Ert svettigaste ögonblick?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Mitt svettigaste mc-relaterade ögonblick var när jag tog hojen hem till en brud och trodde att jag hade gjort henne gravid, jag kommer inte ihåg hur jag kom hem, kommer heller inte ihåg vilken väg jag tog. Det enda jag tänkte på var att hoppas att jag inte gjorde henne på smällen:död:död:död

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Mitt svettigaste mc-relaterade ögonblick var när jag tog hojen hem till en brud och trodde att jag hade gjort henne gravid, jag kommer inte ihåg hur jag kom hem, kommer heller inte ihåg vilken väg jag tog. Det enda jag tänkte på var att hoppas att jag inte gjorde henne på smällen:död:död:död

Den här tråden handlar inte om när vi fick ligga utan när det var nära :7peta

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Nyss köpt min senaste motorcykel för två år sen, kommer fortare än smart in i en rondell och lägger den ner och börjar gasa och driftar ut ur rondellen i säg 30 graders lutning. Skitsnyggt :yoparty

Synd bara att det var helt ofrivilligt och hjärtat slog som en bastrumma, jag tackar gudarna :Bugar att jag höll mig på hjulen och att kalsongerna var rena efteråt.

En bit fram stod en mc-polis som hade stannat en bil och bara tittade på mig, sen tittade tillbaka in på bilisten när jag klarade mig, själv var jag inte lika cool. :gnissla

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Nyss köpt min senaste motorcykel för två år sen, kommer fortare än smart in i en rondell och lägger den ner och börjar gasa och driftar ut ur rondellen i säg 30 graders lutning. Skitsnyggt :yoparty

Synd bara att det var helt ofrivilligt och hjärtat slog som en bastrumma, jag tackar gudarna :Bugar att jag höll mig på hjulen och att kalsongerna var rena efteråt.

En bit fram stod en mc-polis som hade stannat en bil och bara tittade på mig, sen tittade tillbaka in på bilisten när jag klarade mig, själv var jag inte lika cool. :gnissla

Ouff... kalla däck? Dieselspill? :crash

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Körde ner i ett 2 meter djupt kron-dike mellan väsby och hagbytippen mot täby (nästan vid halkbanan/paintball stället) för några år sedan med en toyota supra mkIV i för hög hastighet. Trodde jag skulle dö där. Skallade sönder vindrutan trots bältet och fungerande airbag. Slet axeln ur led (inga andra skador dock) Jag lyckades köra ner på vänster sida om vägen. Doppade nosen rakt ner i diket, bilen vände på sig. Jag flög över vägen baklänges o landade dryga 20m bort i diket på höger sida om vägen. Tur att det inte tog stopp tvärt =P

Vid något annat tillfälle körde jag hoj på tok för fort på en 70 sträcka o uppfattade för sent att bilar framför mig stod still. Fick väja satan höger i sista sekund o slog vänster knäpuck i bilen

Last edited:

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Kalla däck ja. Dieselspill fullt möjligt.

Ja det är fan lurigt! Mina däck var nog också kalla när jag fick släppet i rondellen....Åkte förbi senare och tittade efter dieselspill etc. såg inget. Har bromsat hårdare förut med nedlägg. Fortfarande svettigt nå jävulskt :brinnerup

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Hoj
yamaha R1 2009
För ca 20 år sedan jag o polaren på väg hem efter jobbet. Vi vi hamnade strax över 210 kmh en högerböj ganska lång men valde fel spår så jag hamnade långt ut o väldigt nära räcket då var jag Svettig. Har även fått möte i fel fil o nästan gjort spår i kallingen.

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Körde ner i ett 2 meter djupt kron-dike mellan väsby och hagbytippen mot täby (nästan vid halkbanan/paintball stället) för några år sedan med en toyota supra mkIV i för hög hastighet. Trodde jag skulle dö där. Skallade sönder vindrutan trots bältet och fungerande airbag. Slet axeln ur led (inga andra skador dock) Jag lyckades köra ner på vänster sida om vägen. Doppade nosen rakt ner i diket, bilen vände på sig. Jag flög över vägen baklänges o landade dryga 20m bort i diket på höger sida om vägen. Tur att det inte tog stopp tvärt =P

Vid något annat tillfälle körde jag hoj på tok för fort på en 70 sträcka o uppfattade för sent att bilar framför mig stod still. Fick väja satan höger i sista sekund o slog vänster knäpuckel i bilen

Hur fort gick det när du slog i? Fick du nå feta blåmärken?

Det andra med bilen låter ju bara helt sjukt... skönt att du klara dig, antar att du inte kommer göra om det i första taget? Eller du är i alla fall en erfarenhet rikare och uppmärksammar nog liknande situationer i ett tidigare skede och kan förhoppningsvis undvika att det sker igen. Alla har inte samma tur och får erfarenheten... :(

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Hur fort gick det när du slog i? Fick du nå feta blåmärken?

Det andra med bilen låter ju bara helt sjukt... skönt att du klara dig, antar att du inte kommer göra om det i första taget? Eller du är i alla fall en erfarenhet rikare och uppmärksammar nog liknande situationer i ett tidigare skede och kan förhoppningsvis undvika att det sker igen. Alla har inte samma tur och får erfarenheten... :(

Njaa...osäker på hastigheten eftersom jag svimmade av vid smällen o blev lite dummare o glömskare av det tror jag =D Det är 70 sträcka där så en bra bit över det säkert med tanke på hur långt jag flög. Bakfälgarna satt inte längre fast på bakaxeln i normal bemärkelse utan 1 var helt av, en var tokböjd upp mot bilen. Blåmärken i nyllet, bula i pannan och så kunde jag inte lyfta armen på några veckor. För att inte tala om att någon jävel snodde min mobil efter kraschen. Måste ha varit en av de tiotal som stannade upp o gick runt bilen. För brandmannen hittade den inte när de väl kom fram och jag bad om den. Man blir utan tvekan klokare med åldern. Håller alltid koll på bilar numera när jag kör och undviker hastigheter som känns obehagliga/osäkert.

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Svettigaste ögonblicken var när jag en varm sommardag stod i full mc mundering i en kassakö.Det var inget roligt alls.

Bortsett från det var det en skarp högersväng direkt efter stop en gång där rullen tyvärr vreds om för mycket vid gaspådrag och jag bredsladdade med till slut fullt gaspådrag några hundra meter med gott hjulspinn och var övertygad om att få ett returkast som jag som tur var klarade av ganska så bra.Efteråt så var man ju så himla självgo så om man så säger inför andra trafikanter.LOL.

Den sista gången mig till minnes var när en monster Audi med diesel V10 med turbo (redan omskrivet här på annat ställe på SH) på motorvägen bjöd upp till dans.Tror vi jagade varandra i flera mil i farter som var allt annat än hälsosamma.Vi skildes åt vid Båstad ungefär efter lite snack och många skratt.Efter det hade jag tyvärr fått blodad tand och fortsatte upp till Halmstad i samma höga fart där körkortet åkte all världens väg vid en hastighetskontroll.Den resterande sommaren lärde jag mig de flesta tidtabellerna på bussen utantill.

Meggan15

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
KTM 990 SD
Det var när jag gjorde Risk tvåan på Stora holm i Göteborg sommaren 2014.

En av de senare momenten på dagen innebar att jag skulle köra bakom en bil, körd av en utav instruktörerna.
Ett rep var uthängd från bakdörren på skåpbilen med ca 10-15 meter slack.
Änden på repet skulle jag alltså ligga så nära som möjligt i 70 km/h.
När han i bilen bromasar skall ju jag också bromsa för att undvika att köra in i röven på han!
Det första misstaget jag gjorde var att jag låg fortfarande på gaspådrag när jag märker att han börjar bromsa så min omedelbara reaktion blir också att bromsa! som resulterar i den coolaste stoppie jag antagligen kommer göra någonsin i mitt liv och lite brunt i kalsongerna.
Som tur låg jag till sidan om bilen då mitt framhjul på cykeln stannar bredvid hans bakhjul.
Till råga på allt står ju hela klassen och tittar på det som egentligen ska utspelas på ett annat sätt, att man skall ha respekt för avstånd.
Mitt andra misstag var ju att erkänna att allt var ofrivilligt! :lol

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Höll på att bli svettigt i helgen:

Hade varit på Bikedagarna i Trollhättan och körde mot norska gränsen tillsammans med 2 andra. Strax innan Ed så närmade vi oss en svacka med efterföljande högerkurva följt av ett krön. Första man var redan över krönet i frisk hastighet, det här är ju hans hemmaplan så min tanke var ju självklart att inget otäckt väntade på andra sidan krönet. Jag ligger sist och min polare framför går ut maximalt till vänster för att få en bättre kurva, själv tycker jag han överdriver, kurvan ser inte så tvär ut så jag går bara ut till hälften på vänster körbana. Vi lägger ner och precis när vi kommer över på våran halva så dyker det upp en mc från andra hållet.

Allt går så jävla fort, det enda jag hinner se att den är svart, gammal och naken. Han kör ohälsosamt fort och går upp på slangen över krönet, något okontrollerat, han hade förmodligen inte väntat ett möte just där. Vi passerar varandra med någon meter mellan oss så det är lugnt men medan han försöker få ordning på sin hoj så händer det oväntade, vilt flaxade så höjer han vänsterarmen och hälsar :D

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton

Hade varit på Bikedagarna i Trollhättan och körde mot norska gränsen tillsammans med 2 andra. Strax innan Ed så närmade vi oss en svacka med efterföljande högerkurva följt av ett krön. Första man var redan över krönet i frisk hastighet, det här är ju hans hemmaplan så min tanke var ju självklart att inget otäckt väntade på andra sidan krönet. Jag ligger sist och min polare framför går ut maximalt till vänster för att få en bättre kurva, själv tycker jag han överdriver, kurvan ser inte så tvär ut så jag går bara ut till hälften på vänster körbana. Vi lägger ner och precis när vi kommer över på våran halva så dyker det upp en mc från andra hållet.

Allt går så jävla fort, det enda jag hinner se att den är svart, gammal och naken. Han kör ohälsosamt fort och går upp på slangen över krönet, något okontrollerat, han hade förmodligen inte väntat ett möte just där. Vi passerar varandra med någon meter mellan oss så det är lugnt men medan han försöker få ordning på sin hoj så händer det oväntade, vilt flaxade så höjer han vänsterarmen och hälsar :D
Var föraren svart gammal och naken? Jag hade också tappat fattningen?

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc

Såhär typ? :hoppa

Yamaha-FZ-09-one-hand-wheelie.jpg

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har bara haft körkort i snart fyra år. Tog kortet på hösten och skaffade hoj på våren året efter.

Första hojen blev en XJ 550 från -83, med lite halvrisiga bromsar. En av de första dagarna jag hade den (riktig färsking alltså) åker jag till jobbet inne i stan. Ligger i filen mot 73:an i söderledstunneln, stillastående i filen bredvid upp mot Gullmarsplan. Plötsligt precis framför mig får en för sig att de inte orkar vänta i kön utan byter till min fil. Drar allt jag kan i hejdarn (och bromsverkan är låååångt ifrån att bli en stoppie) och med en hårsmån undviker jag att köra in i baken på den bilen.

Sedan dess åker jag till höger upp mot Gullmarsplan i egen fil (vägrenen) vilket känns 100 gånger säkrare.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Friskt kört en heldag med en polare. Slår en kik över axeln och polaren är inte kvar bakom. Sänker takten.Fortfarande inget. Stannar, inget. Slår av hojen och lyssnar, alldeles tyst och stilla.
Vänder om, kurva efter kurva. Inget. Vet att tempot varit hyggligt för oss båda och terrängen utanför inte särskilt förlåtande. Evigheter känns det som. Tillslut hittar jag honom hyggligt hel och hojen djupt begraven i diket.

Inget kul alls de där i verkligheten få minuterna som upplevdes som timmar.

Jimmy

Guest
Gjorde ett orekat hopp med enduron. I luften tittar jag ner och ser sprängsten. I mängder. Svettigt men framför allt smärtsamt uppvaknade efter landning. Körde hem utan hjälm då den klövs i två delar samt ett ovalt punkterat framhjul. Överlevde=bra lärdom!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin