ER6-tråden

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Jag har "orginalkittet" ifrån kellerman.
Allt följer med med instruktioner.
Men motstånden monteras INTE som vanliga inom elektronik.
Utan som ett H, dvs en kabel in på ena sidan sen ut igen.
En kabel in på andra sidan och ut igen. Om du tänker dig att mittenstrecket på ett H är motståndet, och kablarna kommer nerifrån och upp. Man har 1 mostånd till varje blinkers, om man gör fel så pajar dem direkt.


Nu var det ju inte motstånd jag pratade om, det har jag haft monterat innan!
Jag undrar om relä istället, det som sitter bakom vänster sidokåpa.
Men tack ändå!

Någon som vet?
 
Last edited:

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Leo vince slipon SBK

Har monterat på ett Leo vince slipon på min kawasaki er6f 09
vilken skillnad mot original tog ur db killern nu mullrar den göööt :D
kan rekommendera det går fin fint i låga varv med inget hackande
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Precis varit ute på en långtur med hojen på de fina vägarna i norrort. Grym dag i Sthlm för att köra hoj. :)

Prövade lite olika däcktryck när jag ändå höll på. Man har ju ingen referenspunkt att jämföra med som på bana men det blev rätt stor skillnad ändå.
Vad har ni själv för tryck i era däck?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Precis varit ute på en långtur med hojen på de fina vägarna i norrort. Grym dag i Sthlm för att köra hoj. :)

Prövade lite olika däcktryck när jag ändå höll på. Man har ju ingen referenspunkt att jämföra med som på bana men det blev rätt stor skillnad ändå.
Vad har ni själv för tryck i era däck?

Håll inte på o mixtra med att sänka trycket på däck om däcket inte har stöd för de , då lär ni paja stommen i däcket.
Kör på de rekomenderade trycket som däcktillverkaren anger.
Vet inte hur många gånger jag sett folk som sänkt däcktrycket inför bana på däck som inte är byggt för det = Stommen sönder , och ostabil hoj som följd.

Har ni sportsmart så har ni n-tech teknologi på bakdäcket där ni kan sänka trycket inför bandagar.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Håll inte på o mixtra med att sänka trycket på däck om däcket inte har stöd för de , då lär ni paja stommen i däcket.
Kör på de rekomenderade trycket som däcktillverkaren anger.
Vet inte hur många gånger jag sett folk som sänkt däcktrycket inför bana på däck som inte är byggt för det = Stommen sönder , och ostabil hoj som följd.

Har ni sportsmart så har ni n-tech teknologi på bakdäcket där ni kan sänka trycket inför bandagar.

Nja, ska i rätt lite luft alternativt vara väldigt tung innan du har sönder stommen på ett däck. Dock är man ju inte ens nära på det trycket när man kör landsväg så det är inget att vara rädd för.

Trycket på däcket är ju olika på vad det är för hoj och fälg, även hur mycket man väger. Är ju inga stora marginaler man har men lite kan man pröva och se om man märker någon skillnad.
Hänger man ur 1kg luft så får du skylla dig själv. :)
 
Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag pratade mest om bankörning när de gällde däcktrycket.
Det var dunlop som informerade oss om detta när dom anordnade en bankörning på knutstorp.
Sen kan man ju alltid intala sig själv att man får bättre grepp och mindre risk för överhettning om man sänker trycket på ett standard däck , vilket sällan är rätt.

På bana går jag ner ett helt bar i tryck på bakdäcket på mitt sportsmart från 2.9 - 1.9 och mitt slitage är grymt fint .

Jag väljer att lita på vad dunlop sagt eftersom dom sysslar med däck varje dag.

Läs däcktillverkarnas rekomendationer så får ni ett långvarigt däck med bra grepp ;)

Nu gissar jag inte utan detta är vad dunlop informerade mig om..
Peace
 
Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Precis, det går att justera lufttryck på ett däck. Det är ju konstruerat för det.

Så frågan kvarstår, vad kör ni i era hojar?
Standard tror jag det är 2.25 i fram och 2.5 i bak om jag inte minns fel.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Precis, det går att justera lufttryck på ett däck. Det är ju konstruerat för det.

Så frågan kvarstår, vad kör ni i era hojar?
Standard tror jag det är 2.25 i fram och 2.5 i bak om jag inte minns fel.

2.25 och 2.5 bak funkar bra och det är vad de flesta tillverkarna rekomenderar för båda bana och gata på de flesta standard däcken...

Jag körde själv på de trycket när jag hade er6an
 
Last edited:

MoonShine

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ER-6 N -07
Hallå alla åkare :)
Funderar på att byta drev på min 07as n å undrar om det är någon här som har bytt och kan rekomendera nått lämpligt.
Vill att den ska bli lite mer sugen att köra på slangen, men jag pendlar till jobbet också så det får inte bli 8000 rpm på 6an för att köra 140 kmh ;)
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hallå alla åkare :)
Funderar på att byta drev på min 07as n å undrar om det är någon här som har bytt och kan rekomendera nått lämpligt.
Vill att den ska bli lite mer sugen att köra på slangen, men jag pendlar till jobbet också så det får inte bli 8000 rpm på 6an för att köra 140 kmh ;)


Hej
Min 07:a var drevad två kuggar upp där bak och en kugge ned där fram. Detta var lite väl lågt men roligt så länge man växlade. Körde ett tag en kugge mindre fram och original bak och då blev det en rätt pigg hoj som ändå gick att pendla med. En nackdel när man drevar är att hastighetsmätaren visar fel pga att sensorn sitter på framdrevet. Kör idag original, har lekt av mig det mesta på tidigare hojar så nu räcker det oftast med lite inspirerad körning på kurviga vägar.
 

MoonShine

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ER-6 N -07
Hej
Min 07:a var drevad två kuggar upp där bak och en kugge ned där fram. Detta var lite väl lågt men roligt så länge man växlade. Körde ett tag en kugge mindre fram och original bak och då blev det en rätt pigg hoj som ändå gick att pendla med. En nackdel när man drevar är att hastighetsmätaren visar fel pga att sensorn sitter på framdrevet. Kör idag original, har lekt av mig det mesta på tidigare hojar så nu räcker det oftast med lite inspirerad körning på kurviga vägar.

Ahaa, funderade på det med hastighetsmätarn men hoppades att det satt i motorn :/ är det ide att bara byta bak då? Eller blir det för lite skillnad?

Tack iaf för svaret :)
 

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
ER6-n -06
Är det någon som har gjort eller känner någon som renoverat en mc motor och vet på ett ungefär vad det kostar?
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Om någon är i behov av svarta bakre sidokåpor, dom som sitter under sadeln så har jag en uppsättning som är helt nya och oanvända. Även den lilla mellanbiten bak finns. Passar 06-08. Skicka PM.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Någon som har en Passagerarfotpinne HÖGERSIDA till salu? såg att den hade försvunnit under senaste turen av någon konstig anledning. :)
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld

seanjoel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2000, Kawasaki, Zx9-r
Tjo alla!
Ville bara skriva en rad, farsan provade min er6-n igår, hade nämligen tagit ut db-killern, haha, kul att se hans min. Nu vart han själv sugen på att köpa en säkerligen ;)

Fan man får ju abstinens... kommer till jobbet och längtar redan efter att få köra hem med den. Läste lite dessutom vilka priser dem ligger på. Fan känner mig lite lurad.. men köpte min för 46.000,,2007, 1200 mil. Men skitsamma, det är en bra hoj och jag har aldrig varit mer nöjd :)

När blir det ER6 glid då ?
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top