ER6-tråden

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
btw, är det någon av er som har satt på en Acrapovic? Hur mkt kostar det? Vill gärna se era bilder på hur det ser ut :)
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Skulle vilja gå en enkel MC-mek kurs nånstans i närheten av Dalarna... nån som har ett tips? :)

Hör med någon lokal mc-klubb, där kanske finns. Annars är det bara att meka själv och ställa frågor här när man blir osäker. En hoj är relativt lättmekad då den oftast är ren och bultar har inte hunnit rosta fast på samma sätt som på en bil. Det man ska vara lite extra försiktig med är att inte dra skruvar som skruvas i aluminium för hårt, för då pajjar lätt gängerna. Använd bra och rätt verktyg och var på gott humör och ha gott om tid på dig när du mekar.
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
För den som känner för att meka lite nu under vintersäsongen så har jag följande grejer till ER6 06-08. PM:a vid intresse.

Svarta sidokåpor bak samt den lilla mellandelen ovanför baklyktan, helt nytt
Enkelsits cuts, svart
Powercommander komplett med kablar och manual
Sportluftfilter
Kawasaki tillbehörs backspeglar, 2 par
Baklampa med integrerade blinkers
Speedo healer
Motorbågar
Bagster tankskydd samt bagster tankväska - Gul
Tanklock med lås samt sadellås. 2 nycklar
Höger sidokåpa fram, silver metallic med dekaler. Något repad
GPR slipon - suttit på en 09:a men passar lika bra den gamla er6:n
 

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Service

Jag har kollat med 2 verkstäder (1 i Linköping & 1 i Norrköping)
Den första vill ha 3600:- för att göra en 1200 mil service medans den andra har gett mig ett pris på 2600:-, dessutom ett pris om jag inte byter tändstiftet på 1800:- det sitter ett Iridium orginal på.

Valet känns rätt självklart & tändstiftet klarar jag av att byta själv. Vad har ni för erfarenheter av en 1200 mil service?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Service

Jag har kollat med 2 verkstäder (1 i Linköping & 1 i Norrköping)
Den första vill ha 3600:- för att göra en 1200 mil service medans den andra har gett mig ett pris på 2600:-, dessutom ett pris om jag inte byter tändstiftet på 1800:- det sitter ett Iridium orginal på.

Valet känns rätt självklart & tändstiftet klarar jag av att byta själv. Vad har ni för erfarenheter av en 1200 mil service?

Hej åk du till Håkan på biketech och kör utan stift byte. Stift köper du från England för ca 8 -9 pund styck // Jon
 

jeppe1990

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Ort
Växjö
Hoj
-16 Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag har nu börjat att kolla efter ett slip-on till min ER-6N(2012) som kommer om några veckor, jag har varit i kontakt med bla Leovince och dom säger att dom inte har hunnit att prova den nya cykeln än, vilket jag tycker är lite långsamt..

Akrapovic ska vara på gång, men det verkar bara bli "Racing Line", alltså ett komplett system enligt deras Road Program.

Har även pratat med supporten på SoloMotorParts, och dom säger följande:

Jesper,

I did some research and it looks like putting a slip-on on a 2010 ER-6N is impossible due to the exhaust being one piece from the headers to the muffler. The only way to put an exhaust on this bike now is to buy a full system consisting of the headers and the slip-on (2 separate pieces). Currently, I believe no manufacturers have introduced a new exhaust system for the 2012 model because it is a brand new bike when compared to the 2011. However, I have read of people putting 2011 exhausts like the Arrow system on their 2012 ER-6N with little modifications like welding new exhaust brackets (see attached picture). If you are comfortable modifying exhausts or know somebody that can and can’t wait for manufacturers to introduce their line of exhausts for the 2012 ER-6N, then we would be able to get that exhaust for you. I hope this answers all of your questions and let me know what you decide!

- Tyler

Alltså så blir det ett fullsystem eller ett moddat slip-on som det ser ut änsålänge.

Infogar en utav bilderna jag fick.
2012er-6n_arrow.jpg

Siktar väl på en liknande look på min hoj sedan :)

Ja jag är medveten om att jag förmodligen är väldigt tidigt ute, men jag vill bara ha allting klart så det bara är och hoppa upp på hojen och köra när det blir väder :).

Så, är det någon mer än jag som har börjat att kolla på godis :)?
 
Last edited:

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jag har nu börjat att kolla efter ett slip-on till min ER-6N(2012) som kommer om några veckor, jag har varit i kontakt med bla Leovince och dom säger att dom inte har hunnit att prova den nya cykeln än, vilket jag tycker är lite långsamt..

Akrapovic ska vara på gång, men det verkar bara bli "Racing Line", alltså ett komplett system enligt deras Road Program.

Har även pratat med supporten på SoloMotorParts, och dom säger följande:

Jesper,

I did some research and it looks like putting a slip-on on a 2010 ER-6N is impossible due to the exhaust being one piece from the headers to the muffler. The only way to put an exhaust on this bike now is to buy a full system consisting of the headers and the slip-on (2 separate pieces). Currently, I believe no manufacturers have introduced a new exhaust system for the 2012 model because it is a brand new bike when compared to the 2011. However, I have read of people putting 2011 exhausts like the Arrow system on their 2012 ER-6N with little modifications like welding new exhaust brackets (see attached picture). If you are comfortable modifying exhausts or know somebody that can and can’t wait for manufacturers to introduce their line of exhausts for the 2012 ER-6N, then we would be able to get that exhaust for you. I hope this answers all of your questions and let me know what you decide!

- Tyler

Alltså så blir det ett fullsystem eller ett moddat slip-on som det ser ut änsålänge.

Infogar en utav bilderna jag fick.
View attachment 352606

Siktar väl på en liknande look på min hoj sedan :)

Ja jag är medveten om att jag förmodligen är väldigt tidigt ute, men jag vill bara ha allting klart så det bara är och hoppa upp på hojen och köra när det blir väder :).

Så, är det någon mer än jag som har börjat att kolla på godis :)?


ujjujjujj, den var riktigt fet :)
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Hej,

Jag undrar om det är någon här som har ett Hurric slip-on till ER6/Versys som kan hjälpa mig lite? Jag skulle behöva få reda på lite mått på den sk. DB-killern, alltså den borttagbara insatsen som sänker ljudet. Jag har tappat min och försöker beställa en ny vilket har visat sig inte vara så lätt som man kan tro.

Enligt uppgift så finns det en "tidigare" version av detta slip-on som ser likadant ut på utsidan men skiljer på insidan så en DB-killer från det nya passar inte i mitt. MC-Depån har försökt hjälpa mig och har tagit hem 3-4 olika nu men ingen har passat.

Så om det är någon som kan tänka sig att skruva ur sin DB-killer och ge mig lite mått så vore jag mycket tacksam, om ni vet med er att det skulle kunna vara en tidig modell så vore ju det extra intressant.

Total längd, diameter på flänsen, diameter på det inre röret och placeringen av skruvhålet är vad jag skulle behöva veta.

Tackar på förhand :)
 

jobbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Varberg
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -07
Funderar på att köpa en er6n -09 eller nyare. Nån som vet var man kan få tag i ett Two Brothers avgassystem till en sådan?
 

jobbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Varberg
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -07
Orkar inte heller läsa igenom hela den här tråden så ett eller annat tips om annat godis till hojen vore tacksamt!!
 

jobbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Varberg
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -07
Tack så mycket för tipset jeppe1990!! Ska undersöka detta.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top