ER6-tråden

easyrider80

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Västra götaland
Hoj
2015 Kawasaki Er6f
Tjena!

Tänkte byta till miniblinkers bak på min (satt på powerbronze skylthållare) men vill nog ej ha led då jag tycker att det oftast syns för dåligt när man blinkar. Frågan är då: Idag är det glödlampa10w i orginalblinkersen, måste jag välja några med just 10w igen eller kan jag välja vilken som helst med glödlampa? När behöver man byta motstånd, vid olika watt fram å bak eller? Dum fråga kanske men men...
 

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Tjena!

Tänkte byta till miniblinkers bak på min (satt på powerbronze skylthållare) men vill nog ej ha led då jag tycker att det oftast syns för dåligt när man blinkar. Frågan är då: Idag är det glödlampa10w i orginalblinkersen, måste jag välja några med just 10w igen eller kan jag välja vilken som helst med glödlampa? När behöver man byta motstånd, vid olika watt fram å bak eller? Dum fråga kanske men men...

Kör du med vanlig glödlampa behöver du inte ha något motstånd.
Tänk bara på att kolla hur många watt blinkersen klarar av,sen att köpa lampa därefter. Kör du olika effekt fram och bak kommer det att fungera, men ena lampan kommer då att lysa starkare än den andra.

Men att säga att du inte vill ha led-blinkers för att de syns för dåligt då har du nog kollat på fel led-blinkers. Gäller att hitta några som lyser tillräckligt starkt och har bra spridning bara så kan de lysa mycket bättre än en vanlig glödlampa, samt att livslängden på dessa är längre.
 

easyrider80

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Västra götaland
Hoj
2015 Kawasaki Er6f
Kör du med vanlig glödlampa behöver du inte ha något motstånd.
Tänk bara på att kolla hur många watt blinkersen klarar av,sen att köpa lampa därefter. Kör du olika effekt fram och bak kommer det att fungera, men ena lampan kommer då att lysa starkare än den andra.

Men att säga att du inte vill ha led-blinkers för att de syns för dåligt då har du nog kollat på fel led-blinkers. Gäller att hitta några som lyser tillräckligt starkt och har bra spridning bara så kan de lysa mycket bättre än en vanlig glödlampa, samt att livslängden på dessa är längre.

Jag köpte glödlampa blinkers igår, 21 watt. Det borde väl funka? Blev snyggt men precis som du säger funderar jag på ledblinkers framöver modell dyrare å bättre. Tack för svaret:tummenupp
 

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Någon som köpt/testat en Bagster sadel eller liknande till sin hoj?

Bagster Sadel med gelinlägg

selle-ready-l-er6-1.jpg

Kikade lite på en sådan och blev ganska sugen att skaffa en.
De är ganska dyra, men det verkar som om hojen kan bli bra mycket skönare att sitta på då. Någon som vet? Är det värt de tro?
Skadar inte att den ser sjukt snygg ut!
 
Last edited:

Kawa650

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2015
Ort
Habo
Hoj
Kawasaki ER-6F - 2013
Re

Någon som köpt/testat en Bagster sadel eller liknande till sin hoj?

Bagster Sadel med gelinlägg

View attachment 427763

Kikade lite på en sådan och blev ganska sugen att skaffa en.
De är ganska dyra, men det verkar som om hojen kan bli bra mycket skönare att sitta på då. Någon som vet? Är det värt de tro?
Skadar inte att den ser sjukt snygg ut!

Hej!

En sån sadel köpte jag förra säsongen, fin kvalitet och schysst passform. Behövde dock limma i en gummibit för att "få upp" sadeln i framkant.
Inte gratis men väl värd pengarna tycker jag.
Man sitter bättre och den höjer utseendet på hojen!

IMAG1294.jpg
 

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Hej!

En sån sadel köpte jag förra säsongen, fin kvalitet och schysst passform. Behövde dock limma i en gummibit för att "få upp" sadeln i framkant.
Inte gratis men väl värd pengarna tycker jag.
Man sitter bättre och den höjer utseendet på hojen!

View attachment 427823

Vad var det som gjorde att du behövde limma dit den?

Är den mycket skönare än originalet? Kan du åka 15mil utan att få ont i röven?
Vart beställde du ifrån?
Kör du deras standard sadel, extra vaddering eller med gelinlägg?
:)
 

Kawa650

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2015
Ort
Habo
Hoj
Kawasaki ER-6F - 2013
Vad var det som gjorde att du behövde limma dit den?

Är den mycket skönare än originalet? Kan du åka 15mil utan att få ont i röven?
Vart beställde du ifrån?
Kör du deras standard sadel, extra vaddering eller med gelinlägg?
:)

Jag limmade fast en gummiremsa enligt bilden eftersom jag tyckte sadeln lutade lite väl framåt, det är väl iofs en smaksak.
remsa.GIF
Den är framför allt mer skulpterad än originalet så man sitter mer "fast" vilket jag tycker är bra.
Jag beställde från bs-motoparts.com men jag kan inte hitta några sadlar till ER-6:an där nu när jag kollar.
Den jag har borde motsvara standardvarianten, det fanns inga tillval när jag beställde min.
 

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Tog och beställde sadeln nu idag! Tog den med gelinlägg. Kommer få den levererad om dryga 2 veckor nu! Ska bli spännande!
 

albo

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n 2015
Efter 60 mil mellan Göteborg - Stockholm förra helgen blev det en ordentlig tvätt samt sätta på nya broms och kopplingsgrepp, speglar och vindruta. Lite bök att få allt att på plats. DSC_3392.jpgDSC_3394.jpgDSC_3396.jpgDSC_3398.jpg Oxford hot grips på sen tidigare. Monterade även rutan innan långturen i söndags. :yoparty
 

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20

albo

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n 2015
Är du nöjd med dina hotgrips?
Är de svåra att montera?

Supernöjd, bränner mig nästan när dom står på max. Grymt skönt nu på vintern.
Ja det var lite struligt, ville inte skära sönder mina orginal så dom tog ett tag att få bort.

Sen är ett hett tips att inte använda limmet som kommer med greppen. Stelnar typ omedelbart, hann bara trycka på gasgreppet halvvägs innan det fastnade. Var ett helvete att fixa. Nu sitter dom utan lim och dom sitter tajt ändå, inte haft några problem alls efter installation:)
 

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Supernöjd, bränner mig nästan när dom står på max. Grymt skönt nu på vintern.
Ja det var lite struligt, ville inte skära sönder mina orginal så dom tog ett tag att få bort.

Sen är ett hett tips att inte använda limmet som kommer med greppen. Stelnar typ omedelbart, hann bara trycka på gasgreppet halvvägs innan det fastnade. Var ett helvete att fixa. Nu sitter dom utan lim och dom sitter tajt ändå, inte haft några problem alls efter installation:)

Har du lust att slänga upp lite fler bilder på hur det blev med handtagen och hur du fixat det med all montering och kabeldragning? =)
 

albo

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n 2015
Har du lust att slänga upp lite fler bilder på hur det blev med handtagen och hur du fixat det med all montering och kabeldragning? =)

Visst, inte så mycket att ta kort på men så här ser det ut.DSC_3392.jpgDSC_3394.jpgDSC_3395.jpg

Lite knöligt att få fram kabeln utan att plocka loss tanken. Men den går att droppa ner under tanken och dra efter röret på bilden. Kopplingsplintar kopplade jag, satte krympslang och stoppade in bakom framlyktan bara. Ganska simpelt att bara bunta fast kabel där det går helt enkelt. Insåg att jag missade ta bild på själva handtagen och styrenheten men det går typ bara att sätta på ett sätt utan att det är allt för i vägen. Styrenheten satte jag på kopplingsfästet på den undre skruven. Kan ta fler bilder på det någon dag om du vill.

Vad är det för ruta? Kawasakis egna?

Det är en kinakopia av Puigs ruta. Lätt att hitta på typ ebay eller aliexpress. Nöjd med den, tar bort en hel del vind från bröstet och jag tycker den ser snyggare ut en den lilla fåniga original, framförallt från förarposition och från sidan.
 

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Fick hem min nya Bagster sadel idag med gelinlägg!
Tänkte visa er skillnaden utseende mässigt.

Orginal:
DSC_0052.jpg

Nya:
DSC_0053.jpg

Nya, inzoomad:
DSC_0054.jpg

Har inte prövat att ta någon provtur med den nya sadeln än, men provsatt självklart den ändå. Och den verkade vara väldigt skön. Är ganska så urskålad, eller vad man ska säga, så man sitter mycket mer stabilt känns det som.
Kommer nog vara 100ggr skönare att åka lite längre sträckor på sen också då jag köpte sadel med gelinlägg!
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Någon här som äger en 2009-2011 er6n som kan ta en bild på throttlehuset? Behöver en bild från höger sida där man ser gasvajrarna, skulle uppskattas som attan om någon orkar ta en bild.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
leovince.jpgBehöver inte längre nån bild!
Hittade en på nätet som hjälpte mig se de jag behövde :)

Sambon har förresten ett Leovince GP avgasssystem till er6 till salu. Passar 2006-20011.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top