ER6-tråden

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
Nu är det bara kraschpuckarna som jag måste få på också. Men det känner jag inte att jag kommer få ihop om jag inte får nån manual eller nåt.
Vad tror ni en verkstad skulle ta för det om jag lämnar det till dem?

vad tycker ni om att åka er6 för jag fundera på att köpa mig en..

Köp!
Jag köpte en utan att ha provkört.
Jag är supernöjd. Kanonhoj för dig som inte åker på mcsemester kanske? (inte för att jag vet hur det är eftersom jag aldrig gjort det)
Jag håller mig till stadskörning eftersom jag bor i stan.

Ännu en fråga jag kom på.
När jag flyktigt läste instruktionsboken till hojen så stod det nåt om att låsa fast hjälmenpå hojen.
Det skulle man kunna göra med de vajrar som sitter under sadeln som ni ser på sidorna här
Hur funkar det? Och hur brukar ni göra med era hjälmar? Kan vara träligt att bära runt på dem hela tiden.
Jag har kallt lämnat hjälmen på en av speglarna vid några tillfällen men det känns inte bra.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nu är det bara kraschpuckarna som jag måste få på också. Men det känner jag inte att jag kommer få ihop om jag inte får nån manual eller nåt.

Är det något speciellt med puckarna till ER6:an eller fick du inte med någon instruktion? De brukar sitta med en skruv så man tar bort originalet och skruvar dit pucken med den medföljande skruven (längre). Går ännu fortare än att byta ljuddämpare.

Posta några bilder på puckarna.

Ännu en fråga jag kom på.
När jag flyktigt läste instruktionsboken till hojen så stod det nåt om att låsa fast hjälmenpå hojen.
Det skulle man kunna göra med de vajrar som sitter under sadeln som ni ser på sidorna här
Hur funkar det?

Du tar av sadeln, trär en av vajrarna genom din hjälms hakband (t ex D-ringen) och sedan krokar du fast öglan i en haken som finns i närheten av vajerns infästning. När du sedan låser fast sadeln igen så kan du ha två hjälmar hängande på varsin sida av hojen.
 
Last edited:

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
vad tycker ni om att åka er6 för jag fundera på att köpa mig en..

Har inte så mycket att jämföra med (XJ750, CB750, SV650S, R1 och lite motarder), men jag tycker den är otroligt trevlig. Rolig både när man fiskör och när man pressar den mot literhojar på kurviga vägar.

Roligaste var när jag körde igenom stan förra sommaren och ett gäng dagisungar på utflykt unisont börjar tjuta av skräck när jag mullrade förbi (LeoVince exkl dB-killer). :hihi
 

frulo

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2007
Ort
stad
Hoj
Er-6n -06
Om vädret nu för en gång skull uppför sig...kanske man får sig en tur i helgen...:tungan

Jag behöver skaffa mig ett lås. Har läst om oxford patriot låset här i tråden. Sen finns ju Kawas bygellås. Vad är att föredra, skivbromslås eller bygellås..?
Vilket rekommenderar ni...?
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Vad är det för nåt?

jag har inte startat den än. Ville ta en liten paus först och invänta nåt svar från er. Jag ska ut och starta den nu och sedan skruva tillbaka bromsen och det sista . Imorgon ska jag ut o åka lite. Ska bli runt 5+ med växlande molnighet. Räcker för mig :)

Nu har jag startat den!!! Vilket ljud! Spontant jubel kom ur mig! :D
Ska bli mysigt att rulla ut imorgon med min nya skapelse.

Att pilla med sub-trottlarna ska ge mer gensvar på gasen och dom där rören lite mer ljud, återstår att se. :)

Hade du Power Commander på din hoj där nu då OooGeeDoo? Man får väl inte ut max av sliponet utan PC och en vettig map, utöver ljudet då. :)
 

momento76

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Malmköping
Hoj
kawasaki er6n gpz 550 ktm 125exc
nu är man en grön er6n ägare ,9 mil hem från försäljaren idag trodde jag skulle frysa ihjäl trots 5+grader å 2 stopp man kanse är vekling va vet ja.det jag kunde anmärka vid vid fösta turen var noll bakåtsikt å kanse lite för hård stäld fjädrig bak (lättviktare) är van vid en offrod som nästan gungade över guppen män man vänjer sej nog snart väghållningen var super mot min gammla häck iaf.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
nu är man en grön er6n ägare ,9 mil hem från försäljaren idag trodde jag skulle frysa ihjäl trots 5+grader å 2 stopp man kanse är vekling va vet ja.det jag kunde anmärka vid vid fösta turen var noll bakåtsikt å kanse lite för hård stäld fjädrig bak (lättviktare) är van vid en offrod som nästan gungade över guppen män man vänjer sej nog snart väghållningen var super mot min gammla häck iaf.

Dom flesta har strul med speglarna på N-modellen och vissa på F, det fanns förlängare att köpa!

Fjädringen är det bara att skruva till med nyckeln som ligger i verktygsväskan. :)
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Någon som vet vad det kostar att strypa en ER6n?
Köpten en silvergrå/röd till frugan förra helgen... Nu har jag lagt ut dotterns ER5 på blocket... Dottern SKALL ha en ER6 också... en SVART... Den damen vet vad hon vill ha...
Så, hon måste ju åka på strypt till juli... så jag måste strypa den eller om jag hittar någon som är mellanklassreggad redan...

Läste på en sajt att den måste strypas av verkstad... men har ju stryp andra hojar osv. med brickor och trottelstopp osv. sedan regg besiktigas med intyg osv. men hoppas någon i denna tråd vet hur det är med ER6;an...
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Någon som vet vad det kostar att strypa en ER6n?
Köpten en silvergrå/röd till frugan förra helgen... Nu har jag lagt ut dotterns ER5 på blocket... Dottern SKALL ha en ER6 också... en SVART... Den damen vet vad hon vill ha...
Så, hon måste ju åka på strypt till juli... så jag måste strypa den eller om jag hittar någon som är mellanklassreggad redan...

Läste på en sajt att den måste strypas av verkstad... men har ju stryp andra hojar osv. med brickor och trottelstopp osv. sedan regg besiktigas med intyg osv. men hoppas någon i denna tråd vet hur det är med ER6;an...

Voilà; http://www.mcweb.se/ShowProduct.aspx?prodid=1262&cat=583 . Ett nedköp till 25 kw för rimliga 140 spänn!

edit: missade grejen om att man måste boka montering; kanske inte fasligt dyrt, alternativt att man kan beställa samma sak från annat håll.
 
Last edited:

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Det finns inga dumma frågor osv. Varit mycket prat om dom den senaste veckan!

http://www.fortycaliber.org/ - Klicka Sub-Throttle Removal i vänsterlänken.

Tackar, verkar vara endel mek me. Vår se om man orkar. Får nog hojen nästa vecka, dom håller på att montera ihop den me tillbehör mm. Men det känns ju inte helt 100 att köra nu även om det e tort ute, finns ju fortfarnde massa salt på vägarn, det e ju inte så bra för hojen. Lr har ja fel?
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Bara att tvätta av den, ut och njut om du kan. Här uppe hindrar en knapp kilometer med halka mig från att komma ner på barmark, hade det varit rent hade jag varit ute och kört. :)

NER till vägen kommer jag, men det är svårt att få fäste om man ska upp igen kan jag tro, så jag vågar inte chansa. :p
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Man kan ju inte förnekla att man e duktigt sugen på att köra, fan inte ens korsbandoperationen ja nyss gjort ska hindra mig. Hört nåra hojar köra förbi här utenför i veckan, sjunger ljuvligt. Vi för hoppas på en tidig ocj låång mc-sommar.
 

jan_karlsson75

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
ER-6n abs
tack för svaret man få väl ge sig iväg till växjö och handla då sålde min triumph tt600 igår

...och jag som bor i Växjö körde 17 mil till Borås för att köpa min. Stibix har en demohoj så man kan provköra :tummenupp Dessutom har dom nya ER-6or på lager (I växjö fick jag svaret att det kan ta upp till en månad att få hojen).

En stor fördel med ER-6 är försäkringen, jag ger 1549kr första året, bor centralt i Växjö, bilsport-mc får betyget: :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
En stor fördel med ER-6 är försäkringen, jag ger 1549kr första året, bor centralt i Växjö, bilsport-mc får betyget: :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Bilsport Mc är mkt tillmötesgående och bra även när/om det händer något.

Vurpar man hojen innan 300mil och det skulle kosta mer än 30% av nyvärdet att reparera så får man lösa ut en ny hoj, 3000 självrisk. :)
Inga konstigheter.

Mkt bra uppföljning och ersättning av ev. kroppsskador o ersättning av skyddskläder och saker runt omkring.

Rekommenderar bilsport mc varmt.
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Instämmer... Har alla våra 4 hojar hos dem och då ger dem även flerhojsrabatt. Frugans ER6 skulle kosta runt 10000:- på de andra bolagen, på Bilsport och MC så vart det 3338:-/helf/helår. (Dotterns kommer kosta 3360:- för tjejförsäkring och då endast 3 år med lappen)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top