CorbenDallas skrev:
2548054 Då kan man ställa sig frågan om man ens har som "rättighet" att ställa krav på instruktörerna överhuvudtaget. Än mindre att gnälla som man fick höra rätt mkt av i den andra tråden...
Helt sant.
Man får i detta fall vad man betalar för, eftersom priset på en bandag sätts i hård konkurrens från andra, och marginalerna är små, så...
M.a.o kan man inte ställa några uttalade kvalitetskrav på instruktörerna.
Det tror jag man kan ändra på i framtiden genom just det faktum att det i tråden om priset på CSS kurser framgick att KVALITE´var folk beredda att betala för.
Framför allt när det utvecklar dem på ett konkret sätt.
Möjligen ser vi en diversifiering av bandagsbranchen?
Kvalificerade/certifierade arrangörer med likaledes certifierade instruktörer står för UTBILDNING.
Andra arrangörer tillhandahåller bara en bana och en säkorg där "instruktören" mer ser till att inget tråkigt händer?
Då lär det bli splittade prisbilder oxå, och som sagt...tulipanarosen blir väl att få folk att välja både och om de ändå ska åka några bandagar på ett år.
Redan idag ser vi ju denna diversifiering, då SMC tagit tag i utbildningen av instruktörer på ett nationellt plan, och då borgar en iaf homogen kvalitet på instruktörerna.
Återigen andra mindre föreningar och klubbar som brinner för detta kan alldeles säkert ha minst lika bra, och t.om bättre kvalitet, men kanske har svårare att saluföra sig med argument som "vi är bäst helt enkelt"
Även om det råkar vara sant.
Jag är själv lite emot all certifierings/betyg/examina hysteri, för jag vet av erfarenhet att de största experterna oftast är självlärda.
Men å andra sidan räcker inte den stammen av instruktörer särdeles långt, och skall det massproduceras instruktörer ur alla led MÅSTE en slagst "minsta nivå-garanti" finnas, vilket det som sagt blir svårt för enskilda banor och klubbar att bevisa att de når upp till om de inte skickar instruktörerna på någon slags kurs.
(att dessa instruktörer sedan kanske kan MER och BÄTTRE än kursen ger, hör inte hit, utan då har man iaf nått ett "golv" i kvalitetssäkringen, och "kunden" vet vad han/hon får)
Kvalitet ÄR dyrt när det skall certifieras, och vi får se vilka arrangörer (utanför SMC) som vågar ta detta steg, där varje krona skall nagelfaras.