Ekendahl
Medlem
Någon som gör något kul med sin er6:a under de vintervilan?
Ska fixa lite lack och små mods hade ja tänkt ????
Ska fixa lite lack och små mods hade ja tänkt ????
Någon som gör något kul med sin er6:a under de vintervilan?
Ska fixa lite lack och små mods hade ja tänkt ????
Någon som gör något kul med sin er6:a under de vintervilan?
Ska fixa lite lack och små mods hade ja tänkt ????
Ingen bra idé att plocka bort strypning utan att regga om.
Vid ev olycka kan du få problem.
Vet, tråkigt svar
Kan inte hitta någonstans i mitt inlägg att jag skriver att jag inte ska regga om den
Sen får du väldigt gärna specificera vad jag kan få för problem vid en olycka om strypningen är borta och den inte är omreggad. Har försökt hitta information om vad det är för problem alla pratar om..
Rent formellt så är det ju annan effekt på fordonet än vad som avtalats vid försäkring och besiktigas med. Om det i förlängningen innebär att det inte är trafikvärdigt i lagens ögon vet jag inte. Men att ge försäkringsbolag en chans att höja självrisken till ett basbelopp eller avskriva ärendet helt till sin förmån är ju dumt.
Extremfall av detta är ju streetracebilen härom året. Du vet den där mustangen som förverkades som brottsverktyg. Den hade visserligen registreringsnummer men var så modifierad att det inte var att betrakta som samma bil längre. Ägaren kammade noll överallt och blev kvar med räkning för sitt juridiska ombud i tre instanser.
När det kommer till försäkring så svarar mitt försäkringsbolag såhär: "Vi beräknar alltid våra premier på motorcykelns ursprungseffekt så fort ägaren till fordonet har möjlighet att ta ett A-kort, så vid en skada är det inga som helst konstigheter eftersom du får köra en både en A2 registrerad hoj och en A registrerad."
Har även skrivit till trafikverket men fick inget vettigt svar :" Motorcykeln ska vara registrerad med den motoreffekt som den har. Du får problem om den har högre effekt och inte är omregistrerad, om det exempelvis händer en olycka så kan det hända att försäkringsbolaget inte vill vara med längre, då den har högre effekt än vad man försäkrat den med."
Han gav inget svar på vad man kan få för problem. Så är väl kvar att höra med polisen vad påföljden kan bli.
MEN min tanke är att regga om den. Dock vore det intressant att få ett klart svar på vad som faktiskt händer om man inte har den rätt reggad när den är i orginalutförande.
Hej,
Har skaffat mig en er6f från 2006 med ABS som började strula efter mycket felsökning så hittade jag felet och lyckades laga den. Den som behöver hjälp med felsökning av ABS kan säga till så hjälper jag gärna till...
Goda råd efterfrågas
Hej
Jag har funderingar på att köpa en beggad ER-6. Troligen nakenhoj men om någon har starka argument för 6f så kanske jag lyssnar.
Så här är det. Jag är en återfallshojåkare. Hade ett lååångt uppehåll men suget blev starkt så 2009 köpte jag en CB 500 Honda, nakenmodellen. Efter ca 1500 mil på den så tänkte jag att något större vore trevligt och köpte en CBF 600 SA, alltså radfyra samt halvkåpa. Tänkte att jag skulle få litet mindre vindbrus med den. Kör bara enstaka gånger motorväg, utan oftast småvägar. Dock lider jag av för mycket brus, har haft tinnitus sedan långliga tider. (provat litet olika hjälmar och öronproppar osv) Dock så måste man ligga ned på tanken för att slippa få fartvinden upp runt hjälmen på CBFen, så den gav ingen förbättring gentemot 500an. Då tänkte jag ju att jag kan lika gärna ha en nakenhoj, och gärna nån som är lättare än 220 kg Honda. Detta eftersom jag är född på 40-talet och hojarna blir tyngre trots att det är samma hoj det gäller
Så en Er-6 är smidigare tänker jag. Dessutom om jag tappar den så får jag nog upp den på hjulen, CBFen- ja då är det blodsmak och svimfärdigt.
Tänkte mig en lågmilad från 2009 eller 2010, och som sagt en nakenhoj om nu inte någon säger att 6f, that´s the shit.
Finns det några speciella steg i utvecklingen sv Er-6 som gör att man helst ska ha en viss årsmodell eller senare år?
Tänker provköra snarast och slå till innan något ev virus börjar slå mig till backen.
Överlag verkar bromsarna vara jävligt sunkiga. ABS ska väl finnas fram också? Hur vet man att de verkar?
Berätta gärna om ditt problem och vad du gjorde?
Finns det andra tips för bättre bromsar? HAr bytt till värsting bromsbelägg. Luftat ordentligt fram och bak. Bytt vätska regelbundet.
Någon som har gett sig på att byta till stålbromsrör på en ABS modell? Hjälper det?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |