Ersättning till instruktörer på bandagar

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Folköl skrev:
2550627 Konstigt, för i vart och varannat inlägg så ser jag ord som pengar, betala, ersättning för bensin och däck.

Vet inte din definition av pengar, bensin och däck. Hur får instruktörerna sin ersättning då? I kottar, blåbärssoppa och skogaholmslimpa, eller?

Förutom så skrev Bingo ett väldigt bra inlägg!!
Jag har aldrig fått en krona i ersättning. Jag har själv heller aldrig betalat ersättning för de som varit instruktörer på mina egna bandgar.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Dr.Bike skrev:
2550313
Återigen är du sådär klok så man vill pussa dig.

Sorry pussar bara på :tuttar ! :D

Dr.Bike skrev:
2550313
MEN...det är som jag skriver här ovan, inte elevens nöjdhet du köper limpa och mjölk för.
+ ord! :D

Japp, du har självklart rätt! Det är oerhört lätt att hamna i en sists där man på ett eller annat sätt "bränner ut sig". Och ekonomin ÄR en viktig del i vardagen för oss allihop (nåja de flesta i alla fall inkl. mig, tyvärr :D ).

Vad jag var ute efter var inte att fullständigt frånsäga varken MIG eller andra instruktörer ekonomisk ersättning utan försöka förklara vad MIN drivkraft är.

Min ekonomi har en gräns den också och får jag ersättning så blir det självklart lättare att bedriva verksamheten som instruktör. Men det är en fin gräns mellan ersättning för kostnader och när deltagarna uppfattar det som proffession = KRAV!


*Superlight* skrev:
2550390
Kan bara hålla med om att det som driver en till att vilja hjälpa andra inte är pengar..., men det har tyvärr vid vissa tillfällen hindrat en från att kunna ställa upp..., man har helt enkelt inte haft råd...

Japp, vilket är en av orsakerna till varför vi försöker hitta lämpliga ersättningsnivåer vare sig det är pengar vi ersätter med eller annat (aktiviteter, fortbildning mm.). Dvs. det jobbas, åt minstånde mentalt, för detta!

Mvh!
// Niklas
 

Tough Enough

Bevisar inget...
Gick med
9 Sep 2006
Ort
I närheten...
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Two stroke man skrev:
2551747 Jag tycker det är mycket ursäkter i den här tråden! Först vill ni ha betalt! Sedan försvarar ni priset med att det är andra som är okrare! osv.

För vad skulle önskan om att inte gå back (alt. tjäna en mindre summa på ett jobb) vara en ursäkt?
Varför dessutom generalisera och dra in samtliga instruktörer i ett påstående som en enskild person skrivit? Att en person tycker det är en form av ocker är faktiskt dennes personliga åsikt, inte hela instruktörkårens.

Two Stroke Man skrev:
2551747Är det kanske så att ni inte presterar till en bättre ersättning? Och om ni gör det varför skyller ni på banhyrorna? Om just DU är en duktig tränare så varför inte hyra en bana och arangera ett träningsläger en helg?

Du får det att låta som om instruktörer i allmänhet är dåliga och får skylla sig själva, men jag väljer att inte tolka det så. Det hela verkar ännu så länge handla om tillgång och efterfrågan, det finns många instruktörer relaterat till antal bandagar/kurser. Många av dessa instruktörer vill instruera, med andra ord begär de inte så mycket (läs "knappt något alls") för sin tjänst för att alls få tillfälle att utöva/tillhandahålla den.
Som jag har uppfattat det så är det ingen som egentligen "skyller" på banhyrorna, faktum är bara att hyran är dyr, punkt. Om sedan du har pengar som gräs så är det bra för dig, men mc-åkare i allmänhet har inte det. Så banhyran är inte något att skylla på, den är ett faktum. Det är också anledningen till, skulle jag tro, att det inte bara är att "hyra en bana och arrangera ett träningsläger en helg".

Two Stroke Man skrev:
2551747 Jag har ... betalat en proffesionell tränare en hel del pengar, trots att jag kunnat spara många tusenlappar av mina studiemedel genom att träna på annat ställe! ... jag tittade runt vad som fanns och konstaterade att denna tränare är värd sitt pris!

HÄR pekar du på något bra och tänkvärt! Jag har själv suttit och tänkt likadant, då jag själv agerar precis så gällande annan träning. Bästa tränaren/instruktören torde bli den mest efterfrågade och rimligtvis då även den dyraste (så länge man verkligen låter kompetensen avgöra priset och inte tvärtom)
En klubb/förening/arrangör som konstant har dåliga eller på annat sätt inte uppskattade instruktörer förlorar i det långa (eller i alla fall det längre) loppet sina deltagare (så länge det är aktiva deltagare som är med och inte bara sådana som "kan själva" redan och inte bryr sig om ev. "föråkare"). Vill arrangören då ha fyllda kurser lär de anlita en bättre/mer uppskattad instruktör, även om det kostar lite mer. Enkel konkurrenslogik.

Two Stroke Man skrev:
2551747Sen för att återgå till MC-åkningen så är det sällan så att den snabbaste föraren är den bästa instruktören.
:tummenupp Så sant!

Two Stroke Man skrev:
2551747Men att stå och be om ursäkt för däckslitage kommer du inte bli fet på!

Det är nog ingen som "ber om ursäkt" för att däcken slits... ;)

För övrigt är jag ganska övertygad om att problemet kommer att minska vartefter mc-sverige hittar sina bra och inte så bra instruktörer. Detta parallellt med att arrangörerna kommer att hitta de instruktörer som passar dem bäst både vad gäller att locka deltagare samt att arbeta mot, i övriga nödvändiga frågor. Det gäller nog bara att de inte gör sig omöjliga och otillgängliga.

Glöm aldrig att vara ödmjuka, om inte inför andra, så i alla fall inför er själva :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Många som överskattar sitt värde. Många som felaktigt antar att hög produktionskostnad kan motivera ett högt pris.

Den ende i den här tråden som jag rakt av skulle vara beredd att betala för att få som instruktör är Håkan. (Skall inte tolkas i någon för andra instruktörer nedsättande betydelse. Hoppas också att ni som trodde annat förstår att jag inte alls principiellt vänder mig mot ersättning till instruktörerna). Han har bevisat att han har erfarenheten, kunnandet och farten, dvs att han har något mer lära ut än de mest grundläggande färdigheterna. Där någonstans börjar vi närma oss nivån där det är svårt att ersätta instruktören med någon annan, dvs utbudet tunnas ut. På lägre nivåer överstiger utbudet efterfrågan.

Men hey, ni som vill ha betalt, vänd er till någon organisation/förening/företag som arrangerar bankörningar/kurser och erbjud dem era tjänster. Berätta hur duktiga ni är och att ni för XXXX kr/dag tar på er den tunga med nödvändiga bördan att utbilda oss andra. Det är meningslöst att tjafsa om saken med oss deltagare.

Hmmm, varför tjafsar jag om saken :va :D
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
håkan skrev:
om du varit på en bandag utan instruktörer föråkare och vill fortsätta ha det så... jaaa.. kvaliteten är oftast inte direkt hög och många krasher som följd.
Nja, det där vet jag inte om jag håller med om. Jag har varit på en del kvällskörningar på Anderstorp som varit fantastiskt bra. Ibland har där varit föråkare, ibland inte (ivf inte vad jag noterat). Ok, nån gång har det varit en rad koner på tvärs över långrakan, men vaffan, det var ju bara att köra mellan dem :D

Jag tror inte att man kan säga att föråkare är bra för alla, alltid.
 

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2553526 Många som felaktigt antar att hög produktionskostnad kan motivera ett högt pris

Mmmm så får det inte vara. Däremot vill man ju att en hög produktionskostnad skall innebära en hög kvalite´

Bingo skrev:
2552393 Hmmm, varför tjafsar jag om saken :va :D

:hihi sjukdomsinsikt broder!
 
Last edited:

sandstream

Guest
Det finns ju "företag" som tex www.mckursen.nu som anordnar kurser med instruktörer som tex Victor Züber och Peter Lindén (som kör fortare och bättre än 99.99% av alla hojåkare).
De tar bra betalt men jag har ändå svårt att tro att de gör någon större vinst, det verkar mer vara ett gäng som gör det för att det är kul.

Som nr18 skrev tidigare verkar det finnas en smärtgräns vid ca 1000:- för en bandag och med 80-90 deltagare på en dag blir det inte många kronor över när allt är betalt.

Jag tror vi kommer att få leva med den situation vi har idag tills vi som åker på bandagarna är beredda att betala mer och därmed få de bästa instruktörerna.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
sandstream skrev:
2554770 Det finns ju "företag" som tex www.mckursen.nu som anordnar kurser med instruktörer som tex Victor Züber och Peter Lindén (som kör fortare och bättre än 99.99% av alla hojåkare).
De tar bra betalt men jag har ändå svårt att tro att de gör någon större vinst, det verkar mer vara ett gäng som gör det för att det är kul.

Som nr18 skrev tidigare verkar det finnas en smärtgräns vid ca 1000:- för en bandag och med 80-90 deltagare på en dag blir det inte många kronor över när allt är betalt.

Jag tror vi kommer att få leva med den situation vi har idag tills vi som åker på bandagarna är beredda att betala mer och därmed få de bästa instruktörerna.
Helt riktigt. :tummenupp
Den som tror nåt annat, som kanske Herr blåryk här som onekligen verkar ha luktat lite för mkt på tvåtaksoljan när han jämför karateträningar (som kan utföras på en gräsmatta om det skulle vilja sig) med bandagar, är ute o cyklar. Alla som varit med o arrangerat en bandag vet detta.

Jag vill nog förtydliga det som tydligen i vissa fall uppfattas som gnäll. JAG gnäller inte. Jag tycker det är kul att köra som instruktör även om det kostar. Däremot tycker jag att man ska kanske fundera lite granne på vad man förväntar sig och vad man begär, när man kör en bandag (obs, ej kurs). Är man inte beredd att lägga några hundralappar extra så får man också stå ut med att en del "instruktörer" inte är lika bra som andra.

Som det resoneras i tråden så ska man ju inte hjälpa till heller. Betalningen utgår ju i bantid o då hade jag sett till att köra istället för att hjälpa någon.

Det är möjligt det fungerar så på vissa bankörningar. Det fungerar inte så på våra (Sydskånes Emse) i alla fall. Vi förväntar oss att våra instruktörer skall instruera i den mån det behövs. Men det är ingen kurs, det handlar om hjälp till självhjälp. Andra uppgifter som våra instruktörer har är att känna av stämningen i gruppen, att få alla att må bra och framför allt att ha roligt. Försöka fånga upp om någon kör som en tokig o isåfall uppmärksamma denne på det.

Om sen någon tror att det blir speciellt många "fria varv" av den tiden som körs, jaja, tro ni det. Så är i alla fall inte fallet.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Brandstr skrev:
2547679 varför ska intstruktörerna har betalt? jag tycker att det räcker med en fri bandag (ca 700 -1000kr) + självklart mat i sådana fall.

inte direkt att intrsuktörerna mot sin vilja blir dit dragna utan att det tycker det är lika skoj att köra som alla andra.

Jag har kört som instruktör flera gånger på olika banor och det är inte i närheten så kul som det krävs för att jag skulle vilja stå för mina egna kostnader. Någon enstaka gång har det varit kul då det funnits någon i snabba gruppen som kunnat gasa! Annars är det samma fart som att köra runt på en parkering vid ICA och leta p-platser. Om man tycker att det går tillräckligt fort för att det ska vara kul så är man själv för långsam för att kunna vara en bra instruktör…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
CorbenDallas skrev:
2555826 Helt riktigt. :tummenupp
Den som tror nåt annat, som kanske Herr blåryk här som onekligen verkar ha luktat lite för mkt på tvåtaksoljan när han jämför karateträningar (som kan utföras på en gräsmatta om det skulle vilja sig) med bandagar, är ute o cyklar. Alla som varit med o arrangerat en bandag vet detta.

Jag vill nog förtydliga det som tydligen i vissa fall uppfattas som gnäll. JAG gnäller inte. Jag tycker det är kul att köra som instruktör även om det kostar. Däremot tycker jag att man ska kanske fundera lite granne på vad man förväntar sig och vad man begär, när man kör en bandag (obs, ej kurs). Är man inte beredd att lägga några hundralappar extra så får man också stå ut med att en del "instruktörer" inte är lika bra som andra.

Som det resoneras i tråden så ska man ju inte hjälpa till heller. Betalningen utgår ju i bantid o då hade jag sett till att köra istället för att hjälpa någon.

Det är möjligt det fungerar så på vissa bankörningar. Det fungerar inte så på våra (Sydskånes Emse) i alla fall. Vi förväntar oss att våra instruktörer skall instruera i den mån det behövs. Men det är ingen kurs, det handlar om hjälp till självhjälp. Andra uppgifter som våra instruktörer har är att känna av stämningen i gruppen, att få alla att må bra och framför allt att ha roligt. Försöka fånga upp om någon kör som en tokig o isåfall uppmärksamma denne på det.

Om sen någon tror att det blir speciellt många "fria varv" av den tiden som körs, jaja, tro ni det. Så är i alla fall inte fallet.

Jag vill bara påvisa att det är skillnad på tränare och tränare.

Är det lättare att förstå att jag kan åka "gratis" på en crossbana, men ändå kan jag betala ca 1500kr för en träningshelg med en medelmåttig SM-förare som tränare! Och jag skulle utan tvekan betala 5000kr för en träningshelg med Stefan Everts som tränare!

Tror någon att jag gör det för att jag sugit in för mycket avgaser? Knappast! Jag tror faktiskt att 5000kr för en helg med Stefan Everts som tränare skulle öka min hastighet mer än vad 4 helger med SM-föraren skulle göra! Och att jag måste träna ensamen en dj-la massa för att få upp samma fart. Och då dessutom troligen på ett farligare sätt.

På samma sätt skulle resonerar jag med banåkning den dagen jag börjar med det! För att ha en föråkare som ligger före och visar mig "sitt" idealspår är jag inte berädd att betala honom mer än en öl i baren på kvällen! Medans jag tror att en helg med Dohan skulle ge mig mer erfarenhet/kunskap än en hel sommars banåkning.

Visst, jag har sagt det tidigare och det kan sägas många gånger om. Det finns folk som kan teorin bra och kan lära ut massor trots att dom själva presterar mediokert. Dessa människor får dessvärre svårare att bevisa sitt värde! Men det går det också! Varför hade Mike Tyson en tränare trots att han var oövervinnerlig? Varför var inte tränaren världsmästaren?

Folk betalar för vad dom får! Och om du är en tränare som ger dom mycket så kan du ta betalt! Ni som tycker att eleven ska fråga tränaren är ju helt ute och cyklar! Har ni någonsin tränat någon idrott seriöst? Fotboll, tennis, pingis? Vad f-n som helst! Tränaren lägger upp ett tränigspass med specifika moment, om sedan rättar han elever som gör fel. Inte står dom och väntar på att eleven ska komma och fråga! Eller ännu värre är ute och tränar på sina egna golfputtar i väntan på frågor! Det vore ju rena skämtet! Vilken småbarnsförälder skulle betala för simträning till sitt barn om simläraren själv simmade runt och sa: "Gör som jag! Simhallen är dyr att hyra!"

Är banhyran dyr så måsta man se till att kunderna(eleverna) får en hög kvalitet på den tid dom är ute! DÅ OCH FÖRST DÅ kan man ta betalt. Kunderna skiter fullständigt i vad din resa till banan kostar, eller vad ditt hotellrum kostar. Eller för den delen vad banhyran kostar! Men en tränare som höjer helgens kvalitet, han kan ta mer betalt av kunderna.

Du skriver själv: "kul att köra som instruktör"
Har du sett en tränare i fotboll som själv springer runt och sparkar på bollen? Självklart inte!

Om jag själv ställde upp i min klubb som t.ex knattecrosstränare, inte skulle jag åka runt på min egen hoj dubbelt så mycket som mina elever! Möjligen skulle jag hoppa upp på den för att kunna visa ett moment. Men större delen av tiden skulle jag studera dom och vid behov vinka in dom för instruktioner.

Nej! Se er omkring hur det går till i andra sammanhang och fundera på varför! Och vad ni kan lära av det!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
oscar skrev:
2556185 ... Om man tycker att det går tillräckligt fort för att det ska vara kul så är man själv för långsam för att kunna vara en bra instruktör…

Om man tycker det går för långsamt kanske man tycker det är tråkigt. Hur länge håller man då på som instruktör???

Edit: Stavfel!

// Niklas

Two stroke man skrev:
...Du skriver själv: "kul att köra som instruktör"
Har du sett en tränare i fotboll som själv springer runt och sparkar på bollen? Självklart inte!

Om jag själv ställde upp i min klubb som t.ex knattecrosstränare, inte skulle jag åka runt på min egen hoj dubbelt så mycket som mina elever! Möjligen skulle jag hoppa upp på den för att kunna visa ett moment. Men större delen av tiden skulle jag studera dom och vid behov vinka in dom för instruktioner.

Nej! Se er omkring hur det går till i andra sammanhang och fundera på varför! Och vad ni kan lära av det!

Valet av metod har mer med typ av övning att göra och utformningen av banan.

Har man överblick över en bra plats på banan där man tydligt kan observera vad/hur deltagaren övar är det inget självändamål att som instruktör ut och köra. Ett exempel är GoKartbanor som ger mkt. god överblick!

Men eftersom många jobbar idéellt som instruktörer så gäller det att hitta en balans mellan deltagarnas och instruktörernas behov!

// Niklas
 
Last edited:

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Precis min åsikt det du skriver angående instruktörernas snabbhet, och det är ju faktiskt viktigt att ha snabba instruktörer, just för att de ska kunna instruera de snabba deltagarna utan att ligga på gränsen.

Ersättning till instruktörer existerar knappast hos någon arrangör och de som eventuellt försökte med detta och nästan lyckades få det att fungera, de gick i konken pga av att alla tyckte det var för dyrt med 900-1000:-/dag och mer eller mindre bojkottade dem. Det gjorde att det inte blev tillräckligt många deltagare för att kunna fortsätta verksamheten.

Numera kostar alla bankörningar knappa 1000-lappen men ingen arrangör har kommit upp i samma nivå som den arrangör som jag åsyftar.


oscar skrev:
2556185 Jag har kört som instruktör flera gånger på olika banor och det är inte i närheten så kul som det krävs för att jag skulle vilja stå för mina egna kostnader. Någon enstaka gång har det varit kul då det funnits någon i snabba gruppen som kunnat gasa! Annars är det samma fart som att köra runt på en parkering vid ICA och leta p-platser. Om man tycker att det går tillräckligt fort för att det ska vara kul så är man själv för långsam för att kunna vara en bra instruktör…
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Avarage skrev:
2556320 Om man tycker det går för långsamt kanske man tycker det är tråkigt. Hur länge håller man då på som instruktör???

Edit: Stavfel!

// Niklas

Precis, det är inte så kul som folk tror och därför kan man inte heller begära att de ska ställa upp gratis "eftersom de får köra bana"!
Den som anordnar bandagen får ju bestämma vilken ersättning instruktörerna ska ha om de ska ha någon alls. Gillar inte kunderna läget så får de väl välja någon annan arrangör...
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Two stroke man skrev:
2556273 Jag vill bara påvisa att det är skillnad på tränare och tränare.

Är det lättare att förstå att jag kan åka "gratis" på en crossbana, men ändå kan jag betala ca 1500kr för en träningshelg med en medelmåttig SM-förare som tränare! Och jag skulle utan tvekan betala 5000kr för en träningshelg med Stefan Everts som tränare!

Tror någon att jag gör det för att jag sugit in för mycket avgaser? Knappast! Jag tror faktiskt att 5000kr för en helg med Stefan Everts som tränare skulle öka min hastighet mer än vad 4 helger med SM-föraren skulle göra! Och att jag måste träna ensamen en dj-la massa för att få upp samma fart. Och då dessutom troligen på ett farligare sätt.

På samma sätt skulle resonerar jag med banåkning den dagen jag börjar med det! För att ha en föråkare som ligger före och visar mig "sitt" idealspår är jag inte berädd att betala honom mer än en öl i baren på kvällen! Medans jag tror att en helg med Dohan skulle ge mig mer erfarenhet/kunskap än en hel sommars banåkning.

Visst, jag har sagt det tidigare och det kan sägas många gånger om. Det finns folk som kan teorin bra och kan lära ut massor trots att dom själva presterar mediokert. Dessa människor får dessvärre svårare att bevisa sitt värde! Men det går det också! Varför hade Mike Tyson en tränare trots att han var oövervinnerlig? Varför var inte tränaren världsmästaren?

Folk betalar för vad dom får! Och om du är en tränare som ger dom mycket så kan du ta betalt! Ni som tycker att eleven ska fråga tränaren är ju helt ute och cyklar! Har ni någonsin tränat någon idrott seriöst? Fotboll, tennis, pingis? Vad f-n som helst! Tränaren lägger upp ett tränigspass med specifika moment, om sedan rättar han elever som gör fel. Inte står dom och väntar på att eleven ska komma och fråga! Eller ännu värre är ute och tränar på sina egna golfputtar i väntan på frågor! Det vore ju rena skämtet! Vilken småbarnsförälder skulle betala för simträning till sitt barn om simläraren själv simmade runt och sa: "Gör som jag! Simhallen är dyr att hyra!"

Är banhyran dyr så måsta man se till att kunderna(eleverna) får en hög kvalitet på den tid dom är ute! DÅ OCH FÖRST DÅ kan man ta betalt. Kunderna skiter fullständigt i vad din resa till banan kostar, eller vad ditt hotellrum kostar. Eller för den delen vad banhyran kostar! Men en tränare som höjer helgens kvalitet, han kan ta mer betalt av kunderna.

Du skriver själv: "kul att köra som instruktör"
Har du sett en tränare i fotboll som själv springer runt och sparkar på bollen? Självklart inte!

Om jag själv ställde upp i min klubb som t.ex knattecrosstränare, inte skulle jag åka runt på min egen hoj dubbelt så mycket som mina elever! Möjligen skulle jag hoppa upp på den för att kunna visa ett moment. Men större delen av tiden skulle jag studera dom och vid behov vinka in dom för instruktioner.

Nej! Se er omkring hur det går till i andra sammanhang och fundera på varför! Och vad ni kan lära av det!

Alltså, du har poänger i det du skriver men du visar också väldigt tydligt att du inte har en susning om vad det handlar om.
Det här är inte träning inför tävling, det här är inte nån korpklubb. Det här handlar om rent o skärt nöje. Inget annat.

Sen talar du emot dig själv när du vill betala massor med pengar för nån elitnisse som du inte har en aning om hurvida han kan förmedla sina kunskaper eller ej. Samtidigt som du själv undrar varför Tyson har en tränare över huvudtaget...

Nä, besök ett par bandagar först och se varför man kör, och hur och återkom sen till diskussionen...
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Two stroke man skrev:
2556273

Om jag själv ställde upp i min klubb som t.ex knattecrosstränare, inte skulle jag åka runt på min egen hoj dubbelt så mycket som mina elever! Möjligen skulle jag hoppa upp på den för att kunna visa ett moment. Men större delen av tiden skulle jag studera dom och vid behov vinka in dom för instruktioner.

Nej! Se er omkring hur det går till i andra sammanhang och fundera på varför! Och vad ni kan lära av det!


Har du varit på någon av dom motorbanor vi kör mc kör på, så som t ex Anderstorp, Knutstorp osv?

Det vore kul att se dig som instruktör på en sådan bana och då se dig stå och studera dom.....

Du ser inte mycket av banorna någonstans för att kunna göra det. Med det tror jag att du skulle vara en dålig instruktör.

En instruktör måste finnas ute på banan för se hur man kör.

Förövrigt vill jag bara tillägga en sak i tråden.


Vill man ha en riktig kurs går man mckursen avancerade och bra kurser. Vill man bara köra utan instruktörer och bara gas kör man på dagar som en t ex en del rr förare har och inte kör med grupper eller instruktörer

Eller så åker man på bandagar där det finns instruktörer som är både instruktörer och föråkare och där man håller ner kostnaden för deltagarna då dom vill ha ett val att inte ha en kurs med teori och mindre körning, utan få köra mycket den dagen och ta hjälp av instruktör om dom så känner för det.
 

Dr.Bike

Guest
oscar skrev:
2556185 Jag har kört som instruktör flera gånger på olika banor och det är inte i närheten så kul som det krävs för att jag skulle vilja stå för mina egna kostnader. Någon enstaka gång har det varit kul då det funnits någon i snabba gruppen som kunnat gasa! Annars är det samma fart som att köra runt på en parkering vid ICA och leta p-platser. Om man tycker att det går tillräckligt fort för att det ska vara kul så är man själv för långsam för att kunna vara en bra instruktör…

Undrar ibland om inte den där Chris Ash har rätt...

Hoho Oscar - är du där för DITT höga nöjes skull eller?
Ego Boy.
Om du nu ska ta ordet INSTRUKTÖR i din mun så ingår i den konsekvensens namn att lära andra som (av naturliga skäl) är långsammare än dig.
(om DU var långsammare enligt din egen filosofi kunde du ju inte vara instruktör...vilket ju OXÅ är en knepig tanke, då en SNABB förare inte nödvändigtvis behöver veta ett skvatt om vare sig teorin bakom, eller vara en pedagog att kunna lära ut körteknik)
Tror du själv verkligen att man inte kan vara instruktör om man är långsammare än vissa elever?
I så fall har du helt missuppfattat ordet instruktör och vad en sån gör.
Det är inte HARE du ska vara.
(Djungelboken: Säg mig Oscar: Om du nu nockat (kört ifrån) dina elever, säg mig, hur tror du då att de skall lära sig någonting...?)

Mitt mål som utbildare (oavsett ämne) är ju att mina elever ska bli fan så mycket bättre än mig! (ok ett högt mål initialt, och det nås inte på en dag, men det är det långsiktiga målet, d.v.s entuasmera på ett sånt sätt att de VILL och VÅGAR gå vidare där MIN inkompetensnivå slutar...
Om du tror att din nivå är toppen på världen så kan jag berätta att du en dag kommer bli rejält besviken.
Som instruktör vill man väl att alla elever når sin egen limit, och inte känner jag mig misslyckad om en elev blir snabbare, skjuter bättre, springer fortare osv. Nä - jag är tillräckligt ödmjuk att inse att huvuddelen av alla hojåkare med lite träning kommer bli fan så mycket snabbare än mig.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top