ER6-tråden

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
så då blir det en tur i sverige i sommar! har precis planerat västkusten med några polare. tänkte bara höra om det är någon som kan rekomendera några bra sadelväskor? hur är biltemas? finns säkert någonstans i tråden men är ju endel sidor att kolla igenom;)
svårt att sätta fast mjuka väskor riktigt bra. de har en tendens att vika sig innåt under. skaffa detta isf. http://www.mcweb.se/vaskhallarbygel-p-8254-c-1354.aspx funderar själv på att köpa. dock börjar det bli mycket touring på min hoj då.. hmm
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
Nån av er som gasar runt på -09ans modell som har bytt fotpinnarna? Är sugen på att byta, hittat ett par olika. Men vet inte vilka jag ska välja...
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
svårt att sätta fast mjuka väskor riktigt bra. de har en tendens att vika sig innåt under. skaffa detta isf. http://www.mcweb.se/vaskhallarbygel-p-8254-c-1354.aspx funderar själv på att köpa. dock börjar det bli mycket touring på min hoj då.. hmm

Jag hade precis det problemet med biltemas väskor, men sen kom jag på att man kunde sätta ett spänband på varsin väska och fästa mellan hantaget på väskan och hantagen som sitter längst bak på hojen! Då funkade det ganska bra! är ju trots allt ganska billiga väskor

men tejpa för guds-skull plasten som väskan ligger mot, annars blir det fula märken!
 

haggeman_86

vem f* uppfann vintern!?
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Hässleholm
Hoj
ER-6n -08

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Tjena.

Nu är det dags att ta hojkort och jag har såklart spanat in ER-6.
Jag är ung, så det är mellan som gäller för mig. Men dessa går ju som sagt att köpa strypta, 25KW.

Men hur är hojen i övrigt för en nybörjare? Eller nybörjare och nybörjare, jag har kört cross och tävlat i det en större del av mitt liv. Så köra MC kan jag, men inte i trafiken. Än!

Vad ska man tänka på när man inhandlar en begagnad kanske? Finns det några vanliga fel? Barnsjukdommar osv?
Något övrigt? Tips och råd tack, jag kan som sagt inte mycket om detta. :)
 

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Mas
Hoj
Honda CBR 1000RR
Kört tjejens ER6-F 07:a ett antal gånger och måste säga att det är en mysig hoj fast jag är mer van med lite mer effekt :D
Körde den ostrypt i början men nu är den strypt pga 25kw körtkort, halvgas så nu är den trött men hon tycker det räcker.........:va
Sitter en bricka vid gasrelaget nere på motorn som spärrar vid halvgas, ca 10minuters jobb att montera/demontera + ett papper att det är utfört på firma till besiktningen, ca 800kr..............:huvet

Det jag ville komma fram till att jag har kört den ett antal gånger i 10 mil i stöten och tycker att den vibrerar i styret så händerna domnar och att styret sitter för högt så jag blir trött i armar och axlar inte kul :huvet

Kör själv sporthoj och får inte alls så på min hoj...................
Läste att nyare årsmodeller har fått gummi upphängt styre, den kanske är bättre mot vibrationer ?

Sen byggde jag om bakdelen för original läppen bak är fan inte snygg :D
Och en liten toppbox ville hon ha så den "lilla" handväskan kan följa med på åkturerna :tummenupp
Sen ett lägre styre skulle passa mig, tror jag ?
Annars en kanon trevlig hoj enligt mig, kanske blir en fast i N-utförande i såfall, börjar tröttna på försäkringarna på sporthoj samt att jag kanske lever längre på ER6........:D
 

Bifogat

  • DSC00408.jpg
    DSC00408.jpg
    232.1 KB · Visningar: 173
  • DSC00412.jpg
    DSC00412.jpg
    226.4 KB · Visningar: 124
  • DSC00852.jpg
    DSC00852.jpg
    213.9 KB · Visningar: 187
Last edited:

HasSse666

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX1300R Hayabusa 2001
Oxå knycklat en egen skylthållare + Biltema blinkers och Skyltbelysning
Kawasaki_ER6F018.jpg


RedPower
Hur fäste du toppboxen?
Kanske också behöver ha handväskan med mig...:rodnar

Länk till mall för nummerplåtshållare Kawasaki ER6 06-08
 
Last edited:

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Mas
Hoj
Honda CBR 1000RR
Oxå knycklat en egen skylthållare + Biltema blinkers och Skyltbelysning
Kawasaki_ER6F018.jpg


RedPower
Hur fäste du toppboxen?
Kanske också behöver ha handväskan med mig...:rodnar

Hon köpte biltema blinkers men hade ingen lust att nypa av original kopplingarna, det måste du gjort eller ?
Betydligt snyggare med mini blinkers, ska höra med hon om jag ska göra det, köpte du biltemas motstånd ? Funka det bra ?

Original fästet var svin dyrt så hon köpte en universal toppboxen först, sen rita jag en mall i kartong, tillverkade en alu plåt i 3mm som går in under passagerar handtagen, 2 skruv på varje sida, ta av sadeln så ser du, ta bort skruvarna och jag satt plåten under handtagen om jag inte minns fel, ett tips är att göra plåten i vanlig svartplåt, blir stabilare då, blir ganska mycket utstick från skruvhålen samt att du måste såga den som ett U så stabiliteten försvinner.

Nej fan, kom på nu att jag satt den med 1 hål på varje sida, eller så finns det andra infästningar under sadeln, sen palla jag under 1mm gummi så den vart styvare när jag drog åt skruvarna, tyvärr står inte hojen hemma hos mig nu så kan inte ta en bild åt dig hur jag har gjort.........:huvet
 
Last edited:

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
kan bara säga att byt till ett lägre eftermarknadsstyre (biltema har)... gör STOR skillnad på hur du sitter och på känslan från hojen.. har bytt på min och det var som natt och dag. fick ont i axlarna innan efter en stunds körning, har aldrig fått det sen. Min er6-n är till salu by the way
 

HasSse666

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX1300R Hayabusa 2001
Hon köpte biltema blinkers men hade ingen lust att nypa av original kopplingarna, det måste du gjort eller ?
Betydligt snyggare med mini blinkers, ska höra med hon om jag ska göra det, köpte du biltemas motstånd ? Funka det bra ?

Klippte av original skarvade sedan med hylsor(kopplingar) så att jag lätt kan sätta dit original blinkers igen.

Nej jag hade 7 ohms effektmotstånd hemma så jag köpte inte Biltemas.
Om jag inte haft motstånden hemma hade jag nog bytt till Biltemas lastoberoende blinkersrelä för ca100kr istället.

Mallen till nummerplåtshållaren har jag som pdf-fil om någon är intresserad?

Länk till mall för nummerplåtshållare Kawasaki ER6 06-08
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top