AxelSa
Medlem
Finns det någon skadestatistik mellan häst och motorfordon?
Till skillnad från andra sporter som man får utöva på annans mark?
"Kräva rätt"... Ryttare har den rätten, crossåkare har det inte.En hobby som man alltså kräver rätt att utöva på allmän väg trots att man VET att det inte är lämpligt? Jämför med att köra en obesiktad cross på allmän väg. Betydligt säkrare men likt förbaskat olagligt.
Skulle aldrig falla mig in att jobba politiskt för något sånt här. Och på vilket sätt är det inskränkt att tycka att farliga djur inte har på vägarna att göra? Varför ska jag behöva riskera mitt liv och anpassa mig för andras höga nöjes skull när deras nöje så enkelt kan utövas på andra platser?
Historisk rätt är knappast ett argument i dagens trafiksituation. Och hur kommer det sig att alla dessa utövare, politiker och lantbrukare fortfarande inte lyckats bygga upp en infrastruktur där stall och ridplatser ligger jämte varandra?
Därför att den andra trafikantgruppen påverkar vår situation negativt och vi tvingas anpassa oss efter dem för att inte riskera att betala dyrt för eventuella skador? Trots att det inte begåtts något lagbrott från vår sida.
Finns det någon skadestatistik mellan häst och motorfordon?
Glädjande nyheter! Förra året drabbades färre hästar av olyckor i trafiken än åren innan. Agrias statistik visar att olyckorna minskade med hela 23 procent jämfört med 2014. Under åren 2010-2014 drabbades i genomsnitt två hästar per månad av en allvarligare incident i trafiken.
Inskränkthet syns i någons oförmåga att ta in andras villkor och förutsättningar.
Crosshojar körs väldigt ofta på vägen, inte bara där jag bor utan även på andra ställen kan man läsa i lokaltidningen. Blir det bättre om det var lagligt?
Med största sannolikhet är väl ändå dessa endurohojar som är gatlegala med försäkring (man kan förvisso köra avställt men det lägger jag mig inte i).
Det var länge sen jag såg en cross på allmän väg och då kör jag enduro och håller mig borta från slummen.
Man läser det man vill läsa! Min tolkning blir då att du hellre kritiserar än har överseende och är vänlig! Så kan det lätt bli...
Man skriver det man vill skriva!
Min tolkning är att du hellre slingrar dig än besvarar och står för det du skrivit!
Så kan det också bli... ;-)
Fast det här argumentet funkar fan inte längre alltså.
"Jag måste vara ute i trafiken trots att det är osäkert för jag vill ta mig till min ridplats"
För det första är jag övertygad om att hästar är off-road djur och klarar att gå i skog i mark utan vägar.
För det andra är det väl ingen rättighet att färdas på allmänna vägar med ett icke trafiksäkert fordon bara för att man vill ta sig nånstans?
Står hästen på ett ställe och din favoritplats är på ett annat ställe får du väl göra som alla som kör cross och lasta upp hästen på ett släp? Orkar du inte det kanske man ska ställa hästen på en plats där man har åtkomst till ridvägar direkt från stallet?
Nej, jag är helt för att hästar som befinner sig i trafiken ska avkrävas samma ansvar som andra stora fordon som färdas där, inkl genomfört prov att du kan hantera fordonet, försäkringskrav och krav att föraren har ansvar för sitt fordon. Kan man inte gå med på dessa krav så går det utmärkt att hålla sig borta från övrig trafik.
Och ja, jag saktar också ner och smyger förbi hästar på vägen för att inte skrämmas. Men jag gör det motvilligt och med handen knuten i fickan (för jag kan styra mitt fordon med en hand utan att det flippar ur)
men det krävs inte speciellt mycket för att inse att hästar och djur överlag inte går att lita på.
Förlåt, jag ber om ursäkt att jag inte kan skriva så du förstår...
Sedan måste jag be om ursäkt att jag inte uppfattade en fråga jag skulle besvara. Och därmed således slingrade mig ifrån.
När du är mottagare är det jag som har fel, när jag är mottagare är det jag som har fel, Så kan det bli!
Politiker svar, du är skicklig
Även jag ber om ursäkt för att mitt konstaterande av fakta framfördes så det mottogs som en anklagelse.
I diskussioner har du självklart aldrig fel, det har alltid din motpart.
Så kan det bli
Förlåt, jag hade fel, min motpart hade rätt...
Så kan det bli, igen...
Äcjligt mycket kjamar här nu.
Till skillnad från andra sporter som man får utöva på annans mark?
En hobby som man alltså kräver rätt att utöva på allmän väg trots att man VET att det inte är lämpligt? Jämför med att köra en obesiktad cross på allmän väg. Betydligt säkrare men likt förbaskat olagligt.
Så man har alltså inte möjlighet att uttöva sin hobby. Då får man söka en annan hobby. Eller ställa hästen i ett stall där man inte behöver denna utrustning.
Skulle aldrig falla mig in att jobba politiskt för något sånt här. Och på vilket sätt är det inskränkt att tycka att farliga djur inte har på vägarna att göra? Varför ska jag behöva riskera mitt liv och anpassa mig för andras höga nöjes skull när deras nöje så enkelt kan utövas på andra platser?
Historisk rätt är knappast ett argument i dagens trafiksituation. Och hur kommer det sig att alla dessa utövare, politiker och lantbrukare fortfarande inte lyckats bygga upp en infrastruktur där stall och ridplatser ligger jämte varandra?
Därför att den andra trafikantgruppen påverkar vår situation negativt och vi tvingas anpassa oss efter dem för att inte riskera att betala dyrt för eventuella skador? Trots att det inte begåtts något lagbrott från vår sida.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |