror det var kring 3000-3500kr som BrHörbergs ville ha...!!!

Inskickat av Rotor
Efter att ha kört futtiga 150 mil första månaden med "kortet" har jag börjat fundera på hur andra hojar känns. Ni vet, "är gräset grönare på andra sidan"?!

Måste först poängtera att jag är enormt nöjd med Er6:an. Ljudet och bottenvridet är riktigt trevligt. Körställningen känns bra, förutom över 120 knyck då man antingen får luta sig mer och mer framåt, eller hålla kvar sig hårt i styret. Nu är jag ändå ingen åka-fort-som-fan-snubbe men iaf.

Eftersom jag har rullat mycket med folk som har renodlade sporthojar har tankarna cirkulerat mycket runt hur det är att köra med kåpa... och hur den framåtlutade körställningen på en sporthoj känns efter längre sträckor.

Under semester kanske det får bli en runda till några MC-butiker för att känna på några andra maskiner, mest för skoj skull. Vad har ni andra för erfarenheter gällande olika hojartyper (sport, street, motard, 600cc vs 1000c) osv.

Kul att höra lite åsikter!

Jag har haft kortet i snart 2 veckor nu :banana och provkörde min sambos ZX6r (Ninja) en liten runda förra veckan och måste säga att den faktiskt var sjukt mycket roligare att köra... Iallafall den korta rundan jag körde, sen hur den är i längden på längre sträckor, i stadstrafik osv det vet jag inte. Han brukar dock klaga över smärta i handlederna vid längre turer, något jag inte alls har problem med på min ER6a :). Det är nog bara att testa lite olika! Jag har iallafall bestämt mig för att min nästa hoj ska bli med lite kåpa, sen om det blir något i Ninja-stuk eller en ER6f det får vi se :p. Nackdelen med de renodlade sporthojarna är ju att försäkringspremien skjuter i höjden och det är iaf inte jag så sugen på att betala :brinnerup.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top