Ersättning till instruktörer på bandagar

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Folköl skrev:
2550490 Jaha, och hur mycket får du kontant utbetalt från ditt företag i bensin och däckslitage för att ta dig till jobbet? Det regleras väl ända på skattsedeln som avdrag på den skattepliktiga inkomsten.

Skattepliktig arbetsinkomst är 10 000 och över och hur många instruktörer får in en sån summa på ett år, säkert en del. Skickas det överhuvudtaget in ngra inkomstuppgifter alls? Ett jävla mygel är vad det är........

En klubb bygger inte på att medlemarna får kontanta pengar för sina insatser, ett tack, biobiljett och middag vid årets slut är vanligt. Vill man inte vara med i klubben så behöver man inte. Lite lite kontant ersättning förekommer visst men inom vissa ramar. Nu är väl de flesta bandagasarrangörer inte en klubb utan företag, racingword etc. Då ska väl alla pengar betalas direkt till arrangören som i sin tur betalar alla sina utgifter, så att alla pengar redovisas för. Att betala ut pengar "bakom den blå R6:an med high pipe" känns lite ...... svart.


Håller fullt med. Jag säger så här att om man är instruktör för bandagar så slipper du ju betala fullt pris vad det kostar att åka på banan som alla andra får betala.
Det ser jag som en förmån, jag vet inte vad ni andra tycker. En bandag med instruktörer koster normalt 800 på tex Karlskoga för en dag. Då ingår det ett lunch paket. Det slipper instruktören till stor del.. plötsligt så var det en bra förmån "men det tänkte jag inte på". Men visst om du rullar från Sthlm till Anderstorp, ja då blir det lite soppa och marginellt mer slitage på däcken.
Ser det som en stolt sak, du lär ut andra killar och tjejer att KÖRA hoj och samtidigt en trevlig dag med en massa glada tankar från dom som man just har lärt ut till och kanske vänner. Skulle alla instruktörer som ställer upp få betalt, så tror jag att det dess värre skulle komma mindre folk till dessa kurser. Det är på tok för dyrt att köra sporthoj redan och det skulle inte bli bättre av att ta ut högre avgifter av dom som vill lära sig köra hoj av kanske just dig. Ställ upp för varandra och ha kul. Samtidigt får det inte kosta för mycket för den som ställer upp heller. Men lite bensin och däcks slitage kan jag stå ut med åtminstonde.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Dr.Bike skrev:
2556856 Undrar ibland om inte den där Chris Ash har rätt...

Hoho Oscar - är du där för DITT höga nöjes skull eller?
Ego Boy.
Om du nu ska ta ordet INSTRUKTÖR i din mun så ingår i den konsekvensens namn att lära andra som (av naturliga skäl) är långsammare än dig.
(om DU var långsammare enligt din egen filosofi kunde du ju inte vara instruktör...vilket ju OXÅ är en knepig tanke, då en SNABB förare inte nödvändigtvis behöver veta ett skvatt om vare sig teorin bakom, eller vara en pedagog att kunna lära ut körteknik)
Tror du själv verkligen att man inte kan vara instruktör om man är långsammare än vissa elever?
I så fall har du helt missuppfattat ordet instruktör och vad en sån gör.
Det är inte HARE du ska vara.
(Djungelboken: Säg mig Oscar: Om du nu nockat (kört ifrån) dina elever, säg mig, hur tror du då att de skall lära sig någonting...?)

Mitt mål som utbildare (oavsett ämne) är ju att mina elever ska bli fan så mycket bättre än mig! (ok ett högt mål initialt, och det nås inte på en dag, men det är det långsiktiga målet, d.v.s entuasmera på ett sånt sätt att de VILL och VÅGAR gå vidare där MIN inkompetensnivå slutar...
Om du tror att din nivå är toppen på världen så kan jag berätta att du en dag kommer bli rejält besviken.
Som instruktör vill man väl att alla elever når sin egen limit, och inte känner jag mig misslyckad om en elev blir snabbare, skjuter bättre, springer fortare osv. Nä - jag är tillräckligt ödmjuk att inse att huvuddelen av alla hojåkare med lite träning kommer bli fan så mycket snabbare än mig.

Nej jag var inte där enbart för mitt eget nöjes skull, vilket var anledningen till att jag inte heller tycker att instruktörer ska bekosta sin körning där!

Om man har en "elev" som är snabbare än en själv så har den nog inte så kul och tycker nog inte heller att det är lärorikt! De flesta är ju trots allt där för att få köra fort! Teorin kan de läsa i en bok! Om du/ni vill tolka det på det vis att jag skulle vilja "nocka" mina elever så är det ju tråkigt att jag är kass på att uttrycka mig! För övrigt har jag blivit besviken och förnedrad flera gånger
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
CorbenDallas skrev:
2556497 Alltså, du har poänger i det du skriver men du visar också väldigt tydligt att du inte har en susning om vad det handlar om.
Det här är inte träning inför tävling, det här är inte nån korpklubb. Det här handlar om rent o skärt nöje. Inget annat.

Sen talar du emot dig själv när du vill betala massor med pengar för nån elitnisse som du inte har en aning om hurvida han kan förmedla sina kunskaper eller ej. Samtidigt som du själv undrar varför Tyson har en tränare över huvudtaget...

Nä, besök ett par bandagar först och se varför man kör, och hur och återkom sen till diskussionen...

SAnt jag har aldrig åkt bandagar! Men jag har tränat både det ena och det tredje. Och gjort affärer snudd på med hin håle själv! Och med dessa erfarenheter reagerar jag starkt på många åsikter i denna tråd.
Jag har bara sett bandagar från andra sidan staketet på Sturup när jag själv åkt motocross.
Jo, jag förstår att bandagar är jämförbara med "fri träning" på mina crossbanor, eller "allmänhetens åkning" i slalombacken. Men där saknas också tränare...
Att jag talar mot mig själv beror på att jag försöker måla upp en förståelig bild av min åsikt!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Liwa1 skrev:
2556737 Har du varit på någon av dom motorbanor vi kör mc kör på, så som t ex Anderstorp, Knutstorp osv?

Det vore kul att se dig som instruktör på en sådan bana och då se dig stå och studera dom.....

Du ser inte mycket av banorna någonstans för att kunna göra det. Med det tror jag att du skulle vara en dålig instruktör.

Självklart förstår jag att man inte ser hela bana från någon position. Men när man ska lära sig saker så delar man upp problemet i mindre delar som då blir lättare att förstå.
Och för att aplicerar det på banåkning betyder det att tränaren kan stå och studerara eleverna åka en sektion av en eller ett par kurvor. Som man tränar just för tillfället.

Du har rätt i att jag skulle vara en dålig instruktör, för min erfarenhet av asfalt är inte stor. Men om så vore skulle jag dela upp banan i lämpligt antal delar och träna varje sektion var för sig. I bästa fall kan eleverna gena och bara köra viss del av banan. Och annars så blir resten av banan en transportsträcka.
 

Dr.Bike

Guest
oscar skrev:
2557832 Nej jag var inte där enbart för mitt eget nöjes skull, vilket var anledningen till att jag inte heller tycker att instruktörer ska bekosta sin körning där!

Om man har en "elev" som är snabbare än en själv så har den nog inte så kul och tycker nog inte heller att det är lärorikt! De flesta är ju trots allt där för att få köra fort! Teorin kan de läsa i en bok! Om du/ni vill tolka det på det vis att jag skulle vilja "nocka" mina elever så är det ju tråkigt att jag är kass på att uttrycka mig! För övrigt har jag blivit besviken och förnedrad flera gånger


Vill inte försöka "tolka" nånting Oscar. Det finns det folk på forumet som gör så bra ändå. D.v.s läser allt som f-n själv läser bibeln, utan det jag såg, och det du skrev kunde bara läsas på ett sätt.
Men ok, med din nya, lite mer detaljerade beskrivning så förstår jag vad du menar, och visst har du rätt i att det kan vara så!

Men (återigen detta men) de situationer du beskriver är ju ändå marginalhändelser, d.v.s huvuddelen av eleverna KOMMER inte att vara bättre än instruktören.
Och i de fåtal fall det sker så, fine, jag tror att den "eleven" själv då kommit så långt att han dels kanske inte behöver instruktören, eller kanske trots sin snabbhet kan behöva ett och annat råd, för att ytterligare finslipa.
Det går ju som du vet att ta sig genom en och samma kurva på väldigt många sätt. Så denne "duktige" (om duktig = snabb?) kan alldeles säkert ha ett gott utbyte av en dialog med den långsammare instruktören.

Sen om det är tråkigt att vara instruktör för att man själv inte får köra max, ja det är saker man får leva med, och istället fokusera på elevernas nöjdhet, och själv glädjas åt deras framsteg istället för att trumpet hasa omkring i parkeringstempo.

Det är likadant i vanliga trafiken under våra gruppkörningar, där variationerna kan vara högst avsevärda, och är man då i "fel" frupp så kan jag visst känna igen din beskrivna känsla av tristess.
Men då är man ju inte instruktör lixom...
Men är jag kolonnledare t.ex då måste jag ju anpassa hela körningen till den mest orutinerade osv.

Tror jag förstår vad du menar nu iaf :krama
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Dr.Bike skrev:
2558623 Men (återigen detta men) de situationer du beskriver är ju ändå marginalhändelser, d.v.s huvuddelen av eleverna KOMMER inte att vara bättre än instruktören.
Och i de fåtal fall det sker så, fine, jag tror att den "eleven" själv då kommit så långt att han dels kanske inte behöver instruktören...

Tror jag förstår vad du menar nu iaf :krama

Hmm... Misstänker att reglerna på bankörningarna jag var på kanske inte är som idag. När jag körde så var det en "huvudinstruktör" som man inte fick köra om alls, och då behöver "eleven" vekligen en passande instruktör, dvs en som kan köra snabbare än vad han/hon själv kan! Annars misstänker jag att det blir en besviken bandagsförare... :)
Får man köra fritt runt banan så behövs det inte instruktörer som måste elda på i den snabbaste "elevens" tempo!

Chris Ash syftade förresten inte på mig... :pannkyss
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
oscar skrev:
2558642 Hmm... Misstänker att reglerna på bankörningarna jag var på kanske inte är som idag. När jag körde så var det en "huvudinstruktör" som man inte fick köra om alls, och då behöver "eleven" vekligen en passande instruktör, dvs en som kan köra snabbare än vad han/hon själv kan! Annars misstänker jag att det blir en besviken bandagsförare... :)
Får man köra fritt runt banan så behövs det inte instruktörer som måste elda på i den snabbaste "elevens" tempo!

Chris Ash syftade förresten inte på mig... :pannkyss


:) Då är de sakerna utredda! Gott.
Och med de förutsättningarna du säger så kan ju inte en duktig elev vidareutvecklas, vilket i min värld är synnerligen o-bra.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Two stroke man skrev:
2557971 Självklart förstår jag att man inte ser hela bana från någon position. Men när man ska lära sig saker så delar man upp problemet i mindre delar som då blir lättare att förstå.
Och för att aplicerar det på banåkning betyder det att tränaren kan stå och studerara eleverna åka en sektion av en eller ett par kurvor. Som man tränar just för tillfället.

Du har rätt i att jag skulle vara en dålig instruktör, för min erfarenhet av asfalt är inte stor. Men om så vore skulle jag dela upp banan i lämpligt antal delar och träna varje sektion var för sig. I bästa fall kan eleverna gena och bara köra viss del av banan. Och annars så blir resten av banan en transportsträcka.
Eller så gör man som så att man åker egen hoj.. följer DELTAGAREN (i mina ögon har man inte elever) tar in deltagaren i depå och kan där ge feedback över saker som man ser mycket bra och detaljerat när man ligger bakom..
Man har dessutom en helt annan förutsättning att kunna visa saker genom att "följa john" Där instruktör först åker och visar tex ett spårval... låter deltagaren testa... Instruktören visar ett annat spårval.. osv..
Fördelen med detta är att man som instruktör kan rätta till saker utan att behöva gå in i depå och snacka bort tid.. Vilket i sin tur ger mer körtid.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
oscar skrev:
2558642 Hmm... Misstänker att reglerna på bankörningarna jag var på kanske inte är som idag. När jag körde så var det en "huvudinstruktör" som man inte fick köra om alls, och då behöver "eleven" vekligen en passande instruktör, dvs en som kan köra snabbare än vad han/hon själv kan! Annars misstänker jag att det blir en besviken bandagsförare... :)
Får man köra fritt runt banan så behövs det inte instruktörer som måste elda på i den snabbaste "elevens" tempo!

Oscar det finns idag olika bankörningsvarianter.. där din variant också exicterar.
Det man får ha med i tanken med är vilken banåkning är det jag åker på? Är det bara en banåkning för skojskull där målet är att köra bana och bara gasa så mycket man kan eller är det en kurs? Om det är en kurs vad är då målet med kursen? Är målet att lära sig köra så snabbt som möjligt då krävs det också snabba erfarna instruktörer. MEN om syftet med kursen är att förbättra deltaganas hantering av motorcykeln.. för att bli säkrare förare. Behöver då instruktören verkligen vara så snabb?
Mina erfarenheter från våra sporthojskurser är att det har aldrig varit några problem med snabbare förare. När man planerar en kurs sätter man den instruktör som är bäst lämpad för en viss grupp på den gruppen. Det brukar i det läget lösa sig själv.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har genom åren jobbat som instruktör åt några olika bandagsarrangörer, i början så gjorde jag det enbart för att få köra bana gratis, men numera så är min målsättning i huvudsak att se till att kunderna får valuta för sina pengar, att se hur eleverna i sin grupp växa och bli både säkrare och snabbare ger mig en stor inre belöning.

Om instruktörer skall ha betalt beror väl på arrangörens målsättning med bandagen samt om ekonomin ger utrymme för det.
 
Last edited:

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Mulles skrev:
2556354 Precis min åsikt det du skriver angående instruktörernas snabbhet, och det är ju faktiskt viktigt att ha snabba instruktörer, just för att de ska kunna instruera de snabba deltagarna utan att ligga på gränsen.

Ersättning till instruktörer existerar knappast hos någon arrangör och de som eventuellt försökte med detta och nästan lyckades få det att fungera, de gick i konken pga av att alla tyckte det var för dyrt med 900-1000:-/dag och mer eller mindre bojkottade dem. Det gjorde att det inte blev tillräckligt många deltagare för att kunna fortsätta verksamheten.

Numera kostar alla bankörningar knappa 1000-lappen men ingen arrangör har kommit upp i samma nivå som den arrangör som jag åsyftar.
Måste vara Bike-events du menar. De körde alltid med minst en instruktör av toppklass. Peter Lindén och Niklas Carlberg är några exempel. Ingen aning om hur mycket de fick betalt men Bike-events hade speciella sponsrade instruktörshojar, så de lär i varje fall inte ha behövt lägga ut för något själva.

Synd att deras koncept inte höll längre för de var nog de bästa bandagsarrangörerna jag kört med. Det högre priset kändes motiverat.


De arrangerade bankörningar jag varit på den senare tiden så har det inte varit mycket till instruktörer jag sett. Föråkare skulle jag mer kalla dem.

Det är skillnad på instruktör och föråkare. Föråkare åker runt bland deltagarna och styr upp körningen, håller ner tempo och ser till att folk kör säkert och i rätt grupp. Instruktörer kommer med tips och råd om förbättringar i körningen.
Föråkare ser jag inte som ett speciellt krävande arbete och de tycker jag inte heller de ska få nått betalt för. Instruktörerna på allmänna bandagar tar oftast bara sig an ett par förare under dan och de privatlektionerna tycker jag heller inte alla ska behöva vara med och betala. Bättre att de som utnyttjar intruktörstjänsten betalar för den om det nu ska utgå någon ersättning. Jag har t ex aldrig betalat för någonannans privata skidlärare i skidbacken.

Kan inte intruktören följa mitt tempo så vet jag inte vad han/hon ska vara bra för. Det är ju om det tempot jag vill ha analyser och kommentarer inte i nått cruising tempo.

Det är skillnad mot regelrätta kurser som t ex CSS, då är det riktiga instruktörer och genomtänkta övningar. De ska naturligtvis ha lön.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Buster skrev:
2562418 Måste vara Bike-events du menar. De körde alltid med minst en instruktör av toppklass. Peter Lindén och Niklas Carlberg är några exempel. Ingen aning om hur mycket de fick betalt men Bike-events hade speciella sponsrade instruktörshojar, så de lär i varje fall inte ha behövt lägga ut för något själva.
Det stämmer bra, dock blev det som sagt för oekonomiskt för BE att köra detta upplägg, men vi som jobbade åt dom hade det lyxigt även om jag inte tyckte att BE var någon utbildning precis, det var mera att gasa satan med gruppen.
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Bara en lite parrantes. Det är väldigt få instruktörer i alla idrottsgrenar som är bättre än eleven. Om nu Instruktören är betdydligt bättre än eleven (Nu pratar jag inte om knatte fotboll) så i dom flesta fall hade instruktören tävlat i sin gren och inte tränat andra. Det gäller bara att intstruktören vet teroretiskt hur eleven skall bli bättre, Instruktören själv kanske varken kan/vågar etc. Jag har varit instruktör till aktiva i landslaget, men inte fan är jag bättre om dom - men jag vet hur dom skall förbättra sina tex tekniker för att utveckla sig själv.

Men det gäller också att instruktören vet vad han/hon talar om - det skall ge ett förtroende.

Mvh//ZS
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Efter att ha läst igenom tråden så undrar jag hur gör ni som tävlar?

Betalar ni en instruktör för att kunna bli bättre eller kör ni 100+ varv för att nöta in hur ni ska göra?

Eller kör ni med någon som tar den och den kurvan bättre och får råd och tips om hur ni ska göra just där?

Är mycket väl medveten om att man måste nöta in hur man ska ta de olika kurvorna och svårigheterna på en bana. Men om man inte själv upptäcker vad som är fel så är det ju inte lätt att gå vidare och bli bättre.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Mitra skrev:
2562756 Efter att ha läst igenom tråden så undrar jag hur gör ni som tävlar?

Betalar ni en instruktör för att kunna bli bättre eller kör ni 100+ varv för att nöta in hur ni ska göra?

Eller kör ni med någon som tar den och den kurvan bättre och får råd och tips om hur ni ska göra just där?

Är mycket väl medveten om att man måste nöta in hur man ska ta de olika kurvorna och svårigheterna på en bana. Men om man inte själv upptäcker vad som är fel så är det ju inte lätt att gå vidare och bli bättre.



Tror inte att det är många av dem som tävlar som har en tränare/instruktör som säger åt dem hur de ska köra. Körstilen är så pass individuell att den nog är svår att ändra på utan att det blir knepigt för föraren! I stora drag handlar det om att nöta och testa nya saker på egen hand!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Zilversurfer skrev:
2562753 Bara en lite parrantes. Det är väldigt få instruktörer i alla idrottsgrenar som är bättre än eleven. Om nu Instruktören är betdydligt bättre än eleven (Nu pratar jag inte om knatte fotboll) så i dom flesta fall hade instruktören tävlat i sin gren och inte tränat andra. Det gäller bara att intstruktören vet teroretiskt hur eleven skall bli bättre, Instruktören själv kanske varken kan/vågar etc. Jag har varit instruktör till aktiva i landslaget, men inte fan är jag bättre om dom - men jag vet hur dom skall förbättra sina tex tekniker för att utveckla sig själv.

Men det gäller också att instruktören vet vad han/hon talar om - det skall ge ett förtroende.

Mvh//ZS
Ja det är sant iof, men dom gånger som man har föråkare/instruktörer på bandagar är det oftast åt gatgrupperna och speciellt åt dom långsammare grupperna.

Renodlade road racing kurser har jag aldrig deltagit på.
 

Dr.Bike

Guest
Zilversurfer skrev:
2562753 Bara en lite parrantes. Det är väldigt få instruktörer i alla idrottsgrenar som är bättre än eleven. Om nu Instruktören är betdydligt bättre än eleven (Nu pratar jag inte om knatte fotboll) så i dom flesta fall hade instruktören tävlat i sin gren och inte tränat andra. Det gäller bara att intstruktören vet teroretiskt hur eleven skall bli bättre, Instruktören själv kanske varken kan/vågar etc. Jag har varit instruktör till aktiva i landslaget, men inte fan är jag bättre om dom - men jag vet hur dom skall förbättra sina tex tekniker för att utveckla sig själv.

Men det gäller också att instruktören vet vad han/hon talar om - det skall ge ett förtroende.

Mvh//ZS

DET var vad jag menade med att instruktören inte behöver vara bättre än eleven :tummenupp
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Visst, självklart. En elitidrottsman/kvinna kan givetvis inte hitta en tränare som är bättre. MEN i detta fall talar vi väl inte om elitidrott utan om vanliga gatknuttar som med vissa undantag är ganska mediokra när det gäller kunskap och fart på en RR-bana.

Har man då instruktörer som är långsammare än dessa förare så ger det inte särskilt gott intryck. Det betyder ju att han/hon inte kan applicera på sin egen körning det han/hon lär ut.

Det finns ett värde i att kunna ligga bakom även de snabbare gatåkarna och kika på beteendet på hojen och på banan. För att kunna göra ett bra jobb så krävs det att man kan göra detta med ganska stor säkerhetsmarginal.
Klarar man av det så är man givetvis en bättre instruktör.



När det gäller instruktör MED/UTAN egen hoj:
Alla som någonsin varit instruktör på asfaltsbana vet att det krävs att man kör egen hoj och att det INTE fungerar att stå bredvid. Har deltagit på MX-läger/träningar och vet att MX-träning/läger ofta bedrivs genom en icke hojburen tränare och att det går att dela upp banan i luriga partier som man kör om och om igen. Detta sätt fungerar inte särskilt bra på asfalt.
Skulle dock kanske kunna fungera att filma deltagarna med videokamera för genomgång efter körning.


Dr.Bike skrev:
2565259 DET var vad jag menade med att instruktören inte behöver vara bättre än eleven :tummenupp
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Two stroke man skrev:
2557971 Självklart förstår jag att man inte ser hela bana från någon position. Men när man ska lära sig saker så delar man upp problemet i mindre delar som då blir lättare att förstå.
Och för att aplicerar det på banåkning betyder det att tränaren kan stå och studerara eleverna åka en sektion av en eller ett par kurvor. Som man tränar just för tillfället.

Du har rätt i att jag skulle vara en dålig instruktör, för min erfarenhet av asfalt är inte stor. Men om så vore skulle jag dela upp banan i lämpligt antal delar och träna varje sektion var för sig. I bästa fall kan eleverna gena och bara köra viss del av banan. Och annars så blir resten av banan en transportsträcka.


Jag förstår pressis vad du pratar om.
Jag har kört cross i nästa 14 år, och även kört ett antal tävlingar på slutet.
Har även varit tränare för hockeylag i juniorhocky. Och i båda fallen gjorde vi som du beskriver. Och det är ett bra sätt att lära ut och lära in.

Men i det här fallet på arrangerade bandagar. Så blir det nog svårt att genomföra. Desutom kan man inte "kapa av" banan. Både pga att banorna inte ser ut så. Plus att banan hänger ihop rent körmässigt. På ett sätt som det inte gör i tex cross. Bla bygger man upp farten på flera varv vilket gör att det blir helt fel att bara köra ett litet parti.

Men eftersträvar man ett sådant upplägg så e det bara att boka banan själv och anlita en bra instruktör. Så kan man dela det på kanske 5-10 personer.
Men då snackar vi betydligt mer pengar än 600 - 1000 kr för en dag.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mulles skrev:
2565293
Skulle dock kanske kunna fungera att filma deltagarna med videokamera för genomgång efter körning.
Det gjorde vi ett par gånger i år, mycket lärorikt och uppskattat av deltagarna, speciellt dom som inte vågar hänga ut så mycket och dom som kör sakta i kurvorna.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top