ER6-tråden

TopperHarley

Jaha?
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
FZ6-N
than skrev:
2513250Åkte ner till Borås för att provköra en begagnad Hornet som var den enda hoj jag kunde tänkta mig. Efter provkörningen övertalade försäljaren mig att testa en ER6n med leo vince. Snacka om att bli omvänd på en gång!! Varför köpa en begagnad Hornet när man får en ny ER6 för samma pris?

than skrev:
2522813 Nån som har testkört en Hornet 600 och kan jämföra mot ER6? Sålde min gamla (men fina) FZ 750 idag och hoppas kunna köpa ER6 eller Hornet till höstpris. Några synpunkter på valet?

Har som sagt testkört en ER6 och blev kär direkt men nu kan jag få en helt ny Hornet till samma pris, vad välja???

Du provade väl båda? Eller blev det att du bara testade ER6:an? :confused:

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
TopperHarley skrev:
2524140 Du provade väl båda? Eller blev det att du bara testade ER6:an? :confused:

Ja, testade först en Hornet, 98:a var det med alldelles för brett cross-styre. Vart inte alls imponerad och undrade när jag kom hem om den inte var strypt utan att affären visste om det. Jag tyckte framförallt att vridet var väldigt segt på Hondan och att både vrid och ljud var sämre än min gamla FZ 85:a. Kawan kändes riktigt stark vid jämförelse.

Frågan är väl huruvida Horneten modell 06 har bättre vrid? Jag vill inte konstant behöva ligga över 10000 rpm för att det ska kännas som att åka hoj. Tyvärr verkar det inte finnas någon Honda-dealer med demohojar i närheten annars hade det ju bara varit att åka dit och testa.

Kändes också som att ER6:an tog vinden lite bättre.

Man skulle få låna en av varje i en vecka och behålla den bästa!!!

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
ER6n 07
Jag planerar att köpa en ER6-n nästa vår. (har uppkörning på måndag, om en vecka) :) Så denna tråden är riktigt intressant att läsa!

Jag har letat bra bilder på 2007-års färger och bara hittat små lågupplösta på Kawasakis hemsida. Därför bestämde jag mig för att redigera den svarta från 2006 så att den ser ut som en 2007:a, så här är den: (med röd ram osv)

attachment.php

Sedan passade jag på att göra den så som jag själv hade velat ha den:
(svart med svart ram)

attachment.php

Hoppas att inlägget ser bra ut, kan inte påstå att jag postar här så ofta! :)

Bifogat

• er6n_07_br.jpg
    er6n_07_br.jpg
    138.8 KB · Visningar: 1,825
  • er6n_07_bb.jpg
    er6n_07_bb.jpg
    135.8 KB · Visningar: 880

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
than skrev:
2524180 Ja, testade först en Hornet, 98:a var det med alldelles för brett cross-styre. Vart inte alls imponerad och undrade när jag kom hem om den inte var strypt utan att affären visste om det. Jag tyckte framförallt att vridet var väldigt segt på Hondan och att både vrid och ljud var sämre än min gamla FZ 85:a.

Testa en Hornet 900!
Går att få loss för samma pengar som en er6n.
Ligger en fräsh 02 ute för 52.

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Serne skrev:
2522277 Tja finns det någon här som har lite bilder när de kör på bakhjul/framhjul/börnar/bredställ med sin er6:a.... har lyckats med allt utom framhjulet än så länge.... skulle vara kul med lite bilder/bildbevis....

Har inte någon fotot Dig när Du åker på bredställ? för det vill då Jag se iaf:tummenupp

Mr Gendarm

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
ER6n
Provkörde en Buell idag. Fy fan vad jag är glad att jag har en ER6:a. Blev grymt besviken på Buellen. Inte ens ljudet imponerade, fast det är klart, det var ju bättre än ER6:an. Nej, får nog behålla hojen ett tag till.

Serne

gatterrorist
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
Kawasaki er6-n
Mr Gendarm skrev:
2528578 Provkörde en Buell idag. Fy fan vad jag är glad att jag har en ER6:a. Blev grymt besviken på Buellen. Inte ens ljudet imponerade, fast det är klart, det var ju bättre än ER6:an. Nej, får nog behålla hojen ett tag till.
åfan
jag som trodde buellen var en värsting..... då e det inget imponerande med andra ord!??

jesse_j

Migraine boy - thats me!
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Kawasaki ER-6N RIP!
ER6 vs SV?

Jag bor sedan några månader i Australien, jag har tidigare ägt ett par motarder samt en SV 650 -02. Efter att fått reda på att en sprillans ny ER-6N bara kostar 43k i det här landet så har suget blivit för stort, jag ska i dagarna leta upp en handlare för att få en provtur. Någon här som kan jämföra den med en SV650? Körglädje, effektmässigt etc? Jag är 186cm lång, hur sitter man då?

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki Versys 1000
jesse_j skrev:
2529865 Jag bor sedan några månader i Australien, jag har tidigare ägt ett par motarder samt en SV 650 -02. Efter att fått reda på att en sprillans ny ER-6N bara kostar 43k i det här landet så har suget blivit för stort, jag ska i dagarna leta upp en handlare för att få en provtur. Någon här som kan jämföra den med en SV650? Körglädje, effektmässigt etc? Jag är 186cm lång, hur sitter man då?

Jag har inte testat SV.
Men jag är 185 cm och sitter väldigt bra på ER-6n.
Bara en sak jag klaga på vad som gäller körställningen, det är att sadelen är för
mjuk så man kan inte sitta för länge på den. Bara typ 10 mil i taget sen krävs en
paus.

Serne

gatterrorist
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
Kawasaki er6-n
jesse_j skrev:
2529865 Jag bor sedan några månader i Australien, jag har tidigare ägt ett par motarder samt en SV 650 -02. Efter att fått reda på att en sprillans ny ER-6N bara kostar 43k i det här landet så har suget blivit för stort, jag ska i dagarna leta upp en handlare för att få en provtur. Någon här som kan jämföra den med en SV650? Körglädje, effektmässigt etc? Jag är 186cm lång, hur sitter man då?

Jag är 1.90 lång och har inga problem med körställningen..... tyckte att benvinkeln var lite skart i början men jag vande mej fort....

jesse_j

Migraine boy - thats me!
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Kawasaki ER-6N RIP!
Serne skrev:
2533432 Jag är 1.90 lång och har inga problem med körställningen..... tyckte att benvinkeln var lite skart i början men jag vande mej fort....

Tack för svaren, jag var nere vid Kawasaki tidigare idag och provkörde, effektmässigt kändes den ungefär som min gamla SV, men körställning passade mig bättre och jag tyckte den kändes lättare och smidigare. På det hela var jag imponerad av hur mkt mc det är för de pengarna.

Jag plockar upp den på måndag!

Helförsäkring på mig (26år) kostade f.ö drygt 2000kr per år :tungan inte illa.

Böjjarn

Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Serne skrev:
2522277 Tja finns det någon här som har lite bilder när de kör på bakhjul/framhjul/börnar/bredställ med sin er6:a.... har lyckats med allt utom framhjulet än så länge.... skulle vara kul med lite bilder/bildbevis....

UrSÄKTa stavningen i mitt förra svar till Dig.. vill Du se bilder/film med er6, kolla in berglundracing.com (dock i stuntvertion)!!! Om Du lägger ut lite bilder eller rent av lite film, så ska jag filma en wheelie innan snön kommer. Är dock ingen wheeliekung, men ett par växlingar skall nog kunna bli med!!

Serne

gatterrorist
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
Kawasaki er6-n
Böjjarn skrev:
2538039 UrSÄKTa stavningen i mitt förra svar till Dig.. vill Du se bilder/film med er6, kolla in berglundracing.com (dock i stuntvertion)!!! Om Du lägger ut lite bilder eller rent av lite film, så ska jag filma en wheelie innan snön kommer. Är dock ingen wheeliekung, men ett par växlingar skall nog kunna bli med!!

Angående bredställ så menar jag inte att jag kan blåsa igenom en kurva i 90 blås å att bakänden kommer före i slutet av kurvan på en torr väg, snarare lite test på blöt asfalt å grus å sånt....pappa å jag håller på å exprimenterar lite med allt möjligt....... ett JÄTTETACk för filmerna.............

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Simonpimon skrev:
Plan väg, vindstilla 9 500 r/m: 210 km/h på mätarn, 200 verklig. Utäxlingen är inte optimerad för toppfart, då maxeffekt (70hk) infinner sig vid ~8 500 r/m, vid 9 500 är det 10hk mindre

Böjjarn

Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Serne skrev:
2539462 Angående bredställ så menar jag inte att jag kan blåsa igenom en kurva i 90 blås å att bakänden kommer före i slutet av kurvan på en torr väg, snarare lite test på blöt asfalt å grus å sånt....pappa å jag håller på å exprimenterar lite med allt möjligt....... ett JÄTTETACk för filmerna.............

.............

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...