ER6-tråden

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Skenförsäkra gör man ju inte...
De har en försäkring som tillåter andra att framföra hojen sålänge de är behöriga som sagt.
Tyckte också det lät för bra för att vara sant men tydligen så är det så...
Har för mig att det är deras försäkring "säker" som detta gäller.
Kan även vara så att den endast täcker när familjemedlemmar/personer på samma adress framför fordonet men är inte helt säker, den gäller för mig när den står på morsan iaf.

Är hojen försäkrad på en person annan än den huvudsakliga brukaren är det en skenförsäkring.

Jag kollade på Svedeas hemsida och såg att försäkringen "säker" tillåter fri utlåning. Det är alltså ok att låna ut hojen ibland. Väljer man "säkrare" måste man vara född samma år eller äldre än försäkringstagaren för att få bruka hojen. Vid "säkrast" får enbart försäkringstagarens maka/make/sambo/ registrerad partner låna hojen, vilket inte är ens barn.
2.2.2 Vem försäkringen gäller för
Försäkringen avser endast försäkringstagarens eget ekonomiska intresse som ägare till
motorcykeln. Detta intresse skall vara lagligt. Det innebär att ingen del av egen*doms*skyddet gäller om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare till din
motorcykel.
 
Last edited:

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Okej så då har Bilsport och MC samma krav som Svedea? Jag hade inte hittat den texten som du länkade där phamarus. Då ska jag nog fan också byta till Svedea, 1000kr vill man ju gärna spara :banana
 

Tootas

ER6-n
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Tjena!
Är det någon här som har bytat kopplingshandtag och bromshandtag till tvåfinger handtag?
isåfall så undrar jag hur man bär sig åt?

Tack på förhand!:)
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
:rofl:glömdet:rofl:rofl
Tjena!
Är det någon här som har bytat kopplingshandtag och bromshandtag till tvåfinger handtag?
isåfall så undrar jag hur man bär sig åt?

Tack på förhand!:)

borde va typ: ta loss dem gammla sätt dit dem nya samt ev justera in. :fyllisar vet du ej hur man byter grepp lämna för guds skull in hojen vad du än ska göra med den. :huvet vart är världen på väg
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Lätt !!

Man tar en yxa och hugger av de andra 3 fingrarna :crash

hur svårt kan det va :död
 

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha XT660R -05 (Såld), Kawasaki ER-6N -12 (Såld), Husaberg FE450 -12, Kawasaki Z800 PE -13
:rofl:glömdet:rofl:rofl

borde va typ: ta loss dem gammla sätt dit dem nya samt ev justera in. :fyllisar vet du ej hur man byter grepp lämna för guds skull in hojen vad du än ska göra med den. :huvet vart är världen på väg
:tummenupp

Våga skruva på det du ser, passar inte det du köpt, skruva tebax det gamla :yoparty
 

Detox

Guest
Letar ny hoj och har provkört Suzuki SFV650A Gladius, Kawasaki ER-6n och Yamaha XJ6n.

ER-6:an har flera positiva egenskaper men också flera negativa. Det som stör mig mest är designen. Vad har man gjort med den? 2012 års modell ser ju ut som en Transformers-leksak, inga härliga kurvor här inte. 11:an ser ut som den ska, det gör inte 12:an. Dock en trevlig hoj att köra överlag.

Det andra som stör mig är den något ojämna gången vid och omkring 3000 varv. Känns också som om att det fattas lite vrid däromkring.

Har bara kört en 12:a som man hade som demohoj. Ingen säljare vill låta mig köra 11:an då dessa är helt nya. Är det samma där med ojämnheten? Är det så lägger jag nog ner denna hoj helt för jag fann det störande.

YRIOj.gif
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Haft en 09a tidigare Och nu har jag gjort av med min street triple r och skaffat en 12a er6 pga studier.
Fjädringen känns bättre på nyaste modellen även vid högt tempo . 09an funkar bra med men vid hård körning började hojen gunga en hel del bak.

Designen är ju grymt mycket snyggare på 12ab än 09-11 tycker jag.
Motormässigt så märker jag ingen skillnad på gamla och nya modellen.
 
Last edited:

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Har funderingar på ett byte, är det värt ett byte från en 08:a till en 12:a tro? F modellen då såklart.
Har även kikat på en CBR 600FA fast den är runt 20k dyrare!
 

Detox

Guest
@Bjork3n

Upplever du ojämnheten vid och omkring 3000 varv? Har nu i efterhand läst om detta fenomenet på flertalet forum, både svenska och utländska, så det verkar vara ett allmänt känt problem. Tydligen bättre på 12:an än äldre modeller men trots det märkbart.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Har inte märkt nån större ojämnhet på varken 09an eller nya. Sen ligger jag sällan och puttrar runt på 3000varv om jag ska vara ärlig.
 
Last edited:

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Ojämnheterna vid 3000 rmp är så klart lite störigt i stadstrafiken, men sen så hur ofta kör man där? Dock upplevde jag inte dessa med orginal pipan utan mer efter jag monterade ett slip-on. Och om man bara köper en pc3 så är ojämnheten borta med vinden :) :tummenupp
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Jag hade slipon och powercommander på min hoj förut och då upplevde jag ojämnheter runt 3000rpm. Sedan jag satte tillbaka orginal går den bättre men har tappat lite vrid.
 

Tootas

ER6-n
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Har en 08 med slipon och har kört med det ett tag och inte märkt några ojämnheter. Dock när jag installerade en pc5 med mappning så gick den klart bättre men inte så som du beskriver.
 
Last edited:

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Lund
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Man kan ju växla ner när det börjar rycka ;)
Annars håller jag med om att den är lite svårkörd vid 3k/rpm. Det är dock inget man inte kan bemästra efter några mil på den.
 

Detox

Guest
Upplevde själv denna ojämnhet vid provkörningen och eftersom jag bor i en storstad blir det en del stadskörning på låga varv. Ojämnheten samt att det fattas lite vrid runt 3000 varv gör mig lite tveksam till denna hoj. Måste försöka få till ännu en provkörning innan jag sållar bort den helt.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top