ER6-tråden

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Tjenare gott folk.. Har haft min ER6F 2007 ett tag nu och kanske lyckats klämma in en 140 mil på den. Den har nu rullat cirka 650 mil och när jag kommer hem kommer det vara 700. Så då är det hög tid att byta oljefilter och olja i den. (är på en liten semester över påsken)

Någon som har en bra guide (gärna med bilder) där man kan göra det? Håller på och lär mig :näsblod
*bytade själv ljuddämpare yay!*

Måste säga att jag är mycket förtjust i hojen. Fjädringen är lite väl hård för touring (tror den förre ägaren skruvade med den) för små gupp blir riktigt smärtsamma i högre farter.

Hej du, här har du en guide om hur du byter filter och olja. http://homepages.slingshot.co.nz/~shanetp/How to_files/How to Carry Out Your First Oil.pdf

Du kan justera fjädringen bak lite om du tycker den är för hård.

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Du bytade nästan ljuddämpare själv:fakta

Det är fult att inte tala sanning!:lol

Tootas

ER6-n
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Tjena alla Er6 fans!

Ny här på forumet men har haft min er6:a ett år. Helt jävla underbar hoj att flänga runt på.
Har gått i skrivade stund 1200 mil. kommer att montera lite racing handtag och kolfiber magkåpa till denna säsong.
Hoppas vi ses på vägarna. :)) Som sagt ville bara säga hej till er andra.

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Är åter igen er6 ägare !
Haft en er6 09 tidigare och nu senast en street triple r , ska dock börja studera lite och då blev ägandekostnaden för stor på trajjan :/.
Blev nu en vit 12a !
Fjädringen är betydligt bättre än tidigare modellen kan jag säga !
Det enda jag saknar nu är växelindikator , och lite krashskydd :).

Har minst lika kul på er6an som på trajjan på allmän väg.
Känns skönt att vara tillbaka :D

Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hejsan!
Var inne och kollade lite hos lokala mc-handlaren och har alltid varit förtjust i den nakna ER6an, en provsittning senare var det kört...
Skriver på papper imorgon och sen ska den strypas :död
Men fyfan vad skönt det ska bli att komma upp i sadeln igen! :d

Edit: Glömde det viktigaste, en gul -12a blev det!
Enda han hade inne och problem vid fabriken innebär att han kanske inte ens får in fler i år så, gult är fint!

Sent from my X10i using Tapatalk 2

Last edited:

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
nice, men strypningen är bara på papperet va ;) ? Fortfarande strul efter tsunamin hos Kawasaki? Har Honda och Yamaha samma problem tro?

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
För er som är sugna på att pimpa era hojar lite så finns det här kvar. Skicka PM om ni är sugna på något

Bla
Kawasaki Org vindruta SÅLD
LeoVince Slipon SÅLD
Backspeglar
Blinkers (orginal)
Korta broms o kopplingsgrepp (svarta med röd justerare)
Toppbox med hållare
Kawasaki Kraschpuckar
Div kåpor o annat smått o gott
osv osv

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
nice, men strypningen är bara på papperet va ;) ? Fortfarande strul efter tsunamin hos Kawasaki? Har Honda och Yamaha samma problem tro?

Den kommer vara strypt den lilla tiden jag övningskör iaf (behöver bara en uppkörning för begränsade kortet så) men sen får vi se.
Det lät ju sådär kul när han berättade att strypningen endast tillåter en tredjedels gas...

Enligt honom så var det fortfarande problem sen tsunamin.
Det kommer ta ett tag innan de kan leverera samma mängder hojar som innan, jävligt trist med tanke på att det har varit ett jäkla sug efter den nya modellen.

Tänkte bara inflika lite med försäkringen (såg att det hade babbats om det några sidor bak).
Jag ringde till Bilsport MC och fick en premie på 3300kr hel/hel via deras 25kw försäkring.
Tyckte detta lät fantastiskt då jag endast är 19 år gammal och har 2 skrotade hojar sen innan, sen fick jag syn på självrisken för vagnskada, 10k...
Handlaren kollade snällt upp försäkring via Svedea och jag kommer betala 3800kr hel/hel med självrisk på 2.5k istället.
Den står då försäkrad på morsan MEN den täcker allt oavsett vem som kör, förutsatt att föraren är behörig.

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Den kommer vara strypt den lilla tiden jag övningskör iaf (behöver bara en uppkörning för begränsade kortet så) men sen får vi se.
Det lät ju sådär kul när han berättade att strypningen endast tillåter en tredjedels gas...

Enligt honom så var det fortfarande problem sen tsunamin.
Det kommer ta ett tag innan de kan leverera samma mängder hojar som innan, jävligt trist med tanke på att det har varit ett jäkla sug efter den nya modellen.

Tänkte bara inflika lite med försäkringen (såg att det hade babbats om det några sidor bak).
Jag ringde till Bilsport MC och fick en premie på 3300kr hel/hel via deras 25kw försäkring.
Tyckte detta lät fantastiskt då jag endast är 19 år gammal och har 2 skrotade hojar sen innan, sen fick jag syn på självrisken för vagnskada, 10k...
Handlaren kollade snällt upp försäkring via Svedea och jag kommer betala 3800kr hel/hel med självrisk på 2.5k istället.
Den står då försäkrad på morsan MEN den täcker allt oavsett vem som kör, förutsatt att föraren är behörig.

Så Svedea är ok med skenförsäkring? Fan vad bra, då ska jag ringa och fråga om jag inte också får försäkra hojen på min mor.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Så Svedea är ok med skenförsäkring? Fan vad bra, då ska jag ringa och fråga om jag inte också får försäkra hojen på min mor.

Skenförsäkra gör man ju inte...
De har en försäkring som tillåter andra att framföra hojen sålänge de är behöriga som sagt.
Tyckte också det lät för bra för att vara sant men tydligen så är det så...
Har för mig att det är deras försäkring "säker" som detta gäller.
Kan även vara så att den endast täcker när familjemedlemmar/personer på samma adress framför fordonet men är inte helt säker, den gäller för mig när den står på morsan iaf.

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
För er som är sugna på att pimpa era hojar lite så finns det här kvar. Skicka PM om ni är sugna på något

Bla
Kawasaki Org vindruta SÅLD
LeoVince Slipon SÅLD
Backspeglar
Blinkers (orginal)
Korta broms o kopplingsgrepp (svarta med röd justerare)
Toppbox med hållare
Kawasaki Kraschpuckar
Div kåpor o annat smått o gott
osv osv

Jävligt pimpat med Toppbox eller? :p

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Tittar också lite på Svedea, men har för mig att jag läste att försäkringen inte gäller vid fortkörning. Någon som har läst samma? Därför jag inte valde svedea förra året men det låter ju egentligen sjukt!

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
"När föraren själv orsakar skadan med uppsåt eller genom grov vårdslöshet" Hittade jag hos svedea, detta måste ju betyda att vid fortkörning så får man ingen ersättning?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Frågan är ju var gränsen för vårdslöshet och grov vårdslöshet går? :näsblod

Phamarus

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-6N
"När föraren själv orsakar skadan med uppsåt eller genom grov vårdslöshet" Hittade jag hos svedea, detta måste ju betyda att vid fortkörning så får man ingen ersättning?

Alla bolag har liknande regler, inget som är unikt med Svedea. Så här ser Bilsport & MC:s variant ut;

C) Åsidosättande av aktsamhetskraven
Vi har rätt att göra nedsättning av ersättningen vid skada om du inte har uppfyllt
aktsamhetskraven eller följt andra tillämpliga regler, lagar och föreskrifter. Avdragets storlek beror
på vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna.
Nedsättningen är 25 % - 100 % av ersättningen. Om det finns speciella nedsättningsregler
redovisas de för respektive skadehändelse.
D) Uppsåt, grov vårdslöshet
Om du med uppsåt orsakar ett försäkringsfall lämnas ingen ersättning till dig. Om du genom grov
vårdslöshet orsakar ett försäkringsfall kan ersättningen till dig helt utebli eller minskas med hänsyn
till omständigheterna. Nedsättningen är 25 % - 100 % av ersättningen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln