Låter ju onekligen som att du drar ut batteriet. Är det låg spänning i batteriet så orkar den inte med alla förbrukare som du har (Tuta, ljus osv) och den låter insprutet fungera tills den är helt död. Så ta och ladda ditt batteri fort innan det är helt dött. Låt de sedan stå i 24h. Sedan kollar du spänningen med en multimeter om du har tillgång till det, du ska ha ett värde i ett nyladdat batteri på ca 12,6V. Montera sedan batteriet på hojen och så mäter du spänningen igen med hojen igång(Nu måste du varva hojen lite, först för att den ska ladda men även så att spänningen håller sig kvar där den ska vara, värdet ska ligga på ca 14V.) Är det då ingen skillnad alls eller att den går mot de lägre på spänningen så verkar det ju onekligen som att något i laddningsfasen är trasigt på din hoj och då får du symptomet som du beskrivit med att den bara drar ut batteriet tills den inte har ström att fungera längre.
Vet tyvärr inte hur laddningskomponenterna är kopplade på ER-6an och min hoj står 60mil härifrån så kan inte kolla åt dig heller. Men är laddningsregulatorn och själva generatorn inte i en enda klump så kan du ju mäta om du har ström fram till laddningsregulatorn när hojen går också, har du det men ingen ström ut från regulatorn så är det inte så svårt att gissa vart felet ligger.
Det är även viktigt att du noga kontrollerar alla kablar så de är korrekt isolerade, glöm inte kontakterna och säkringar också.
Visar det sig att det sitter längre in och att det är din generator som gett upp så kan du säkerhetsställa det genom att Ohmmäta lidningarna, men det låter otroligt att den redan skulle ha gett upp. Lycka till!