ER6-tråden

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Börjar bli dax för nytt drivpaket, någon som har tips på drevning? Jag kör rätt mycket 90 och 120-väg, alltså blandat aktiv körning och lite motorvägspendling. I dagsläget är hojen neddrevad med 49drev bak vilket är lite väl lågt för pendling men riktigt kul på knixiga vägar. Vad jag förstått är 15/46 original, är detta en bra drevning eller kan man ha 44 eller 45 bak utan att hojen blir trött och tråkig? Har inte hunnit titta så mycket på hojen men antar att hastighetsmätaren läser av växellådan då den med nuvarande drevning är en riktig glädjemätare.

//Ola
 

SuperBiker2000

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
Stad
Hoj
ZZR600
Hej. Har en ER6 F.
I somras började hojen låta konstigt från motor/ljuddämpare, det är som ett kvittrande/visslande ljud som låter ur avgasporten på ljuddämparen (originalljuddämpare).
Har pratat med en del mc-kunniga kompisar, någon trodde det kunde vara ett ljuddämparläckage av nåt slag men har försökt lyssna mig till det och som sagt ljudet kommer från avgasporten och inte något annat ställe.

Så åkte till Bike Trollhättan i höstas och de lyssnade på den, killen tog in den i verkstan och hörde med en kollega. Efter en stund kom han ut igen och sa att det inte var något fel på hojen och att det är karaktären på motorn. Det kunde ibland bli bättre om man bytte ljuddämpare.

Har väl lärt mig att leva med det. Men nu är det så att hojen ska säljas och det har vart en kille och kollat på den, givetvis klagade han på ljudet och frågade om något ligger och skaver. Förklarade som det var, men misstänker att han inte köpte hojen pga detta. Man hade ju själv funderat om man skulle köpa en hoj och den lät konstigt!

Är det någon som vet vad det kan vara? Är det någon som hört det förut? Kommer det hjälpa att byta ljuddämpare?

Tack på förhand för svar!
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Du hör detta på tomgång eller? Jag har ett Visslande/susande ljud jag hör när jag kör i stan, kan dock inte riktigt sätta fingret på vart det kommer ifrån.
 

SuperBiker2000

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
Stad
Hoj
ZZR600
Nej inte på tomgång, hörs mer vid vissa varvtal och vid vissa varvtal inte alls. Var ute och körde för först gången för i år häromdan och då tänkte jag att det låter ganska mycket vid 3-4000 varv och speciellt om man drar på lite gran.

Edit: Det är inte något susande ljud, mer som en ringklocka på en cykel.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Nej inte på tomgång, hörs mer vid vissa varvtal och vid vissa varvtal inte alls. Var ute och körde för först gången för i år häromdan och då tänkte jag att det låter ganska mycket vid 3-4000 varv och speciellt om man drar på lite gran.

Edit: Det är inte något susande ljud, mer som en ringklocka på en cykel.

Min hoj började skramla / låta som något var löst och då var det klämman till avgassystemet som inte satt helt 100.
Även packningen som satt mellan röret och ljuddämparen var kass, detta orsakade ljudet.
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Okej men för mig så låter det som typ en fläkt går i gång :p kan det vara så? Vad finns det för delar som inte går hela tiden eller som kanske hörs lite mer vid lägra varv?

Tip Of The Day. Ändra era försäkringar till Svedea... sparar 1200 kr på helförsäkring dessutom har de bättre vilkor.
 

SuperBiker2000

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
Stad
Hoj
ZZR600
Jag har varit där och skruvat iaf, verkar inte som det är klämman men får väl ta mig en titt till. Packningen hur ser man om den behöver bytas?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Okej men för mig så låter det som typ en fläkt går i gång :p kan det vara så? Vad finns det för delar som inte går hela tiden eller som kanske hörs lite mer vid lägra varv?

Tip Of The Day. Ändra era försäkringar till Svedea... sparar 1200 kr på helförsäkring dessutom har de bättre vilkor.

Vad kostar deras premie då?
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Du hör detta på tomgång eller? Jag har ett Visslande/susande ljud jag hör när jag kör i stan, kan dock inte riktigt sätta fingret på vart det kommer ifrån.

Bränslepumpen.

Nej inte på tomgång, hörs mer vid vissa varvtal och vid vissa varvtal inte alls. Var ute och körde för först gången för i år häromdan och då tänkte jag att det låter ganska mycket vid 3-4000 varv och speciellt om man drar på lite gran.

Edit: Det är inte något susande ljud, mer som en ringklocka på en cykel.

Ringklocka? Haha, låter sjukt märkligt. Vore kul om du kunde fixa en ljudupptagning/video på ljudet, låter väldigt...annorlunda.
Har du skruvat mycket på hojen annars? Kan vara en bricka som ligger i vibration, när du gasar med motorn så rör den ju sig och då kan du frigöra brickan så du får ännu större slag på den och på så sätt få ett ringande ljud.
När du säger avgasport, menar du avgasporten då? För då kan det vara något som är riktigt knas. Det lät dock på din text som det var ljuddämparen? Kolla så du inte har fått in grus i ljuddämparen som ligger och skallrar, kan även det bidra till ett ringande ljud. Du kan ju även kolla så att alla motorfästen sitter fast som de ska/är hela.
Men det låter snarare som att något sitter löst, jag hade börjat med att kolla alla bultar, förslagsvis börja med hela avgassystemet.
 
Last edited:

SuperBiker2000

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
Stad
Hoj
ZZR600
Bränslepumpen.



Ringklocka? Haha, låter sjukt märkligt. Vore kul om du kunde fixa en ljudupptagning/video på ljudet, låter väldigt...annorlunda.
Har du skruvat mycket på hojen annars? Kan vara en bricka som ligger i vibration, när du gasar med motorn så rör den ju sig och då kan du frigöra brickan så du får ännu större slag på den och på så sätt få ett ringande ljud.
När du säger avgasport, menar du avgasporten då? För då kan det vara något som är riktigt knas. Det lät dock på din text som det var ljuddämparen? Kolla så du inte har fått in grus i ljuddämparen som ligger och skallrar, kan även det bidra till ett ringande ljud. Du kan ju även kolla så att alla motorfästen sitter fast som de ska/är hela.
Men det låter snarare som att något sitter löst, jag hade börjat med att kolla alla bultar, förslagsvis börja med hela avgassystemet.

Haha, nja det är svårt att beskriva, en lös bricka skulle det kunna låta som. Men har kollat runt och inte hittat något och i ljuddämparen sitter väl inga brickor?
Har inte skruvat nånting alls egentligen mer än att montera av kåpor och sånt för att putsa hojen.
Grus var ett bra tips, men då måste man väl montera av ljuddämparen för att få ut det, försökte mig på det en gång fick av alla skruvar och så men den jädra ljuddämparen satt som berget iaf. Men får väl gå igenom skruvarna där en gång till.
När jag säger avgasport menar jag slutet på ljuddämparen där avgaserna kommer ut och inte avgasporten på själva motorn. Är grym på tekniska ord :p

Edit: ska försöka fixa ett ljudklipp
 
Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Haha, nja det är svårt att beskriva, en lös bricka skulle det kunna låta som. Men har kollat runt och inte hittat något och i ljuddämparen sitter väl inga brickor?
Har inte skruvat nånting alls egentligen mer än att montera av kåpor och sånt för att putsa hojen.
Grus var ett bra tips, men då måste man väl montera av ljuddämparen för att få ut det, försökte mig på det en gång fick av alla skruvar och så men den jädra ljuddämparen satt som berget iaf. Men får väl gå igenom skruvarna där en gång till.
När jag säger avgasport menar jag slutet på ljuddämparen där avgaserna kommer ut och inte avgasporten på själva motorn. Är grym på tekniska ord :p

Edit: ska försöka fixa ett ljudklipp

Hehe, okej. Nej, i ljuddämparen sitter det inga brickor. Jag menade själva upphängningen. Man får lossa ljuddämpare och lambda på plats, sedan får man knacka ut ljuddämapren. Den sitter rätt bra faktiskt. Men eftersom du nämnde att du varit på och skruvat så låter det ju som något som sitter löst.
Här ser du upphängningen:
20299.jpg

Du har några brickor/skruvar att kontrollera. :)
 

SuperBiker2000

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
Stad
Hoj
ZZR600
Hehe, okej. Nej, i ljuddämparen sitter det inga brickor. Jag menade själva upphängningen. Man får lossa ljuddämpare och lambda på plats, sedan får man knacka ut ljuddämapren. Den sitter rätt bra faktiskt. Men eftersom du nämnde att du varit på och skruvat så låter det ju som något som sitter löst.
Här ser du upphängningen:

Du har några brickor/skruvar att kontrollera. :)

Jo har varit där och skruvat efter att jag upptäckt problemet för att se vad det kan vara för nåt och då har jag ju skruvat åt allt igen.
Men som sagt får ta mig en titt på det igen, kan ju varit något jag missat. Hade vart skönt att lösa problemet, hojen blir nog mycket mer lättsåld då.

Tack för sprängskissen!
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Det där tycker jag att det låter som om 2 brickor ligger och skakar emot varandra eller att du har ett metall borr som borrar :p Låt oss hoppas på det första ;)
 

SuperBiker2000

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
Stad
Hoj
ZZR600
Ja haha. Jag kanske hör helt fel men det kommer inifrån ljuddämparen och inte nåt utanför. Så vilka brickor skulle det kunna vara? Kände på brickorna nu när jag var och fixade klippet och det verkar ju sitta fast, sen har jag ju dragit åt skruvarna efter jag försökte få loss ljuddämparen.
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
En fråga bara... det står 0 kr i Personskada eller va det nu heter, va menas med det? Får man ingen ersättning för personskador? Det låter ju helt absurt eller?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top