ER6-tråden

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Här är ett ljudklipp på hojen.
http://www.youtube.com/watch?v=9lj9xjTAgys

Hojen står i ett garage därav mullrandet i bakgrunden, men man hör kvittrandet iaf.

Jag gissar på att någon mellanvägg inne i ljuddämparen har släppt och läcker, vilket framkallar vibrationer alt. pysljud inne i dämparen. Kan du inte prova utan ljuddämpare eller låna någons? Vet inte var du bor men har du nära till Halmstad kan du alltid komma förbi och prova med min originalburk.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ja haha. Jag kanske hör helt fel men det kommer inifrån ljuddämparen och inte nåt utanför. Så vilka brickor skulle det kunna vara? Kände på brickorna nu när jag var och fixade klippet och det verkar ju sitta fast, sen har jag ju dragit åt skruvarna efter jag försökte få loss ljuddämparen.

Jadu de låter ju inte som de ska iaf.
Kolla med Uberkill här på forumet , han har ett system från sin gamla er6 till salu.
Du kan säkert köpa de för en billig slant.
Annars finns de system på ebay snorbilligt!
 

SuperBiker2000

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
Stad
Hoj
ZZR600
Jag gissar på att någon mellanvägg inne i ljuddämparen har släppt och läcker, vilket framkallar vibrationer alt. pysljud inne i dämparen. Kan du inte prova utan ljuddämpare eller låna någons? Vet inte var du bor men har du nära till Halmstad kan du alltid komma förbi och prova med min originalburk.

Jadu de låter ju inte som de ska iaf.
Kolla med Uberkill här på forumet , han har ett system från sin gamla er6 till salu.
Du kan säkert köpa de för en billig slant.
Annars finns de system på ebay snorbilligt!

Det låter högst troligt att det kan vara en mellanvägg som släppt. Har inte tänkt på det innan.
Får testa montera av dämparen igen och starta igång den utan då.

Tack för att du erbjöd dig att låna ut din ljuddämpare Ola, bor i Uddevalla så tyvärr lite långt från Halmstad.

Jädra skit om man blir tvungen att köpa ny burk till en hoj som ska säljas :huvet

Edit: Förresten får inte lamdasonden spel om jag startar motorn utan ljuddämparen på?
 
Last edited:

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Skåne
Hoj
ER6n 07
Tack för tipset om Svedea!
Jag skulle sparat 1200 kr om jag tagit deras "säkraste" alternativ, men ringde Bilsport MC och sa att jag skulle säga upp försäkringen. Då kunde de istället sänka mitt pris med 1700 kr! Grattis till mig! :) hehe.
Typiskt bara att man ska behöva ringa och "klaga". Undrar hur länge man hade betalat "överpris" om man inte ringt...
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Gick in i ladan idag när jag kom hem från jobbet, vred om nyckeln och nuddade tändningen och hojen vaknade till liv som om det aldrig vart vinter. Blev 4 mil ute i värmen, fint att vara igång igen. :tummenupp
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Det låter högst troligt att det kan vara en mellanvägg som släppt. Har inte tänkt på det innan.
Får testa montera av dämparen igen och starta igång den utan då.

Tack för att du erbjöd dig att låna ut din ljuddämpare Ola, bor i Uddevalla så tyvärr lite långt från Halmstad.

Jädra skit om man blir tvungen att köpa ny burk till en hoj som ska säljas :huvet

Edit: Förresten får inte lamdasonden spel om jag startar motorn utan ljuddämparen på?
Skulle inte rekommendera dig att starta hojen UTAN ljuddämparen!
 

SuperBiker2000

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
Stad
Hoj
ZZR600
Så nu hart man vart i garaget och skruvat av ljuddämparen. Skakade den en del och visst var det grus i den, fick ut allt tror jag.
Startade sedan igång hojen några sekunder för att lyssna, JÄVLAR vilket bröl det blev men kunde inte höra något kvittrande ljud dom få sekundrarna som hojen var igång iaf.
Satte tillbaka ljuddämparen, med hopp om att det var gruset som lät. Startade igång den igen, men skit också, ljudet är kvar!
Så det blir väl till att beställa en ljuddämpare, yes vad roligt! :huvet
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Så nu hart man vart i garaget och skruvat av ljuddämparen. Skakade den en del och visst var det grus i den, fick ut allt tror jag.
Startade sedan igång hojen några sekunder för att lyssna, JÄVLAR vilket bröl det blev men kunde inte höra något kvittrande ljud dom få sekundrarna som hojen var igång iaf.
Satte tillbaka ljuddämparen, med hopp om att det var gruset som lät. Startade igång den igen, men skit också, ljudet är kvar!
Så det blir väl till att beställa en ljuddämpare, yes vad roligt! :huvet

Då finns det ju inget att förlora, borra upp ljuddämparen och se om du hittar det ev. läckaget. Om du har tur kanske ljudet upphör. Om du har tillgång till svets kan du lappa ihop ljuddämparen efter operationen.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Så nu hart man vart i garaget och skruvat av ljuddämparen. Skakade den en del och visst var det grus i den, fick ut allt tror jag.
Startade sedan igång hojen några sekunder för att lyssna, JÄVLAR vilket bröl det blev men kunde inte höra något kvittrande ljud dom få sekundrarna som hojen var igång iaf.
Satte tillbaka ljuddämparen, med hopp om att det var gruset som lät. Startade igång den igen, men skit också, ljudet är kvar!
Så det blir väl till att beställa en ljuddämpare, yes vad roligt! :huvet

Somsagt kolla med Uberkill här på forumet , han har en orginal dämpare till salu.
 

richoR6

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
2006 Kawasaki ER6
Nu ska bågen snart ställas på! Kan nämna att jag hittade en billig trafikförsäkring på Trygghansa för 300 kr per månad med möjlighet att ställa av den. Nice:) Men det tråkiga var att brorsans R6a kostar 302 kr per månad för trafikförsäkring:( Så jag har alltså tjänat 2 kr på att köra en hoj med 57 hk mindre än R6an. Jag sålde nämligen R6an till brorsan för att spara lite försäkrings pengar...

Jag letar efter ett orginal styre till en ER6-n, någon som vet vart man hittar ett sådant billigt, gärna begagnat?
pengar:)
 

Michelle88

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
2010 Ducati 848
Fick räkningen från försäkringsbolaget nu i dagarna och ibland är man verkligen glad att man är tjej! Betalade 3400 för en helförsäkring första året och nu betalar jag 2500 för samma försäkring.. Men jag blev faktiskt förvånad, hörde på radion för ett tag sedan att tjej-försäkringar inte skulle få lov att vara billigare än "kill-försäkringar"... Har jag hört fel eller börjar det inte gälla med en gång eller är det bara på nya försäkringar...
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Fick räkningen från försäkringsbolaget nu i dagarna och ibland är man verkligen glad att man är tjej! Betalade 3400 för en helförsäkring första året och nu betalar jag 2500 för samma försäkring.. Men jag blev faktiskt förvånad, hörde på radion för ett tag sedan att tjej-försäkringar inte skulle få lov att vara billigare än "kill-försäkringar"... Har jag hört fel eller börjar det inte gälla med en gång eller är det bara på nya försäkringar...

Det ska börja gälla 2012 om jag inte minns fel.
 

Masse30

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Västervik
Hoj
Er6f 2009
Efter att jag kört in min 3e er6a så kan jag konstatera att något är fel på denna fina hoj. Jag har en grym svacka i mellanregistret mellan 5000-6500 varv/min, dör nästan helt för att sedan brumma iväg igen.
Är det någon mera än jag som upplevt detta. Är som sagt min 3e er6a och jag har alldrig upplevt detta tidigare på någon av mina hojjar.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Lånar tråden vet nån vart man kan köpa ett slipon till hojen samt som har bra pris vad rekommenderas? är ute efter mer gött ljud effekten är inte så viktig
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Nejdå! inte alls, Paypal är skit bra. Han får inte pengar förens du har tagit emot det. Bikersneed har ju bara något konstigt märke eller? Jag gillar Leo så mycket också :p 2300 gav jag med frakt å allt och hade det efter 3 arbetsdagar
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Nejdå! inte alls, Paypal är skit bra. Han får inte pengar förens du har tagit emot det. Bikersneed har ju bara något konstigt märke eller? Jag gillar Leo så mycket också :p 2300 gav jag med frakt å allt och hade det efter 3 arbetsdagar

har du nån adress till firman 2300 är ett bra pris :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top