Ersättning till instruktörer på bandagar

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Brandstr skrev:
2547679 varför ska intstruktörerna har betalt? jag tycker att det räcker med en fri bandag (ca 700 -1000kr) + självklart mat i sådana fall.

inte direkt att intrsuktörerna mot sin vilja blir dit dragna utan att det tycker det är lika skoj att köra som alla andra.

Så bara för att vi som är instuktörer tycker att det är sanslöst kul att utb andra mc-förare så är vi inte värda mer i betalning än en fri bandag?

Vi går ekonomiskt back på varje kurs vi kör...
En fri bandag som betalning??? Hur kan du se det som en betalning?? Vi får inte köra så att vi själv utvecklas...
Instruerar du tex långsam grupp när man som instruktör åker runt och petar sig i näsan med däck som aldrig kommer upp i temp mm mm... Hur kan du se det som en betalning?? Vad har det tempot i den gruppen gett mig som instruktör???

Tycker personligen att långsam och mellangruppen är de roligaste att jobba med.. Av den orsaken att de utvecklas så enromt mycket under en dag.. och resultatet av det arbete jag lagt ner under dagen syns otroligt väl...
MEN det har inte gett mig något som mc-förare så att säga.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Bra att du lyfter ut detta ur den andra tråden, intressant diskussion men trots allt är det inget vi / ni har med att göra. Det är arrangören som väljer ersättningsnivån och med det till viss del "köper" instruktörskompetensen.

Det går att få gratis instruktörshjälp i överflöd men som ni skriver ovan, det blir ingen större kvalitet. Erfarna instruktörer som gör ett bra jobb har passerat det där euforiska stadiet för länge sedan och vill således åtminstone ha lite uppmuntran för sitt arbete.
I gengäld för arrangören lägger dessa instruktörer (ni vet vilka ni är) verkligen manken till och gör ett utomordentligt jobb. Glatt humör, tillmötesgående, instruerande och uppmuntrande i vått och torrt.
Personligen, och flera med mig. Ecce, Zeb-macahan mfl. kör 2-3 pass / timmer när vi är instruktörer. Inte för att vi får dubbelt betalt utan för att vi tycker det är så djävla kul. Vi älskar att köra hoj, vi älskar att instruera och vi älskar er, oavsett om ni vill ha oss på banan eller inte.
Trots det kvarstår faktum att vi vill ha lite ersättning, det sliter på både hushållskassan, däckskontot och andrahandsvärtet på hojen att köra så mycket. Den ersättning vi får idag är för det mesta ganska blygsam men det visar i alla fall på en tacksamhet och en vilja att ge oss ersättning.

Jag tror inte vi skall höja avgifterna mer för att kunna betala mer och jag vet att arrangörerna inte har mer överskott att betala ut.
Lösningen heter sponsorer och det vet jag att det jobbas på redan så ni kan vara lugna. Instruktörstruppen är stor och ca 60% av dom utbildade har varit aktiva redan första året så vi kommer finnas kvar samtidigt som fler instruktörer utbildas genom SMC.

Tack och god natt!

/HW
 

Dr.Bike

Guest
Bra sagt Sensei

Och ja, varför skall just MC-instruktörer gå back?
Det finns massor med annan hobbyverksamhet där de som leder verksamheten aldrig skulle drrömma om att ställa upp med egna medel.
SÅ roligt är det inte att offra sin egen fritid.
Ta hockey och fotbollsdomare t.ex
De får ingen fet lön, men de ersätts iaf så de slipper betala för att de råkar vara frivilliga.

Det verkar vara tabubelagt att tala om detta, och jag känner att lojaliteten mot arrangören är stor minst sagt.
Det i sin tur beror kanske på att de är vänner med varann.
Får jag gissa så redovisar inte alla arrangörer sina intäkter gentemot banarbetare/instruktörer och på så vis kanske en tro på att det går dåligt bidrar till att kraven på ersättning hålls nere?
Bara en spekulation.

Men räkna själva:

En vanlig bandag med säg 70 deltagare. Alla betalar säg...800 spänn.
Det ger:

800x70=56.000

56.ooo kronor alltså in.
Banhyra har jag ingen aning om, inte heller andra avbränningar, men för att motivera sig att hålla på med detta så MÅSTE det rimligen ge en LITEN slant.
Det hoppas jag verkligen att det gör!
Säg att det blir 20.000 kr kvar efter omkostnader
Vi har 5-10 banfunktionärer i form av körinstruktörer och sedan markpersonal såsom flaggvakter osv.
Ger man dessa en slant, säg 300 för flaggisar, och 500 för körande instruktör så har man väl kommit en bit iaf. Detta kostar i runda slängar 4000:- per gång. Något att ha i bugeten tycker jag.
Man kan inte motivera att arrangören tar "allt i egen ficka" Det kan ingen försvara.
Utan skall det finnas en uthållighet och villiga duktiga människor, så är det nog på denna nivån kostnaderna skall tas.
Jag är iaf personligen beredd att betala för att de som kör mjölken oxå ska få något för det.

Ett förslag om frivillig dricks restes, men ser man mina exempelsiffror så ser man att 4000kr utslaget på alla deltagare inte är mer än 57 kronor!
Alltså: Höj bandagsavgiften med en femtiolapp om nu arrangören ligger så på fisens mosse i sin budget att det verkligen ÄR noll utrymme för att ge killarna och tjejerna en klapp på axeln.
Det rör sig alltså inte om astronomiska siffror.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
PeppeBus skrev:
2548441 Jag har kört ganska många bankörningar. Har aldrig haft ngn nytta av ngn instruktör personligen. Dom gångerna man har försökt ta kontakt på ngt sätt. Så har dom mest varit "upptagna" och sådär lagom intresserade. Sen att dom kanske gör en viss nytta på banan, genom att hålla ner fart m.m. är ju ok. Men det är inget jag har märkt av.

Jag tycker att 1000kr är redan mycket där. Så med tanke på "kvalitén" på intsruktörer och priset för anmälan. Så har jag inte så stor lust och slänga upp extra pengar för att betala instruktörer.

Jag tycker att det är ganska "bra" betalt att få en gratis bandag +mat, med tanke på vad dom gör i mina ögon sett.

Tråkig att du hittat just de bandagarna.. Men den frågan du ger mig är: Vad har du varit på för banåkningar? Har du varit på en "privat arrangerad" banåkning eller har du varit på en Kurs?

Jag bedriver "kurser": Vi är en instruktör på max 5 deltagare. Våra deltagare får feedback efter varje 20 minuterspass. De får också introduktion och övningar med sig ut till varje pass.

Sporthojskurser och brom & kurvkurser är kurser som SMC står bakom. Det är också därför försäkringar gäller på dessa banåkningar... för att det är KURSER.

Jmf inte detta med privata bandagar där "privata" arrangörer fixa en bandag med instruktörer där du kan ha 15 deltagare på 2 instruktörer...

Man får som någon sa det man betalar för. Vill du gå en kurs så får du betala för det.. Vill du ut och köra bana och kanske med lite tur lära dig något så kostar det inte fullt lika mycket.. Men du kommer som deltagare inte heller att få samma feedback... och bör kanske inte kräva det heller.. eller har jag fel?

Tycker personligen att om du verkligen vill vara säker på att kunna dra nytta av instruktörerna så ska du gå en sporthojskurs. Dessa kurser hålls av sporthojsinstruktörer som har blivit uttagna och fått utbildning från SMC och bedriver seriösa kurser där nivån anpassas efter dina egna kunnskaper.
Dessa kurser kostar allt från 800-2000 kr. Det som styr kostnaden är främst banhyran. Och jag kan säga det att har men en banhyra på 20 000 kr.. Sen rese och boende till ca 15 instruktörer (beroende på gruppstrl) och resurspersoner kring arrengemanget. Till det så kommer också kostnader för ambulanshyra mm..
Som ni förstår så blir det lite pengar kvar för till att ersätta instruktörer.

I övrigt så är det bara att hålla med HW i att en lösning är att jaga sponsorer...

Men frågan kvarstår.. Varför ska vi som instruktörer betala för att utbilda andra? Min största belöning är ändå alla pm man får från deltagare efter kurser där de tackar för den hjälp man gett dem.. Folk som kommer fram till en när man är ute och åker gata och tackar en för att deras körning har blivit så mycket roligare.. och säkrare efter våra kurser.
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Vad har du varit på för banåkningar? Har du varit på en "privat arrangerad" banåkning eller har du varit på en Kurs?

Ja om typ Actionpic o racingworld mfl är privata? Nu inte sagt att det är just där det är sämst eller något.

Men frågan var kanske lite otydlig i början. Där framgår det inte vid vilken typ av bankörning detta gäller. Utan jag gick bara efter mina egna erfarenheter och intryck.

Som jag oxå skrev, jag är säker på att finns mycket kompetent folk som gör ett bra jobb där ute. Men tyvärr stöter jag på dom mäniskorna allt för sällan.
Om jag nu skulle gå en sporthojsutb så skulle jag kräva/förvänta mig en bra utbildning.
Men på en "vanlig" bandag, tar jag nästan för givet att det är som jag skrivit ovan. Mest på grund av att jag lärt mig att "det ska vara så".
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
PeppeBus skrev:
2549070 Ja om typ Actionpic o racingworld mfl är privata? Men på en "vanlig" bandag, tar jag nästan för givet att det är som jag skrivit ovan. Mest på grund av att jag lärt mig att "det ska vara så".
Där har du problemet.. De bedriver banåkningsdagar och inte utbildning..
De tillhandahåller instruktörer/föråkare som en resurs inte för utbildning.
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Det är också en stor skillnad på tex. en bankörning som en klubb arrangerar och en kommersiell bankörning.

De "kommersiella" gör det ju för att tjäna pengar och klubbarna inte...

På LMS sista bankörning för i år med SMC, så gav vi allt överskott till instruktörerna och funkisarna som hjälpte till för att täcka deras bensinkostnader.
HW hade fixat gratis bantid för att kunna ge detta till instruktörerna, annars hade det inte gått!:yoparty
Mao. så finns det inte mycket att ta av,
så som HW säger-lösningen är sponsorer! :tummenupp
 

sandstream

Guest
Det är ju en väsentlig skillnad på en vanlig bandag med friåkning och en utbildning.

På en utbildning tycker jag att priset kan vara högre då instruktörerna lägger ner ett större jobb än vad de gör på en vanlig bandag och de borde få betalt på något sätt.

På en vanlig bandag är det många instuktörer som mest är föråkare, de tar täten de första två varven, släpper sedan "fältet" och gasar i sitt eget tempo resterande tiden av passet. För mig innebär det i princip en gratis bandag för instruktören.
Jag skulle personligen gärna ställa upp som "föråkare" mot att få köra gratis, på det sparar jag 600-1000:- per bandag och får ändå köra i princip lika mycket som om jag vore där som deltagare.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
sandstream skrev:
2549534 Det är ju en väsentlig skillnad på en vanlig bandag med friåkning och en utbildning.

På en utbildning tycker jag att priset kan vara högre då instruktörerna lägger ner ett större jobb än vad de gör på en vanlig bandag och de borde få betalt på något sätt.

På en vanlig bandag är det många instuktörer som mest är föråkare, de tar täten de första två varven, släpper sedan "fältet" och gasar i sitt eget tempo resterande tiden av passet. För mig innebär det i princip en gratis bandag för instruktören.
Jag skulle personligen gärna ställa upp som "föråkare" mot att få köra gratis, på det sparar jag 600-1000:- per bandag och får ändå köra i princip lika mycket som om jag vore där som deltagare.

Kunde inte sagt det bättre själv...

De bandagar jag varit på så har instruktörerna aldrig instruerat varken mig eller någon av mina vänner, de håller bara nere farten första 2-3 varven (vilket är jättebra). Men det skulle vilken jeppe som helst klara av, tom jag själv...

En enda gång har jag pratat spårval/fart med en instruktör, men det var mest för att han förklarade vart han körde fortare än mig och kunde köra om...
 

sandstream

Guest
Wheeliegirl skrev:
Mao. så finns det inte mycket att ta av,
så som HW säger-lösningen är sponsorer! :tummenupp
Det tror jag också på när det gäller kommersiella bankörningar.
Mitt företag har sponsrat Actionpics körningar på Gotland i 2 år och vi kommer även att göra det nästa år. Vi sponsrar även körningarna på Rörken utanför Uppsala.
Förutom att exponera mitt företag för en bra kundgrupp så är min förhoppning att arrangemangen blir bättre och kan fortsätta.

Suomalainen skrev:
En enda gång har jag pratat spårval/fart med en instruktör, men det var mest för att han förklarade vart han körde fortare än mig och kunde köra om...
Där skulle jag vilja tillägga att det faktiskt är lite upp till oss själva som deltagare att ta ansvar för vår egen utveckling. Funderar man över något och vill ha hjälp får man ofta ta första steget själv och prata med instruktören, det är inte så lätt för dem att veta vilka som vill ha hjälp (förutom när det är uppenbart).
 
Last edited:

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Borås
Hoj
Ärr-sexa
Dr.Bike skrev:
2547690 Mmmm...
...det ju så att även dessa människor är familjefäder, med ansträngd ekonomi...
Näe, alla är inte familjeFÄDER...! :mad: Vissa är tjejer/kvinnor/mödrar och andra har inte ens barn. :fatta! Men ansträngd ekonomi har vi väl alla... :gnissla
Kunde inte låta bli att "hacka" på detta... :7peta :pannkyss
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Vill bidra med min åsikt, även om det kanske blir upprepningar av vad andra redan skrivit :rolleyes:

INSTRUKTÖRER OCH FLAGGVAKTER: ersättning / lön (+ i plånboken)
FÖRÅKARE: ersättning för utlägg, bensin, däck mm ( +/-0 i plånboken)

Har i år kört två BKK på Knutstorp och en bankörning (1/10) med SSEMSE på Sturup.

BKK med instruktörer gav mig jättemycket, duktiga instruktörer och bra feedback. Öppna för frågor och bra förklaringar.

Bankörningen gav vad jag förväntade, en kul eftermiddag och jag fick jättebra hjälp med spårval av föråkaren de första varven. Jag hade dessutom tur och träffade på min senaste instruktör från BKK på Sturup och gick helt fräckt fram och frågade om saker jag undrade. Återigen ett kanonbemötande och bra svar.

Har dock oxå hört dem som klagat på feedbacken på BKK men jag tror det beror lite på hur man är som person... undrar man så frågar man... inget kommer serverat.

En personlig reflektion: Många "bankörningsinstruktörer" är nog är bättre på bankörning än vad de är på pedagogik. Detta kan säkert oxå inverka på hur feedbacken uppfattas.
 

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1
Det skulle vara intressant att få veta vart pengarna som man betalar för en bandag tar vägen. Exempelvis hur mycket tar banägaren, pris för ambulans o.s.v
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
zeetX skrev:
2549712 Det skulle vara intressant att få veta vart pengarna som man betalar för en bandag tar vägen. Exempelvis hur mycket tar banägaren, pris för ambulans o.s.v
Företag avslöjar sällan sina affärsidéers detaljer?
 

sandstream

Guest
zeetX skrev:
2549712 Det skulle vara intressant att få veta vart pengarna som man betalar för en bandag tar vägen. Exempelvis hur mycket tar banägaren, pris för ambulans o.s.v
Det beror helt på vilken bana man hyr och vilka krav banägaren har.
Tex MÅSTE man hyra air-fence på Mantorp för 6000:- plus moms.
Sen skiljer sig hyrorna mellan banorna enormt. Tex kostar Midlanda ca 5000:- att hyra en vardag medan Mantorp eller Gotland Ring kostar 40-50.000:-

HanneZ skrev:
2549718 Företag avslöjar sällan sina affärsidéers detaljer?
Tror inte det är så hemligt eftersom de knappast tjänar några pengar på det.
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
zeetX skrev:
2549712 Det skulle vara intressant att få veta vart pengarna som man betalar för en bandag tar vägen. Exempelvis hur mycket tar banägaren, pris för ambulans o.s.v

Hörde ett pris på 45 000:- för Knutstorp. Det var iofs bara depåsnack men det kan väl stämma:va
 

MC Doktorn

Guest
sandstream skrev:
2549534
På en vanlig bandag är det många instuktörer som mest är föråkare, de tar täten de första två varven, släpper sedan "fältet" och gasar i sitt eget tempo resterande tiden av passet. För mig innebär det i princip en gratis bandag för instruktören.
Jag skulle personligen gärna ställa upp som "föråkare" mot att få köra gratis, på det sparar jag 600-1000:- per bandag och får ändå köra i princip lika mycket som om jag vore där som deltagare.

De är nog så nära sanningen man kan komma.
Ärligt har jah inte haft nytta av instruktörer utan aktivt frågat.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
VARFÖR jobbar man som instruktör (nu menar jag utbildare och inte föråkare)?

Jag kan självklart inte svara för någon annan än mig själv!
Men personligen tucker jag det är kul vilket innebär att det GER mig något annat än pengar!

Om jag skall ha betalt fullt ut SAMT lön eller motsvarande ställs det en massa KRAV på mig som jag kanske inte vill/kan leva upp till!

Då MÅSTE jag "leverera" som IDOL juryn säger! Då MÅSTE jag...

Jag kanske har en sämre dag. Jag kanske är trött, grälat med frugan/flickvännen. Haft en helvetisk vecka på jobbet och ändå MÅSTE jag... för jag jobbar som proffessionell instruktör!!!

Japp, jag kan TÄNKA mig att jobba professionellt som instruktör. Klarar jag uttagningen så KOMMER jag leverera! Men motivet är och kommer ALDRIG att förbli PENGAR utan deltagarens utveckling och den feedback JAG får tillbaks av en nöjd deltagare där JAG har lyckats förgylla hans/hennes dag med insikt och aha-upplevelser!

Jag jobbar som instr. av idéella skäl för jag TROR mig kunna vara till hjälp och jag TROR att vi faktiskt gör sammhällsnytta i och med att vi utbildar deltagare! Och FÖRHOPPNINGSVIS klarar någon eller kanske några av deltagarna livhanken tack vare deras vilja att lära och mitt engagemang! KANSKE! DET är min drivkraft inte pengar!

Nu VET jag dock att alla inte har det lika bra ekonomiskt förspännt coh alla HAR inte den tiden. Jobba, familj kräver. Alla KAN inte prioritera lika hårt! Därför är jag lyckligt lottad!

Vad gäller körningen under en utbildningsdag så finns INGEN tid för egen träning "what so ever"! Skall jag träna för eget bruk KAN jag inte samtidigt ha 3-5 deltagare att observera på ett körpass som är 15 min. Det bara GÅR inte!

Vill jag träna får jag allt släppa rollen som instruktör och vackert betala och kör på en bandag precis som alla andra!

Mvh!
// Niklas
 

Dr.Bike

Guest
Plonkan skrev:
2549599 Näe, alla är inte familjeFÄDER...! :mad: Vissa är tjejer/kvinnor/mödrar och andra har inte ens barn. :fatta! Men ansträngd ekonomi har vi väl alla... :gnissla
Kunde inte låta bli att "hacka" på detta... :7peta :pannkyss

[sarkasmskojeri]
Det är helt ok att hacka på mitt inlägg...När inte andemeningen är det som läses, utan pillemariska detaljer (jag MENADE faktiskt ALLA, även om det BLEV ordet fäder... suck FamiljeFÖRSÖRJARE då? ok?) ;)
För i ett land där ALLA är förtryckta är det VIKTIGT att läsa ordet exakt, och inte låta sig vilja FÖRSTÅ vad avsändaren menade! Hacko! :D
Hoppas du inte känner dig förtryckt om jag skriver Herr Gåman om gubben på skylten vid övergångsställena...
[/sarkasmskojeri]

Du har rätt, visst, sålklart jag menade ALLA med en försörjarbörda.
Det jag ville ha sagt är , precis som HW skrev klokt: Att när den värsta euforin lagt sig över hojåka, så ser man det inte som en förmån att bara bränna däck pengar och bensin. Det krävs nåt annat som motiverar.

Sen att han tycker att vi inte har med det hela att göra, så har han både rätt och väldigt fel.
Rätt i så motto att vi inte ska komma med pekpinanr eller försöka styra.
Men HELT fel, då det ju är jag, kunden som är kung, och kan bestämma vilken vara jag är beredd att betala för. Så jo, jag bestämmer till 100% genom att jag kan rösta med plånboken.

Vi har samma "problem" på jobbet, som i detta med att få ut de mest rutinerade instruktörerna. Det handlar om att resa. Resa jorden runt kan en del ge sin vänstra arm för, och tycker att det skulle vara jättekul. Men har man gjort det x-antal gånger så blir det oxå rutin.
Då krävs motivation. Annan motivation än att bara verksamheten i sig är så kul. Den stavas i vårt fall pengar.

Men visst, då man utbildar så är det ju oxå en slags belöning att se glada ansikten, få en kick av hur mycket deltagarna lärt sig osv, och det ska vi inte sticka under stol med att det ÄR en stor egokick att stå där på pisten och göra ett bra jobb.

Det är dock dessvärre inget man kan köpa bröd och limpa för i längden.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Rickar skrev:
2549808 Hörde ett pris på 45 000:- för Knutstorp. Det var iofs bara depåsnack men det kan väl stämma:va

Ta nästan det dubbla för bara ren banhyra, sen tillkommer ambulan, flaggor osv
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top