Brandstr skrev:
2547679 varför ska intstruktörerna har betalt? jag tycker att det räcker med en fri bandag (ca 700 -1000kr) + självklart mat i sådana fall.
inte direkt att intrsuktörerna mot sin vilja blir dit dragna utan att det tycker det är lika skoj att köra som alla andra.
de arrangörer som ger nån sorts ersättning till sina instruktörer och behandlar dom väl (trevligt bemötande, sånt där allmänt tjafs du vet, som alla gillar) får de bra instruktörerna, resten får ta de som tar det som en gratis bandag med lite ansvar.
om du varit på en bandag utan instruktörer föråkare och vill fortsätta ha det så... jaaa.. kvaliteten är oftast inte direkt hög och många krasher som följd.
Det finns ett fåtal arrangörer jag verkligen gillar som är aktiva idag, de som gör det för att de tycker det är kul!
Verkar finnas de som är ute efter maxvinst och själv känner jag inte speciellt stort intresse att hjälpa sånna med den utbildning jag samlat på mig de senaste åren.
Jag kan inte påstå att jag är en bäst instrutkör, men duger för de flesta, jag är även människa och mina horn har ibland växt ut när jag agerat instruktör (vilket inte alltid är riktigt bra)
Har gått CSS level 1 & 2
SMC Sporthojsinstruktör
Instruktör hos LMS (dock inte så mycket den här sommaren förutom heldagar + SMC@Sviestad)
Har blivit uttagen till grillning hos CSS, har inte bestämt mig ännu om jag vill dock.
Tävlat i 2 säsonger, senaste 3 tävlingarna gjorde i Superbike.
Har instruerat i körteknik (gaskontroll, bromsteknik, kurvtagning, synfält etc) med resultatet att eleverna kör betydligt fortare och säkrare i slutet på dagen.
Jag vill inte åka på "så många bandagar som möjligt" varje sommar, utan väljer att försöka delge mina kunskaper till andra på de bandagar jag tror kommer bli roliga (både på banan och utanför).
Det är fler med mig som tänker så...
Har själv gjort ca 600 banmil den här säsongen, har snurrat runt Gelleråsen 300+ varv eller nåt sånt (o fortfarande inte hittat rätt spår i den gropiga asfalten...) + alla andra banor
Absolut bästa och trevligaste bankörningen den här säsongen var med Actionspics i Mo i Rana, trots allt regn!
Trevligt folk och otroligt trevliga deltagare. Synd att man inte kunde köra Gotlandring
jävla tävlingar
Så, i slutet på dagen, känner du själv att du hade nån nytta av din instruktör? direkt eller indirekt?
Den indirekta effekten kan vara att du slapp bli avprejad i kurvorna eller liknande händelser för att de är med och håller koll på dina medåkare...
en direkt effekt kan vara spårval, har man varit riktigt smart som deltagare så frågar man instruktörerna om det är nåt man undrar över (dumma frågor finns inte!).
Fundera sen på om de är värda nån ersättning eller inte...
om du inte tycker det så tror jag antingen att...
1: Du inte utnyttjad dom
2: tror att du är #1 på att köra hoj...
3: Inte vill ta hjälp av andra (själv är bäste dräng?)
4: Du valt en arrangör som inte behandlar sina instruktörer väl och de skiter i dig som deltagare.
5: Man bara är där för att köra utav h*e o skiter i alla andra
resultat: Jag hjälper gärna till både bredvid och på banan, välj bara rätt arrangör.
Ersättning på nåt sätt vill man ju ha, oftast har åtminstone jag med mig "halva garaget" och det är alltid ett gäng deltagare som lånar saker (har ännu inte blivit av med ett enda verktyg!). Ska man ta ut hyra på sånt istället? Vinkelslipen kostar faktiskt flera kronor!
oftast har det varit däckkrängarprylar, balanserare & kompressor. Små saker som de flesta som åker till banan inte har med sig, är olyckan framme så är verktyg bra o ha
själv tar jag för givet att man delar med sig och att instruktörer ska ha nån sorts ersättning och mat för dagen.
de ca 5 timmar jag körde på Gelleråsen på 1 dag kostar en hel del pengar (tänk på att de flesta instruktörer kör ungefär dubbelt så mkt som en deltagare) och 500kr i ersättning är ungefär som topping på glassen, men det är en jävligt god glass!
//håkan - natti natti