ER6-tråden

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
har inte heller lidit av några vibrationer på min -06a men det kanske är för att det inte vibrererar så mycket efter 9000varv :p
Styrdämpare hade varit kul men känner inte direkt att det behövs.


MissMoonia> har du med den fina gula färgen på din :)
förresten vad var det för mer dämpare än styrdämpare dom skyfflat på?
andra dämpare fram o bak?

Nån som vet nåt ställe där dom säljer kopplingfjädrar billigt? liite iriterande när det börjar slira i 170 :(

09an/10an har gummiupphängd motor samt gummi på fotpinnarna för både förare och passagerare för att minska vibrationerna. Men som sagt, jag tyckte inte att skillnaden mellan min "gamla" guling och -09an va speciellt stor. Blir dock spännande att köra en -09f nu i sommar, införskaffade en sådan nu i fredags... (Har inte ens provkört en innan! *haha*)
Ska bara få sålt älskade gulingen med :p. Anledningen till att jag skaffade mig en ny är att jag ville ha en med ABS + kåpa då det nog kommer bli en del längre turer söderut i sommar och autobahn på gulingen var inte sådär jättekul i längden förra sommaren...

Inte har väl jag en styrdämpare monterad på min hoj?

Saxat från Kawa:

Sorry, menade att styret är monterat med distanser för att dämpa vibrationerna, det fick jag lite snabbt till styrdämpare när jag skrev, av någon anledning.... :rolleyes:
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
nä jag märkte med att det inte var så kul att köra motorväg med hojen längre sträckor, körde e4an till stockholm på fullgas med 20kg+ på ryggen, kände att man kanske skulle haft lite kåpor men ska jag ha kåpor blir det nåt helt annat.
Fast motorväg överhuvudtaget är tråkigt och ska undvikas.
Skulle med vilja dra söderut men hittar ingen som vill köra med :( , inte på två hjul iaf.
 

BigT

Guest
Någon som kör/kört både vanliga ER6 och Versys och har någon kommentar? Är det stor skillnad hur de upplevs? Beskriv gärna lite om intryck och skillnader.

Var helt inne på en ER6:a, men håller så smått på att övertalas till att köpa en lätt begad Versys ist, vad säger ni i tråden låter det som en dum idé?

Har kört och ägt båda (Versys -08, ER6 -06). Förutom det den uppenbara skillnaden i utseende så är körställning, motorkaraktär och känsla annorlunda.

Körställningen är mera upprätt och bekväm på Versys och att skjutsa på den är inget problem, båda sitter bra. ER6 känns väldigt liten i det avseendet.

Det skiljer c:a 8 hk till ER6:ns fördel, vilket märks tydligt vid rena accelerationsjämförelser. Vridet känns dock bättre på Versys, den har betydlig mera power på lägre varv (enligt min subjektiva bedömning).
ER6 är mera sportig i sin känsla och Versys bekvämare. ER6 känns lite enklare i sitt utförande, Versys är lite mer påkostad den har tex justerbar USD-gaffel.

Så frågan är vad du vill få ut av din hoj? En allsidig hoj för att köra lite touring med och som inte bangar för kurviga vägar, dåliga vägar och kanske tom lite grusväg, eller en lite sportigare hoj? Själv valde jag Versys... :D
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Nån som har koll på hur man gör för att få en ER6f -09 tvåögd? Har skaffat mig en vacker grön sak men tycker att det är fult att bara ena framlyktan lyser :(. Förra ägaren har vinklat ner helljuset och brukade köra med det igång alltid för att få den tvåögd men jag vill gärna ha ordentligt helljuse...
 

skarj

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2010
Ort
östersund
Hoj
1989, Honda CBR600
Har kört och ägt båda (Versys -08, ER6 -06). Förutom det den uppenbara skillnaden i utseende så är körställning, motorkaraktär och känsla annorlunda.

Körställningen är mera upprätt och bekväm på Versys och att skjutsa på den är inget problem, båda sitter bra. ER6 känns väldigt liten i det avseendet.

Det skiljer c:a 8 hk till ER6:ns fördel, vilket märks tydligt vid rena accelerationsjämförelser. Vridet känns dock bättre på Versys, den har betydlig mera power på lägre varv (enligt min subjektiva bedömning).
ER6 är mera sportig i sin känsla och Versys bekvämare. ER6 känns lite enklare i sitt utförande, Versys är lite mer påkostad den har tex justerbar USD-gaffel.

Så frågan är vad du vill få ut av din hoj? En allsidig hoj för att köra lite touring med och som inte bangar för kurviga vägar, dåliga vägar och kanske tom lite grusväg, eller en lite sportigare hoj? Själv valde jag Versys... :D

Vad fick du ge för din? Helt ny eller?
Japp, det var väl ungefär det du beskriver jag gissat själv också, åroblemet är att jag inte riktigt vet vad jag hellr vill ha nu när det inte går att provköra:tungan
Gillar väl sportigare hojar, men uppskattar även lite användbarhet, så...:va
 

JohneJ

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple -08
Tänkte köpa mig en skylthållare med belysning och behålla org.blinkers så länge. Har tänkt slå till på nedanstående från
Ebay, men om någon har idè på billigare lösning för ändamålet så tas det tacksamt emot :)
DSCF3277_thumb.jpeg
DSCF3278_thumb.jpeg


Jag köpte den här från Jesterstrickbits:
http://www.jesterstrickbits.co.uk/acatalog/2006-08_Kawasaki_ER6_650R_Tail_Tidy.html

35£, fick leverans efter en vecka.
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09

BigT

Guest
Vad fick du ge för din? Helt ny eller?
Japp, det var väl ungefär det du beskriver jag gissat själv också, åroblemet är att jag inte riktigt vet vad jag hellr vill ha nu när det inte går att provköra:tungan
Gillar väl sportigare hojar, men uppskattar även lite användbarhet, så...:va

Köpte den ny för listpriset, tror det blev 78' med ABS, Arrow slip on, packväskor o lite annat. Ja, provkörning eller körning överhuvudtaget är det inte tal om än på ett tag. Tålamodsprövande... :hoppa
 

Ojjan

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Malmö
Hoj
Er6f -06
Nån som har koll på hur man gör för att få en ER6f -09 tvåögd? Har skaffat mig en vacker grön sak men tycker att det är fult att bara ena framlyktan lyser :(. Förra ägaren har vinklat ner helljuset och brukade köra med det igång alltid för att få den tvåögd men jag vill gärna ha ordentligt helljuse...


Är också intresserad av att få den tvåögd..! Hojta till om du löser det..!
 

skarj

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2010
Ort
östersund
Hoj
1989, Honda CBR600
Köpte den ny för listpriset, tror det blev 78' med ABS, Arrow slip on, packväskor o lite annat. Ja, provkörning eller körning överhuvudtaget är det inte tal om än på ett tag. Tålamodsprövande... :hoppa

Mmmm, minst 4 månader bort uppe hos moi! Känns som rätt läge att köpa dock. Fast det gäller ju att veta vad man villa ha.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
äsch bara slå till, jag gjorde mitt vanliga test när jag köpte min... ok den startar.. här har du pengarna.
Er6 är en lättkörd o rolig hoj på krokiga vägar, på motorväg skulle man kanske haft en 50 hk mer men man klarar sig.
Får du en till bra pris så ser jag inga anledningar till att banga men det beror ju på vad man är för typ av åkare, älskar man sporthojar med kåpor och hög toppfart är det nog fel cykel.
 

lodiz2

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2010
Ort
örebro
Hoj
2008 kawasaki er6f
hej jag har dålig koll på det här med batterier och batteriladdare så jag undrar om CTEK MULTI XS 4003 är en bra laddare till en kawasaki er6f -08 ?

tacksam för all hjälp
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Om någon är på jakt efter en Er6a så kan jag kanske tänka att släppa min svarta 09a ABS, 300mil, miniblinkers, kraschpuckar (rizoma) och slipon på.

Rätt pris bara, nya med ABS ligger på 70 ungefär. säg strax under 60k
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Om någon är på jakt efter en Er6a så kan jag kanske tänka att släppa min svarta 09a ABS, 300mil, miniblinkers, kraschpuckar (rizoma) och slipon på.

Rätt pris bara, nya med ABS ligger på 70 ungefär. säg strax under 60k
 

Masselito

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Ort
karlshamn
Hoj
2008 Kawasaki er 6n
Precis satt in ett larm på en Er:a 2008, men är det någon som vet hur man kopplar in med fjällstart eller har ett kopplingsschema över hojen?
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
har med ett larm liggande med fjärrstart sen ett par år tillbaka men vart fasen ska man gömma elen? är ju så dåligt med plats under sadeln:va
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Jag är nybliven er6-n ägare och undrar om det finns nån verkstadsmanual på nätet eller om någon har den som pdf eller liknande. Hojen har varit stulen så det är en hel del att göra med den... Tacksam för svar.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top