ER6-tråden

Masse30

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Västervik
Hoj
Er6f 2009
tack, trevlig sida. Ja det är mer än jag hade förväntat mig. Får kolla på detta nogrannare under en längre tid och se var förbrukningen landar.

Tjenis alla ska jag väl säga, det var skitlänge sedan jag skrev något här inne. Men ni som undrar över förbrukningen behöver inte oroa er.
Jag är inne på min 3e er6a. Dom drar lite mera under inkörning iom att delarna går lite trögt i början. 09 och uppåt är värst för där är lådan så tajt, men där finns inte mkt till det berömda kawaklånk som finns på alla kawor. Men dom senare modellerna drar lite mera även efter inkörning jämfört med 06-08.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Ska du byta hoj till något biligare?
Eller vad hade du tänkt skaffa för hoj?

Nåt som är billigare i pris framförallt men även billigare i försäkring om möjligt. Nåt man kan sälja till hösten utan att förlora mer än några tusen. Eller blir det att va hojlös o spara ihop till en värsting nästa sommar
 

theWalle

Livet leker på 2 hjul
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Kungsbacka
Hoj
2007 MV Agusta Brutale 910S
Tjenis alla ska jag väl säga, det var skitlänge sedan jag skrev något här inne. Men ni som undrar över förbrukningen behöver inte oroa er.
Jag är inne på min 3e er6a. Dom drar lite mera under inkörning iom att delarna går lite trögt i början. 09 och uppåt är värst för där är lådan så tajt, men där finns inte mkt till det berömda kawaklånk som finns på alla kawor. Men dom senare modellerna drar lite mera även efter inkörning jämfört med 06-08.

Tack så mycket, de va skönt att höra! Då rullar jag vidare och hoppas på att de rättar till sig helt enkelt. Kul att höra att folk kör vidare med nya er6:eek:r när den gamla gjort sitt. Bevis på bra hoj enligt mig :tummenupp
 

MoonShine

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ER-6 N -07
Ok, riktigt synd att sadeln inte passade när det tom fanns bild osv.
Precis, kollade nyss upp oljefiltret, o som du säger så är det olika mellan 06 och 07-08.

Hoppas du hittar en sadel som passar!

läste just min kommentar å såg att det nästan lät lite spydigt! det var inte meningen :)
menade bara att jag också trodde att det vara helt samma, men tydligen inte! och att det är mer än man kanske tror som skilljer (riktigt vad vet jag inte)
besvikelsen var ganska stor när jag skulle lägga dit den "nya" :huvet

funderar på att låta klä om den jag redan har, eller ta tyget från den jag köpte å sätta på den andra!
 

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Undrar om någon kan ge mig lite tips och råd inför operation "rensa baken" på min er6-n 2008.

Skylthållare: http://www.nilssonsmc.se/produkt/Tail-Tidy-RG-14958
Blinkers: http://www.motoaction.se/product_info.php?products_id=2382&categories_id=282_283

Tror jag vet hur själva hållaren ska sitta och vad som ska av. Det jag är osäker på är själva kablarna. Vad gör jag med originalblinkersen och nummerplåtsbelysningen som sitter på? Hur kopplar jag kablarna, behöver jag kapa och lödda eller vad? Eftersom det är LED blinkers behöver jag antingen motstånd eller byta relä, vilket är lättast?

Är min första hoj så har aldrig gjort något liknande förut.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Undrar om någon kan ge mig lite tips och råd inför operation "rensa baken" på min er6-n 2008.

Skylthållare: http://www.nilssonsmc.se/produkt/Tail-Tidy-RG-14958
Blinkers: http://www.motoaction.se/product_info.php?products_id=2382&categories_id=282_283

Tror jag vet hur själva hållaren ska sitta och vad som ska av. Det jag är osäker på är själva kablarna. Vad gör jag med originalblinkersen och nummerplåtsbelysningen som sitter på? Hur kopplar jag kablarna, behöver jag kapa och lödda eller vad? Eftersom det är LED blinkers behöver jag antingen motstånd eller byta relä, vilket är lättast?

Är min första hoj så har aldrig gjort något liknande förut.


Jag använde vinkeljärn och biltemas skylthållare och det blev kanon!
Köpte skyltbelysning och blinkers (inte diod utan lampa) på bröderna nilssons tror de blev 400 totalt.
Jag hade inte köpt LED eftersom då måste man köpa relä och grejor.

Monterade på mitt Leovince idag eftersom sakerna som saknades äntligen kom!
Sånt ljud man fick :D
Slänger upp en bild med systemet imorn.
 

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Jag använde vinkeljärn och biltemas skylthållare och det blev kanon!
Köpte skyltbelysning och blinkers (inte diod utan lampa) på bröderna nilssons tror de blev 400 totalt.
Jag hade inte köpt LED eftersom då måste man köpa relä och grejor.

Monterade på mitt Leovince idag eftersom sakerna som saknades äntligen kom!
Sånt ljud man fick :D
Slänger upp en bild med systemet imorn.

Har redan köpt sakerna, fixar jag inte det får jag låta dem fixa det på Nilssons.
 

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Som sagt, någon som kan ge råd om själva kabeldragning/skarvning eller whatever som behöver göras?
 

oleo

retta
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
ER6F
slipon

som har ett slipon liggande till en Er6F -07 eller vet var man kan få tag i det billigt..

mvh
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHH JAG ÄR SÅÅÅ DUM I HUVET :s .... Hade besiktning på hojen idag, först var jag lite orolig för att jag hade slip-on men det sa han att jag gjorde rätt i då han heller inte gillar hojar som inte låter :p SEN kom jag på mitt misstag, jag hade glömt att sätta i skruven till throttel strypningen :S Värdens bästa kille på besiktningen fick jag nog. Han sa bara att den gick väldigt bra för att vara strypt och gav mig en:tummenupp . Så sa han de fantastiska orden " Den här är ju klart godkänd"
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
som har ett slipon liggande till en Er6F -07 eller vet var man kan få tag i det billigt..

mvh

Passar slip-on till N även till F modellen?
Har ett Hurric som ligger och skräpar om det är intressant.
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHH JAG ÄR SÅÅÅ DUM I HUVET :s .... Hade besiktning på hojen idag, först var jag lite orolig för att jag hade slip-on men det sa han att jag gjorde rätt i då han heller inte gillar hojar som inte låter :p SEN kom jag på mitt misstag, jag hade glömt att sätta i skruven till throttel strypningen :S Värdens bästa kille på besiktningen fick jag nog. Han sa bara att den gick väldigt bra för att vara strypt och gav mig en:tummenupp . Så sa han de fantastiska orden " Den här är ju klart godkänd"

Ibland har man tur, skönt. =)
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Som sagt, någon som kan ge råd om själva kabeldragning/skarvning eller whatever som behöver göras?

Själv så bara skarvade jag. Klämde på ett par kontakter så att jag i framtiden bara kan koppla ifrån och slipper kapa mer på kabeln som är på hojen.
Var tur det för har redan bytt blinkers en gång till på ett år. :)

Skarva sladdar är inte spec svårt. I värsta fall kan du ju sätta ihop allt med sockerbit. Dock inte den smidigaste lösningen eftersom det gärna ska ta så lite plats som möjligt.
Sen rekommenderar jag att maskera kablage och kopplingar med eltejp eller krympslang för att vara riktigt seriös för att täcka mot ev fukt.

Visst kan man löda ihop kablaget igen, men skulle du då vilja byta i framtiden blir det jobbigare än att bara dela på kontakterna och koppla på de nya blinkersen.

Samma gäller kablaget till lampa över skylten. Bara att kapa, på med kontakter, koppla samman och skydda..

Inget svårt ingrepp att byta skylthållare och belysning/blinkers.
Bara att koppla ur den lilla boxen som finns under sadeln där alla kablar gå, kolla vilka kablar som går vart och koppla det rätt.

Tips är att kolla så att allt funkar innan du skyddar med antingen krymp eller tejp..
Är lite småpilligt jobb om man har lite grövre tassar, men tar man det bara lugnt så går det bra.. :)

Lycka till med det hela och upp med bilder när det är klart! :)


*edit:
Här är inlägget med min första mod. Har dock bytt blinkers sedan dess.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4714187&postcount=7348
 
Last edited:

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Själv så bara skarvade jag. Klämde på ett par kontakter så att jag i framtiden bara kan koppla ifrån och slipper kapa mer på kabeln som är på hojen.
Var tur det för har redan bytt blinkers en gång till på ett år. :)

...

Tack får tipsen! :) Är det vanliga kabelskor man använder? Bytte du relä eller använde du motstånd?
 
Last edited:

Sundberg

Medlem
Gick med
2 Oct 2006
Ort
Falun
Hoj
Yamaha RD350 YPVS - 83, Honda NSR 125 Malossi -90, Suzuki GT125 X4 -82
Är det nån som behöver en tail tidy/rensad bakdel så har jag en ny liggandes för en billig peng,passar -06 till -08. Även xenon kit för halvljuset finns.
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Tack får tipsen! :) Är det vanliga kabelskor man använder? Bytte du relä eller använde du motstånd?

Vanliga kabelskor körde jag med ja.
Jag behövde inte blanda in motstånd eller relä eftersom jag valde blinkers med vanliga lampor i. Kändes smidigast. :)

Men om det ska på ett relä mellan så borde det inte vara något större bekymmer tycker jag? Men det kan säkert bråka mer än jag tror.. :va :D
 

theWalle

Livet leker på 2 hjul
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Kungsbacka
Hoj
2007 MV Agusta Brutale 910S
Tänkte köpa slip-on från e-bay. Är det lätt att montera på ett slip-on från tex leo-vince, Two Brothers eller Yoshimura? Behövs några "inställningar" eller förändringar på hojjen i övrigt?
Antar även att dom flesta slip-on's är icke besiktningsvänliga?!

"behöver lite ballare ljud" :yoparty
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Tänkte köpa slip-on från e-bay. Är det lätt att montera på ett slip-on från tex leo-vince, Two Brothers eller Yoshimura? Behövs några "inställningar" eller förändringar på hojjen i övrigt?
Antar även att dom flesta slip-on's är icke besiktningsvänliga?!

"behöver lite ballare ljud" :yoparty

Behöver mappas om du vill kunna plocka ut någon extra hästkraft. Den går lite snålt om du bara byter pipa.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top