ER6-tråden

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Bankörning

120mil vart man uppe i nu :)
 

Bifogat

  • 524309_219389518170710_100002989897869_365975_1617597861_n.jpg
    524309_219389518170710_100002989897869_365975_1617597861_n.jpg
    81.3 KB · Visningar: 240
Last edited:

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
Funderar på att byta koppling & bromshandtag. Har original på nu (silverfärgade), men skulle gärna vilja ha ett par svarta och helst korta... vad rekommenderar ni? :crash
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Funderar på att byta koppling & bromshandtag. Har original på nu (silverfärgade), men skulle gärna vilja ha ett par svarta och helst korta... vad rekommenderar ni? :crash

Jag har ett par likadana som bilden nedan, fast med röd justerare. Du har dom hemma på 2 dagar, men jag vet inte om dom passar på din årsmodell (jag hade 2007). Det kanske någon annan kan hjälpa till med?
 

Richard_Uppsala

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Uppsala
Hoj
-07, Honda CBR1000RR
Hej! Jag får hem mitt scorpionblås till min ER6F idag och tänka kolla om någon vet om det är något särskilt jag behöver tänka på innan jag sätter igång och ska installera den? Särskilda verktyg, om jag behöver depåstöd osv osv... Tack för svar!
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
men inte nödvändigt :fakta Ett tips är att lossa lambda sensorn FÖRST! Och inte göra som jag som lossade den efteråt, kan sitta värre än en jude runte en guldtacka... :glömdet
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Hej! Jag får hem mitt scorpionblås till min ER6F idag och tänka kolla om någon vet om det är något särskilt jag behöver tänka på innan jag sätter igång och ska installera den? Särskilda verktyg, om jag behöver depåstöd osv osv... Tack för svar!

Det är alltid bra att ha ett depåstöd om man ska mecka. Skulle inte säga att det är ett måste för att byta slipon, men underlättar förmodligen.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Hej, första inlägget på forumet. :)
Har köpt en ER-6N 2006 med ABS, hade en Kawa ZR-7 som jag var nöjd med, förrutom att den saknade ABS...

Var helt inne på att köpa en Versys 650 då jag lockas av att ta en tur på sämre vägar/grusvägar emellanåt, dessvärre tycker jag att Versys är en av de fulare modellerna som finns på marknaden, så då blev det en ER-6:a istället...

Är överlag nöjd med hojen förrutom en del smågrejer; speglarna är ett skämt, ska köpa andra speglar så att man ser NÅGONTING bakåt...

Jag skulle också vilja ha mer vrid på låga varv. Motorbromsen är ju mycket starkare än på en radfyra (som jag är van vid) så jag kommer ofta in i en kurva/korsning med två växlar för hög växel pga den starka motorbromsen, och när jag sedan ger gas så händer ingenting, förrutom att det rister och låter illa *motortortyr*, men antar att det är en vanesak.

Om nästa hoj blir en twin så blir det garanterat en störra motor med mer vrid på låga varv, man liksom förväntar sig maffigt vrid från låga varv när motorbromsen är så stark, tycker det är svårt att få riktigt flyt i körningen med svagt bottenvrid och stark motorbroms, men det är som sagt kanske en vanesak...

Sen styrningen... den är riktigt lätt, kanske FÖR lätt?! Känns som att om man råkar nysa så riskerar man att köra av vägen :)

Funderar på att köpa kraschpuckar, på http://www.kawasaki.se/Accessory/ListModel?model=ER-6n&subId=A39386016A044A kan man köpa både kraschpuckar och motorskydd, antar att man bör köpa båda varianterna för att vara "helgarderad", men då hamnar summan på nästan 4000, så då är frågan vilken av skydden man bör välja... antar att det vettigaste är att isf välja motorskyddet?

Läste någonstans att Kawasaki varnar för kraschpuckar som sabbar ramen och att man därför bör köpa Kawa original, ligger det någon sanning i det eller är det bara säljsnack?
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Snyggt. Var blinkerserna svåra att få loss från originalhållaren?

Nej då inte alls svårt, enda var att man var tvungen att ta bort lite andra saker för att komma åt skruvarna. Jag kopplade loss kontakterna under sadeln och skruvade sedan bort hela "skärmen" och det sen var de mycket lättare att komma åt.
 

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Lund
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Hej, första inlägget på forumet. :)
Har köpt en ER-6N 2006 med ABS, hade en Kawa ZR-7 som jag var nöjd med, förrutom att den saknade ABS...

Var helt inne på att köpa en Versys 650 då jag lockas av att ta en tur på sämre vägar/grusvägar emellanåt, dessvärre tycker jag att Versys är en av de fulare modellerna som finns på marknaden, så då blev det en ER-6:a istället...

Är överlag nöjd med hojen förrutom en del smågrejer; speglarna är ett skämt, ska köpa andra speglar så att man ser NÅGONTING bakåt...

Jag skulle också vilja ha mer vrid på låga varv. Motorbromsen är ju mycket starkare än på en radfyra (som jag är van vid) så jag kommer ofta in i en kurva/korsning med två växlar för hög växel pga den starka motorbromsen, och när jag sedan ger gas så händer ingenting, förrutom att det rister och låter illa *motortortyr*, men antar att det är en vanesak.

Om nästa hoj blir en twin så blir det garanterat en störra motor med mer vrid på låga varv, man liksom förväntar sig maffigt vrid från låga varv när motorbromsen är så stark, tycker det är svårt att få riktigt flyt i körningen med svagt bottenvrid och stark motorbroms, men det är som sagt kanske en vanesak...

Sen styrningen... den är riktigt lätt, kanske FÖR lätt?! Känns som att om man råkar nysa så riskerar man att köra av vägen :)

Funderar på att köpa kraschpuckar, på http://www.kawasaki.se/Accessory/ListModel?model=ER-6n&subId=A39386016A044A kan man köpa både kraschpuckar och motorskydd, antar att man bör köpa båda varianterna för att vara "helgarderad", men då hamnar summan på nästan 4000, så då är frågan vilken av skydden man bör välja... antar att det vettigaste är att isf välja motorskyddet?

Läste någonstans att Kawasaki varnar för kraschpuckar som sabbar ramen och att man därför bör köpa Kawa original, ligger det någon sanning i det eller är det bara säljsnack?

Kikar man på sidan du länkat till så verkar det inte finnas krashpucker till -06:an.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej mer vrid fixar du med slipon och pc. Du får en rejäl ökning av effekten ca 30% på mellanregistret och max vridet vart nedflyttat ca 2000 varv om du får en bra mappning. Vad har du för däck på hojen ? Jag har kvar original spegelförlängare som fixar bättre bakåtsikt. Hör av dig om du är intresserad



Hej, första inlägget på forumet. :)
Har köpt en ER-6N 2006 med ABS, hade en Kawa ZR-7 som jag var nöjd med, förrutom att den saknade ABS...

Var helt inne på att köpa en Versys 650 då jag lockas av att ta en tur på sämre vägar/grusvägar emellanåt, dessvärre tycker jag att Versys är en av de fulare modellerna som finns på marknaden, så då blev det en ER-6:a istället...

Är överlag nöjd med hojen förrutom en del smågrejer; speglarna är ett skämt, ska köpa andra speglar så att man ser NÅGONTING bakåt...

Jag skulle också vilja ha mer vrid på låga varv. Motorbromsen är ju mycket starkare än på en radfyra (som jag är van vid) så jag kommer ofta in i en kurva/korsning med två växlar för hög växel pga den starka motorbromsen, och när jag sedan ger gas så händer ingenting, förrutom att det rister och låter illa *motortortyr*, men antar att det är en vanesak.

Om nästa hoj blir en twin så blir det garanterat en störra motor med mer vrid på låga varv, man liksom förväntar sig maffigt vrid från låga varv när motorbromsen är så stark, tycker det är svårt att få riktigt flyt i körningen med svagt bottenvrid och stark motorbroms, men det är som sagt kanske en vanesak...

Sen styrningen... den är riktigt lätt, kanske FÖR lätt?! Känns som att om man råkar nysa så riskerar man att köra av vägen :)

Funderar på att köpa kraschpuckar, på http://www.kawasaki.se/Accessory/ListModel?model=ER-6n&subId=A39386016A044A kan man köpa både kraschpuckar och motorskydd, antar att man bör köpa båda varianterna för att vara "helgarderad", men då hamnar summan på nästan 4000, så då är frågan vilken av skydden man bör välja... antar att det vettigaste är att isf välja motorskyddet?

Läste någonstans att Kawasaki varnar för kraschpuckar som sabbar ramen och att man därför bör köpa Kawa original, ligger det någon sanning i det eller är det bara säljsnack?
 
Last edited:

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Hej mer vrid fixar du med slipon och pc. Du får en rejäl ökning av vridet ca 30% på mellanregistet om du får en bra mappning. Vad har du för däck på hojen ? Jag har kvar original spegelförlängare som fixar bättre bakåtsikt. Hör av dig om du är intresserad

Vad kostar slipon/pc/mappning? Det jag irriterar mig på klart mest är som sagt den starka motorbromsen i kombination med svagt bottenvrid, har kört en BMW F650 GS (också en parallelltwin men på 800 kubik), den har nästan exakt samma toppeffekt som ER6:an men klart mer mos i botten tack vara mer kubik, men den hade också mycket svagare motorbroms, tycker den var mer "harmonisk" att köra ur den synvinkeln... Men går det att få mer vrid i botten/mellanregistret för rimlig peng (och att den inte väsnas för mycket) så får det nog bli en sån investering pronto.

Däcken ja... fram sitter ett Dunlop Radial, bak sitter ett Pirelli Diablo, kanske ingen optimal kombo?!

Spegelförlängarna är av intresse, vad vill du ha för de? :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top