Minier
Ny medlem
Hej!
Har en kawasaki Er-6n 2009 års modell.
Har ett missljud som kommer från hojen när den är igång. Ljudet låter som, eller påminner om, när man vrider om nyckeln på en mer modern hoj och (tror jag) bränsleinsprutningen/pumpen låter i ett par sekunder och slutar sedan innan man trycker på själva tändningen för att starta hojen. Det lixom "viner" ett par sekunder.
Iallafall, ljudet startar igen efter att själva hojen är igång. Hörs både vid stillastående och vid rullande vid motorvarv under 5500 för sedan tar ljudet från slip-on över.
Ljudet är lättast att höra när du sitter på hojen, men går även att höra från vid sidan om om man både vet vad man ska lyssna efter och står alldelles intill.
Ska ljudet finnas där?
Förra ägaren klotade med hojen, sedan uppfräschad på verkstad efter det. Kan kraschen vara en anledning?
Har satt på slip-on utan PC3, mappning eller annan trim. Lambda-sond är inkopplad på slip-on:et
Vet ej hur den lät utan slip-on så jag har inget att jämföra med.
Hojen går bra i övrigt.
Några förslag eller folk som känner igen sig och vet säkert att det inte är ngt fel?
Det måste vara bränslepumpen du hör. Den startar och pumpar upp tryck så fort du vrider på tändningen, om du inte har dödarknappen i off-läge, då drar den igång när du slår på on. Sen går den inte förrän hojen behöver mer bränsle, dvs när motorn går. Har en -09 själv och har samma "fenomen", men man vänjer sig. Och jag tycker att ljudet avtagit i styrka ju mer jag kört(typ 400 mil)