ER6-tråden

h.lundh

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
sverige
Hoj
ER-6n -06
Jag ska byta olja å filter på min pärla, och hittar inte i manualen hur många liter ER6:an rymmer. Någon här som vet?

står 1,9 liter på sidan av motorn...

men det går i lite mer, jag hällde i 2,2 för att få lagom nivå... (ska va i övre halvan av fönstret)
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Nu har det åkt på ett nytt slipon! Lång väntan, det beställdes i mars men eftersom det var från USA och jag inte ville betala tull, moms, frakt o tusen andra avgifter som fick jag snällt vänta tills det kunde åka med kurrir.

Och nu är det äntligen här! :banana Ett slipon från Muzzy (www.ninja650shop.com)! Har än så länge inte sett eller hört om nån annan i Sverige som har det. Sjukt snyggt är det och låter som fan! Får köra med öronproppar vid längre rundor, men står man brevid o jag kör förbi så låter det inte obehagligt mycket (ska dock se om man kan stoppa i lite mer ljuddämpning ändå, för mina örons skull...).
Kan varmt rekommenderas om nån har möjlighet att beställa från USA!

Bilder på slipon omonterat + monterat finns i mitt galleri, har ännu inte klurat ut hur man lägger upp bilder i trådar :confused:.

Svårt val framför mig.
Det kommer att bli en er6n om jag tycker den är bra att köra.
Men frågan är om de är värt att lägga de 10.000 extra för att få en 09?
Är 2009 så pass mycket bättre?

Jag hade en -06n innan och jämförde -06 vs -09 tillsammans med en repporter för Allt om MC i höstas (finns att läsa i Allt om MC nr2 -10). Vi kom fram till att det i stort sett inte är någon skillnad alls. Jag var ju van vid min -06a och la inte direkt märke till att det vibrerade mindre på -09an. Körde ner till södra Tyskland förra sommaren på 06an utan problem.
Så enda skillnaden enligt mig är utseendet. Oavsett årsmodell så hade jag dock valt en med ABS!
 
Last edited:

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Haninge / Handen
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
MissMoonia passar dem där slipon som finns på (www.ninja650shop.com) till er6-n ? eller är det någon annan som kan rekommendera en bra sida från USA eller svensk med bra priser på ett schysst slipon, orginaldämparen fiser ju mer eller mindre, och man är mer som en mopedist :)
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Hej! Är det nån mer som har problem med ett vibrerande ljud från hastighetsmätarhuset vid 4000-5000 rpm? Mvh Fredrik

Jag hade det och fixade det själv. Allt som krävs är en stjärnmejsel!

Om jag minns rätt så bärjar du med att plocka av den svarta plasten som går under hastighetsmätaren och runt tändningen genom att trycka på de två låsningarna till höger och vänster med fingrarna. Dra sedan av. Lossa kåpan instrumentpanelen och sedan får du dra av den försiktigt men bestämt på framsidan av hojen (hastighetsmätaren sitter fast, den svarta kåpan ska av). Det jag gjorde sen var att spänna allt som gick att spänna (ca 6-8 skruvar tror jag), monterade ihop det igen och sen var ljudet borta!
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Det måste vara bränslepumpen du hör. Den startar och pumpar upp tryck så fort du vrider på tändningen, om du inte har dödarknappen i off-läge, då drar den igång när du slår på on. Sen går den inte förrän hojen behöver mer bränsle, dvs när motorn går. Har en -09 själv och har samma "fenomen", men man vänjer sig. Och jag tycker att ljudet avtagit i styrka ju mer jag kört(typ 400 mil)

:banana

Om man bortser från systemchecken i början så borde väll den bara låta om hojen stått länge och soppan runnit tillbaka för att arbeta up nytt tryck. Den låter konstant när motorn snurrar. Hoppas jag bara är paranoid, men lite irriterande är det också. Särskilt när man vet att det finns där kan man inte låta bli att lyssna efter det heller!:huvet
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
MissMoonia passar dem där slipon som finns på (www.ninja650shop.com) till er6-n ? eller är det någon annan som kan rekommendera en bra sida från USA eller svensk med bra priser på ett schysst slipon, orginaldämparen fiser ju mer eller mindre, och man är mer som en mopedist :)

http://www.bikeshop.se/
trevligare och mer kundinriktad kille får man leta efter. här kommer jag beställa mer! synd hemsidan är lite dålig bara.
 

Christian.

Guest
Det blev en 2009 er6n .
Måste säga att de var längesen jag hade så roligt på mc :D
Helnöjd :D

Gratulerar! Många trevliga mil att se fram emot! PS. Byt styre DS. :tungan

http://www.bikeshop.se/
trevligare och mer kundinriktad kille får man leta efter. här kommer jag beställa mer! synd hemsidan är lite dålig bara.

Kan bara hålla med dig! Ruggigt trevlig kille som verkligen verkar anstränga sig för sina kunder!
 
Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ja jag bytade från gsxr750 till er6n och jag kör mycket fortare nu än vad jag någonsin gjort med gixxern.

Tycker orginalstyret är helt ok. Ska inte pilla något på min hade jag tänkt.
Tycker kawa lyckats redan från början.

Somsagt är riktigt riktigt nöjd :D

Har försökt hitta några kända fel med er6n men ja har ej hittat nåt?
Kan de vara så att den inte har några barnsjukdomar och att kawa lyckats göra en perfekt hoj?
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
MissMoonia passar dem där slipon som finns på (www.ninja650shop.com) till er6-n ? eller är det någon annan som kan rekommendera en bra sida från USA eller svensk med bra priser på ett schysst slipon, orginaldämparen fiser ju mer eller mindre, och man är mer som en mopedist :)

Det jag beställde passade rakt av med en liten insats mellan som även den följde med.
Sambon har moddat en dämparinsats från hans Supermotard dämpare idag så att den passade i mitt Muzzy. Den låter fortfarande mycket men det är inte lika obehagligt för öronen att ligga i lägre hastigheter nu :).
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
MissMoonia passar dem där slipon som finns på (www.ninja650shop.com) till er6-n ? eller är det någon annan som kan rekommendera en bra sida från USA eller svensk med bra priser på ett schysst slipon, orginaldämparen fiser ju mer eller mindre, och man är mer som en mopedist :)

Jag beställde härifrån förra året http://www.bikebitzuk.co.uk/kawasaki-er6n-versys-scorpion-exhaust-0609-p-2626.html Bra o kunnig personal och ett kanon pris nu när pundet är svagt. Låter riktigt högt och djupt. Inget att vara rädd för att beställa från England så köp köp..
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Nu har det åkt på ett nytt slipon! Lång väntan, det beställdes i mars men eftersom det var från USA och jag inte ville betala tull, moms, frakt o tusen andra avgifter som fick jag snällt vänta tills det kunde åka med kurrir.

Och nu är det äntligen här! :banana Ett slipon från Muzzy (www.ninja650shop.com)! Har än så länge inte sett eller hört om nån annan i Sverige som har det. Sjukt snyggt är det och låter som fan! Får köra med öronproppar vid längre rundor, men står man brevid o jag kör förbi så låter det inte obehagligt mycket (ska dock se om man kan stoppa i lite mer ljuddämpning ändå, för mina örons skull...).
Kan varmt rekommenderas om nån har möjlighet att beställa från USA!

Bilder på slipon omonterat + monterat finns i mitt galleri, har ännu inte klurat ut hur man lägger upp bilder i trådar :confused:.

Såg riktigt snyggt ut.. Första gången jag gillar ett slipon på ER6an.. :tummenupp
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
jag har beställt från blueridgeperformance och det funkade bra bortsett från en sak... jag beställde ett piperx luftfilter tror jag det var men han sa att det var krångligt o svårt att montera och rekomenderade ett dna istället.. jag gillar egentligen inte bomullsfilter så jag sa att om det inte var nära nog omöjligt att montera så tog jag gärna ett piperx ist...
Lådan kom o i den låg ett dna :confused:

men men. dollarn var låg o jag gav samma för filter, slipon o pc3 som bara ett slipon kostar i sverige :)
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
jag har beställt från blueridgeperformance och det funkade bra bortsett från en sak... jag beställde ett piperx luftfilter tror jag det var men han sa att det var krångligt o svårt att montera och rekomenderade ett dna istället.. jag gillar egentligen inte bomullsfilter så jag sa att om det inte var nära nog omöjligt att montera så tog jag gärna ett piperx ist...
Lådan kom o i den låg ett dna :confused:

men men. dollarn var låg o jag gav samma för filter, slipon o pc3 som bara ett slipon kostar i sverige :)

Provade ett Pipercross först, uuusel passform. Köpte sen även jag DNA (har jag för mig) från BRP, funkade utmärkt.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
läst runder lite nu ang slip-on.
Har slip-on på min mc och det händer att de smäller till ibland (avgasknall)
Är tydligen rätt normalt har jag läst.
Men detta tyder ju på att den får för lite soppa som jag fattat det rätt.
Men är detta farligt dvs kan du få ett motorhaveri på grund av detta?

Undrar också vad man gör för att fixa det?
Är de pc3 och mappning eller?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
läst runder lite nu ang slip-on.
Har slip-on på min mc och det händer att de smäller till ibland (avgasknall)
Är tydligen rätt normalt har jag läst.
Men detta tyder ju på att den får för lite soppa som jag fattat det rätt.
Men är detta farligt dvs kan du få ett motorhaveri på grund av detta?

Undrar också vad man gör för att fixa det?
Är de pc3 och mappning eller?

Ja den går magert. Hur vidare det är skadligt verkar det finnas olika teorier om. Oavsett teori så vill du väl att den ska gå så bra som möjligt antar jag ? Jag tycker du ska köpa pc och mappa den i bänk. åk till en seriös firma tex mp-racing.se han verkar veta vad han pysslar med. Då får du även egr pluggad o en luftburks moddning. Resultatet blir en motor som är optimalt inställd och roligare att köra. Se så det är bara att slanta upp....:):)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top