Jag har alltid försökt visa hänsyn mot ryttare och deras primitiva färdsätt. Men inte fan har jag nånsin fått ett tack tillbaka för att man till och med har stannat och stängt av sin moped/cross/motorcykel, inte en enda gång. Därav har jag helt tappat respekten för ryttare och deras hästar. Det må vara att man drar alla över en och samma kam men alla verkar ha samma syn på livet och kring deras hästar. "Vi är mest utsatta, därför går vi alltid först"
Tänk om det hade varit tvärtom, bilen hade kommit i lugn hastighet, hästen hade flippat ut totalt, sprungit in i bilen och bucklat huven, har en häst något registreringsnummer? trafikförsäkring? vem hade blivit vållande?
Jo, garanterat bilföraren för att den hade inte visat nog hänsyn och inte sänkt hastigheten nog mycket.
Är inte fordonet, i denna situation hästen trafikförsäkrad borde den inte få framföras på allmän väg.
Läste lite snabbt på agrias hemsida, där står det att en ryttare på häst inte egentligen har något ansvar alls. Det enda man kunde hoppas på var att hästägaren hade en ansvarsförsäkring som en eventuell bilist eller motorcyklist vid vagnskada eller annat kunde kräva ut ersättning från.
Sen vet inte jag hur vanligt det är att man tecknar en ansvarsförsäkring som hästägare. Det kanske är lika naturligt som att man minst har en trafikförsäkring, vad vet jag.