ER6-tråden

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
jaa exakt för mer prestanda så bör du köpa en pc3 då motorn får lite lite soppa jämfört med luft. Men om du är som mig så kör du utan pc3 bara för att få lite gött ljud :D Besiktigade med mitt Leo-Vince GP i onsdags och det gick hur bra som helst. Dom ska ju uppfylla ljudkraven med typ 1 Db eller något. Det tog mig nog ca 30 min att slänga på det så det är inte direkt något större problem. Ett stort tips är att lossa Lamba sensorn (inte helt utan bara lite) innan du börjar hänga av det, den kan sitta ganska hårt och när du har plockat ner katen så är det svårt att få ett bra grepp. Lycka till och njut av ljudet ;)

theWalle

Livet leker på 2 hjul
Gick med
18 Mar 2011
Hoj
2007 MV Agusta Brutale 910S
jaa exakt för mer prestanda så bör du köpa en pc3 då motorn får lite lite soppa jämfört med luft. Men om du är som mig så kör du utan pc3 bara för att få lite gött ljud :D Besiktigade med mitt Leo-Vince GP i onsdags och det gick hur bra som helst. Dom ska ju uppfylla ljudkraven med typ 1 Db eller något. Det tog mig nog ca 30 min att slänga på det så det är inte direkt något större problem. Ett stort tips är att lossa Lamba sensorn (inte helt utan bara lite) innan du börjar hänga av det, den kan sitta ganska hårt och när du har plockat ner katen så är det svårt att få ett bra grepp. Lycka till och njut av ljudet ;)

Okej, så de gör alltså ingen "skada" på motorn att köra utan pc3 eller mappa om motorn, de e bara de att den inte går bättre? Är det då också så att den drar lite mer bränsle om man mappar om den?

Gött att höra att du lyckades besiktiga med systemet på:tummenupp
Tack för tipset med sensorn!

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag har också hört att hojen går lita snålt med slip on.
Att de skulle vara skadligt råder det delade meningar om.
Har en kompis som kört med slip on i 2000 mil och inte haft något problem.

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Som Björken säger så råder det delade meningar om det är skadligt eller ej. Jag frågade mekanikerna på bike å dom sa att det ända som händer med motorn är att tändstiften blir lite mörkare... Men det är ju bara att man kanske får byta dem?

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Som Björken säger så råder det delade meningar om det är skadligt eller ej. Jag frågade mekanikerna på bike å dom sa att det ända som händer med motorn är att tändstiften blir lite mörkare... Men det är ju bara att man kanske får byta dem?

Tändstiftet blir ljusare när en motor får mindre motstånd, brunt/mörkt vid fet blandning. Jag har inte hört/läst om nån hojj som packat ihop av anv av slipon. Däremot så har jag bränt en kolv på en gixxer en gång:mad: nyinköpt å förra ägaren hade satt i fel stift:huvet så det blev att mecka å slanta upp för ny kolv, packningar, horning av cyl mm. Inte så skojj!

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
Har kört med hurric-slipon sen hojen gått cirka 500 mil, nu har hojen gått 2900 mil och den går lika bra än.

Dessutom kan tilläggas att vid varje service har mekanikern tagit upp och kollat mina stift och aldrig behövt byta dem förräns nu vid 3000 mils servicen, då ska påpekas att detta är första tändstift bytet sen den var ny, trots att intervallet enligt kawa ska vara 1200 mil.

Så att säga att en hoj tar skada av bara slipon känns lite fel.

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
ER6n 07
Köpte min ER6:a ny 2007 och fick monterat Arrow innan jag hämtade ut den på firman. Har kört 2000 mil utan några som helst konstigheter/problem. Skadligt? Tror ej.

Precis som Onedreamer har jag (eller nja, verkstaden) än så länge aldrig bytt tändstift.

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Om någon är intresserad av kåpor fram och bak, flyscreen, pakethållare med packväska samt motorbåge, tank och sadellås mm till ER6 så ta en titt på mina annonser.

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Lite bilder från idag!
Fick prova polarens Ktm 690 smc med! Kan nog möjligtvis bli min framtida hoj! :yoparty

Bifogat

• DSC_5089.jpg
    DSC_5089.jpg
    255.2 KB · Visningar: 145
  • DSC_5114.jpg
    DSC_5114.jpg
    214.9 KB · Visningar: 139
  • DSC_5101.jpg
    DSC_5101.jpg
    233 KB · Visningar: 156
  • DSC_5127.jpg
    DSC_5127.jpg
    239 KB · Visningar: 139

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
När man bara byter ljuddämpare på hojen så blir det så liten flödesskillnad mot originalförutsättningarna som motorn är inställd i från fabrik. Därför är det ej skadligt att bara byta ljuddämpare(Minimal risk på ER6). Börjar du dock att byta grenrör, ljuddämpare, en öppen luftburk och dylikt så kan det vara skadligt för motorn. Detta eftersom den går snålt, när den går snålt blir det högre värme. Vilket ökar risken för brända ventiler, eller ras i överlag. Skrev detta för någon sida sedan men eftersom det är uppe nu på tapeten igen så kan det ju vara bra att påminna.

Ang ökad förbrukning vid mappning. Mer effekt = mer bränsle. Men det är inga stora siffror som det gäller om du menar mappning efter avgasbyte.

Förövrigt blir man jääääääääääävligt sugen på att köra hoj när man ser dom där bilderna... :tummenupp

Last edited:

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Sitter hos tjejen nu utan (instruktionsboken & hojen) så slänger in frågan här istället, jag har haft laddaren i hela vintern så jag plockade bort sadeln, nu när jag skulle sätta på sadeln idag så upptäckte jag ett par metallöglor som jag inte blir klok på vart dem ska sitta, dem sitter allså på hojen & ska väl kanske fästas på sadeln lr ska dem bara ligga där?

MVH Perki!

eber3

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
2010 Kawasaki Er-6n
Dem är till för att låsa fast hjälm mm om det är vajern du menar. Du fäster den i tex ringen på hjälmen sen i fästet under sadeln och sen sätter du fast sadeln och så har du låst fast hjälmen.:tummenupp

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Då var man tillbaka på vägarna efter några års supermotard och mx. Blev en er6! En trevlig liten hoj som faktiskt har ganska bra fartresurser.

Bifogat

• er62.jpg
    er62.jpg
    83.8 KB · Visningar: 126

Maenpaa

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
2006, Kawasaki, Er6n
Hallå!
Nu är det dags att ta fram hojen!
Jag har bara ett litet problem. Innan vintern så slutade hojen fungera, så jag ställde frågan vad det kunde vara för fel på den, fick som svar att det var batteriet vilket det verkade vara då jag bytte batteri och då fungerade den. Men nu när jag ska ut och åka med den så är det samma problem vilket får mig att tro att det är laddningen det är fel på. Jag har googlat och försökt ta reda på vad som kan ställa till problem med laddningen men inte blivit mycket klokare, läste i denna tråd om att det eventuellt kunde vara laddregulatorn som tydligen inte tål regn så bra, känns som detta kan vara felet då den slutade fungera förra vintern efter en tur i krafftigt regn. Den ska sitta framför bakhjulet om jag förstått rätt? kostar runt 1100? går detatt byta själv och är det svårt, finns det nått sätt man kan kolla om det är den som e paj så ja slipper köpa i onödan? Några andra förslag på vad som kan vara fel?
Inte så fint väder idag men jag vill fan ut och åka!
Tacktack

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Hallå!
Nu är det dags att ta fram hojen!
Jag har bara ett litet problem. Innan vintern så slutade hojen fungera, så jag ställde frågan vad det kunde vara för fel på den, fick som svar att det var batteriet vilket det verkade vara då jag bytte batteri och då fungerade den. Men nu när jag ska ut och åka med den så är det samma problem vilket får mig att tro att det är laddningen det är fel på. Jag har googlat och försökt ta reda på vad som kan ställa till problem med laddningen men inte blivit mycket klokare, läste i denna tråd om att det eventuellt kunde vara laddregulatorn som tydligen inte tål regn så bra, känns som detta kan vara felet då den slutade fungera förra vintern efter en tur i krafftigt regn. Den ska sitta framför bakhjulet om jag förstått rätt? kostar runt 1100? går detatt byta själv och är det svårt, finns det nått sätt man kan kolla om det är den som e paj så ja slipper köpa i onödan? Några andra förslag på vad som kan vara fel?
Inte så fint väder idag men jag vill fan ut och åka!
Tacktack

Startar inte hojen alls? Eller är det så att den startar med nytt fräscht batteri som den sedan drar ut? Om det är så att du kan få igång den så kan du mäta spänningen på batteriet innan start och sedan jämför du med när hojen är igång. Är det ingen skillnad så får ju hojen ingen laddning och då har du något som kan vara trasigt i laddningen.

Maenpaa

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
2006, Kawasaki, Er6n
Startar inte hojen alls? Eller är det så att den startar med nytt fräscht batteri som den sedan drar ut? Om det är så att du kan få igång den så kan du mäta spänningen på batteriet innan start och sedan jämför du med när hojen är igång. Är det ingen skillnad så får ju hojen ingen laddning och då har du något som kan vara trasigt i laddningen.

Exakt!
När jag har nytt batteri så fungerar den klockrent, bortsett från att tutan och hel/halvljus inte funkar. Efter jag bytte batteri har jag kört den i garaget en gång i veckan ungefär, men igår när jag tänkte köra hem den till ett annat garage så kunde jag köra ungefär 5 min sen dog den och gick endast att rulla igång och då gick den hackigt och dåligt tills den ännu en gång dog.

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Exakt!
När jag har nytt batteri så fungerar den klockrent, bortsett från att tutan och hel/halvljus inte funkar. Efter jag bytte batteri har jag kört den i garaget en gång i veckan ungefär, men igår när jag tänkte köra hem den till ett annat garage så kunde jag köra ungefär 5 min sen dog den och gick endast att rulla igång och då gick den hackigt och dåligt tills den ännu en gång dog.

Låter ju onekligen som att du drar ut batteriet. Är det låg spänning i batteriet så orkar den inte med alla förbrukare som du har (Tuta, ljus osv) och den låter insprutet fungera tills den är helt död. Så ta och ladda ditt batteri fort innan det är helt dött. Låt de sedan stå i 24h. Sedan kollar du spänningen med en multimeter om du har tillgång till det, du ska ha ett värde i ett nyladdat batteri på ca 12,6V. Montera sedan batteriet på hojen och så mäter du spänningen igen med hojen igång(Nu måste du varva hojen lite, först för att den ska ladda men även så att spänningen håller sig kvar där den ska vara, värdet ska ligga på ca 14V.) Är det då ingen skillnad alls eller att den går mot de lägre på spänningen så verkar det ju onekligen som att något i laddningsfasen är trasigt på din hoj och då får du symptomet som du beskrivit med att den bara drar ut batteriet tills den inte har ström att fungera längre.

Vet tyvärr inte hur laddningskomponenterna är kopplade på ER-6an och min hoj står 60mil härifrån så kan inte kolla åt dig heller. Men är laddningsregulatorn och själva generatorn inte i en enda klump så kan du ju mäta om du har ström fram till laddningsregulatorn när hojen går också, har du det men ingen ström ut från regulatorn så är det inte så svårt att gissa vart felet ligger.
Det är även viktigt att du noga kontrollerar alla kablar så de är korrekt isolerade, glöm inte kontakterna och säkringar också.
Visar det sig att det sitter längre in och att det är din generator som gett upp så kan du säkerhetsställa det genom att Ohmmäta lidningarna, men det låter otroligt att den redan skulle ha gett upp. Lycka till!

Last edited:

Maenpaa

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
2006, Kawasaki, Er6n
Låter ju onekligen som att du drar ut batteriet. Är det låg spänning i batteriet så orkar den inte med alla förbrukare som du har (Tuta, ljus osv) och den låter insprutet fungera tills den är helt död. Så ta och ladda ditt batteri fort innan det är helt dött. Låt de sedan stå i 24h. Sedan kollar du spänningen med en multimeter om du har tillgång till det, du ska ha ett värde i ett nyladdat batteri på ca 12,6V. Montera sedan batteriet på hojen och så mäter du spänningen igen med hojen igång(Nu måste du varva hojen lite, först för att den ska ladda men även så att spänningen håller sig kvar där den ska vara, värdet ska ligga på ca 14V.) Är det då ingen skillnad alls eller att den går mot de lägre på spänningen så verkar det ju onekligen som att något i laddningsfasen är trasigt på din hoj och då får du symptomet som du beskrivit med att den bara drar ut batteriet tills den inte har ström att fungera längre.

Vet tyvärr inte hur laddningskomponenterna är kopplade på ER-6an och min hoj står 60mil härifrån så kan inte kolla åt dig heller. Men är laddningsregulatorn och själva generatorn inte i en enda klump så kan du ju mäta om du har ström fram till laddningsregulatorn när hojen går också, har du det men ingen ström ut från regulatorn så är det inte så svårt att gissa vart felet ligger.
Det är även viktigt att du noga kontrollerar alla kablar så de är korrekt isolerade, glöm inte kontakterna och säkringar också.
Visar det sig att det sitter längre in och att det är din generator som gett upp så kan du säkerhetsställa det genom att Ohmmäta lidningarna, men det låter otroligt att den redan skulle ha gett upp. Lycka till!

Tack för ett jävligt bra svar, ska testa detta imorn, ska snacka me en kollega som e lite duktigare på el än vad jag är. känner mig rätt säker på att det kommer lösa sig. Nu måste ja ut o åka:banana

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln