ER6-tråden

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
shit... blir inte roligt att punga ut hela årsbeloppet på en gång =( inte direkt så jag har hunnit spara ihop till det...

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
GSX-R 750 1999
Bilsport får du ju inte ställa av med och den låg på ca 23k för mig för hel/helår så den går ju fetbort..

Får och får... ...det får man kanske inte i deras ögon men det enligt mina efterforskningar helt lagligt och de kan inte stoppa dig.

Jag hamnade i en liten dispyt med BS/MC för ett tag sedan och det enda alternativet i mina ögon var att byta bolag.

Jag ringde och sa att "jag vill byta bolag" varpå de drog den inövade försäkringssäljarfloskeln från formulär 1A: "Våra försäkringar gäller årsvis".
Jag ställde av och ringde igen och sa samma sak. De blev bokstavligt talat skitsura men medgav till sist att det finns inget de kan göra åt saken. Jag frågade specifikt om de kunde dra saken till inkasso men det kunde de inte göra.

Sideffekten är att om du försöker bli kund där igen innan det datum då din uppsagda försäkring skulle förfallit (och med samma MC) får du pynta in mellanskillnaden.

De har skickat ett par brev och påpekat att om jag inte betalar så kommer mitt försäkringsskydd hos BSMC att upphöra. I mitt fall var det ju precis vad jag ville. Så visst går det, om än med lite krångel och sura miner.

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Kollade upp det idag faktiskt, lätt billigaste hittills.

9621:- för hel och helår med parkering utomhus. Tyvärr så hade det inte möjligheten att dela upp försäkringen.. så man måste punga ut 9621:- rakt upp och ner och den är alltid lite halvjobbig. Sen måste du ha 2 st nyckelförsäkringar hos dem, dvs precis som du sa kan du plocka 2 olycksfallsförsäkringar som för mig landade på ca 400:- st/år.

Sen är ju ändå frågan.. på den körbara tiden av året Maj-Sista september (lite sådär mellan tumme och pekfinger) så blir det ändå minst ca 5000:- billigare än ex IF, Bilsport, mfl och då tillkommer ju ca 150:- / månad från dem under tiden den står i garage med ex IF. Bilsport får du ju inte ställa av med och den låg på ca 23k för mig för hel/helår så den går ju fetbort..

Spännande detta med försäkringar.. blivit som en sport för mig att bli skinnad så lite som möjligt..

Jag kan faktiskt köpa en ny er-6:a och med inkluderad halvförsäkring nästan tjäna på att ta en ny hojj mot min -08:a men skulle aldrig göra mig av med min älskling.. svart med mattsvarta ram.. thats the shit ;)

Så gott att ha en försäkring på bilsport&mc som bara är på ca 3200:- första året. och sedan bara typ 5200:-år/hel och en självrisk på 3000:.- fast vurpade juh tyvärr i december så skulle det hända inom ett år igen att man behöver försäkringen så var det en självrisk på 10000:- uuusch.. men det ska juh inte hända.

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
jupp
Det är också himla gott att ligga på 2500 kr/år/hel, bilsport&mc.... :)

Det är helt otroligt vad det varierar mellan bolagen, det kan alltså vara bra att vara 30+ ibland... :)

Jag kollade trygghansa nu och de skulle ha 17 900 kr/år/hel !!! Då har jag ändå rabatt där.

//Fredrik

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Då va man inte en "ER6" ägare längre, sålde den idag. Vart sjukt nöjd men vill ha lite mer "kraft", så nu blir de en gixxer 750 -08! ha ett bra mc år!

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Hej

Vet någon om det finns något liknande styre att köpa från Europa som nedan...
http://www.motospecialties.com/stor...1=Handlebars&type2=Street&category=Sport Bars

Köper man detta från USA landar priset på knappt 2500 vilket är lite väl saftigt.

När jag köpte mina så fanns det inte till salu inom EU, det var dock ett år sedan, det kan ha ändrats. Största chansen är väl i såna fall Ebay skulle jag tro.

Det ger en riktigt skön sittställning, i alla fall för mig.

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Har försök att skumma igenom detta tråd men det är grymt tidsödande...
Har några funderingar...

Var kan man köpa en hugger som passa bra?

Någon som kan tipsa om ett bra styre som lämpar sig bättre på er6:an? samt hur man går tillväga när man ska byta det?

Finns det någon i Uppsala trakten som kan mappa in min hojj? har pcIII samt slutburk så en mappning borde göra något?

Någon som provat att montera xenonljus? läste en annan tråd där man kunde köpa billiga kitt från Kina? vilket paket passar våra hojjar? är främst intresserad av halvljus då jag misstänker att starttiden inte är så blixtsnabb som ett helljus bör vara?
Finns säker svar på alla mina frågor i tråden men att hitta det är lättare sagt än gjort =)

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har några funderingar...

Någon som kan tipsa om ett bra styre som lämpar sig bättre på er6:an? samt hur man går tillväga när man ska byta det?

Finns det någon i Uppsala trakten som kan mappa in min hojj? har pcIII samt slutburk så en mappning borde göra något?

Någon som provat att montera xenonljus? läste en annan tråd där man kunde köpa billiga kitt från Kina? vilket paket passar våra hojjar? är främst intresserad av halvljus då jag misstänker att starttiden inte är så blixtsnabb som ett helljus bör vara?
Finns säker svar på alla mina frågor i tråden men att hitta det är lättare sagt än gjort =)

Hugger: Ebay

Styre: Biltema

Xenon: PM

:)

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Behöver lite akut-hjälp...

Har hojen står i kallförvaring och trodde inte att snön skulle ligga så här länge så jag har varit ute med jämna mellanrum och låtit den gå, för batteriets skull då. Nu ger jag upp vintern och tänkte ta in batteriet men får inte upp det. Vet att jag läste någon beskrivning på hur man går tillväga för inte alls länge sedan men nu hittar jag den inte. Jag får bort skruvarna men sen är det ju en mindre omöjlighet att få upp det. Måste mer saker bort inann? Hur lyckas ni?

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1200GS
Behöver lite akut-hjälp...

Har hojen står i kallförvaring och trodde inte att snön skulle ligga så här länge så jag har varit ute med jämna mellanrum och låtit den gå, för batteriets skull då. Nu ger jag upp vintern och tänkte ta in batteriet men får inte upp det. Vet att jag läste någon beskrivning på hur man går tillväga för inte alls länge sedan men nu hittar jag den inte. Jag får bort skruvarna men sen är det ju en mindre omöjlighet att få upp det. Måste mer saker bort inann? Hur lyckas ni?

2 påpekanden:
-Man skall inte köra en motorcykel på vintern om man inte varmkör den under en längre tid. Det bildas kondens i motorn och det innebär korrosion.
-Ett batteri har mycket större självurladdning i rumstemperatur än vid kallt väder. Om batteriet är väl laddat så mår det bäst av att sitta kvar/stå ute. Om det inte är laddat kan det dock frysa sönder. Jag skulle laddat batteriet och kopplat bort polerna och låtit det sitta kvar.

Last edited:

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
2 påpekanden:
-Man skall inte köra en motorcykel på vintern om man inte varmkör den under en längre tid. Det bildas kondens i motorn och det innebär korrosion.
-Ett batteri har mycket större självurladdning i rumstemperatur än vid kallt väder. Om batteriet är väl laddat så mår det bäst av att sitta kvar/stå ute. Om det inte är laddat kan det dock frysa sönder. Jag skulle laddat batteriet och kopplat bort polerna och låtit det sitta kvar.

Det var just frysrisken jag var rädd för. Har ingen ström där den står just nu så att ladda det på plats är inte ett alternativ.

Fick ur det i alla fall och nu står det på laddning. Tar ditt råd och ställer ut det igen när det är färdigladdat. Man kan ju hoppas på att hinna ta sig en tur om någon månad... *tittar ut och ser en jäkla massa snö dimper ner...*

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
Kawa 650 twin
Har några funderingar...

ska du ha hugger gå för en ermax, lackad efter din cykels originalfärg. du kan köpa den tex här:

http://www.redracingparts.com/en/english.htm

http://www.motospecialties.com/store.asp?store=ninja650shop&level=type&type=Rear Huggers

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
ER6f
jaha, då va man sur igen då...

har äntligen fått lite tid att pyssla om hojjen, tänkte att jag skulle montera bobbins och få upp den på depåstödet (jag vet att jag är sent ute, men bättre sent än aldrig ? )

jag har köpt bobbiner ifrån power bike vid arlandastad, de är ju kawa dealers så man kan ju bara anta att man får rätt grejjer när man ber dom beställa till en er6f, men när man väl ska montera så passar inte gängan alls, jag testar att ta i en aning men det är tokstopp, då som först läser jag på förpackningen... fitting guide : i princip alla kawa som heter Z nånting =(

vad har ni för bobbiner, vart köpte ni dom ?

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600

har äntligen fått lite tid att pyssla om hojjen, tänkte att jag skulle montera bobbins och få upp den på depåstödet (jag vet att jag är sent ute, men bättre sent än aldrig ? )

jag har köpt bobbiner ifrån power bike vid arlandastad, de är ju kawa dealers så man kan ju bara anta att man får rätt grejjer när man ber dom beställa till en er6f, men när man väl ska montera så passar inte gängan alls, jag testar att ta i en aning men det är tokstopp, då som först läser jag på förpackningen... fitting guide : i princip alla kawa som heter Z nånting =(

vad har ni för bobbiner, vart köpte ni dom ?
LLS racing i olika färger , 149 kr st , finns med puck utanpå också..

maila rucknrunracing@telia.com för detaljer.

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
jupp
... Någon som provat att montera xenonljus? ...

vx har tidigare postat i tråden om sin xenon-montering, kolla inlägg: 1438 och 1476

... vad har ni för bobbiner, vart köpte ni dom ?

Jag tyckte att Kawasaki's bobbiner inte var så dyra så jag använder dem, passar fint, konstigt vore annars ...
Jag använder detta depåstöd som jag är nöjd med, det hade varit bättre med fasta Y-klykor men man kan inte få allt. :)

Angående hugger så skall jag beställa en från S-Racing, 1200 spänn för en svartmålad är helt ok.

//Fredrik

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...