Ersättning till instruktörer på bandagar

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
2565442 Det gjorde vi ett par gånger i år, mycket lärorikt och uppskattat av deltagarna, speciellt dom som inte vågar hänga ut så mycket och dom som kör sakta i kurvorna.
Aha, du blev filmad själv alltså?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
2565458 Aha, du blev filmad själv alltså?
Har farbror tittat i börsen och insett att RR kostar mer än PRO sa från början.

Om du är snäll så kanske vi kan få in dig som obetald instruktör i den långsammaste gatgruppen, du kommer att trivas bland långgafflar och packväskor.

:D

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Mulles skrev:
2565293
Har man då instruktörer som är långsammare än dessa förare så ger det inte särskilt gott intryck. Det betyder ju att han/hon inte kan applicera på sin egen körning det han/hon lär ut.

Det finns ett värde i att kunna ligga bakom även de snabbare gatåkarna och kika på beteendet på hojen och på banan. För att kunna göra ett bra jobb så krävs det att man kan göra detta med ganska stor säkerhetsmarginal.
Klarar man av det så är man givetvis en bättre instruktör.
.

Kan bara hålla med 100% när det gäller vanliga gatknuttar.

När det gäller RR, så finns det ett exempel som jag känner till som står över allt annat. Thomas Luthi gick CSS 2005 efter en bedrövlig säsong 2004. Vad blev resultatet av detta då. jo han vann 2005 125gp. Om det var p.g.a CSS låter jag vara osagt. Men här vi ett exempel där Instruktören inte är bättre än eleven, men gjorde stora resultat och utvecklades.

Som sagt, Instruktören behöver inte vara bättre i RR, han skall bara veta hur man överför sin teroretiska kunskap till praktik.

Tror dock inte att det finns sååå duktiga instruktörer i Sverige dock.

sandstream

Guest
Zilversurfer skrev:
När det gäller RR, så finns det ett exempel som jag känner till som står över allt annat. Thomas Luthi gick CSS 2005 efter en bedrövlig säsong 2004. Vad blev resultatet av detta då. jo han vann 2005 125gp. Om det var p.g.a CSS låter jag vara osagt. Men här vi ett exempel där Instruktören inte är bättre än eleven, men gjorde stora resultat och utvecklades.
Bara för att förtydliga var det väl så att CSS hjälpte honom och han gick inte direkt deras ordinarie steg 1-4 kurser.

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Visste inte detta, men då är vi åter kanske inne på det här med elitcoaching. Vet ju inte men förmodar att Luthi förmodligen inte stod som en i mängden av elever utan kanske fick lite separat coaching.

Elittränare kan ju oftast av naturliga skäl inte vara bättre än sin elev.

Zilversurfer skrev:
2565620 Thomas Luthi gick CSS 2005 efter en bedrövlig säsong 2004. Vad blev resultatet av detta då. jo han vann 2005 125gp. Om det var p.g.a CSS låter jag vara osagt. Men här vi ett exempel där Instruktören inte är bättre än eleven, men gjorde stora resultat och utvecklades.

Som sagt, Instruktören behöver inte vara bättre i RR, han skall bara veta hur man överför sin teroretiska kunskap till praktik.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Zilversurfer skrev:
2565620 Kan bara hålla med 100% när det gäller vanliga gatknuttar.

Var hittar du den infon?

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
sandstream skrev:
2565650 Bara för att förtydliga var det väl så att CSS hjälpte honom och han gick inte direkt deras ordinarie steg 1-4 kurser.

Nä, det är klart - men instr. var från CSS.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
oscar skrev:
2565721 Ok! Går ju inte riktigt att jämföra med en kurs hos CSS då TROR JAG...

Ganska gedigen lista. Fan jag vill också ha en sådan coach...Oscar, du kan coacha mig att vinna KM:et för amatörer:D

Champions Trained

Championships won by riders Keith has trained both privately and at California Superbike School.
Latest Champions

* 2005 MotoGP 125cc World Champion Thomas Lüthi
* 2005 British Supersport Champion Leon Camier

World Champions

* 2004 World Superbike Champion James Toseland
* 2003 World Supersport Champion Chris Vermuellen
* 1997 World Superbike Champion John Kocinski
* 1993 World Endurance Champion Doug Toland
* 1993 World Superbike Champion Scott Russell
* 1992 World 500cc Champion Wayne Rainey
* 1991 World 500cc Champion Wayne Rainey
* 1990 World 500cc Champion Wayne Rainey
* 1989 World Superbike Champion Fred Merkel
* 1988 World Superbike Champion Fred Merkel

AMA Superbike Champions

* 1998 Ben Bostrom
* 1997 Doug Chandler
* 1996 Doug Chandler
* 1992 Scott Russell
* 1991 Thomas Stevens
* 1990 Doug Chandler
* 1988 Bubba Shobert
* 1987 Wayne Rainey
* 1986 Fred Merkel
* 1985 Fred Merkel
* 1984 Fred Merkel
* 1983 Wayne Rainey

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zilversurfer skrev:
2565965 Ganska gedigen lista.
Det var värst. Lärde han dem motstyra?

Är det bara jag som är spontan-misstänksam mot såna listor?

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Bingo skrev:
2566158 Det var värst. Lärde han dem motstyra?

Vet ej riktigt vad du vill säga eller påstå. Men Thomas Luthi prisade iaf rejält CSS!

Menar du att CSS lagt ut deras namn på hemsidan utan att det ligger någon fakta bakom?

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2566158 Det var värst. Lärde han dem motstyra?

Utan något som helst annat än maggropskänsla så är jag benägen att hålla med dig Bingo!
Alla vill ha en bit av kakan, och i stort sett ALLA som då varit involverade på något sätt, i något stadie påstår sig ha varit "da shit" i utvecklingen av nn.

Nu tror jag iofs att Andy Ibbott och CSS har en hel DEL att lära de allra flesta. OCH att de har lärt dessa på listan en hel del.
Men som generell regel har du helt rätt Bingo.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zilversurfer skrev:
2566383 Vet ej riktigt vad du vill säga eller påstå. Men Thomas Luthi prisade iaf rejält CSS!

Menar du att CSS lagt ut deras namn på hemsidan utan att det ligger någon fakta bakom?
Nä, det jag menar är bara att jag har en känsla av renomesnyltning. "Has trained" kan betyda så olika saker. Kan vara allt från nästan ingenting, typ att de varit på banan samtidigt, till mer eller mindre heltidstränare. Skulle vara kul att veta vad han faktiskt gjort med alla de där namnen och vilka resultat träningen gett.

När någon antyder något utan att ge detaljer så beror det förvånansvärt ofta på att det inte finns några detaljer att ge :)

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2567075 Nä, det jag menar är bara att jag har en känsla av renomesnyltning. "Has trained" kan betyda så olika saker. Kan vara allt från nästan ingenting, typ att de varit på banan samtidigt, till mer eller mindre heltidstränare. Skulle vara kul att veta vad han faktiskt gjort med alla de där namnen och vilka resultat träningen gett.

När någon antyder något utan att ge detaljer så beror det förvånansvärt ofta på att det inte finns några detaljer att ge :)

Så är det :fakta

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Mulles skrev:
2565293
Skulle dock kanske kunna fungera att filma deltagarna med videokamera för genomgång efter körning.

Att filma är ett suveränt hjälpmedel som används alldeles för sällan, speciellt för deltagare som är helt övertygade att dom gör precis som man säger fastän det knappt är i närheten...

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Jag tycker det är en självklarhet att instruktörerna ska få någon typ av ersättning.
Hittills när jag kört som instruktör har den ersättningen mest varit "plåster på såren" i det tomma bankkontot, men jag tycker att det är helt ok att man får nån slant för den tid och det arbete man lägger ner på att vara på kurserna:
ledigt från jobbet, slitage bil/kärra/hoj, soppa till bil/kärra, mat, boende o.s.v.
Den största lönen är nog att det har inte gått ett bantillfälle då JAG själv inte lärt mig någonting; varje tillfälle är en övning i att kunna ta folk på rätt sätt, få dem att förstå, få mig att förstå dem och att diskutera och därefter praktisera.
Jag hade antagligen kört som instruktör utan ersättning också, men då hade jag inte alls haft möjlighet att köra på lika många kursdagar som jag har med ersättningen.
Bankörning är det roligaste jag vet, så att bara få vara på banan är en sorts lön i sig. Däremot är det kanske inte alltid kul att sitta och köra i lugn grupp som ett antal före mig skrivit i denna tråd, men då har jag, (om tillfälle givits), stuckit ut i någon av de andra grupperna och tittat runt lite och rastat av mig.
Kanske är jag för ung och dum för att hålla mig lugn och sansad en hel dag?
Jag vet bara att om jag sitter en hel bandag och får köra på rull runt banan så blir jag en smula otålig och då är jag värdelös som instruktör.
Jag har i alla fall inte haft någon uttryckt att de är besvikna på mig som instruktör eller min insats, hittills.
Jag har bara kört på SMC-kurser som instruktör och i princip alla mina deltagare har tyckt att dagen varit värd pengarna.
Nu ska jag sluta svamla..:)

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Dr.Bike skrev:
2566394 ....
Nu tror jag iofs att Andy Ibbott och CSS har en hel DEL att lära de allra flesta. OCH att de har lärt dessa på listan en hel del.
Men som generell regel har du helt rätt Bingo.

set i en mailbox:

Sent: Friday, November 03, 2006 10:33 PM
To: SMC Jesper Christensen
Subject: RE: Moto GP Assens 2007 - SMC

Hi Jesper,

Of course I can! :)))

All the best

Andy

----- Original Message -----
From: SMC Jesper Christensen
Sent: Thu, 26/10/2006 19:37
To: Andy Ibbott
Cc: elving.sollixxsvmc.se
Subject: Moto GP Assens 2007 - SMC
>> Andy,

I suppose you will be working att Assen GP 2007 in the Netherlands!

SMC TRAVEL will most likely arrange a journey down there for our members, I expect we will have something like 20 – 30 participators.

QUESTION: Will it be possible for you to give them some kind of inside look in the pit or similar – preferable give them a CSS speech........

Med vänliga hälsningar
Jesper Christensen
Generalsekreterare

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...