Ersättningsklassen till 250 GP ska presenteras på lördag.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Sorgeband på således.
På lördag ska tydligen den tänkta efterträdaren till 250GP presenteras. 600cc med ganska kraftiga restriktioner har varit det hetaste tipset. Låter skitkul. :rolleyes:

Future Of The 250 Class To Be Announced On Saturday At Le Mans
Almost since the birth of the Motorcycle Grand Prix championship back in 1949, the 250cc class has operated as the feeder class for the MotoGP championship, especially once the 350cc class was scrapped in 1983. Just about all of the great names of motorcycle racing have come up through the class, from John Surtees, to Mike Hailwood, and from Giacomo Agostini to Valentino Rossi, and far, far too many names to mention in between. This year's crop of rookies coming from 250s underline the quality of riders coming up from the smaller bikes.

But the class has a problem: based on 250cc two-stroke twins, an engine size and format which has fallen out of favor with the motorcycling public, there are few manufacturers interested in building machinery for the series. As a result, the current 250 field consists almost entirely of bikes from just two factories: Aprilia and KTM, with a token presence from Honda, and even a stray Yamaha. And so pressure has been growing to change the format of the class, to make the bikes being raced more relevant to motorcycling's biggest markets.

A veritable forest fire of speculation has raged around what will replace the class, with much infighting in the MSMA, the organization of motorcycle manufacturers, as to the technical regulations to replace the 250s. That two-strokes will be replaced by four-strokes is a given, but the question remains as to what kind of four-strokes. Initial rumors suggested that a 450 twin would be the new engine format, but as the behind-the-scenes discussions went on, some form of 600cc engine with severe technical restrictions became the front runner.

That speculation can now be laid to rest. According to Motorcycle News, Carmelo Ezpeleta of Dorna will present the proposed new regulations on Saturday, at the French Grand Prix. The 600cc format seems to be the favored format, but the exact details will have to wait until Saturday afternoon. Ezpeleta will make his proposal to the Grand Prix Commission, consisting of Dorna (as the organizers of the series), the FIM (as the sanctioning body), the IRTA, representing the teams, and the MSMA representing the manufacturers.

The proposals can still be vetoed by the MSMA, but that would require a unanimous vote by all of the manufacturers. With Aprilia and KTM against the idea, but most of the Japanese factories in favor, it seems certain that the rules will be adopted.

Internal acceptance is one thing, however. If Dorna does switch to 600cc bikes, they could run into problems with FGSport, the body which organizes the World Superbike series. FGSport is believed to have agreements in place with the FIM which provide a monopoly on production-based motorcycle racing, and any switch to 600cc by MotoGP could cause potential problems, as 600cc is perhaps the most popular size for road-going sportsbikes. If Dorna is to avoid problems, they will have to find a way around that particular minefield. Whether they have succeeded will be made clear at 12:15pm on Saturday afternoon, at Le Mans in France


www.motogpmatters.com
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det är ett förslag från DORNA som ska presenteras till MSMA och som kommer bli officiellt på lördag. Inget annat. Dom kommer sen diskutera det vidare på nästa möte där MSMA kommer lägga fram sina synpunkter osv.

Sen har den där Holländaren som Gustav länkar till tagit sin artikel ifrån MCN.. Så vad det blir är en spekulation, som mycket annat därifrån, om vad det förslaget innehåller.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är ett förslag från DORNA som ska presenteras till MSMA och som kommer bli officiellt på lördag. Inget annat. Dom kommer sen diskutera det vidare på nästa möte där MSMA kommer lägga fram sina synpunkter osv.

Sen har den där Holländaren som Gustav länkar till tagit sin artikel ifrån MCN.. Så vad det blir är en spekulation, som mycket annat därifrån, om vad det förslaget innehåller.
Att klassen kommer försvinna vet vi ju dock så sorgebandet åker på ändå.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Börjar sannerligen bli dags. Varför skulle det vara negativt med förändring?
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vilket skit.

Inte nog med att dom håller på att kväva ihjäl 800 klassen nu ska dom införa nått ännu tråkigare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
OM man nu ändå ska döda tvåtaktaren för gott hoppas jag att plantskolan blir 400cc fyrtakt eller något annat litet och kul.
Turbo,sex cylindrar, åtta växlar, fotkoppling och handväxel, minst!!!

600cc med teknikbegränsning låter inge kul alls.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nej, det går väl att läsa mellan raderna att det blir 400 cc i stället för 125 cc på sikt också så att tvåtaktaren inte ska ha en chans för det handlar ju inte om mångfald direkt.

Blir classic racing i fortsättningen. :)
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Nej, det går väl att läsa mellan raderna att det blir 400 cc i stället för 125 cc på sikt också så att tvåtaktaren inte ska ha en chans för det handlar ju inte om mångfald direkt.

Blir classic racing i fortsättningen. :)

Ska bli intressant och se hur de ska lösa det med "begränsningarna". Det låter som det blir dyrt för teamen/tillverkaren annars om de ska ha motsvarande regler som i 800cc klassen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ska bli intressant och se hur de ska lösa det med "begränsningarna". Det låter som det blir dyrt för teamen/tillverkaren annars om de ska ha motsvarande regler som i 800cc klassen.

Ja 600cc med fri trimmning ala MotoGP lar det inte bli, med den kostnadsutvecklingen skulle knappt honda ha pengar nog att kora bada klasserna....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det måste fortsatt vara någon sorts prototyp. 400-500cc vråltrimmat är helt ok för min del, skippa alla "aids" bara.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det måste fortsatt vara någon sorts prototyp. 400-500cc vråltrimmat är helt ok för min del, skippa alla "aids" bara.

400cc V4 som varvar 22kRPM vore syndigt coolt men da om nagon gang lar vi fa se sprangda motorer och driftskostnader som skenar.....

Bara det inte blir ss600 motor i ett prototypchassie :gnissla
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
400cc V4 som varvar 22kRPM vore syndigt coolt men da om nagon gang lar vi fa se sprangda motorer och driftskostnader som skenar.....

Bara det inte blir ss600 motor i ett prototypchassie :gnissla

Det går ju att begränsa effektuttaget i en prototypmotor också. Hoppas verkligen inte på någon moddad gathoj.
Svårt att se att man skulle byta ut 250 mot någon gatkompromiss även om man byter till fyrtakt.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Börjar sannerligen bli dags. Varför skulle det vara negativt med förändring?

Jag tycker inte det är negativt med förändring och inte heller att man byter två- mot fyrtakt. Vad som däremot oroar mig är det här med 'skenande kostnader' som gör att de skitstora startfält vi har idag i 125 och 250 kommer att försvinna och det blir helt enkelt mindre. Det tycker jag är trist.

Jag hoppas det blir 450 cc twin i motsvarande 250-chassie.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
125 och 250 används ju som måttstock inför 800 klassen.

Att dom ska klabba med allt.....

Jag hoppas det blir 450 cc twin i motsvarande 250-chassie.

Det hade iof varit lite småspännande.
Utvecklingskostnaderna hade skenat vansinnigt.

Dom måste införa ett antal begränsningar annars kommer det att spåra ur totalt.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det hade iof varit lite småspännande.
Utvecklingskostnaderna hade skenat vansinnigt.

Dom måste införa ett antal begränsningar annars kommer det att spåra ur totalt.

Jo precis. Det är ju faktiskt det som är problemet med 4-takt och det syns ju tydligt på det stora :)rolleyes:) startfältet i MotoGP. Aja, man kan bara hoppas på det bästa - man kan inte leva i det förflutna hela livet. ;)
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top