Hej hej!
Kanske fel tråd att fråga i.
Skall byta hoj nu och det lutar åt er6n , mt-03 eller gsr.
Har nu gsxr 750 med byter för att sittställningen inte passar mig och effekten är på tok för mycket för att jag skall kunna hantera det.
Mt03 är ju trevlig men ja tycker där är lite för lite mos i den , då känns er6n bättre som ett mellanting.
Undrar också om de är värt att lägga de extra 10.000 för att få en 09 istället för 06-08.
Är skillnaderna stora eller är de skitsamma?
Tacksam för svar
Mvh simon
Hej!
Har en kawasaki Er-6n 2009 års modell.
Har ett missljud som kommer från hojen när den är igång. Ljudet låter som, eller påminner om, när man vrider om nyckeln på en mer modern hoj och (tror jag) bränsleinsprutningen/pumpen låter i ett par sekunder och slutar sedan innan man trycker på själva tändningen för att starta hojen. Det lixom "viner" ett par sekunder.
Iallafall, ljudet startar igen efter att själva hojen är igång. Hörs både vid stillastående och vid rullande vid motorvarv under 5500 för sedan tar ljudet från slip-on över.
Ljudet är lättast att höra när du sitter på hojen, men går även att höra från vid sidan om om man både vet vad man ska lyssna efter och står alldelles intill.
Ska ljudet finnas där?
Förra ägaren klotade med hojen, sedan uppfräschad på verkstad efter det. Kan kraschen vara en anledning?
Har satt på slip-on utan PC3, mappning eller annan trim. Lambda-sond är inkopplad på slip-on:et
Vet ej hur den lät utan slip-on så jag har inget att jämföra med.
Hojen går bra i övrigt.
Några förslag eller folk som känner igen sig och vet säkert att det inte är ngt fel?
Eftersom hojen gör denna självkontroll/systemcheck mer än när tändningen slås på är det förmodlingen något som systemet hänger upp sig på och som inträffar då och då vid vissa varvtal.. Inga felkoder som visas?
Blev till slut detta styre på min hoj;
http://biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-aluminium/
Till styret köpte jag Biltemas Styrändsvikter:
http://biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styrandpluggar-2-st/
Det märkliga är dock att dessa inte kan skruvas i mitt Biltemastyre. Hur tänker de? Någon som vet hur jag får i dem? De ska skruvas lite för att expandera och klämmas fast fast jag får inte ens i den med skruven nästan helt utskruvad...
Styrbytet:
Allt funkade perfekt förutom att doningen till höger med bl a startknappen samt doningen till vänster med bl a blinkersreglage måste filas ner lite på insidan för att passa att montera igen. Styret är ju 22,2 mm i diameter och alltså lite tjockare än original.
När man sen kommer till doningen med bromsoljebehållare och bromshandtag gick det att montera på igen utan problem. Likaså med det feta fästet i mitten där man skruvar på styret på styrkronan.
Sedan kom vi till problemet.. Doningen till kopplingshandtaget har likaså som det till bromsen två skruvar att fästa det med mot styret. Där passade det inte alls rakt av och när jag skruvade ur skruvarna där satt gängningen kvar i ena skruven och skruven kunde inte skruvas in igen utan bara snurrar runt. I och med att gängningen for med ut när jag skruvade av det, tror ni att man kan gå och ta det på garantin?
Det är ju skruven alternativt gängningen i kopplingshandtaget detär fel på och inget man kan beskylla mig för att ha förstört? Som det är nu sitter kopplingshandtaget i med bara en skruv och förutom att det känns osäker är det bara en tidsfråga innan det vibrerar så kopplingshandtaget börjar snurra runt eller går av helt.
Hur är det då att köra med ett så brett styre jämfört med original? Jo man har, som jag känner på de 10 minuter jag körde, mycket mer kontroll och häveffekt när man vill bryta ner hojen och den redan lättkörda hojen känns ännu lättare att hantera. Denna typ av styren passar dock inte kortväxta då man kommer få en något mer framåtlutad körställning pga att styret är rakare och inte alls så krökt mot en som förare som original. Vad gäller förmåga att bromsa eller koppla känner jag ingen större skillnad. Känns dessutom att man med det större greppet fångar mer fartvind i lite högre farter men det kanske bara är inbillning.
Slutkläm:
Tror ni jag kan få ett nytt kopplingsgrepp på garantin då gängningen förstördes bara av att jag skruva av skruvarna eller kommer de hävda att det är mitt eget fel?
Typ allt! är den största tror jagVad är det som görs på den servicen?
Hej!
Har en kawasaki Er-6n 2009 års modell.
Har ett missljud som kommer från hojen när den är igång. Ljudet låter som, eller påminner om, när man vrider om nyckeln på en mer modern hoj och (tror jag) bränsleinsprutningen/pumpen låter i ett par sekunder och slutar sedan innan man trycker på själva tändningen för att starta hojen. Det lixom "viner" ett par sekunder.
Iallafall, ljudet startar igen efter att själva hojen är igång. Hörs både vid stillastående och vid rullande vid motorvarv under 5500 för sedan tar ljudet från slip-on över.
Ljudet är lättast att höra när du sitter på hojen, men går även att höra från vid sidan om om man både vet vad man ska lyssna efter och står alldelles intill.
Ska ljudet finnas där?
Förra ägaren klotade med hojen, sedan uppfräschad på verkstad efter det. Kan kraschen vara en anledning?
Har satt på slip-on utan PC3, mappning eller annan trim. Lambda-sond är inkopplad på slip-on:et
Vet ej hur den lät utan slip-on så jag har inget att jämföra med.
Hojen går bra i övrigt.
Några förslag eller folk som känner igen sig och vet säkert att det inte är ngt fel?
Lägg örat vid oljefiltret, det kan ge ifrån ett "vinande" ljud ibland på vissa fordon.
är det inte soppapumpen ni hör då?
eller fläkten?
Det enda som behövdes (som Überkill nämnde) var att fila ner de små plast pluggarna på insidan av blinkers & startknapp/dödarens kåpor.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |