Ersättning till instruktörer på bandagar

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
FRågan är nu, är det fri villigt eller tvång. Om någon frågar mig om jag ställer upp fri villigt på något oc hatt jag då även tackar ja. Då ska man väl inte komma och kräva pengar av det man gör, du var ju fri villig och för hoppningsvis fått info om vad som gäller innan du ställer upp. I dom allra flesta frivilliga orginisationer är det gratis arbete som gäller med undan tag från vissa förmåner som just mat och ibland logi. Jag vet en som har startat upp en hjälp orginisation och den åker ner till Afrika och hjälper folk i nöd. Dom har ingen som betalar för deas flyg,tåg biljetter eller bil kostnad. Det är just det som är poängen att det inte ska betalas utan att man hjälper andra till en bättre situation oavsätt vad det handlar om. Så sätt er ned nu och tänk igenom vad frivilligt står för. Tanken är ju att den som ställer upp gillar ju att göra det och är insatt i situationen. Tänk nu på detta tråd skaparen.

Dr.Bike skrev:
2547578 Ja, vad gäller? Och: Vad tycker du?

Diskussionen startades i tråden "Ris till Racingworld" men hörde ju inte hemma där.

I min mening är det rimligt att instruktörer inte går back på att ställa upp och jobba för oss som är deltagare.
för är det så, ja då kommer de bara vara instruktörer så länge de själva har ett brinnande intresse och så länge det intresset gör att de tycker att det är värt uppoffringen, d.v.s det är så kul att man ser mellan fingrarna.
 

Dr.Bike

Guest
Avarage skrev:
2550238 VARFÖR jobbar man som instruktör ord ord ord... + ord// Niklas

:klappar

Återigen är du sådär klok så man vill pussa dig.
MEN...det är som jag skriver här ovan, inte elevens nöjdhet du köper limpa och mjölk för.
Jag sa INTE att du ska TJÄNA på detta. MEn ur ett rimlighetsperspektiv ska det heller inte KOSTA dig (alltför mycket).
KOstar det dig en tusing från ytterdörr till du är hemma igen, säg en tusing varje bandag du är instruktöör på, så blir det tillslut en dyr verksamhet.
Jag beundrar din och andras lojalitet mot eleverna, arrangören osv, men låt inte detta bli en missriktad lojalitet, som i slutänden blir en backlash för er då ni binder ris åt egen rygg genom att återupprepa mantrat:
"jag vill intte sabba och vara besvärlig, jag är så glad för en gratis bandag"

Det är SÄKERT okej ett par år... Några år t.o.m Men se på vad HW sa: Efter ett tiotal år så går det på rutin och det är inte alltid SÅ kul. Då krävs annan motivation.

Som utbildare har jag själv alltid haft elevernas glädje som största motivator.
Det räcker långt.
Men för att säkerställa att de mer rutinerade inte surnar ur/bränner ut sig behöver sporten behålla alla ålderskategorier av instruktörer. Allt från den hete euforiske 25-åringen, till den buttre sure fan som såna som mig! :D

knutten10 skrev:
2550311 FRågan är nu, är det fri villigt eller tvång. Om någon frågar mig om jag ställer upp fri villigt på något oc hatt jag då även tackar ja. Då ska man väl inte komma och kräva pengar av det man gör

Jo, men frivillig innebär inte att man måste gå back? Det är ju min tjänst arrangören frågar efter? Den är ju värd något.
Precis som i arbetslivet: Du säljer ditt arbete till din arbetsgivare.
Är du däremot frivillig OCH accepterar villkoren, då är det en annan sak.

Unga tenderar vara frivilliga gratis tills glöden lagt sig....
 
Last edited:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Avarage skrev:
2550238 VARFÖR jobbar man som instruktör (nu menar jag utbildare och inte föråkare)?

Jag kan självklart inte svara för någon annan än mig själv!
Men personligen tucker jag det är kul vilket innebär att det GER mig något annat än pengar!

Om jag skall ha betalt fullt ut SAMT lön eller motsvarande ställs det en massa KRAV på mig som jag kanske inte vill/kan leva upp till!

Då MÅSTE jag "leverera" som IDOL juryn säger! Då MÅSTE jag...

Jag kanske har en sämre dag. Jag kanske är trött, grälat med frugan/flickvännen. Haft en helvetisk vecka på jobbet och ändå MÅSTE jag... för jag jobbar som proffessionell instruktör!!!

Japp, jag kan TÄNKA mig att jobba professionellt som instruktör. Klarar jag uttagningen så KOMMER jag leverera! Men motivet är och kommer ALDRIG att förbli PENGAR utan deltagarens utveckling och den feedback JAG får tillbaks av en nöjd deltagare där JAG har lyckats förgylla hans/hennes dag med insikt och aha-upplevelser!

Jag jobbar som instr. av idéella skäl för jag TROR mig kunna vara till hjälp och jag TROR att vi faktiskt gör sammhällsnytta i och med att vi utbildar deltagare! Och FÖRHOPPNINGSVIS klarar någon eller kanske några av deltagarna livhanken tack vare deras vilja att lära och mitt engagemang! KANSKE! DET är min drivkraft inte pengar!

Nu VET jag dock att alla inte har det lika bra ekonomiskt förspännt coh alla HAR inte den tiden. Jobba, familj kräver. Alla KAN inte prioritera lika hårt! Därför är jag lyckligt lottad!

Vad gäller körningen under en utbildningsdag så finns INGEN tid för egen träning "what so ever"! Skall jag träna för eget bruk KAN jag inte samtidigt ha 3-5 deltagare att observera på ett körpass som är 15 min. Det bara GÅR inte!

Vill jag träna får jag allt släppa rollen som instruktör och vackert betala och kör på en bandag precis som alla andra!

Mvh!
// Niklas

Tycker du knöt ihop det ganska bra i det du skrev..., jag hade själv jobbat i många år som instruktör på bilsidan, både professionellt på Scandinavian formula school och ideellt på bandagar/klubbörningar innan jag började inom mc.

Kan bara hålla med om att det som driver en till att vilja hjälpa andra inte är pengar..., men det har tyvärr vid vissa tillfällen hindrat en från att kunna ställa upp..., man har helt enkelt inte haft råd...
 

Dr.Bike

Guest
*Superlight* skrev:
2550390 Tycker du knöt ihop det ganska bra i det du skrev..., jag hade själv jobbat i många år som instruktör på bilsidan, både professionellt på Scandinavian formula school och ideellt på bandagar/klubbörningar innan jag började inom mc.

Kan bara hålla med om att det som driver en till att vilja hjälpa andra inte är pengar..., men det har tyvärr vid vissa tillfällen hindrat en från att kunna ställa upp..., man har helt enkelt inte haft råd...

Exakt.
Och jag som kund VILL att de bästa och mest erfarna instruktörerna SKA ha råd att deltaga.
Annars blir det bara "lägstbjudande" som kommer ut som instruktörer till slut. D.v.s unga, visserligen med en god vilja, men utan rutin och kanske utbildning, och som nöjer sig med de villkor som råder just för att de är SÅ otroligt glada i att få köra bana öht.

Det är ju instruktörer som dig och Avarage man vill se.
Oxå.

Annars är jag HELT enig i era motiv för att vara instruktör. Det måste bygga på en glädje att hjälpa eleven.
 

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Munchen
Hoj
Husa 650-05
Mitra skrev:
2547608 Då har jag klippt och klistrat vad jag skrev i den andra tråden.


"Enda sättet att få slut på "tjatet" om att däcken kostar är ju att alla som deltar på bandagar/utbildningsdagar betalar 50:- var till instruktörerna som de kan använda till bensin till och från banan och till nya däck.


Det var ju en här i tråden som hade över 200 mil t.o.r och inte fick han en kr i bensinpengar om jag förstod saken rätt."


"Har ingen aning men eftersom det är rätt mycket snack om att det är frivilligt och i min värld så betyder det att man får mat under dagen och ett tack när man går hem. Har aldrig sett röken av några pengar de gånger jag har ställt upp frivilligt för min klubb. OBS inte inom mc-sporten.

Men rimligt vore ju att de fick betalt för att vara instruktörer
"

" Nej därför att de ska ha råd att köra till banan, köpa däck och bensin. Och kunna utbilda sig till bättre instruktörer så att ni som kör för dom ska kunna få en bättre utbildning.

Har inte påstått att det ska vara några enorma summor. Men är 50:- per deltagare för mycket att få i "lön" för jobbet man lägger ner?"


Jäklar vad det ser konstigt ut utan svaren som jag fick på dessa 3 inlägg :lol :lol

Jaha, och hur mycket får du kontant utbetalt från ditt företag i bensin och däckslitage för att ta dig till jobbet? Det regleras väl ända på skattsedeln som avdrag på den skattepliktiga inkomsten.

Skattepliktig arbetsinkomst är 10 000 och över och hur många instruktörer får in en sån summa på ett år, säkert en del. Skickas det överhuvudtaget in ngra inkomstuppgifter alls? Ett jävla mygel är vad det är........

En klubb bygger inte på att medlemarna får kontanta pengar för sina insatser, ett tack, biobiljett och middag vid årets slut är vanligt. Vill man inte vara med i klubben så behöver man inte. Lite lite kontant ersättning förekommer visst men inom vissa ramar. Nu är väl de flesta bandagasarrangörer inte en klubb utan företag, racingword etc. Då ska väl alla pengar betalas direkt till arrangören som i sin tur betalar alla sina utgifter, så att alla pengar redovisas för. Att betala ut pengar "bakom den blå R6:an med high pipe" känns lite ...... svart.
 

sandstream

Guest
Liwa1 skrev:
2550275 Ta nästan det dubbla för bara ren banhyra, sen tillkommer ambulan, flaggor osv
Du menar att Knutstorp vill ha runt 70-80.000:- för en dag?
Låter helt horribelt.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Folköl skrev:
2550490 Jaha, och hur mycket får du kontant utbetalt från ditt företag i bensin och däckslitage för att ta dig till jobbet? Det regleras väl ända på skattsedeln som avdrag på den skattepliktiga inkomsten.

Skattepliktig arbetsinkomst är 10 000 och över och hur många instruktörer får in en sån summa på ett år, säkert en del. Skickas det överhuvudtaget in ngra inkomstuppgifter alls? Ett jävla mygel är vad det är........

En klubb bygger inte på att medlemarna får kontanta pengar för sina insatser, ett tack, biobiljett och middag vid årets slut är vanligt. Vill man inte vara med i klubben så behöver man inte. Lite lite kontant ersättning förekommer visst men inom vissa ramar. Nu är väl de flesta bandagasarrangörer inte en klubb utan företag, racingword etc. Då ska väl alla pengar betalas direkt till arrangören som i sin tur betalar alla sina utgifter, så att alla pengar redovisas för. Att betala ut pengar "bakom den blå R6:an med high pipe" känns lite ...... svart.
Innan du skriker om svarta pengar och betalningar till instruktörer kanske du skulle sätta dej in i verkligheten. Kontant ersättning till instruktörer förekommer i stort sett inte överhuvudtaget. Tack vare detta kan en arrangör tjäna en liten slant, men de som tjänar mest är banägarna, som tar fantasisummor för att släppa till lite asfalttid.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dr.Bike skrev:
Det är SÄKERT okej ett par år... Några år t.o.m Men se på vad HW sa: Efter ett tiotal år så går det på rutin och det är inte alltid SÅ kul. Då krävs annan motivation.
Eller en annan gubbe. Den här tråden har blivit väldigt känslosam, patetisk. Vill arrangören ge sina instruktörer betalt, fine. Vill han inte ge dem betalt, lika fine. Men att man som kund kräver att få betala extra, well... :rolleyes:

Jag skiter väl i om instruktörerna får betalt eller inte. Det angår mig inte hur arangören fördelar intäkterna från arrangemanget. Jag förutsätter att instruktörerna är nöjda med dealen de har. Är de missnöjda så får de väl ge fan i att vara instruktörer och låta någon annan ta över. Vad är problemet ni adresserar, liksom :confused:

Dr.Bike skrev:
Annars är jag HELT enig i era motiv för att vara instruktör. Det måste bygga på en glädje att hjälpa eleven.
Oj, det var en klyscha som heter duga :D
 
Last edited:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Nr:18 skrev:
2550557men de som tjänar mest är banägarna, som tar fantasisummor för att släppa till lite asfalttid.

Vilket också är tråkigt..., skulle vara kul att se hur mycket av de pengar som kommer in varje år som egentligen går tillbaka till banan.., i form av tex förbättrad säkerhet etc.

Menar inte att det inte avsätts pengar till sådant..., skulle bara vara kul att se hur mycket

Liwa1 skrev:
2550275 Ta nästan det dubbla för bara ren banhyra, sen tillkommer ambulan, flaggor osv


Har för mig Knutstorp kostade 36k när vi hyrde den 2003, men den har ju säkert inte blivit billigare...:(
 
Last edited:

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Munchen
Hoj
Husa 650-05
Konstigt, för i vart och varannat inlägg så ser jag ord som pengar, betala, ersättning för bensin och däck.

Vet inte din definition av pengar, bensin och däck. Hur får instruktörerna sin ersättning då? I kottar, blåbärssoppa och skogaholmslimpa, eller?

Förutom så skrev Bingo ett väldigt bra inlägg!!


Nr:18 skrev:
2550557 Innan du skriker om svarta pengar och betalningar till instruktörer kanske du skulle sätta dej in i verkligheten. Kontant ersättning till instruktörer förekommer i stort sett inte överhuvudtaget. Tack vare detta kan en arrangör tjäna en liten slant, men de som tjänar mest är banägarna, som tar fantasisummor för att släppa till lite asfalttid.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Folköl skrev:
2550627 Konstigt, för i vart och varannat inlägg så ser jag ord som pengar, betala, ersättning för bensin och däck.

Vet inte din definition av pengar, bensin och däck. Hur får instruktörerna sin ersättning då? I kottar, blåbärssoppa och skogaholmslimpa, eller?

Förutom så skrev Bingo ett väldigt bra inlägg!!

när vi kör instruktörer för SMC så får vi milersättning för mc ligger väl på 9 kr milen tror jag täcker knappast mina däck lr soppan när jag som instruktör i snabba gruppen...detta är tråkigt och har nu på hösten konstaterat att efter att ha räknat på va säsongen har kostat så blir det nog att jag inte kommer att ställa upp som föråkare nästa år efter som jag inte klarar det ekonomiskt är mest däcken som kostar och då räcker inte ca 306 kr när skatten är dragen som jag får för 34 mil som jag hinner med en SMC dag på Falkenberg
tycker det är skit roligt att lära folk köra men roligare att tävla :)

Edit: kan ha fel va milersättningen är
 

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2550584 Eller en annan gubbe. Den här tråden har blivit väldigt känslosam, patetisk. Vill arrangören ge sina instruktörer betalt, fine. Vill han inte ge dem betalt, lika fine. Men att man som kund kräver att få betala extra, well... :rolleyes:

Jag skiter väl i om instruktörerna får betalt eller inte. Det angår mig inte hur arangören fördelar intäkterna från arrangemanget. Jag förutsätter att instruktörerna är nöjda med dealen de har. Är de missnöjda så får de väl ge fan i att vara instruktörer och låta någon annan ta över. Vad är problemet ni adresserar, liksom :confused:

Jo käre Bingo, problemet som "adresseras" (svengelska anm.) är just den omsättning av instruktörer som gör att de erfarna försvinner och bara nya återstår.
Det saknas en spridning, och DET är inte ok. Det är heller inte ok att se på det hela som "love it or leave it" för det i sig är en d-la attityd.
Och den skapar ingen utvecklng av instruktörer.
Vill man tycka att det är ok med stor omsättning instruktörer, av vilken anledning det än må vara, så kommer bankörning som företeelse stå kvar på grottköpings-nivå.

Bingo skrev:
Oj, det var en klyscha som heter duga :D

Bagatellisera inte.

Nr:18 skrev:
2550557 Innan du skriker om svarta pengar och betalningar till instruktörer kanske du skulle sätta dej in i verkligheten. Kontant ersättning till instruktörer förekommer i stort sett inte överhuvudtaget. Tack vare detta kan en arrangör tjäna en liten slant, men de som tjänar mest är banägarna, som tar fantasisummor för att släppa till lite asfalttid.

Mmm...hur kan man komma åt detta ocker då?
Stämmer den siffra Liwa1 nämnde så kan ju ingen arrangera en bandag om man inte har en stark längtan att gå i personlig konkurs!
 
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
sandstream skrev:
2550523 Du menar att Knutstorp vill ha runt 70-80.000:- för en dag?
Låter helt horribelt.

Vid ca 90 förare nästan 60 tusen, sen kräver dom läkare och ambulans, den kostnaden tillkommer....
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Dr.Bike skrev:
2551240 Fy bubblan!
När bygger vi en SH-bana?


Så visst är det lätt att betala alla som är med att hjälpa till, hålla med det ena och det andra till alla och det trots att man ska hålla låga kostnader för deltagarna . Lägg där till all tid det tar att jaga sponsorer och hur lätt det är att hitta sponsorer.
Så arrangörer blir verkligen rika och gör det för pengarna och inte för att det är kul......







För dom som inte förstår mitt inlägg så är det ironi
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Dr.Bike skrev:
2551240 Fy bubblan!
När bygger vi en SH-bana?

Det Liwa1 skriver stämmer till 100% , jag har alla uppgifter svart på vitt eftersom vi varit i kontakt nyligen med Ring Knutstorp.
Det som gör att Knutstorp blir väldigt dyrt är att dels har dom ett väldigt högt pris på banhyran trots den korta banstäckan om man jämnför med andra anläggningar i samma prisklass, t.ex. Mantorp.
Men, åter till saken, det fördyrande är att att dom endast tilllåter 50 st åkare "totalt" i sin banhyra. Varje MC utöver de första 50st som ska vistas på banan under dagen kostar extra!!
Väldigt konstigt upplägg som ingen annan bana har i Sverige.

Ja just det, glöm inte att 6% moms tillkommer på priserna, samt 25% på ambulansen och läkaren :)

Ska man räkna på all tid man lägger ner för att arrangera varje bandag, boka och hålla kontakt med banägare, ambulans, besvara 1000 frågor, bekräfta betalningar, 25 som vill byta grupp eller sälja sin plats dagen innan bandagen m.m. , slår man ut dessa arbetstimmar på det ev. lilla överskottet som blir så är det är löjligt dåligt betalt.


/Nitrous
 

Dr.Bike

Guest
Liwa1 skrev:
2551263 Så visst är det lätt att betala alla som är med att hjälpa till, hålla med det ena och det andra till alla och det trots att man ska hålla låga kostnader för deltagarna . Lägg där till all tid det tar att jaga sponsorer och hur lätt det är att hitta sponsorer.
Så arrangörer blir verkligen rika och gör det för pengarna och inte för att det är kul......

Som sagt...ni gör det bra.
Frågan är om man måste vara lite masochistiskt lagd för att vilja/orka driva en sån här verksamhet!?
Tycker det låter som att vissa av banägarna är ena ockerpellar, för SÅ mycket kan det inte skilja i omkostnader per bana att den ene tar 5000 och den andre tar 60000
Så vi startar ett Racing enterprise HB och bygger en bana i Upplands Väsby, kanske i anslutning till gocartbanan. :tummenupp
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Dr.Bike skrev:
2551298 Som sagt...ni gör det bra.
Frågan är om man måste vara lite masochistiskt lagd för att vilja/orka driva en sån här verksamhet!?
Tycker det låter som att vissa av banägarna är ena ockerpellar, för SÅ mycket kan det inte skilja i omkostnader per bana att den ene tar 5000 och den andre tar 60000
Så vi startar ett Racing enterprise HB och bygger en bana i Upplands Väsby, kanske i anslutning till gocartbanan. :tummenupp

Det kostar några miljarder att få till en bana som Mantorp, Knutstorp eller Gelleråsen och Anderstorp.
Hittar du någon som vill gå in med ett par miljarder så lovar jag att jag jobbar för en bana nära stockholm och gärna nära Väsby :)

Att en del banor kostar typ nada är ju för det är stora skillnader i säkerhet runt banan, alla faciliteter, omkostnader banan har, osv.

Jag/vi är inte alls masochistiska (hur i helv.. stavas det) , vi är bara lite flänga och knäppa samt gillar det här med bankörning och då anpassat efter när vi kan. Till det tillkommer även att vi tycker det är kul att fixa bandagar, för man får så mycket tillbaka i annat än ekonomi. Har aldrig träffat så mycket och trevligt folk som vi gjort genom våra dagar. Vi i gänget som fixar allt har riktigt kul ihop och kvällarna när man får sitta och ljuga med dom och alla deltagare är en höjdare

Min man har dock sagt att jag är på gränsen till för snäll och måste tänka på mig själv i bland och inte bara fixa till alla andra. Men jag är sådan som person, så är det bara.

Nä, nu är det åter att sitta med planering, jobb och allt med bandagar inför 2007. Det går åt måna kvällar och timmar här hemma på kammaren.

Ha det gott alla

/Liwa1

PS Snart händer det.......
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Brandstr skrev:
2547679 varför ska intstruktörerna har betalt? jag tycker att det räcker med en fri bandag (ca 700 -1000kr) + självklart mat i sådana fall.

inte direkt att intrsuktörerna mot sin vilja blir dit dragna utan att det tycker det är lika skoj att köra som alla andra.

de arrangörer som ger nån sorts ersättning till sina instruktörer och behandlar dom väl (trevligt bemötande, sånt där allmänt tjafs du vet, som alla gillar) får de bra instruktörerna, resten får ta de som tar det som en gratis bandag med lite ansvar.

om du varit på en bandag utan instruktörer föråkare och vill fortsätta ha det så... jaaa.. kvaliteten är oftast inte direkt hög och många krasher som följd.

Det finns ett fåtal arrangörer jag verkligen gillar som är aktiva idag, de som gör det för att de tycker det är kul!
Verkar finnas de som är ute efter maxvinst och själv känner jag inte speciellt stort intresse att hjälpa sånna med den utbildning jag samlat på mig de senaste åren.
Jag kan inte påstå att jag är en bäst instrutkör, men duger för de flesta, jag är även människa och mina horn har ibland växt ut när jag agerat instruktör (vilket inte alltid är riktigt bra)

Har gått CSS level 1 & 2
SMC Sporthojsinstruktör
Instruktör hos LMS (dock inte så mycket den här sommaren förutom heldagar + SMC@Sviestad)
Har blivit uttagen till grillning hos CSS, har inte bestämt mig ännu om jag vill dock.
Tävlat i 2 säsonger, senaste 3 tävlingarna gjorde i Superbike.
Har instruerat i körteknik (gaskontroll, bromsteknik, kurvtagning, synfält etc) med resultatet att eleverna kör betydligt fortare och säkrare i slutet på dagen.

Jag vill inte åka på "så många bandagar som möjligt" varje sommar, utan väljer att försöka delge mina kunskaper till andra på de bandagar jag tror kommer bli roliga (både på banan och utanför).
Det är fler med mig som tänker så...
Har själv gjort ca 600 banmil den här säsongen, har snurrat runt Gelleråsen 300+ varv eller nåt sånt (o fortfarande inte hittat rätt spår i den gropiga asfalten...) + alla andra banor

Absolut bästa och trevligaste bankörningen den här säsongen var med Actionspics i Mo i Rana, trots allt regn!
Trevligt folk och otroligt trevliga deltagare. Synd att man inte kunde köra Gotlandring :( jävla tävlingar ;)

Så, i slutet på dagen, känner du själv att du hade nån nytta av din instruktör? direkt eller indirekt?
Den indirekta effekten kan vara att du slapp bli avprejad i kurvorna eller liknande händelser för att de är med och håller koll på dina medåkare...

en direkt effekt kan vara spårval, har man varit riktigt smart som deltagare så frågar man instruktörerna om det är nåt man undrar över (dumma frågor finns inte!).

Fundera sen på om de är värda nån ersättning eller inte...

om du inte tycker det så tror jag antingen att...
1: Du inte utnyttjad dom
2: tror att du är #1 på att köra hoj...
3: Inte vill ta hjälp av andra (själv är bäste dräng?)
4: Du valt en arrangör som inte behandlar sina instruktörer väl och de skiter i dig som deltagare.
5: Man bara är där för att köra utav h*e o skiter i alla andra

resultat: Jag hjälper gärna till både bredvid och på banan, välj bara rätt arrangör.
Ersättning på nåt sätt vill man ju ha, oftast har åtminstone jag med mig "halva garaget" och det är alltid ett gäng deltagare som lånar saker (har ännu inte blivit av med ett enda verktyg!). Ska man ta ut hyra på sånt istället? Vinkelslipen kostar faktiskt flera kronor! ;) oftast har det varit däckkrängarprylar, balanserare & kompressor. Små saker som de flesta som åker till banan inte har med sig, är olyckan framme så är verktyg bra o ha ;)

själv tar jag för givet att man delar med sig och att instruktörer ska ha nån sorts ersättning och mat för dagen.

de ca 5 timmar jag körde på Gelleråsen på 1 dag kostar en hel del pengar (tänk på att de flesta instruktörer kör ungefär dubbelt så mkt som en deltagare) och 500kr i ersättning är ungefär som topping på glassen, men det är en jävligt god glass!


//håkan - natti natti
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker det är mycket ursäkter i den här tråden! Först vill ni ha betalt! Sedan försvarar ni priset med att det är andra som är okrare! osv.

Är det kanske så att ni inte presterar till en bättre ersättning? Och om ni gör det varför skyller ni på banhyrorna? Om just DU är en duktig tränare så varför inte hyra en bana och arangera ett träningsläger en helg?

Jag har aldrig åkt på en bandag, men har erfarenhet av mycket annan träning. Jag har haft kompisar som instruerat mig gratis i crossåkning, men jag har även betalat andra proffesionella crossförare för träning. Jag har tränat karate under många år och betalat en proffesionell tränare en hel del pengar, trots att jag kunnat spara många tusenlappar av mina studiemedel genom att träna på annat ställe! Men varför gjorde jag inte det? Jo för att jag tittade runt vad som fanns och konstaterade att denna tränare är värd sitt pris! Han instruerade alla sina elever, och alla fick sin tid för personliga instruktioner. Han behövde inte be om ursäkt för att klubblokalen kostade pengar.

Sen för att återgå till MC-åkningen så är det sällan så att den snabbaste föraren är den bästa instruktören. Men visst tror jag att många här gärna skulle betala en rejäl slant för en träningshelg med Dohan som tränare!? Även Stiggy skulle nog kunna ta bra betalt för en helg.

Om nu någon av er anser er vara tillräckligt duktig för att få bättre betalt så upp till bevis! Visa dina elever att du är tillräckligt pedagogisk, åktekniskt kunnig osv, inte bara kåt på en gratis bandag. Sedan kanske du kan ta betalt nästa helg! Ponera att en bana kostar 40000kr att hyra, och dom intäkterna faktiskt kommer in! Kan du då visa att just din närvaro gör "kunderna" berädda att betala 10% mer nästa helg, ja då har du 4 lakan plus på kontot. Men att stå och be om ursäkt för däckslitage kommer du inte bli fet på!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top