...och en moppe väger inte 600 kg.
Om en moppe väger 600 kg så är det en stöldsäker moppe.
Alternativt någon som moppekonverterat en maxutrustad Goldwing.
...och en moppe väger inte 600 kg.
Jag har alltid försökt visa hänsyn mot ryttare och deras primitiva färdsätt. Men inte fan har jag nånsin fått ett tack tillbaka för att man till och med har stannat och stängt av sin moped/cross/motorcykel, inte en enda gång.
Jag behöver inga blombud, skulle räcka med ett leende och en nick med huvudet. Men ömsesidig respekt är nog nånting hästfolket aldrig kommer få in i sitt huvud. Det må hända att jag bara stött på otrevligt folk på häst, men den stora massan som färdas på två hjul verkar ju ha ungefär samma uppfattning, tråkigt men sant.Nästa gång kanske du ska lämna ditt visitkort till ryttarna, så kanske du får blombud med ett tackkort.
Kan ju vara så att ryttaren har fokus på annat håll. Fråga den stora massan som färdas till häst vad de har för erfarenhet av folk i/på motorfordon.Jag behöver inga blombud, skulle räcka med ett leende och en nick med huvudet. Men ömsesidig respekt är nog nånting hästfolket aldrig kommer få in i sitt huvud. Det må hända att jag bara stött på otrevligt folk på häst, men den stora massan som färdas på två hjul verkar ju ha ungefär samma uppfattning, tråkigt men sant.
Det har jag full förståelse för, men sen tänker man ju, om man måste ha så mycket fokus, lägga all sin koncentration på att hålla hästen i styr. Som dessutom, i vilken sekund som helst kan skita i vad du vill och rusa ut över vägen i motsatt körfält, är det så trafiksäkert egentligen? Jag försöker inte trampa någon på tårna men det krävs inte speciellt mycket för att inse att hästar och djur överlag inte går att lita på. Det är ett otroligt stort djur som kan orsaka enorm skada på den som sitter på och andra runtomkring.Kan ju vara så att ryttaren har fokus på annat håll. Fråga den stora massan som färdas till häst vad de har för erfarenhet av folk i/på motorfordon.
Själv har jag främst stött på trevligt folk på MC som visat hänsyn när jag sitter till häst och jag gör så gott jag kan för att visa tacksamhet, men det finns tillfällen då jag känner att behovet är större att lägga fullt fokus på hästen för att genomföra ett säkert möte, och då kan det bli sämre med leenden och nickar. Tacksamheten är inte lägre för det.
Resonemanget eftersom alla (oavsett sadeltyp...) inte gör rätt så ska man inte kritisera de som gör fel kan lätt bli tolkningen av inlägget ovan, hoppas det inte är det som är budskapet ?
Utan alla bör gör sitt för att det ska bli bättre, gäller såväl "tuffe MTB cyklisten" som "härlige skogsryttaren", så tänker jag iallafall.
Håller därför med inläggen en bit upp att det känns otryggt om "fordonet" kräver sådan fokus att man inte kan ha kontakt med övriga i trafiken (oavsett sadeltyp)
Det har jag full förståelse för, men sen tänker man ju, om man måste ha så mycket fokus, lägga all sin koncentration på att hålla hästen i styr. Som dessutom, i vilken sekund som helst kan skita i vad du vill och rusa ut över vägen i motsatt körfält, är det så trafiksäkert egentligen? Jag försöker inte trampa någon på tårna men det krävs inte speciellt mycket för att inse att hästar och djur överlag inte går att lita på. Det är ett otroligt stort djur som kan orsaka enorm skada på den som sitter på och andra runtomkring.
Jag har ingenting emot hästar eller ridsport, det måste vara väldigt häftigt att man kan ha sån kontroll och styra ett så stort djur. Jag skulle aldrig våga det, jag skulle köra ihjäl mig DIrecCKT!
Men jag tycker ändå att det borde införas nån slags teori/hästkörkort, det är ju faktiskt i många fall barn, tonåringar som är ute och rider kring vägarna, korsar stora landsvägar.
För jag vill inte ha det på mitt samvete att jag skrämde en häst så pass så att den kastade av ett barn på 12år som bröt ryggen, eller ändå värre.
...jag har inget annat val om jag ska kunna ta mig till ridvägar ute i naturen. ....
Nej, det är inte fullt trafiksäkert, därför är det väl bra om ryttare håller fokus på hästen i första hand. Det är nog få som vill vara ute vid vägar och rida, jag tycker själv att det är fruktansvärt obehagligt, men jag har inget annat val om jag ska kunna ta mig till ridvägar ute i naturen. Tyvärr. Hade det alternativet funnits hade jag gladeligen valt det istället, men nu finns inte det och jag är jättelycklig för de som visar hänsyn när jag kommer till häst. Har varit med om ett antal som inte gjort det och det är allt annat än roligt.
Jag brukar lasta min rejshoj i bilen, och andra i byn lastar sina snöskotrar på släp.
Med ditt resonemang kanske jag ska göra så här istället för att ta mig till banan.
https://www.youtube.com/watch?v=qNnrCKi4-js
Fast det här argumentet funkar fan inte längre alltså.
"Jag måste vara ute i trafiken trots att det är osäkert för jag vill ta mig till min ridplats"
För det första är jag övertygad om att hästar är off-road djur och klarar att gå i skog i mark utan vägar.
För det andra är det väl ingen rättighet att färdas på allmänna vägar med ett icke trafiksäkert fordon bara för att man vill ta sig nånstans?
Står hästen på ett ställe och din favoritplats är på ett annat ställe får du väl göra som alla som kör cross och lasta upp hästen på ett släp? Orkar du inte det kanske man ska ställa hästen på en plats där man har åtkomst till ridvägar direkt från stallet?
Nej, jag är helt för att hästar som befinner sig i trafiken ska avkrävas samma ansvar som andra stora fordon som färdas där, inkl genomfört prov att du kan hantera fordonet, försäkringskrav och krav att föraren har ansvar för sitt fordon. Kan man inte gå med på dessa krav så går det utmärkt att hålla sig borta från övrig trafik.
Och ja, jag saktar också ner och smyger förbi hästar på vägen för att inte skrämmas. Men jag gör det motvilligt och med handen knuten i fickan (för jag kan styra mitt fordon med en hand utan att det flippar ur)
Inte heller ditt resonemang håller.
Hästar är inte "Off-road djur" i kulturbygd. Det finns få ställen du kan rida som du vill på utan att komma i konflikt med markägare. Dessutom ligger det så mycket skräp och skrot ute i markerna att du är aldrig säker på att kanna ta dig fram utan att skada hästen.
Man är som ryttare hänvisad till vägar, traktorspår, stigar och de ytterst få ridleder som gjorts tillgängliga för denna näst största ungdomsidrott som vi har i landet.
Räknar man bara licensierade tävlingsryttare så är det den sjätte största sporten i landet, men då skall man veta att den allra största delen av utövarna inte har licens utan lufsar runt i egen takt.
Alla har inte dragbil, släp och körkort för att dra, och alla har inte hästar som accepterar att lastas hur som helst.
Vad det hela kokar ner till är att ryttare har laglig rätt att färdas på våra vägar, utom motortrafikled och motorväg - och vi andra har att förhålla oss till det.
Blir man så illa provocerad av detta att man måste idissla det gång på gång och därtill i skrift befästa sin inskränkthet så är det kanske dags att börja arbeta politiskt för att ändra på förhållandet...?
Låt mig säga så här - igen: Med en ridsport i Sverige som visar upp decennier av tillväxt i antal utövare, omsättning samt skatteintäkter, som upplevs som samhällsnyttig, håller bönder kvar i liv och dessutom har många tunga makthavare som utövare så tror jag att vi ligger långt ifrån en inskränkning av häst och ryttares historiska rätt att trafikera våra vägar.
Så, varför ge sig in i en kamp vi har mycket liten chans att vinna något på?
Varför inte hellre försöka åstadkomma något bra för oss utsatta motorcyklister, istället för att försöka sätta oss i konflikt med (ännu) en annan trafikantgrupp?
Inte heller ditt resonemang håller.
Hästar är inte "Off-road djur" i kulturbygd. Det finns få ställen du kan rida som du vill på utan att komma i konflikt med markägare. Dessutom ligger det så mycket skräp och skrot ute i markerna att du är aldrig säker på att kanna ta dig fram utan att skada hästen.
Man är som ryttare hänvisad till vägar, traktorspår, stigar och de ytterst få ridleder som gjorts tillgängliga för denna näst största ungdomsidrott som vi har i landet.
Räknar man bara licensierade tävlingsryttare så är det den sjätte största sporten i landet, men då skall man veta att den allra största delen av utövarna inte har licens utan lufsar runt i egen takt.
Alla har inte dragbil, släp och körkort för att dra, och alla har inte hästar som accepterar att lastas hur som helst.
Vad det hela kokar ner till är att ryttare har laglig rätt att färdas på våra vägar, utom motortrafikled och motorväg - och vi andra har att förhålla oss till det.
Blir man så illa provocerad av detta att man måste idissla det gång på gång och därtill i skrift befästa sin inskränkthet så är det kanske dags att börja arbeta politiskt för att ändra på förhållandet...?
Låt mig säga så här - igen: Med en ridsport i Sverige som visar upp decennier av tillväxt i antal utövare, omsättning samt skatteintäkter, som upplevs som samhällsnyttig, håller bönder kvar i liv och dessutom har många tunga makthavare som utövare så tror jag att vi ligger långt ifrån en inskränkning av häst och ryttares historiska rätt att trafikera våra vägar.
Så, varför ge sig in i en kamp vi har mycket liten chans att vinna något på?
Varför inte hellre försöka åstadkomma något bra för oss utsatta motorcyklister, istället för att försöka sätta oss i konflikt med (ännu) en annan trafikantgrupp?
Så, varför ge sig in i en kamp vi har mycket liten chans att vinna något på?
Varför inte hellre försöka åstadkomma något bra för oss utsatta motorcyklister, istället för att försöka sätta oss i konflikt med (ännu) en annan trafikantgrupp?
Alla crossförare har inte heller körkort, bil, släp så vi kan väl då även införa att crosshojar får köras på vägen?
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |