ER6-tråden

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Mycket snyggt :tummenupp

Men är det godkänt?
Har för mig att man inte får sätta reflexen på plåten?
Sedan ska minimåttet mellan innersta delen på blinkersen vara 18 cm eller...


Vägverkets författningssamling

Inte lagligt ! , blev stannad några ggr. förra säsongen med min Ermax Undertail utan reflex.
Standard svaret när frågan om reflexen kom var, Fan har den ramlat av nu igen.....
Blinkersen oja dem sig över, men tyckte det var OK så länge det blinkade.
Inga böter än i alla fall.
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Nån som har en motorbågar på sin er6a? Funderar på att beställa hem det, va relativt billigt, 1500.

Har en 08a och har en tankpad på den som förra ägaren satt på, tänkte värma upp den försiktigt o ta bort det o sätta på en lite snyggare, nån som har gjort liknande? har den blivi´t solblekt tanken så det kommer synas från den gamla?
 

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
tog lite för lång tid, men va gör det?
eftersom vi slipper skattemärket satte jag en reflex där:tummenupp
hoppas våren kommer snart....

Tjusigt, vart hittade du reflexen? Skulle nog behöva en sån på min också för att slippa farbrorblå... :gnissla

Usch i år är det dax för första besiktningen också, det blir lite mecka inför det känner jag... :tummenner
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
Tjusigt, vart hittade du reflexen? Skulle nog behöva en sån på min också för att slippa farbrorblå... :gnissla

Usch i år är det dax för första besiktningen också, det blir lite mecka inför det känner jag... :tummenner

20kr på biltema! ska vara till släp egentligen, sitter med dubbelhäftande tejp. Så jag köpte 2 st, 1 i reserv som får ligga under sadeln:D
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
tog lite för lång tid, men va gör det?
eftersom vi slipper skattemärket satte jag en reflex där:tummenupp
hoppas våren kommer snart....

Snygg bak! är baklyset original på 09or?
vi har en 08a och tycker mitt baklyse är trist.. nån som vet vart man kan köpa nytt?
 
Last edited:

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Missa inte nästa nummer av Allt om MC! Repportage om ER6 -06 vs -09! Gå in och kolla redan nu http://www.alltommc.se och klicka på "Nästa nummer" till vänster! Men.... vänta nu.... det är ju JAG på bilden! :squid


Btw.. Nån som har koll på hur hårda de är på besiktningen med om man inte har skyltbelysning? Den fick offras när baken rensades... Man ser regnumret lätt ändå eftersom baklyktan lyser ner men det är ju "fel ljus". Lite tråkigt att åka på en återbesikting för en liten lampas skull...
Sambon säger att det inte är ngn fara men jag vet inte om jag vågar chansa...
 
Last edited:

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Missa inte nästa nummer av Allt om MC! Repportage om ER6 -06 vs -09! Gå in och kolla redan nu http://www.alltommc.se och klicka på "Nästa nummer" till vänster! Men.... vänta nu.... det är ju JAG på bilden! :squid


Btw.. Nån som har koll på hur hårda de är på besiktningen med om man inte har skyltbelysning? Den fick offras när baken rensades... Man ser regnumret lätt ändå eftersom baklyktan lyser ner men det är ju "fel ljus". Lite tråkigt att åka på en återbesikting för en liten lampas skull...
Sambon säger att det inte är ngn fara men jag vet inte om jag vågar chansa...

Är ganska säker på att du torskar utan skyltbelysning, tyvärr...
 

skarj

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2010
Ort
östersund
Hoj
1989, Honda CBR600
Någon som kör/kört både vanliga ER6 och Versys och har någon kommentar? Är det stor skillnad hur de upplevs? Beskriv gärna lite om intryck och skillnader.

Var helt inne på en ER6:a, men håller så smått på att övertalas till att köpa en lätt begad Versys ist, vad säger ni i tråden låter det som en dum idé?
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Någon som kör/kört både vanliga ER6 och Versys och har någon kommentar? Är det stor skillnad hur de upplevs? Beskriv gärna lite om intryck och skillnader.

Var helt inne på en ER6:a, men håller så smått på att övertalas till att köpa en lätt begad Versys ist, vad säger ni i tråden låter det som en dum idé?

Har ej testat V, men nog är ER6 bra mycket snyggare iaf! Tror att det endast är en smaksak...............
 

Blackwater

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6N, 2007
Jag gav 45 för min 07:a den hade rullat 140 mil





Tackar för svaret! Japp, jag är medveten om att det kom en uppdatering -09, anledningen att jag frågar om enbart -08 är att jag blivit erbjuden en -08:a för 50' med ordinär utrustning (ej ABS), i princip original men i gott skick enligt vad jag kan bedöma, tanken var att höra om det ligger bra eller högt, om jag ska pruta och ungefär hur mycket isåfall. Eller är det utan tvekan värt 66' för en helt ny -09:a ist?

Glömde säga att det är en er6n det gäller.
 

skarj

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2010
Ort
östersund
Hoj
1989, Honda CBR600
Är det någon som prenumererar på Allt om MC och kan upplysa om ER6 testet NY vs GAMMAL? I butik verkar tidningen endast komma på tisdag och själv är man lite i köpartagen, skulle vilja veta om det klart är värt att köpta en -09a, eller rättare sagt hur mycket billigare en 08a eller äldre ska vara för att vara intressant.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Hej flickor o pojkar.
Nu börjar det bli dags att dra sig tillbaka till denna tråden när det är på väg åt rätt årstid igen :) o man kan sluta trimma bilen o börja med hojen igen.


Kan inte tänka mig att det är så stor skillnad på en äldre eller ny er6 då det väl egentligen inte har gjorts någon förändring på vare sig motor, dämpare eller ram!?

Själv kommer jag knappt ihåg hur min egen går för jag tror inte jag startat den på nästan ett halvår o behöver nytt batteri :(

Har inte varit här på läääänge men har det kommit några nya "must have" prylar till er6orna?
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Är det någon som prenumererar på Allt om MC och kan upplysa om ER6 testet NY vs GAMMAL? I butik verkar tidningen endast komma på tisdag och själv är man lite i köpartagen, skulle vilja veta om det klart är värt att köpta en -09a, eller rättare sagt hur mycket billigare en 08a eller äldre ska vara för att vara intressant.

Jag tyckte inte direkt att det var någon körmässig skillnad på de två modellerna när vi gjorde testet till tidningen. -09an är ju utrustad med styrdämpare och diverse dämpare här och där för att minska vibrationerna men i somras körde jag ca 300mil t/r till Tyskland på min -06a utan att störas av vibrationer. Så det är mest designmässiga skillnader på de två. :)
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
har inte heller lidit av några vibrationer på min -06a men det kanske är för att det inte vibrererar så mycket efter 9000varv :p
Styrdämpare hade varit kul men känner inte direkt att det behövs.


MissMoonia> har du med den fina gula färgen på din :)
förresten vad var det för mer dämpare än styrdämpare dom skyfflat på?
andra dämpare fram o bak?

Nån som vet nåt ställe där dom säljer kopplingfjädrar billigt? liite iriterande när det börjar slira i 170 :(
 
Last edited:

skarj

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2010
Ort
östersund
Hoj
1989, Honda CBR600
Jag tyckte inte direkt att det var någon körmässig skillnad på de två modellerna när vi gjorde testet till tidningen. -09an är ju utrustad med styrdämpare och diverse dämpare här och där för att minska vibrationerna men i somras körde jag ca 300mil t/r till Tyskland på min -06a utan att störas av vibrationer. Så det är mest designmässiga skillnader på de två. :)


Aha, tackar för svaret:) Då kanske det blir en 08a trots allt, men styrdämpare känns ju iof som ett +, men tycker ni inte att det behövs så är det kanske trevligare med lite slantar kvar ist och en något äldre hoj!?

har inte heller lidit av några vibrationer på min -06a men det kanske är för att det inte vibrererar så mycket efter 9000varv :p
Styrdämpare hade varit kul men känner inte direkt att det behövs.


MissMoonia> har du med den fina gula färgen på din :)
förresten vad var det för mer dämpare än styrdämpare dom skyfflat på?
andra dämpare fram o bak?

Nån som vet nåt ställe där dom säljer kopplingfjädrar billigt? liite iriterande när det börjar slira i 170 :(

Bakdämparen ska vara av ett annat fabrikat enligt vad jag läst.
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
nä jag tycker iaf inte det behövs, har aldrig haft någon antydan till vobbel på min.

läste nåt inlägg ett antal sidor tillbaka om underhållsladdning av batteriet.. det behövs, oladdade batterier går sönder o är bara att kasta om dom stått urladdade hela vintern men biltema har ju bra priser som tur är.

Enda nödvändiga man behöver till en er6a är pengarna till nya däck då man kör ganska mycket med den så dom går åt.
Finns väl inget med en er6a som är speciellt kostsamt egentligen som tur är.
Sen powercommander för att slippa dom vulgära ryckningarn i låg fart är rekomenderat.

Fasen att man skulle hitta igen den härtråden igen... nu är jag så sugen på att köra igen.
 

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Södertälje
Hoj
650V-strom
-09an är ju utrustad med styrdämpare och diverse dämpare här och där för att minska vibrationerna

Inte har väl jag en styrdämpare monterad på min hoj?

Saxat från Kawa:

Gummifästen i stället för styva fästen som övre/bakre motorfästen minskar de vibrationer som överförs till föraren via sadeln.
Styret är gummiupphängt för att minska de vibrationer som överförs till styrhandtagen och speglarna.
Både förarens och passagerarens fotpinnar är gummiöverdragna för att minska vibrationerna ytterligare.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Hej. Inga styrdämpare på er6!!!! Före det skulle dom nog satsa på bättre fjärdringskomponenter typ usd, innstälningar för komp o retur osv......
Kan inte tänka mig att man monterar sttydämpare före detta........
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Tänkte köpa mig en skylthållare med belysning och behålla org.blinkers så länge. Har tänkt slå till på nedanstående från
Ebay, men om någon har idè på billigare lösning för ändamålet så tas det tacksamt emot :)
DSCF3277_thumb.jpeg
DSCF3278_thumb.jpeg
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top