ER6-tråden

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Fint:tummenupp Har oxå beställt Arrow nu!

Tog mig en 12 mila tur idag via Stjärnsund för att sen åka hem och byta ljuddämpare:yoparty
Vilken klump som satt där orginal... Och vilken skillnad på ljud med Arrows..... Även jag har ÄN så länge bara provat med db-killer monterad MEN till helgen måste jag prova utan.. Kanske tar en tur via Svärdsjö..

Satan va skönt att värmen äntligen kom...
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Lite uppdatering gällande Arrow-systemet.

Nu är det på plats. Var inte särskilt svårt och jag är något av en nybörjare när det gäller att mek. Det blev i alla fall snyggt och en jäkla skillnad i ljudet även med insatsen (som jag kommer att köra med). :yoparty



Nu väntar jag bara på styret och att allt grus försvinner från vägarna. :)

/Jonas

Har du hittat på lite lösgrus och lagt ned hojen på högersida??

Luktade det lika gott om ditt nya rör efter premiärturen, som det gjorde om mitt.......... Ställde in hojen i förrådet och j-lar vad det stank.. Lite grann att bränna bort till helgen:tummenupp :D
 

break out

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
ER-6n
Har du hittat på lite lösgrus och lagt ned hojen på högersida??

Luktade det lika gott om ditt nya rör efter premiärturen, som det gjorde om mitt.......... Ställde in hojen i förrådet och j-lar vad det stank.. Lite grann att bränna bort till helgen:tummenupp :D


Nä, det är inte jag som lagt ner den. Första ägaren hann köra 4,9 mil innan han kraschade. Efter det köpte jag den. Det finns lite skönhetsfel fortfarande som jag tar lite då och då. Skrap på plastdelen under sadeln, skrap på passagerar fotpinnen, motorkåpan vid kopplingen, och lite till.

Japp, den luktade en del när jag startade. Min gick på tomgång i några minuter, tyckte att det läckte lite vid lambdasonden så jag drog den lite till. Stängde av och skruvade dit ett par saker och startade igen och tyckte då att det inte luktade lika mycket. Jag är helt klart nöjd med köpet. :)

/Jonas
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Tog mig en 12 mila tur idag via Stjärnsund för att sen åka hem och byta ljuddämpare:yoparty
Vilken klump som satt där orginal... Och vilken skillnad på ljud med Arrows..... Även jag har ÄN så länge bara provat med db-killer monterad MEN till helgen måste jag prova utan.. Kanske tar en tur via Svärdsjö..

Satan va skönt att värmen äntligen kom...

Välkommen.....Gjorde min beställning i torsdax, så det kommer väl när gatorna är sopade!
 

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Ort
Falun
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Själv är man förälskad i LeoVince ljudet sedan tiden man hade det på ducatin....:yoparty
Kul med lite olika rör till hojjarna...

Verkar vara några er6:eek:r nu i falun med omnejd....Vi får dra ihop ett gäng och ta nån tur vad det lider :)
 
Last edited:

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n
Hej,
Är lite ny på detta med motorcyklar, men vad är DB-killer? :)
Är det någon sorts plugg för att dämpa ljudet?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hej,
Är lite ny på detta med motorcyklar, men vad är DB-killer? :)
Är det någon sorts plugg för att dämpa ljudet?

Det är en insats i änden av dämparen som sänker ljudnivån en bit så du har större chans att klara besiktningen t ex. Redan med insatsen brukar alla system låta mer än original, jag kör med min insats kvar i mitt LeoVince, blir precis lagom tycker jag.
 

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n
Det är en insats i änden av dämparen som sänker ljudnivån en bit så du har större chans att klara besiktningen t ex. Redan med insatsen brukar alla system låta mer än original, jag kör med min insats kvar i mitt LeoVince, blir precis lagom tycker jag.


Okej, för jag köpte en ER6 i helgen, samt ett leovince slip-on, som de skulle montera. Vet inte om de kommer ta ut DB-killern eller inte?
Påverkar den motoreffekten någonting?

Man vill ju lixom att hojen ska låta :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Påverkar den motoreffekten någonting?

Man vill ju lixom att hojen ska låta :)

Nej, knappast mätbart.

Du kan ju prova med insatsen först, förutom mer ljud så är det bättre ljud - råare och grövre. Du förstår när du hör skillnaden från original. Vill du fortfarande ha mer så är det bara en skruv och ett ryck med polygripen som behövs.
 

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Ort
Falun
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Ja appropå db-killerns vara eller icke vara. Hur kör ni ... i eller ur ?.
Namge gärna system oxå.
 

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n
Nej, knappast mätbart.

Du kan ju prova med insatsen först, förutom mer ljud så är det bättre ljud - råare och grövre. Du förstår när du hör skillnaden från original. Vill du fortfarande ha mer så är det bara en skruv och ett ryck med polygripen som behövs.

Okej.
Då kanske det inte är så krångligt om man inte är nöjd med ljudet, men det tror jag iofs att jag kommer vara!

:)
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
@ marst060: Så här blev det när jag slog in att jag var född 1980.
3 024:- är långt från dina 7 000:- :confused:

Hmm...? 3024 är ju för halv, jag vill ha helförsäkring. Men du fick ju ändå hel för 5400... Var ju 1600 billigare. Jag får nog ringa och höra vad som händer. Annars funkar det ju att ställa av och på med TH också. Blir ju billigare ön så länge.
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Xenonmontering

:tummenupp Nice. Funderade oxå på att göra detta. Läste om det i andra trådar här på forumet. Skulle vara kul om du kunde lägga upp lite bilder på resultatet och kanske på monteringen så att man ser hur man kan göra. Var det bökigt ?

Det var omöjligt att placera ballasten i lykthuset, fick förlänga sladdarna och montera i verktygsfacket. Jag lägger upp några bilder på ballastmonteringen, ljusbilden och en på bara hojen.
Jag tror att man syns mycket bättre nu, med det här ljuset.
 

Bifogat

  • PICT0008.JPG
    PICT0008.JPG
    39 KB · Visningar: 200
  • PICT0009.JPG
    PICT0009.JPG
    22.7 KB · Visningar: 162
  • 10.JPG
    10.JPG
    37.8 KB · Visningar: 166

Looped

Day dreamer
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Angående trottelstop-skruven...

Vet att det har varit uppe förrut men jag efterlyser en schysst bild på vilken skruv det är, kanske tillochmed en stiligt ditmålad pil i paint eller nåt?

Skall skruvas bort pronto imorrn när älsklingen rullas ut i solskenet för första gången i år.
 

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Ort
Falun
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Det var omöjligt att placera ballasten i lykthuset, fick förlänga sladdarna och montera i verktygsfacket. Jag lägger upp några bilder på ballastmonteringen, ljusbilden och en på bara hojen.
Jag tror att man syns mycket bättre nu, med det här ljuset.

:tummenupp Tack för bilderna, ser riktigt bra ut....Köpte du för både hel och halvljus eller som de flesta "bara" verkar köpa för halv?
 

TorsbyHenrik

RIDER
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Torsby
Hoj
HONDA CBR929RR-2000
Slip-on!

Ja appropå db-killerns vara eller icke vara. Hur kör ni ... i eller ur ?.
Namge gärna system oxå.

Tänkte bara rekomendera G&G slipon till er6! Mkt snygg design och låter otroligt skönt! Jag kör utan noisekiller:yoparty

Min ljuddämpare är från funbike och tror den kostade 4500:- ifjol iaf!

Köpte även en hugger från www.s-racing.se som blev riktigt fin på hojen!

Mvh Henrik
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Kylfläkten?

Var ut en sväng idag och det blev lite kökörning i stan. Märkte efter ett tag att kylfläkten startade. Tycker det var lite väl tidigt, dels hade jag bara kört nån mil och dels så var det bara 12grader ute. Ska den verkligen starta så tidigt? Så har det aldrig varit på nån annan hoj jag haft. Oftast har den inte ens gått vid stadstrafik i 30graders värme på mina andra hojar.
Kylvätska finns...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top